Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twijfel om SON 28 naafdynamo te nemen - Forum Wereldfietser

Twijfel om SON 28 naafdynamo te nemen

Beste lezers,

Binnenkort wil ik beginnen aan een fietsreis voor meerdere maanden door Europa.
Om onderweg mijn smartphone, garmin, hoofdlamp op te kunnen laden en niet teveel afhankelijk te hoeven zijn van campings/hostels/e.d. denk ik erover na om een SON 28 naafdynamo te installeren in combinatie met de Cycle2Charger of The Plug V (Plus). Nu twijfel ik over het volgende. Ik neem ook een laptop mee welke ik nodig heb om mijn werk op afstand te kunnen doen (zeg wekelijks vier uurtjes). Nu "verplicht" ik mijzelf hierdoor om wekelijks een accommodatie te vinden met 230V en daarmee ook meteen een goede douche! Als ik wekelijks (gemiddeld) toch op een accommodatie slaap met goede stroomvoorziening, kan ik als alternatief op de SON28 naafdynamo een aantal sterke powerbanks meenemen (ik heb al 2x 10.000 mah en zou nog één of twee x 20.000 mah kunnen kopen).

De vraag is of ik dan nog wel de SON 28 nodig heb, of dat ik (gemiddeld) wekelijks alle powerbanks/smartphone/garmin/laptop oplaad en hiermee de week weer door kan komen en waar ik verstandig aan doe. Het voelt toch een soort van veilig dat ik mijn eigen stroom kan opwekken, maar ik lees ook verhalen dat dit nog de hoeveelheid hiervan nog wel meevalt. Mijn plan is om dagelijks gemiddeld 50 tot 60km te fietsen. Tijdens het fietsen navigeer ik uiteraard met garmin en wordt de telefoon zo weinig mogelijk gebruikt (en kan hierdoor met gemak 2 tot 3 dagen meegaan).

Wat is jullie mening hierover? Overigens laat ik zonnepanelen buiten beeld omdat dit niet werkt in het seizoen dat ik ga fietsen.

Groetjes,
Natascha
Buiten het seizoen lijkt me goed licht op de fiets ook wel een veilig idee, ook overdag. Dan is een naafdynamo toch wel erg handig lijkt me.Dan kom je dus min of meer uit op beide stroomvoorzieningen.
Ik zou ook kiezen voor naafdynamo + powerbanks.
Dat hangt ook af van hoeveel stroom je laptop verbruikt. Sommige exemplaren zal bijna niet tegenop te fietsen zijn, terwijl bij andere exemplaren het een prima te overwegen alternatief kan zijn. Overigens zou ik die tweede powerbank sowieso meenemen.

Waar je ook nog naar kunt kijken bij je powerbank is dat zowel je netstroomlader als je laadsnoer als je powerbank snel laden ondersteunen, zodat je ook bij lunch, diner of andere korte stop met beschikbaar stopcontact binnen een uurtje toch weer flink kunt bijladen. Als 1 van die 3 dat niet doet wordt dat je beperking in de laadsnelheid.

Let op dat ook dynamo laadsystemen niet probleemloos zijn, ik zou er niet blind op vertrouwen en altijd een goede back-up achter de hand houden. Naast de door jou genoemde systemen, kijk bijvoorbeeld ook eens naar Appcon en Forumslader.

Een mogelijk voordeel van een naafdynamo is natuurlijk ook dat je er ook je verlichting op kunt laten draaien.
Natas schreef:
zo 21 aug, 2022 09:04
Beste lezers,

Binnenkort wil ik beginnen aan een fietsreis voor meerdere maanden door Europa.
Om onderweg mijn smartphone, garmin, hoofdlamp op te kunnen laden en niet teveel afhankelijk te hoeven zijn van campings/hostels/e.d. denk ik erover na om een SON 28 naafdynamo te installeren in combinatie met de Cycle2Charger of The Plug V (Plus). Nu twijfel ik over het volgende. Ik neem ook een laptop mee welke ik nodig heb om mijn werk op afstand te kunnen doen (zeg wekelijks vier uurtjes). Nu "verplicht" ik mijzelf hierdoor om wekelijks een accommodatie te vinden met 230V en daarmee ook meteen een goede douche! Als ik wekelijks (gemiddeld) toch op een accommodatie slaap met goede stroomvoorziening, kan ik als alternatief op de SON28 naafdynamo een aantal sterke powerbanks meenemen (ik heb al 2x 10.000 mah en zou nog één of twee x 20.000 mah kunnen kopen).

De vraag is of ik dan nog wel de SON 28 nodig heb, of dat ik (gemiddeld) wekelijks alle powerbanks/smartphone/garmin/laptop oplaad en hiermee de week weer door kan komen en waar ik verstandig aan doe. Het voelt toch een soort van veilig dat ik mijn eigen stroom kan opwekken, maar ik lees ook verhalen dat dit nog de hoeveelheid hiervan nog wel meevalt. Mijn plan is om dagelijks gemiddeld 50 tot 60km te fietsen. Tijdens het fietsen navigeer ik uiteraard met garmin en wordt de telefoon zo weinig mogelijk gebruikt (en kan hierdoor met gemak 2 tot 3 dagen meegaan).

Wat is jullie mening hierover? Overigens laat ik zonnepanelen buiten beeld omdat dit niet werkt in het seizoen dat ik ga fietsen.

Groetjes,
Natascha
Je zou ook kunnen denken aan de pedalcell velgdynamo.
Even door de dure pil heen bijten en voor de naafdynamo gaan (inclusief nieuwe velg en spaken (of om laten spaken) Als het weer slecht is wil je ook gezien worden,en als je eens een onverlichte tunnel induikt is licht erg fijn om te zien waar je rijdt.
Misschien is dit een leuk rekensommetje:

De SON 28 naafdynamo levert een vermogen van 3 W. Na een uur doorfietsen heb je dus een energieopbrengst van 3Wh.
Een opgeladen powerbank van 10.000 mAh biedt je 37 Wh. Met een bijbehorende snellader (via USB-C) heb je deze in 2,5 uur weer opgeladen. Opladen (in ieder geval deels) zou dus mooi in een koffiepauze mogelijk zijn.

Dus ik zou voor een of meer goede powerbanks gaan (want er zit wel kwaliteitsverschil in de diverse merken) + een of meer snelladers en de naafdynamo alleen voor je fietsverlichting houden.
Ik heb een Cycle2Charge usb-lader i.c.m. een Son naafdynamo op mijn fiets.

De Son naafdynamo is een absolute aanrader. De Cycle2Charge usb-lader heb ik tot nu toe ervaren als een extra back up voor mijn power banks. D.w.z. mijn powerbanks heb ik tot nu toe altijd kunnen bijladen/opladen op een overnachtingsplek of onderweg in een cafe tijdens een kop koffie of lunch.

Alleen in die gevallen waarbij het niet is gelukt om mijn powerbanks via het stroomnet op te laden heb ik mijn powerbanks aan de Cycle2Charge usb-lader gekoppeld tijdens het fietsen.
Werkt wel, maar verwacht er geen wonderen van.

Het is dat-ie er nu op zit, maar het geeft je voor € 99,95 voornamelijk het gevoel dat je niet zonder lege accu(‘s) hoeft komen te zitten.
Ik weet niet of ik ‘m opnieuw zou kopen. De Son is dus wel een aanrader.
Onlangs heb ik in de FB-groep van de wereldfietser, op een vergelijkbare vraag, dit geschreven:

Na veel geëxperimenteer laadt mijn telefoon of powerbank langzaam op via de Son Naafdynamo. Meestal. Soms dus niet; weet dan niet waarom niet.
Mijn Iphone SE 2020 laadt dan met maar een paar procent gedurende de dag maar hij loopt igg niet leeg. Ik gebruik de mobiel voor Strava en MapOut. Bij mij is de truc om een goede kabel te gebruiken, de mobiel op vliegtuigstand te zetten én de koplamp uit te doen.
Voor de zekerheid neem ik dus ook een powerbank mee.

Ik ben dus blij met de Son naafdynamo!
Ozzie schreef:
zo 21 aug, 2022 15:49
[...]

Na veel geëxperimenteer laadt mijn telefoon of powerbank langzaam op via de Son Naafdynamo. Meestal. Soms dus niet; weet dan niet waarom niet.
Mijn Iphone SE 2020 laadt dan met maar een paar procent gedurende de dag maar hij loopt igg niet leeg.

[...]
Het ligt er ook aan welke lader er tussen naafdynamo en je smartphone gebruikt wordt. En een iPhone schijnt ook nog best kritisch te zijn met opladen.
Ik deel het algemene oordeel dat hier ontstaat dat de SON-dynamo een aanrader is, voor de fietsverlichting en met een cycle2charge als noodvoorziening om iets op te laden. Bij dat laatste moet de fietsverlichting dan wel uitstaan, anders schiet het helemaal niet op.

Over het snelladen is nog wel iets toe te voegen.

Moderne GaN laders zijn relatief klein, licht en hebben veel laadvermogen. Ik gebruik bijvoorbeeld de Ugreen GaN X 65W lader met twee USB-C uitgangen en een USB-A uitgang. 65W is voldoende voor je laptop, dus de lader daarvan kun je dan thuislaten.
Twee 10.000 mAh powerbanks zijn beter dan een 20.000 mAh, vooral omdat je die tegelijk kunt opladen, met de genoemde Ugreen daarnaast ook nog een telefoon ofzo. Het is belangrijk dat de powerbanks ook een USB-C laadingang hebben. Die staat een hogere laadstroom toe dan USB-A en micro-USB.

Bij snelladen zijn de kabels vaak een onderschatte factor. Kabels hebben een inwendige weerstand. Dat betekent dat langere kabels minder stroom doorlaten dan korte. Ik heb goede ervaring met kabels van slechts dertig centimeter. De verhouding tussen de prijs en de kwaliteit van de laadkabeltjes is minder eenduidig, maar vast staat dat goede kabels niet goedkoop zijn en dat de goedkoopste kabels vaak mechanische niet goed genoeg zijn. Neem van de meest essentiële kabels een reserve-exemplaar mee. Je realiseert je pas hoe afhankelijk je daarvan bent wanneer je zonder komt te zitten.

Nog een ongevraagde tip: begin de reis met ruim voldoende powerbanks. Het is leuker op een goed moment op basis van je eigen gebruikservaring er een weg te kunnen geven dan er een (die je net niet bevalt) te moeten kopen nadat je op een ongelukkig moment zonder stroom kwam te zitten.

Overigens is het heel persoonlijk hoe erg het is om zonder stroom te fietsen. Zie daarvoor onze eindeloze discussie over de e-bike als reisfiets.
Arnoudt schreef:
zo 21 aug, 2022 15:56

[...]
Ik gebruik bijvoorbeeld de Ugreen GaN X 65W lader met twee USB-C uitgangen en een USB-A uitgang.
[...]
Check, laatst besteld. Nu de kabels nog...
Arnoudt schreef:
zo 21 aug, 2022 15:56
[...]
Bij snelladen zijn de kabels vaak een onderschatte factor. Kabels hebben een inwendige weerstand. Dat betekent dat langere kabels minder stroom doorlaten dan korte. Ik heb goede ervaring met kabels van slechts dertig centimeter. De verhouding tussen de prijs en de kwaliteit van de laadkabeltjes is minder eenduidig, maar vast staat dat goede kabels niet goedkoop zijn en dat de goedkoopste kabels vaak mechanische niet goed genoeg zijn.
[...]
Welke gebruik jij? 'k Heb ze nu 20cm voor de powerbanks, da's vaak net te kort om de powerbanks even lekker ergens ladend neer te kunnen leggen. Die centimeters extra zouden best welkom zijn. En aangezien ze bij de powerbanks kwamen verdenk ik de powerbank leverancier ervan niet de beste kabels meegeleverd te hebben ;)
Ik ben nu aan het fietsen. Heb een son naaf en een axa koplamp met usb aansluiting. Werkt goed.

Heb ook een 20.000 mha powerbank. Gekocht met korting. Gebruik ik in tent om mobiel op te laden.

Mario
Jurr schreef:
zo 21 aug, 2022 16:06
Welke gebruik jij? 'k Heb ze nu 20cm voor de powerbanks, da's vaak net te kort om de powerbanks even lekker ergens ladend neer te kunnen leggen. Die centimeters extra zouden best welkom zijn. En aangezien ze bij de powerbanks kwamen verdenk ik de powerbank leverancier ervan niet de beste kabels meegeleverd te hebben ;)
De USB-C naar USB-C kabeltjes komen van allekabels.nl. Daar kun je voor verschillende kwaliteiten kiezen. De laadkabels voor mijn iPhone komen (vanwege de idiote prijs met gepaste tegenzin) van Apple.

Voor de korte kabels heb ik de volgende oplossing (ook niet van mijzelf):
Maak van een A4-papiertje of een stevige papieren zakdoek een soort hangmat voor je powerbank of telefoon en prik die bij het stopcontact aan de muur met de snellader als grote punaise.
Wow, wat een reacties. Bedankt voor het meedenken en fijn om verschillende meningen en inzichten te lezen en ook de nieuwe suggesties. Ik ga ze eens allemaal naast elkaar neerleggen en hak dan de knoop door.
WillemT schreef:
zo 21 aug, 2022 14:20
De SON 28 naafdynamo levert een vermogen van 3 W.
Dat is het vermogen dat de dynamo bij 6 Volt moet kunnen leveren. Maar omvormers kunnen wel het dubbele of meer uit de Son halen viewtopic.php?f=8&t=31342&start=280#p402956
supermario schreef:
zo 21 aug, 2022 16:12
Ik ben nu aan het fietsen. Heb een son naaf en een axa koplamp met usb aansluiting. Werkt goed.
Zou die Axa Nano 50 plus nog ergens te koop zijn? (ik denk van niet)
Zijn er andere koplampen op de markt met ingebouwde lader? (ik heb het niet kunnen vinden)
Poppink

Bij Halfords kan je de axa 70 luxx met usb kopen voor €95. Ook te koop bij andere zaken.

Mario
supermario schreef:
ma 22 aug, 2022 18:15
Poppink

Bij Halfords kan je de axa 70 luxx met usb kopen voor €95. Ook te koop bij andere zaken.

Mario
Dank je!
SON is bij initiële aanschaf niet goedkoop maar bedenk ook dat je aan een SON naaf binnen 10/15 jaar nog steeds plezier beleeft. Heb er hier verschillende in huis waarvan de oudste uit 2007 dateert. Nooit enig probleem mee gehad en still going strong...
Dat wil ik eender welke powerbank nog wel eens zien doen. Die powerbank leg je na je reis wellicht grotendeels toch aan de kant en daarvan worden die dingen er niet beter op.

Toegegeven in een omvormer zit ook een bufferbatterij en die gaat het ooit ook eens begeven maar anderzijds zijn de prestaties van omvormers de laatste jaren er met rasseschreden op voortuit gegaan (bijv. de Forumslader). Dus indien je binnen pakweg 7 jaar een nieuwe omvormer moet aanschaffen ga je er wellicht weer op vooruit.

Vanuit een duurzaamheidsperspectief is een SON dynamo dé grote winnaar waarmee ik niet wil zeggen dat een powerbank als aanvulling niet handig kan zijn. Doe je jezelf later een hoog kwalitatieve LED koplamp cadeau en je vraagt jezelf af waarom je jarenlang je woonwerkrit met een halogeenlampje hebt gefietst.
Zet je ooit je reisfiets op het vliegtuig dan is het meenemen van je powerbanks trouwens ook al een netelige kwestie.

Greetz,
Bram