Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw hier en fiets repareren - Forum Wereldfietser

Nieuw hier en fiets repareren

Hallo beste fietsers! Ben nieuw op dit forum. Heb me aangemeld omdat ik graag wat advies wil over mijn fiets die ik laatst aangeschaft heb. Het is een tweedehandse Vogue Discover N8. Prima fiets voor de €400 die ik er voor betaald heb. Er zijn wel wat problemen opgetreden. Er begonnen af en toe wat schaafgeluiden en gekraak op te treden. Dat kwam uit de kettingkast. Ook liep het achterwiel niet meer soepel en er zat wat speling op. De eerste fietsenmaker die ik belde wilde er niet aan beginnen en een tweede fietsenmaker wil alleen het wiel nakijken als ik het los langsbreng. Heb het er vandaag dus uitgehaald waardoor ik zag dat die lager helemaal kapot was. Ook zit het voortandwiel los op de as. Gewoon mijn eigen schuld want ben te enthausiast geweest met een te zwaar beladen fietskar.

Toen ik het wiel in mijn donker schuurtje loshaalde vielen er wat busjes en ringen af waarvan ik nu niet meer zeker weet hoe het gezeten heeft. Is er toevallig een plaatje beschikbaar met de volgorde van die busjes en ringen van een shimano Nexus 8 wiel? Dat zou wel handig zijn voor de zekerheid. Voortaan ga ik zorgen voor goede verlichting en voldoende ruimte en wat foto´s maken.

Een andere vraag is wat goed gereedschap is om dat ding waar de trapper aanzit los te maken. Kan die imbus wel losdraaien maar het zit dan te vast op de trapas geklemt.Kan iemand advies geven wat ik daar het beste voor kan kopen? Het moet geen prul zijn maar ook niet te duur. Gewoon iets wat goed te gebruiken is voor normaal onderhoud en niet na 2 keer gebruiken kapot is.

Ook zit ik te denken om dat Nexus achterwiel te vervangen voor een stevig atb wiel en extern derailleur. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil gewoon een wiel er uit kunnen pakken om het te kunnen vervangen voor een reserve wiel zodat ik dingen op mijn gemak in orde kan maken. Het gepruts met die kettingkast en al die kabels vind ik maar niks. Wil in dit idee alles dus meer modulair maken met goede, stevige onderdelen die in verhouding ook tweedehands goedkoop verkrijgbaar zijn. Heb het niet zo breed en denk dat als er iets aan die Nexus naaf kapot gaat het een dure zaak gaat worden.

De basis moet die Bafang Max Drive motor zijn. Dat vind ik echt een geweldig ding. Voor de rest mag de fiets tot het frame aan toe transformeren in de komende jaren. Als ik weet hoe het aan te pakken dan kan ik voor eventuele verbeteringen sparen. Nu zit ik met een fiets die in de basis erg goed is maar niet na een kwartier sleutelen weer inzetbaar is.

Bedankt voor het lezen. Alle tips en suggesties zijn welkom. Groetjes Leon
Om je te ontmoedigen: je kunt een wiel met naaf/kettingkast niet combineren met een derailleur, ander wiel nodig, o.a.. Met hetzelfde formaat, ik denk 622mm. Je kunt ook uitkijken naar een fiets met derailleur. Een last trekken is geen oorzaak van een losse trapas/crank. Een crank trek je los met een cranktrekker. Lees je eerst je basiskennis bij!
Ombouwen naar e-bike maakt de zaak vele malen duurder en ingewikkelder.
om de traparm = crank te verwijderen, heb je waarschijnlijk een cranktrekker nodig. ik zou zeggen: even googelen en even op joe-tjoep een filmpje bekijken hoe je die gebruikt.
Welkom!

Waar wil je met die fiets naartoe op vakantie? Ben je er wel zeker van dat het geen zwabberende fiets wordt met jouw vakantiebagage? Tevens kan zo'n Nexus naaf daarin een flinke beperking zijn, met een niet al te praktische spreiding in verzetten, een kwetsbaar binnenwerk en een beperking in te kiezen vertandingen aan de buitenkant. En hoe zit dat met de remmen? Het lijken hydraulische Magura velgremmen te zijn als ik een beetje Google, of heb jij misschien zelfs rollerbrakes?

Voor je er een knutselfiets van gaat maken, kun je niet beter een andere fiets als uitgangspunt nemen? Vervang het binnenwerk van de achternaaf of koop een (gebruikt?) achterwiel met een werkende Nexus naaf en de juiste velgmaat en verkoop de fiets zou ik zeggen.
Tiep in ‘nexus hub parts’ ofzo en je krijgt tig plaatjes van hoe zo’n naaf in elkaar hoort.

Met de kennis die reikt tot ‘ding waar trapper aan vast zit’ is ombouw van nexus naar derri vrij ambitieus.
Bedankt voor de vele en snelle reacties. Ben wat onduidelijk in het verwoorden en benoemen van dingen. Het is een elektrische fiets met een Bafang motor die een speciaal frame heeft voor die motor. Dat is voor mij dus de basis. Op termijn sta ik ook open om dat frame te vervangen. Dat Nexus achterwiel vind ik zoals Jurr zegt te kwetsbaar. Ik moet iets kapot kunnen maken om het vervolgens simpel te kunnen vervangen/repareren. Ben niet al te zuinig, dat zeg ik eerlijk.

Het lijkt inderdaad dat ik niks weet van sleutelen en techniek. Maar dat is niet zo. Jaren geleden heb ik hetzelfde gedaan. Kwam laat in de avond terug van mijn werk na overwerk. Wiel kapot van mijn grote Yamaha dtr schakelbrommer. Moest de volgende morgen vroeg weer naar mijn werk 40 km verder. Na een uurtje sleutelen en veel passen en meten met ringen en busjes had ik een achterwiel van een oude damesbrommer in de achterbrug zitten. De tandwielverhouding was niet optimaal maar heb het zonder problemen op en neer gemaakt.

Daarom zoek ik nu ook naar die eenvoud van vroeger. Iets kapot? iets er in wat een beetje past. Zo´n Nexus naaf is leuk maar niet aan mij besteed. Een normaal achterwiel is altijd snel te vinden als het nodig is. Wil een fiets die ik komende 10 jaar makkelijk zelf kan onderhouden. Het is al erg genoeg rekening te moeten houden met die batterij. Van mij mag dat intern schakelen verdwijnen tenzij het degelijk is als een oude bromfiets of moter.

Zag laatst een filmpje, om antwoord te geven op de vakantie vraag. https://www.youtube.com/watch?v=iOQyLYY ... uildsStuff Dit lijkt me leuk om een keer te maken van 2 oude aan elkaargelaste fietskarren die ik nog heb. Geen concreet plan vooralsnog maar het idee kwam bij me op.

Dat het een cranktrekker heet wist ik niet. Het is een speciale poelietrekker wat ik wel ken. Mijn vraag is ook meer wat het beste is om aante schaffen gezien mijn budget en gebruik. Tegenwoordig met Google zijn er veel producten te verkrijgen waarvan de kwaliteit laakbaar is. Ik zie door de bomen het bos niet als ik op Google zoek.

Groetjes Leon
LeonV schreef:
wo 28 sep, 2022 21:30
Het is een elektrische fiets met een Bafang motor die een speciaal frame heeft voor die motor. Dat is voor mij dus de basis. Op termijn sta ik ook open om dat frame te vervangen.
Eeeh ander achterwiel, meerdere onderdelen vervangen, ombouwen naar derailleur én op termijn een ander frame?

Bij een ander zou ik al snel zeggen: tijd voor een andere fiets!
Dat zou logisch zijn Fedor. Als ik nu een stapel geld zou hebben :D
Wat ik wil zeggen is dat ik beetje bij beetje mijn fiets wil ombouwen en modulair maken. Nu investeren in een degelijk atb achterwiel gaat me op termijn meer opleveren dan nu het Nexus wiel voor hetzelfde geld te repareren. De basis voor mij is die Bafang motor. Als na 2 jaar blijkt dat een ander Bafang-frame aansluit op de al vervangen onderdelen en heb dan het geld, zal ik dat zeker overwegen. Daarmee wil ik onderstrepen dat die motor de basis is van deze fiets en daar wil ik dan ook op voortborduren. Het frame van de Vogue draagt die motor wel, maar is wat te los in de heupen. Zou op het juiste moment als ik de centen heb best willen investeren in een stevig frame waar ik alle modules zo op kan monteren dan.

Groetjes Leon
Ik voel me bij nader inzien wat ongemakkelijk bij mijn gekozen naam. Leon was al bezet en heb voor de hoofdletter V gekozen wat slaat op mijn woonplaats Veldhoven. Ik ben absoluut geen aanhanger van Putin en werp al die ellende ver van me. Neem aub geen aanstoot aan die V. Ik ga proberen dit te veranderen en anders vraag ik de site of de V een M kan worden wat refereerd aan mijn achternaam.
Leuk idee hoor, maar een e-bike met daarvoor specifiek aangepast frame is op het meest kritieke punt niet modulair. Tot in lengte van jaren zul je alles eromheen nog kunnen vervangen of verbeteren, maar bij motor, accu, display en bediening is dat stukken lastiger.

Zo zie je merken als Santos en idworx bij hun e-bikes al jarenlang gebruik maken van achterwielmotoren en Santos bij niet-Pinion ook van Pendix. De Bosch middenmotor is pas iets van de laatste ontwikkelingen daar, al heeft idworx wel eerder een kleine serie gehad met Bosch middenmotor.

Als je de fiets nu al 'los in de heupen' vindt en die Nexus je ook niet kan bekoren, waarom neem je dan geen ander uitgangspunt? En als je het echt makkelijk modulair wil houden, heb je die electrische ondersteuning wel nodig?
Hoi Jurr, bedankt voor je meedenkende reactie 🙂

Ik zie het totaal anders. Het klopt dat het frame specifiek voor een Bafang motor is. Maar er zijn goede frames beschikbaar voor deze motor. Zie het als een oude bromfiets om in mijn verhaal te blijven. Vroeger had je ook bijvoorbeeld Honda bromfietsen waar motorblokken ruim uitwisselbaar waren. Op aliexpress koop je een heel mooi frame voor weinig geld. De tijd van afbrekende onderdelen is echt wel voorbij. Niet dat ik nou snel een nieuw frame via Aliexpress zou bestellen maar in mijn ogen is Bafang wel het nieuwe Honda wat dat betreft.

Had laatst een fietskar vol LP´s opgehaald via Marktplaats. Gewicht schat ik op 60-70kg. Platen zijn zwaar! Die motor trok mij en de fietskar volgeladen met LP´s nog met 25 km/h een beruchte heuvel op. Normaal 32 km/h. En dat met veren inplaats van schoenen. Zonder lading op diezelfde heuvel legt een Bosch motor het af. Ik ben al boven als iemand met een Bosch nog halverwege is. En het belangrijkste, als er zware tegenwind is of een steile heuvel gaat die Bafang echt heel hard werken. Dat geeft je het gevoel dat de motor iets extra voor je doet en heeft daarom voor mij een ziel.

Omdat ik niks te besteden heb is het voor mij geen optie telkens een nieuwe fiets te kopen. Deze fiets onderhouden en alles zelf doen zou een goede optie zijn. Dat is mijn vraag ook een beetje. Hoe kan ik deze fiets op budget zelf onderhouden zodat het in topstaat blijft/komt?

Mijn verder denkende gedachte is om de fiets met aanpassingen compleet naar mijn hand te zetten. Ik wil door met die geweldige motor en schuw een vervanging van het frame niet. Als alles direct op een nieuw frame past is het frame uiteindelijk ook maar een module. Nu zit ik met een lastig repareerbare fiets. Natuurlijk krijg je handigheid in dingen. Het is ook geen drama deze fiets zo te laten en netjes te onderhouden. Mijn avontuurlijk en creatief deel zegt me te gaan vebouwen 😁

Leon
ach, geen interesse van jouw kant, betekent geen intereresse van onze kant. Zoek het maar uit....
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42

Het klopt dat het frame specifiek voor een Bafang motor is. Maar er zijn goede frames beschikbaar voor deze motor.
Alleen dat goede frame heb je nu blijkbaar niet, want deze is 'los in de heupen' zeg je?
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42

Zie het als een oude bromfiets om in mijn verhaal te blijven. Vroeger had je ook bijvoorbeeld Honda bromfietsen waar motorblokken ruim uitwisselbaar waren.
Vroeger kon je bij ellende bij de motor van een brommertje bijvoorbeeld prima je zuiger&cilinder wisselen en weer verder brommeren, tegenwoordig zit je bij een e-bike per merk en type vast aan een eigen bevestiging van de motor en daarmee een specifiek frame voor alleen dat merk&type motor. Zo'n e-bike is veel meer een wegwerpartikel geworden waarbij 'ruim uitwisselbaar' bij de motor allesbehalve van toepassing is.
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42

[...] maar in mijn ogen is Bafang wel het nieuwe Honda wat dat betreft.
Dat zou ik zelf niet zo durven zeggen.
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42

Die motor trok mij en de fietskar volgeladen met LP´s nog met 25 km/h een beruchte heuvel op. Normaal 32 km/h.
Let je wel op met die snelheden heuvel op? Wettelijk mag je ondersteuning tot 25kmh doorlopen, als er in geval van een ongeval blijkt dat je e-bike eigenlijk een speed-pedelec is en zowel kenteken- als verzekeringsplichtig blijkt te zijn dan kun je wel eens een slechte tegenstander treffen...
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42

Zonder lading op diezelfde heuvel legt een Bosch motor het af. Ik ben al boven als iemand met een Bosch nog halverwege is.
Ik zeg ook niet dat je een Bosch moet kopen hoor, specifieke e-bike motoren aan- of afraden laat ik aan anderen. Ik zie slechts dat 1 type middenmotor met een daarvoor specifiek frame je vast laat zitten aan dat type motor van dat merk.
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42

En het belangrijkste, als er zware tegenwind is of een steile heuvel gaat die Bafang echt heel hard werken. Dat geeft je het gevoel dat de motor iets extra voor je doet en heeft daarom voor mij een ziel.
Een ziel zou ik eerder zien in een handgemaakt maatframe van een framebouwer die zo'n frame met zorg en liefde specifiek voor jou gemaakt heeft naar jouw wensen. In dit geval is het gewoon de combinatie van electronische hardware en software waar jij 'soft' van wordt ;)
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42

Omdat ik niks te besteden heb is het voor mij geen optie telkens een nieuwe fiets te kopen.
Ik zeg niet dat je telkens een nieuwe fiets moet kopen hoor, er zijn genoeg mensen die met een gebruikte fiets van 400 euro echt de hele wereld over fietsen. Ik twijfel slechts of deze fiets voor jou het juiste uitgangspunt is. Precies om de dingen die je zelf noemt die je er niet goed aan vindt.
Plaats er een single speed wiel in. Geen versnellingen meer. En makkelijk te vinden
Een paar dingen vooraf:
- een fiets met een ziel is een handgebouwde stalen frame met door jou zorgvuldig geselecteerde onderdelen. :wink:
- Als jouw ebike 32km/h haalt ben je in overtreding, tenzij op eigen terrein.

En wat ik uit je verhaal proef, is dat je graag aanpast, verbeterd en lekker sleutelt. Helemaal goed, want dat doen hele volksstammen. Maar als je álles wilt vervangen behalve de ebike-motor... Heb je dan wel de juiste fiets om hier (uiteindelijk) grof geld tegenaan te gooien?

Wat betreft je achterwiel: koop een compleet achterwiel met Nexus naaf. Die zijn niet eens zo heel duur.
Let je wel op met die snelheden heuvel op? Wettelijk mag je ondersteuning tot 25kmh doorlopen, als er in geval van een ongeval blijkt dat je e-bike eigenlijk een speed-pedelec is en zowel kenteken- als verzekeringsplichtig blijkt te zijn dan kun je wel eens een slechte tegenstander treffen.
Dit wordt vaak gesuggereert en het zou fijn zijn als dit ook zo zou zijn. 1. Omdat dit mensen meer zou stimuleren zich aan de regels te houden en 2. Omdat de verzekeringspremie dan omlaag kan omdat de verzekeraar geen schades tgv onwettig gebruik van vervoermiddelen hoeft te vergoeden.
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42
Omdat ik niks te besteden heb is het voor mij geen optie telkens een nieuwe fiets te kopen. Deze fiets onderhouden en alles zelf doen zou een goede optie zijn. Dat is mijn vraag ook een beetje. Hoe kan ik deze fiets op budget zelf onderhouden zodat het in topstaat blijft/komt?
Voor niks gaat de zon op. Zoek ergens een baan die bij je past, hoeft echt geen voltijd aanstelling te zijn, en je zult je verbazen hoe rap je een Rohloff bij elkaar hebt kunnen sparen.

Werkelijk overal ligt het werk voor het oprapen.
LeonV schreef:
wo 28 sep, 2022 23:26
Ik voel me bij nader inzien wat ongemakkelijk bij mijn gekozen naam. Leon was al bezet en heb voor de hoofdletter V gekozen wat slaat op mijn woonplaats Veldhoven. Ik ben absoluut geen aanhanger van Putin en werp al die ellende ver van me. Neem aub geen aanstoot aan die V. Ik ga proberen dit te veranderen en anders vraag ik de site of de V een M kan worden wat refereerd aan mijn achternaam.
Dat kun je zelf veranderen in je 'profiel'. Vraag het anders aan de moderator om het voor je te doen.

Voir de rest denk ik dat je wel voldoende respons hebt.
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 01:42
Hoe kan ik deze fiets op budget zelf onderhouden zodat het in topstaat blijft/komt?
Misschien een fietsreparatiecursus volgen?
http://www.m-gineering.nl/

Ik zie dat er net één is geweest. Je kunt Marten vragen wanneer er weer één is.
Zit je niet bij het verkeerde forum? Dit is een forum voor lange afstandfietsers en geen forum voor mensen die een fiets alleen maar als sleutelobject hebben.