Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twijfel om SON 28 naafdynamo te nemen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Twijfel om SON 28 naafdynamo te nemen

WillemT schreef:
di 23 aug, 2022 20:33
bast1aan schreef:
ma 22 aug, 2022 23:50
WillemT schreef:
ma 22 aug, 2022 23:42
Is dat niet met gebruikmaking van het voorraadje mAh die er in de ingebouwde powerbank zit? Als die ingebouwde powerbank leeg is, houdt het voordeel dan niet op?
Dit is echt de dynamo. Je kan uit een naafdynamo met een hogere weerstand (impedantie) dan de standaard 12 ohm van een fietslampje makkelijk hogere vermogens trekken. Heb je wel voldoende fietssnelheid bij nodig.
Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
ik dacht dat ik verstand had van electronica, maar hier worden dingen geroepen die kant nog wal slaan.
JandeFietser schreef:
di 23 aug, 2022 22:20
ik dacht dat ik verstand had van electronica, maar hier worden dingen geroepen die kant nog wal slaan.
Kant noch wal raken.
Zo gaat dat in bepaalde kringen in de politiek ook. :D
bast1aan schreef:
ma 22 aug, 2022 23:09
Edit: even beter lezen, zucht Ik heb ook een poosje rondgereisd en tegelijkertijd af en toe op afstand gewerkt met een kleine laptop, als ik dat deed nam ik een hotel, huurde ik een huisje of ik ging in een bibliotheek zitten. Dat werkte voor mij prima.
Voor navigeren met Garmin, verlichting, af en toe smartphone etc kon ik inderdaad prima uit met 1 powerbank van 10Ah. Wat Jurr zegt, kijkt naar powerbanks die ook kunnen snelladen. Waarschijnlijk heb je dan ook minder powerbanks nodig.

Ik zou ook even naar het gewicht kijken, Kijk wat je naafdynamo en omvormer weegt vgl powerbanks. En kost, vgl een paar keer een duurdere overnachting. Ik vind de dynamo voor verlichting, zeker in de herfst, dan inderdaad een goed idee.

Tot slot, ik lees hier mensen over hoge vermogens uit dynamo's halen. Bedenk dat stroom opwekken niet gratis is, maar ten koste gaat van je eigen trapvermogen, en dus indirect je actieradus. Dat trapvermogen is bij lange afstanden laag, dus wat je er vanaf snoept relatief hoog. Als je dagelijks 60km fietst schat ik zo in dat je vermogen niet boven de 100W uit komt, met een Son van 3W ( bij 50% rendement 6W opgenomen => 6%) gaat dat nog, maar als je je Son "opvoert" of als je een pedal cell neemt die 20W oid opneemt is dat behoorlijk significant. Leuk voor nood of even, maar niet voor langere tijd, en een fiets die soepel vooruit komt, fietst fijner.
Gelukkig is het niet verplicht om zo hard te fietsen dat je rond de 20 wat zou moeten opofferen voor je pedallcell. Het mag wel. Bottomline is al veel vermogen bij lagere snelheid. Maak je keuze zou ik zeggen.
WillemT schreef:
di 23 aug, 2022 20:33
Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Een naafdynamo is een elektriciteitsbron die een stroombegrenzing heeft van 0,5A, de spanning is afhankelijk van de belasting en heeft een maximum afhankelijk van de snelheid. Er geldt: P = I²×R. Dus bijvoorbeeld:
- Bij een belasting van 12Ω (standaard fietslampje 6V/3W): 0,5A² × 12Ω = 3W
- Bij een belasting van 24Ω (twee fietslampjes in serie): 0,5A² × 24Ω = 6W
Waarschijnlijk zal een converter als een Forumslader een vorm van Maximum power point tracking gebruiken om de juiste belasting te vinden om zoveel mogelijk vermogen uit de dynamo te kunnen halen.
geertdebruijn schreef:
di 23 aug, 2022 23:16
Gelukkig is het niet verplicht om zo hard te fietsen dat je rond de 20 wat zou moeten opofferen voor je pedallcell. Het mag wel. Bottomline is al veel vermogen bij lagere snelheid. Maak je keuze zou ik zeggen.
Ik snap niet wat je bedoelt. Ik begrijp dat het idee is van die Pedall cell is dat je er veel vermogen uit kan halen, ik lees uitgangsvermogen van 10W, dan zal met rendement van 50% het mechanisch vermogen 20W zijn. Dat gaat simpelweg ten koste van het trapvermogen wat je kan gebruiken om je fiets aan te drijven. Juist als je doorgaans langzaam fietst en dus een laag trapvermogen levert (en dat doen de meesten op fietsvakantie), is dit in verhouding veel. Je rijk rekenen met de hele dag 10W elektrisch vermogen tot je beschikking hebben lijkt me dus geen goed idee, voor incidenteel gebruik of noodgevallen is het natuurlijk een ander verhaal.
bast1aan schreef:
wo 24 aug, 2022 00:01
WillemT schreef:
di 23 aug, 2022 20:33
Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Een naafdynamo is een elektriciteitsbron die een stroombegrenzing heeft van 0,5A, de spanning is afhankelijk van de belasting en heeft een maximum afhankelijk van de snelheid. Er geldt: P = I²×R. Dus bijvoorbeeld:
- Bij een belasting van 12Ω (standaard fietslampje 6V/3W): 0,5A² × 12Ω = 3W
- Bij een belasting van 24Ω (twee fietslampjes in serie): 0,5A² × 24Ω = 6W
Waarschijnlijk zal een converter als een Forumslader een vorm van Maximum power point tracking gebruiken om de juiste belasting te vinden om zoveel mogelijk vermogen uit de dynamo te kunnen halen.
Je hebt deels gelijk, maar een dynamo is geen ideale stroombron en het vermogen zal over de twee lampjes verdeeld worden. De spanning en stroom passen zich aan, afhankelijk van de belasting.
Met MPPT kan je wel een hoop verbeteren aan de opbrengst, maar het is maar de vraag of je dat wil, want op die manier loopt je dynamo altijd op zijn zwaarst. Wat een goede omvormer moet doen is zorgen dat hij zo snel mogelijk aan gaat (bij lage snelheden/voltages) en dat hij zo snel mogelijk voldoet aan de vraag van de belasting. Maar zodra er meer energie beschikbaar is, moet hij juist zijn opgenomen vermogen beperken, zodat de naaf licht blijft lopen. Dus meer een vorm van OPPT (optimal power point tracking, ik verzin het hier ter plekke).
oops, dubbel
_Peter_ schreef:
di 23 aug, 2022 19:56
Benieuwd naar de ervaringen, maar de accu zal wel veel eerder vervangen moeten worden als ik https://fahrradzukunft.de/28/steckdose-unterwegs-7 zo lees, en met de extra opties is deze al snel niet meer de helft zo goedkoop.
Ik zal, wanneer ik meer ervaring met de omvormer heb, een nieuw draadje starten.

Wat de prijs betreft: mijn omvormer kostte compleet €132. Met extra zware li-ion cellen, met USB-oplader en kabel. Verder zaten en nog kabelschoentjes en krimpkous bij voor aansluiten op de naafdynamo Dat blijft nog steeds zo'n beetje de helft van een Forumslader of Cinq Plug Plus.
Wat accu levenduur betreft maak ik me geen zorgen. Elke telefoon heeft tegenwoordig een li-ion accu en die is niet na 250 keer opladen kapot. Ik vermoed een vrij conservatieve aanname van Lumicon. Kijk nog maar eens in het artikel: NC-17 geeft voor dezelfde types accu een levensduur van 4 jaar op. Wat is dan de waarheid?
Offtopic reactie:
ErikB81 schreef:
wo 24 aug, 2022 10:33
Je hebt deels gelijk, maar een dynamo is geen ideale stroombron en het vermogen zal over de twee lampjes verdeeld worden.
FYI:
Spanning/snelheid/belasting grafiek Shimano HB-NX 30: https://www.welmers.net/fietsen/hurrica ... gram_1.gif
Zeer vergelijkbaar met grafiek SON: http://an01754.hp.altmuehlnet.de/audax/ ... 01.htm.gif (uit dit artikel)

Naafdynamo's functioneren dus sterk als een stroombron, omdat de openklemspanning heel hoog is en de inductie van de spoelen veel invloed heeft en ws hierop is gedimensioneerd, zodat er een natuurlijke begrenzing optreedt voor 6V/3W op alle snelheden met zo min mogelijk verliezen.
Banddynamo's hebben een andere karakteristiek, omdat toerental veel hoger is en de spoelindcutie/frequenties heel anders zijn.
Ruud-H schreef:
wo 24 aug, 2022 13:25
Wat accu levenduur betreft maak ik me geen zorgen. Elke telefoon heeft tegenwoordig een li-ion accu en die is niet na 250 keer opladen kapot. Ik vermoed een vrij conservatieve aanname van Lumicon. Kijk nog maar eens in het artikel: NC-17 geeft voor dezelfde types accu een levensduur van 4 jaar op. Wat is dan de waarheid?
Levensduur en aantal malen op kunnen laden zijn 2 verschillende dingen, als ik internet mag geloven zijn Li Ion batterijen na zo'n 4000 keer (al lees ik ook 2000) opladen aan vervanging toe. dan moet je ze dus bijna 2 keer per dag ontladen en opladen wil je de vier jaar halen. Daarnaast ligt het er ook aan waar ze voor gebruikt worden.
Nog meer off-topic
bast1aan schreef:
wo 24 aug, 2022 14:18
Offtopic reactie:
ErikB81 schreef:
wo 24 aug, 2022 10:33
Je hebt deels gelijk, maar een dynamo is geen ideale stroombron en het vermogen zal over de twee lampjes verdeeld worden.
Naafdynamo's functioneren dus sterk als een stroombron, omdat de openklemspanning heel hoog is en de inductie van de spoelen veel invloed heeft en ws hierop is gedimensioneerd, zodat er een natuurlijke begrenzing optreedt voor 6V/3W op alle snelheden met zo min mogelijk verliezen.
Ja, het voltage gaat omhoog, maar zoals je het stelde zou het vermogen verdubbelen bij een dubbele weerstand, en dat is niet juist. Je kan meer vermogen uit de dynamo trekken als je dichter bij dat MPP komt, maar je gaat echt niet van 3W naar 6W als je de weerstand verdubbeld.
bast1aan schreef:
wo 24 aug, 2022 00:01
WillemT schreef:
di 23 aug, 2022 20:33
Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Een naafdynamo is een elektriciteitsbron die een stroombegrenzing heeft van 0,5A, de spanning is afhankelijk van de belasting en heeft een maximum afhankelijk van de snelheid. Er geldt: P = I²×R. Dus bijvoorbeeld:
- Bij een belasting van 12Ω (standaard fietslampje 6V/3W): 0,5A² × 12Ω = 3W
- Bij een belasting van 24Ω (twee fietslampjes in serie): 0,5A² × 24Ω = 6W
Waarschijnlijk zal een converter als een Forumslader een vorm van Maximum power point tracking gebruiken om de juiste belasting te vinden om zoveel mogelijk vermogen uit de dynamo te kunnen halen.
geertdebruijn schreef:
di 23 aug, 2022 23:16
Gelukkig is het niet verplicht om zo hard te fietsen dat je rond de 20 wat zou moeten opofferen voor je pedallcell. Het mag wel. Bottomline is al veel vermogen bij lagere snelheid. Maak je keuze zou ik zeggen.
Ik snap niet wat je bedoelt. Ik begrijp dat het idee is van die Pedall cell is dat je er veel vermogen uit kan halen, ik lees uitgangsvermogen van 10W, dan zal met rendement van 50% het mechanisch vermogen 20W zijn. Dat gaat simpelweg ten koste van het trapvermogen wat je kan gebruiken om je fiets aan te drijven. Juist als je doorgaans langzaam fietst en dus een laag trapvermogen levert (en dat doen de meesten op fietsvakantie), is dit in verhouding veel. Je rijk rekenen met de hele dag 10W elektrisch vermogen tot je beschikking hebben lijkt me dus geen goed idee, voor incidenteel gebruik of noodgevallen is het natuurlijk een ander verhaal.
Uiteraard gaat het hier om rendement dat hoog is. Ok, beetje extra gewicht. Dat dan wel. En je kunt hem gewoon uitzetten.
Als ik dit allemaal zo lees heb ik steeds meer de neiging om bij mijn WakaWaka lamp/accu te blijven hoogstens zou ik er nog een driewegstekker aan toe willen voegen om alles (Telefoon, WakaWaka en TomTom horloge) tegelijk uit een wandcontactdoos op te kunnen laden.
Ik maak me ondertussen wel een beetje zorgen over de weerstand die mijn Shimano naafdynamo oplevert terwijl de verlichting uitgeschakeld is.
Poppink schreef:
wo 24 aug, 2022 19:06
Als ik dit allemaal zo lees heb ik steeds meer de neiging om bij mijn WakaWaka lamp/accu te blijven hoogstens zou ik er nog een driewegstekker aan toe willen voegen om alles (Telefoon, WakaWaka en TomTom horloge) tegelijk uit een wandcontactdoos op te kunnen laden.
Ik maak me ondertussen wel een beetje zorgen over de weerstand die mijn Shimano naafdynamo oplevert terwijl de verlichting uitgeschakeld is.
De pedallcell was slechts een suggestie. Niet bedoeld om weer allerlei discussies aan te wakkeren waar allerlei fietsopperhoofden iets van moeten vinden.
Na al die Ω / W / A een N=1.
Na 9 jaar fietsvakanties dit jaar een voorwiel gekocht met SON en een Appcon 3000. Reden hiervoor: onafhankelijker zijn van elektriciteit.
Goed bevallen. Ik gebruikte hm in hoofdzaak voor de Garmin GPS. Als batterij van mobiel / iPad Mini / fototoestel te laag was ging de GPS over op de oplaadbare AA-batterij en de mobiel / iPad Mini / fototoestel aan de Appcon 3000.
Wanneer ik de beschikking had over elektra, gebeurde niet zo vaak, kon ik de mobiel / iPad Mini / fototoestel extra opladen.

Het zeer handig tooltje uit dit topic viewtopic.php?f=21&t=37105&p=424712&hilit=tip#p424711 had ik ook bij me, maar niet gebruikt.
_Peter_ schreef: Levensduur en aantal malen op kunnen laden zijn 2 verschillende dingen, als ik internet mag geloven zijn Li Ion batterijen na zo'n 4000 keer (al lees ik ook 2000) opladen aan vervanging toe. dan moet je ze dus bijna 2 keer per dag ontladen en opladen wil je de vier jaar halen. Daarnaast ligt het er ook aan waar ze voor gebruikt worden.
Ze slijten ook door veroudering, en vooral extra snel als je ze vaak >80% geladen houdt, wat veel mensen doen met (Li-ion) batterijen.
ErikB81 schreef:
wo 24 aug, 2022 15:06
Ja, het voltage gaat omhoog, maar zoals je het stelde zou het vermogen verdubbelen bij een dubbele weerstand, en dat is niet juist.
Zie de grafieken die ik linkte. Daar staat dat 12V/6W (verdubbeling van vermogen bij verdubbeling van de weerstand) bij de Shimano vanaf 14km/h (10km/h bij 20" wiel) gehaald wordt en bij de SON vanaf 20km/h gehaald wordt.
bast1aan schreef:
wo 24 aug, 2022 21:13
_Peter_ schreef: Levensduur en aantal malen op kunnen laden zijn 2 verschillende dingen, als ik internet mag geloven zijn Li Ion batterijen na zo'n 4000 keer (al lees ik ook 2000) opladen aan vervanging toe. dan moet je ze dus bijna 2 keer per dag ontladen en opladen wil je de vier jaar halen. Daarnaast ligt het er ook aan waar ze voor gebruikt worden.
Ze slijten ook door veroudering, en vooral extra snel als je ze vaak >80% geladen houdt, wat veel mensen doen met (Li-ion) batterijen.
Ik meen dat bewaren bij 30% tot 60% lading het beste is. Maar de meeste laders geven daar geen fatsoenlijke informatie over. Ik begreep dat koel (graad of 5 Celsius) bewaren een andere remedie is tegen afname van de capaciteit door veroudering. Om die reden bewaar ik Li-ion die ik maanden niet gebruik in een doosje in de koelkast. Wel rustig op temperatuur laten komen wanneer ik ze weer nodig heb.
WillemT schreef:
wo 24 aug, 2022 22:37
Ik meen dat bewaren bij 30% tot 60% lading het beste is. Maar de meeste laders geven daar geen fatsoenlijke informatie over. Ik begreep dat koel (graad of 5 Celsius) bewaren een andere remedie is tegen afname van de capaciteit door veroudering. Om die reden bewaar ik Li-ion die ik maanden niet gebruik in een doosje in de koelkast. Wel rustig op temperatuur laten komen wanneer ik ze weer nodig heb.
Bewaren rond ongeveer 50% is inderdaad het beste, maar onder de 80% is er ook weinig versnelde veroudering meer. Onder de 40% zou ik vermijden wegens kans op zelf(diep)ontlading.
De meeste li-ions die ik gebruik zitten ingebouwd apparaten met een acculadingmeter. Op zich kan ~50% bij systemen die geen informatie geven ook wel door de accu maar de helft van de tijd aan de lader te hangen dan dat ie normaal nodig heeft om vol te raken, of helemaal op laden en dan een tijdje te gebruiken. Sowieso helpt het om pas vol te laden vlak voor je de accu gaat gebruiken.
Ik heb hier op het gangkastje een paar powerbanks liggen die op 50-75% geladen zijn, die ik mee kan grissen als ik snel weg moet en mijn telefoon ben vergeten op te laden.
bast1aan schreef:
wo 24 aug, 2022 21:13

Zie de grafieken die ik linkte. Daar staat dat 12V/6W (verdubbeling van vermogen bij verdubbeling van de weerstand) bij de Shimano vanaf 14km/h (10km/h bij 20" wiel) gehaald wordt en bij de SON vanaf 20km/h gehaald wordt.
Ja, maar in de praktijk gaat het toch iets anders. Er zijn wel wat meetresultaten te vinden op het internet, zoals https://people.nscl.msu.edu/~daniel/bac ... midt1.html. Bij een typische snelheid van 17.5km/u (30hz) zie je een toename van 2.9W naar 3.7W als je van 12 naar 25 ohm gaat, ver van de verdubbeling die je suggereert. Het wordt beter als je sneller gaat, dan gaat de motor wel richting een ideale stroombron.