Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (Alternatieve) Magura brakebooster? - Forum Wereldfietser

(Alternatieve) Magura brakebooster?

Onlangs hebben we een tandem aangeschaft met Magura HS33 remmen. Bij gebruik van de achterrem zie ik dat de achterbuizen aardig wat "wijken". Ik heb de discussies hierover op dit forum nagezocht en als ik het goed begrijp, valt er - binnen bepaalde grenzen - niets te vrezen. Maar: better safe than sorry. Dus de brake boosters van Magura besteld. Helaas past het achter niet: de rem is niet bovenaan, maar halverwege geïnstalleerd, waardoor de zitbuis in de weg zit (pun intended). Zijn er alternatieve brake boosters te bestellen? En zo ja, waar? Ik heb al wat gezocht, maar kan weinig vinden.

Het moet dan echt een behoorlijk lage brake booster zijn: de ruimte tussen de bovenste bevestigingsbouten van de remklauw tot de zitbuis is zo'n 5,5cm. In die zin is het misschien handiger om de booster op onderste bouten te installeren. De quick release vervalt dan natuurlijk. Maar ik neem aan dat het voor de "werking" van de brake booster niets uitmaakt - klopt?
Santos maakt zijn eigen brake booster voor Magura HS33, en ook Avaghon doet dat. Misschien kun je daar wat mee?

Heb je de klassieke montagemethode met de pootjes achter de vork, of de modernere EVO met montageplaat achter de rem? Misschien dat een overstap naar EVO ook nog wat kan schelen?
De moderne EVO met inderdaad die plaat achter de rem. Je zou denken, trouwens, dat dat fungeert als brake booster. Tenminste, als dat wat meer solide was uitgevoerd. Heb ik nooit goed gesnapt: waarom een aparte brake booster? Maar dat zal wel een puur commerciële reden zijn.

Maar ik zal inderdaad eens mijn licht opsteken bij Santos en Avaghon.
machello schreef:
ma 12 sep, 2022 14:21
De moderne EVO met inderdaad die plaat achter de rem. Je zou denken, trouwens, dat dat fungeert als brake booster. Tenminste, als dat wat meer solide was uitgevoerd. Heb ik nooit goed gesnapt: waarom een aparte brake booster?
Zoiets bedoel je?

https://www.santosbikes.com/nl/santos/s ... agebooster

Als je die kwijt kunt lijkt me dat een prima oplossing.

Wat je ook zou kunnen doen is de EVO montageplaat na (laten?) maken en wat degelijker uitvoeren, als je daarmee ruimte wint op je krappe montagesituatie.
Dat lijkt me inderdaad een betere oplossing! Daar ga ik zeker naar informeren. Bedankt voor de tip!
Ik heb even geïnformeerd bij bike4travel, maar dat ding van Santos is wel erg duur: € 110,-. Tsja.
Dat wordt dus ergens een plaatje harde aluminiumlegering van de juiste dikte vinden en zelf met haakse slijper en schuurpapier aan de slag?
De booster van Avaghon zelf voor slechts 19 euro en een beetje (ze zijn nu op geloof ik ) is niet zo hoog als de originele van Magura, maar nog steeds breed genoeg, dus wie weet dat dat wel past. Ze zijn ook een stukje zwaarder en van wat ik zo zie ook steviger. En een brakebooster helpt je echt wel om ook op het achterwiel wat meer remkracht te hebben.
Die booster van Avaghon die je bedoelt is waarschijnlijk deze:

https://www.bike4travel.nl/remmen/5802- ... &results=4

Zelfs die is nog te hoog. Er is ongeveer 5cm ruimte...erg weinig dus.
5 cm is maar twee mm meer dan de in de tekening aangegeven vrije ruimte!

Je kunt ook Marten Gerritsen vragen je een ding op maat te maken maar dat wordt niet iets van twee tientjes en ook niet met zo'n leuk design met gaten denk ik.
De brakebooster haalt zijn stijfheid natuurlijk vooral uit de hoogte, dus minder als 20 mm in staal lijkt me niet handig. Mijn vork zie je ook met brakebooster (van Magura) nog naar buiten buiten buigen, een aluminium brakebooster moet dan erg stijf zijn om breuk in het aluminium te voorkomen (volgens mij). de oplossing zou id zijn om ruimte voor meer hoogte te creëren door de brakebooster dichter op de band te plaatsen.
Of een brakebooster die om de framebuis heen gaat, maar die moet dan uit meerdere delen bestaan. Voorwaarde is weer dat je dan geen last hebt van het ding.
Leon schreef:
do 15 sep, 2022 10:44
5 cm is maar twee mm meer dan de in de tekening aangegeven vrije ruimte!

Je kunt ook Marten Gerritsen vragen je een ding op maat te maken maar dat wordt niet iets van twee tientjes en ook niet met zo'n leuk design met gaten denk ik.
Helaas. Ik bedoel de buitenmaat. Of hij moet inderdaad om de framebuis gaan, heb ik ook al aangedacht. Maar daarvoor is deze te klein.
Je maakt het niet echt duidelijk wat er nu wél aan ruimte is.
Heb je misschien een foto van de situatie en kun je aangeven hoeveel ruimte er is tussen de band en de framebuis?
Prima. Al hoeven we er nou ook weer niet zo veel tijd aan te besteden. Mijn hoop was dat iemand een zaak/webshop zou kennen waar ze alternatieve Magura brake boosters verkopen.

Maar hierbij dan de foto. De rode streep is ongeveer 5cm.

Bevestigen onder de onderste bouten kan natuurlijk ook, maar dan zit al snel weer het spatbord in de weg (b.v. in geval van die Avaghon booster).

Nogmaals, het zou mooi zijn als er een simpele (en betaalbare) oplossing is. Maar zo niet, ook geen probleem.

Bijlagen

Ik zie best genoeg ruimte. De kans dat je iets vindt dat daar precies in past lijkt me wel klein. Een stukje uit een booster of uit het spatbord halen kan op zich ook geen kwaad. Een stukje uit de framebuis wel. :wink:
Da's een uitdaging daar, maar lijkt me niet onmogelijk. De Santos montageplaat past waarschijnlijk ook niet.

Wat je zou kunnen doen is Avaghon vragen of zij de Avaghon brake booster een stukje kleiner kunnen maken zodat die past binnen jouw compacte ruimte.

https://www.bike4travel.nl/remmen/5802- ... oster.html

Maar misschien past 'ie direct wel? Avaghon zegt dat deze brake booster compacter is dan die van Magura.

Waar je ook nog zou kunnen kijken in verbetering van de remmerij is bij de voorkant voor een schijfrem te kiezen. Eventueel de voorvork en/of voornaaf wisselen als die geen schijfrem ondersteunen.

Voor de achterkant kwam ik laatst een tandem achterwiel met een Arai sleeprem tegen op marktplaats, misschien dat die er nog staat?
Leon schreef:
do 15 sep, 2022 12:59
Ik zie best genoeg ruimte. De kans dat je iets vindt dat daar precies in past lijkt me wel klein. Een stukje uit een booster of uit het spatbord halen kan op zich ook geen kwaad. Een stukje uit de framebuis wel. :wink:
Inkeping in het spatbord maken? Er zit zo te zien best wat ruimte tussen band en spatbord dus een inkeping zou veel extra ruimte opleveren.

Wat een prijsverschillen trouwens... 110 vs. 19 euro scheelt wel wat.
De booster van Bike4Travel steekt 1,25 cm boven de montageplaat uit dus dat gaat inderdaad niet passen. Zagen in het spatbord heeft geen zin waar daar zit het probleem niet. Ik ben inmiddels wel benieuwd naar het merk en model van de tandem.
Dat kan ik je wel vertellen: Multicycle Double Speed, bouwjaar 2008. Maar ondanks de leeftijd ziet ie er splinternieuw uit, heeft nog nauwelijks kilometers gemaakt.