Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat gebeurt er als je met een fietstas tegen een paal rijdt? - Forum Wereldfietser

Wat gebeurt er als je met een fietstas tegen een paal rijdt?

Voor mijn oude Vaude-tassen ken ik het antwoord. Die zaten vast met een soort kliksysteem aan de rail waar de haken aan bevestigd zijn. Toen ik in Luxemburg in 2012 tegen een paaltje reed, klikte de tas los. Ik kon ze er gewoon weer aanklikken.

Maar het is me dit jaar ook gebeurd in Bordeaux met Ortlieb-tassen, en die zijn met soort boutje & moertje vastgemaakt aan de rail met de haken. Tot mijn grote verbazing draaide het voorste boutje gewoon los, waardoor de tas deels loskwam van de rail. Het achterste boutje bleef zitten, het was geen harde klap.

Gelukkig vonden we dat boutje terug op het fietspad. Ik kon de boel gewoon weer vastschroeven, er was geen schade.

Is dat de bedoeling bij Ortlieb-tassen? Of hebben die nog een andere beveiliging tegen onhandige fietsers?
Het is me raadsel waarom dat boutje in die omstandigheden zo gemakkelijk loskwam. Misschien was het al los getrild, dat is me bij die tassen eerder ook al overkomen.
Wat er kan gebeuren als je met je fietstas ergens tegenaan rijdt? Nou, bijvoorbeeld dit:
viewtopic.php?f=14&t=37275#p417970
willem.m schreef:
wo 21 sep, 2022 20:23
Wat er kan gebeuren als je met je fietstas ergens tegenaan rijdt? Nou, bijvoorbeeld dit:
viewtopic.php?f=14&t=37275#p417970
Heel erg hoor, maar je zou denken dat Ortlieb met zijn jarenlange ervaring weet dat er klungels zoals ik met hun tassen rondrijden.
Heeft Ortlieb een beveiligingssysteem zoals mijn oude Vaude-tassen dat hadden? Krak, tas eraf en dan weer gewoon eraan klikken? Ik heb die Ortlieb-tassen nog eens bekeken maar zie het niet. Is het de bedoeling dat de haken zelf los klikken of zo?
Het zou geen gek idee zijn als fietstassen een lisbreekvoorziening hadden net als bv spatborden. Het voorkomt dat duurdere onderdelen van je fiets kapotgetrokken worden en mogelijk erger. Zo lees ik op https://paaltjes.fietsersbond.nl/ een verhaal van een mevrouw die met haar tas achter een paaltje bleef hangen. Aan de foto te zien volgde een heftige klap.
derdekeer schreef:
wo 21 sep, 2022 20:48
Heeft Ortlieb een beveiligingssysteem zoals mijn oude Vaude-tassen dat hadden? Krak, tas eraf en dan weer gewoon eraan klikken? Ik heb die Ortlieb-tassen nog eens bekeken maar zie het niet. Is het de bedoeling dat de haken zelf los klikken of zo?
Ik kan ook geen beveiligingssysteem zien bij Ortlieb, maar ik heb ondanks dat deze ervaring (n=1):
Het was geen aanrijding tegen een paaltje. Ik kwam door onoplettendheid rechts in de berm terecht en ik viel naar links op de weg. Gelukkig kwam er geen auto aan. Ik fietste toen met vier Ortliebs, twee voor, twee achter. Twee tassen waren losgekomen van de fiets en lage los op de weg (weet niet meer welke) maar het ophangsysteem was onbeschadigd. Ik kon ze zo weer aanklikken. Enige schade was een wond op mijn linker knie en elleboog.
derdekeer schreef:
wo 21 sep, 2022 20:19
Tot mijn grote verbazing draaide het voorste boutje gewoon los, waardoor de tas deels loskwam van de rail. […]
Is dat de bedoeling bij Ortlieb-tassen?
Nee, het is de bedoeling bij Ortlieb-tassen dat je die bevestigingen regelmatig controleert en zo nodig aandraait, dat staat in de handleiding*. Misschien bestaat het beveiligingssysteem eruit dat niemand dat ooit doet, getuige het aantal posts op dit forum dat gaat over verloren moertjes, zodat losgetrilde bevestigingen er bij veel mensen voor zorgen dat de tas makkelijk loskomt van de drager bij een aanrijding. :)

Groetjes,

Carl

* Althans in de handleiding van de mijne. Ik geloof dat we hier ooit een discussie gehad hebben waaruit bleek dat dat niet bij alle modellen of alle jaargangen zo is.
Toen ik vergat dat het geen bikepacking setup was waar ik mee reed keeg mijn Ortlieb Front Roller op m'n achterdrager slalommend een paaltje te verwerken. Van boven tot onder open gescheurd, op de grens van zwarte voorkant met reflector en de knalgele zijkant. Gelukkig op m'n laatste vakantiedag, dus dichtgetaped en daarna slechts het ruim van de Flixbus te overleven (-:

Zat overigens wel met dubbele tashaken onderop vast, net als de huidige Ortlieb Gravel zijtassen. Met een enkele tashaak onderop was de tas misschien alleen maar losgeschoten van de tashaken bovenop?
Carl schreef:
wo 21 sep, 2022 21:57
Nee, het is de bedoeling bij Ortlieb-tassen dat je die bevestigingen regelmatig controleert en zo nodig aandraait, dat staat in de handleiding*. Misschien bestaat het beveiligingssysteem eruit dat niemand dat ooit doet, getuige het aantal posts op dit forum dat gaat over verloren moertjes, zodat losgetrilde bevestigingen er bij veel mensen voor zorgen dat de tas makkelijk loskomt van de drager bij een aanrijding. :)
Ik heb dus dit jaar in Bordeaux het geluk gehad dat ik die handleiding niet gelezen heb.
Ik vermoedde het al :shock: