Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektronische Rohloff schakeling - Forum Wereldfietser

Elektronische Rohloff schakeling

Ik fiets met een E-bike van Koga. Deze heeft een Rohloff naaf met een elektronische schakeling E14. Hierin is geen keuze mogelijk. Na 15000 km is de schakelunit (kastje bij de achternaaf) kapot. Kosten voor vervanging zijn €450,-.
Hoorde tegelijkertijd dat iemand met dezelfde fiets ook de schakeling stuk had binnen twee jaar. In dit geval de regel unit die in de frame buis zit. Valt toch wel tegen. Ik vraag mij nu af of ik gewoon pech heb of zijn er meer Elektronisch geschakelde Rohloffs met deze specifieke problemen?
Vindt alleen je fietsenmaker dat die 450 euro te rechtvaardigen is, of vindt Koga dat ook? En als die dat allebei vinden, wat vindt Rohloff dan? Dat zouden mijn stappen zijn in die volgorde als ik een soortgelijk probleem zou hebben.

Ombouwen naar kabelgeschakeld is wellicht ook nog een optie, maar weet niet of dat is wat je zou willen en wat de rest van je e-bike daarvan vindt? Overigens ook niet goedkoop, want de complete externe schakelmogelijkheid van een kabelbediende is anders dan van een electrische.
De Rohloff importeur Nederland is niet coulant in deze. Rohloff maakt de combi vd naaf met elektronisch schakelen omdat er dan juist geschakeld wordt om de naaf te ontzien. Ombouwen lijkt mij niet wenselijk.
En Koga vindt het ook normaal? Dan zou ik als je die hebt de rechtsbijstand er maar eens op zetten. Best wel geld voor een fiets die al best wat geld heeft gekost binnen een best korte termijn...

Ervan uitgaande dat 'ie geen waterfiets heeft gespeeld of iets anders geks.
Verstandig om het in de publiciteit te zetten. Ik meen toch dat de firma waar de fiets is gekocht jouw 1e aanspreekpunt is.
Misschien zijn er in Duitsland fietsers met dezelfde problemen. Ook daar zijn Forums
Een foto van wat er aan de hand is werkt ook een stuk duidelijker.
Het is een jaar na de garantieperiode. Maar ben benieuwd of meerdere rohloff bezitters hier mee te maken hebben gehad.
Mijn ervaring met Rohloff en Elan is heel positief.
Rohloff heeft een vragenlijst die door de verkoper moet worden ingevuld.
Valt jouw geval binnen de kaders dan doet Rohloff niet moeilijk en wordt alles binnen een garantie gerepareerd.
Val je buiten die grenzen dan wordt het lastig denk ik.
Voorgaande klopt. Maar ik denk dat ik enige coulance had verwacht op een fiets van drie jaar en dat is dus niet het geval. Ook niet na Rohloff duitsland te hebben aangeschreven. Ik zou persoonlijk bij aankoop e-bike toch zoeken naar minder elektronica op mijn fiets. Dit zal wel steeds moeilijker worden. In het buitenland krijg je dit haast niet gerepareerd en als het stuk gaat zijn de kosten hoog.
Dan blijft alleen over degene waarvan je de fiets nieuw gekocht hebt aan te spreken op de redelijk te verwachten levensduur.
Ik vind drie jaar of 15.000 km voor een fiets te kort, maar ja, wie ben ik?
Leon schreef:
vr 26 aug, 2022 13:49

[...]

Ik vind drie jaar of 15.000 km voor een fiets te kort, maar ja, wie ben ik?
Vooral voor een fiets in die prijsklasse zouden dat toch onderdelen moeten zijn die langer mee zouden moeten gaan. Het zijn tenslotte geen slijtage onderdelen...
Waarom maak je geen foto van het mankement en zet deze hier op het forum. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
WimB schreef:
vr 26 aug, 2022 15:54
Waarom maak je geen foto van het mankement en zet deze hier op het forum. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Afbeelding
Bron: Rohloff.de
Prima de steun die je geeft maar ik lees het kastje is kapot. Dit lijkt allemaal spik en span.
Ik vraag me af wat daar in moet zitten als vervanging 450 euro kost én ze er geen drie jaar garantie op willen geven. :shock:
Op de site van Rohloff staat over het schakelen van de E-14: Die effizienteste und langlebigste Schaltung für alle E-Bikes mit Mittelmotor. . Als dat echt zo is dan doe je niet moeilijk als een klant na 3 jaar iets stuk heeft.
Zie https://www.rohloff.de/de/produkte/speedhub/e-14
In legendarische Rohloffkwaliteit nog wel. Dit lijkt me geen gelopen race.
Ad buitenkant vh schakelkasten is niets te zien. Het is een gegoten geheel en niet open te maken. Volgens Rohloff duitsland is waterdichtheid na openmaken niet meer te garanderen en de kans op reparatie zeer klein. En inderdaad verwacht ik ook een langere levensduur vd Rohloff onderdelen. Maar het is twee jaar garantie en geen coulantie in deze. Jammer, maar dat is het.
Nee dat hoeft niet zo te zijn. In Nederland heb je wettelijk recht op een deugdelijk produkt. Google maar eens op redelijk te verwachten levensduur. Zover ik weet is er niet zo'n termijn voor A+-merkfietsen vastgesteld maar als drie jaar te lang is breekt mijn klomp.
Daarnaast zou ik Rohloff in Duitsland eens schrijven met de vraag of dit een normale gang van zaken is.
Inmiddels heeft de dealer het schakelkasten door tussenkomst van Elan (importeur) ingestuurd aan Rohloff ter reparatie of coulance. Rohloff blijft bij het standpunt dat dit buiten de garantietermijn is en reparatie is niet mogelijk. Een paar tientjes korting gekregen maar daar is de dealer en ik ook niet blij mee. Wat wel positief is dat er zich niemand heeft gemeld met een gelijk probleem. Wellicht kan ik nu nog heel veel tochten fietsen!
saartje schreef:
ma 24 okt, 2022 17:03
Een paar tientjes korting gekregen maar daar is de dealer en ik ook niet blij mee.
Dat zet geen zoden aan de dijk bij zo'n bedrag inderdaad. Ga je nog verdere stappen ondernemen?

Fijn systeem om mee te rijden die electronische schakeling van Rohloff, maar dan moet het wel blijven werken....

Hopelijk heeft Pinion het beter voor elkaar met de electronische schakeling. Gelukkig zijn de Stromer klanten daarbij het eerste proefkonijn voor het verder uitgerold schijnt te worden ;)