Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem derailleurs 3x7t - Forum Wereldfietser

Probleem derailleurs 3x7t

Hoi,

Ik ben in het bezit gekomen van een Batavus Cheyenne hybride fiets met Shimano Acera voorderailleur (voor drie bladen) en Shimano Altus achterderailleur (voor zeven kransjes). De fiets is de afgelopen ca. vijftien jaar nauwelijks gebruikt.

Nou lukt het me niet om de voorderailleur op het grootste blad te krijgen, en ook niet om de achterderailleur op de kleinste twee kransjes te krijgen. Met het ene stelschroefje kan ik wel de binnenkant (de framekant) positioneren, maar met het andere gebeurt niets. Ik heb ook al de kabel strakker gezet en teflon in de bewegende delen gespoten, maar er is geen beweging naar de buitenzijde in te krijgen.

Komt dit bekend voor en is er een eenvoudige oplossing die ik nu over het hoofd zie?

Ik kan uiteraard ook naar de fietsenmaker gaan, maar ja, die vinden een derailleur afstellen soms al lastig, laat staan een koppige van twintig (?) jaar oud.
Ik weet niet of je het al gedaan hebt maar ik zou eerst beide schakelkabels van de deraillers loshalen om alle storigen van stroeve en vastgelopen kabels weg te nemen. Dan kun je de derailleurs puur op handkracht bewegen. Wel oppassen dat je je vingers er niet tussen krijgt. (yep, done that :oops: :cry: )
De achterderailleur kun je er dan ook gemakkelijk afpakken voor inspectie. (één inbus, dat dding in het midden)

Met de losse kabeleinden in de hand kun je beide derailleurcommandeurs ook afzonderlijk proberen. De ene moet twee keer klikken en kabel geven of nemen, de anders zes.

Het is natuurlijk niet vreemd als een en ander vastgerot zou zitten of als klikjes weigeren door te dik geworden vet.

De voorderailleru er af pakken zou ik niet direct doen want dat ben je de positie min of meer kwijt en dat is soms *** om terug te vinden omdat de positie varieert terwijl je het boutje aandraait. (Volgens het boekje is het simpel natuurlijk)
willem.m schreef:
ma 05 sep, 2022 20:41
Ik heb ook al de kabel strakker gezet,
Achteraan zou ik eens voor losser gaan ipv strakker.

derailleuroog nog recht?

Binnenkabels nog ok?

Buitenkabels geen knik?

Kabelhoedjes overal strak?

Shifter met D-ring onderaan die wat strakker mag?
Meestal is het toch de kabel die afgesteld moet worden, niet de derailleurschroefjes. Ik zou beginnen met de barrel-adjusters (wat is het Nederlands hiervoor? ik kreeg les in het Engels :)) bijna helemaal aan te draaien met de shifters in de ontspannen stand. Dus de kabels zo los mogelijk.
Dan met de afstelschroeven op de derailleurs zorgen dat de ketting netjes over het 'lichtste' kettingwiel loopt. En pas nu de derailleurkabels (bijna) strak trekken en stevig vastzetten op de derailleurs. Als je nu gaat schakelen zal je de maximale uitslag van de derailleurs kunnen bereiken.
De fijnafstelling doe je met de barrel-adjusters, de limieten stel je in met de schroefjes op de derailleurs, zodat je ketting niet van de kettingwielen loopt.
Het 'bijna' is belangrijk, want het geeft je een klein beetje speelruimte bij het afstellen.

Dus in het kort: 1. spanning van de kabels; 2. limiet in ontspannen toestand aanpassen; 3. kabels vastzetten; 4. limiet in volledig gespannen toestand aanpassen; 5. fijnafstelling met barrel-adjuster.

Met een gebruikte fiets kan het natuurlijk zo maar voorkomen dat de shifters en derailleurs niet bij elkaar horen, wellicht de moeite waard om even te controleren.
Dank voor jullie behulpzame en duidelijke reacties! Ik heb weer hoop en ga er vrijdag mee verder.
Ik weet niet hoe de fiets er nu bij staat, en wat je plannen ermee zijn, maar mijn ervaring met oude derailleurfietsen is dat - hoe goed de derailleurs ook nog zijn - oud vet en vuil een goede, soepele werking eigenlijk altijd verhinderen.

Als er 15 jaar geen onderhoud is gepleegd zou ik ze zeker eerst loshalen, wieltjes en stelschroefjes demonteren, alles goed schoonmaken, en met een paar druppels naaimachineolie en verse kabels opnieuw monteren.

Daarna afstellen conform de instructies hierboven.

Persoonlijk vind ik dat altijd wel heel bevredigend werk.

Before:

Afbeelding

After:

Afbeelding
Achter zou ik beginnen met de derailleurkabel te smeren.
begin eens met binnen- en buitenkabels te vervangen en het nodige poetsen en smeren.
Ik zou toch eerst een idee willen hebben wat er aan de fiets mankeert, zelfs voor er een nieuwe kabels aan te spenderen. Gelukkig is dat ook willem.m's vraag.
Meteen nieuwe binnenkabels er op zetten is sowieso niet handig want ze moeten daarna waarschijnlijk nog weer los en daar houden die dingen niet echt van.
Dus eerst de hele fiets onderzoeken, een plan maken en aan de meest risicovolle klus beginnen. (Geleerd van Edd China, al gaat die niet over fietsen)
willem.m schreef:
ma 05 sep, 2022 22:12
Dank voor jullie behulpzame en duidelijke reacties! Ik heb weer hoop en ga er vrijdag mee verder.
En, werkt het zelfs al?
Grandonneur schreef:
zo 11 sep, 2022 16:28
willem.m schreef:
ma 05 sep, 2022 22:12
Dank voor jullie behulpzame en duidelijke reacties! Ik heb weer hoop en ga er vrijdag mee verder.
En, werkt het zelfs al?
Nee: andere.prioriteiten dit weekend. Het is niet urgent, want er valt nog op te fietsen. Ergens tussen nu en Kerst ga ik het fixen. Met jullie aanwijzingen gaat dat wel lukken, en zo niet dan meld ik me weer.