Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twijfel om SON 28 naafdynamo te nemen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Twijfel om SON 28 naafdynamo te nemen

Ik behoor in dit draadje tot de kleine minderheid die geen naafdynamo op de vakantiefiets nodig heeft. Oplaadbare verlichting (zelden en dan meestal maar kort nodig), een dikke powerbank en af en toe even bijladen (zie de tip van Jurr over snelladen) zou m.i. voldoende moeten zijn. Maar misschien ben ik wel iemand die niet alles optimaal hoeft te hebben om toch een leuke fietsvakantie te ervaren.
Het sluit aan bij de gedachten hoe wij ook willen reizen. Vandaar de twijfel. We willen vooral steunen op onze powerbanks, maar ergens voelt het "veilig" om zelf wat stroom op te wekken als we écht zonder komen te zitten. Het is vooral de bedoeling om zo weinig mogelijk electronica te gebruiken, maar eraan ontkomen doen we niet helemaal. Over een paar dagen maak ik de definitieve keuze..
Zo weinig mogelijk maar wel een laptop 🤔
Ik ben lang op reis geweest en had alleen mijn telefoon bij me. Toch waren een naafdynamo en 2 powerbanks geen overbodige luxe.
Er moet tussendoor ook nog gewerkt worden om als fulltime reiziger door het leven te kunnen gaan. Maar de camera en drone en nog wat andere elektronische apparaten blijven helaas thuis waardoor het al gauw voelt alsof ik met weinig op pad ga :).
/vervolg offtopic (sorry!):
Arnoudt schreef:
zo 21 aug, 2022 16:15
...Voor de korte kabels heb ik de volgende oplossing (ook niet van mijzelf):
Maak van een A4-papiertje of een stevige papieren zakdoek een soort hangmat voor je powerbank of telefoon en prik die bij het stopcontact aan de muur met de snellader als grote punaise.
Ik heb enkele ultramesh zakjes (XXS) van Sea to Summit die ik op (fiets)vakantie voor alles en nog wat gebruik, waaronder het ophangen van laadspul aan een te hoog stopcontact. (En ook voor compact opgerold houden van jasjes e.d.) Ze zijn duur, maar compact, licht en handig.
https://seatosummit.eu/products/ultra-mesh-stuff-sack
cycloantverpia schreef:
ma 22 aug, 2022 19:27
[...]

Zet je ooit je reisfiets op het vliegtuig dan is het meenemen van je powerbanks trouwens ook al een netelige kwestie.
Dat valt toch best mee? Gewoon even de regels doornemen en de aanschaf van je powerbanks daarop aanpassen.
willem.m schreef:
ma 22 aug, 2022 22:25
/vervolg offtopic (sorry!):
[...]

Ik heb enkele ultramesh zakjes (XXS) van Sea to Summit die ik op (fiets)vakantie voor alles en nog wat gebruik, waaronder het ophangen van laadspul aan een te hoog stopcontact. (En ook voor compact opgerold houden van jasjes e.d.) Ze zijn duur, maar compact, licht en handig.
https://seatosummit.eu/products/ultra-mesh-stuff-sack
Zo'n S2S Ultramesh leek me vorig jaar ook wel wat voor m'n electronica. Helaas wilden mijn netstroomadapter en/of m'n laadkabels binnen een paar dagen fietsvakantie al door het mesh naar buiten toe. De terugreis heeft 'ie niet meer gehaald. Nu maar een drybag ervoor ingericht. Wel zonde, leek me zo'n handig zakje...
Edit: even beter lezen, zucht Ik heb ook een poosje rondgereisd en tegelijkertijd af en toe op afstand gewerkt met een kleine laptop, als ik dat deed nam ik een hotel, huurde ik een huisje of ik ging in een bibliotheek zitten. Dat werkte voor mij prima.
Voor navigeren met Garmin, verlichting, af en toe smartphone etc kon ik inderdaad prima uit met 1 powerbank van 10Ah. Wat Jurr zegt, kijkt naar powerbanks die ook kunnen snelladen. Waarschijnlijk heb je dan ook minder powerbanks nodig.

Ik zou ook even naar het gewicht kijken, Kijk wat je naafdynamo en omvormer weegt vgl powerbanks. En kost, vgl een paar keer een duurdere overnachting. Ik vind de dynamo voor verlichting, zeker in de herfst, dan inderdaad een goed idee.

Tot slot, ik lees hier mensen over hoge vermogens uit dynamo's halen. Bedenk dat stroom opwekken niet gratis is, maar ten koste gaat van je eigen trapvermogen, en dus indirect je actieradus. Dat trapvermogen is bij lange afstanden laag, dus wat je er vanaf snoept relatief hoog. Als je dagelijks 60km fietst schat ik zo in dat je vermogen niet boven de 100W uit komt, met een Son van 3W ( bij 50% rendement 6W opgenomen => 6%) gaat dat nog, maar als je je Son "opvoert" of als je een pedal cell neemt die 20W oid opneemt is dat behoorlijk significant. Leuk voor nood of even, maar niet voor langere tijd, en een fiets die soepel vooruit komt, fietst fijner.
Natas schreef:
ma 22 aug, 2022 21:47
Er moet tussendoor ook nog gewerkt worden om als fulltime reiziger door het leven te kunnen gaan. Maar de camera en drone en nog wat andere elektronische apparaten blijven helaas thuis waardoor het al gauw voelt alsof ik met weinig op pad ga :).
Dan zou ik eens kijken naar een citrix of web-based oplossing waardoor je niet zoiets kwetsbaars mee hoeft te slepen, vooral in het buitenland zijn er nog genoeg internet-cafe's te vinden. En dat zou ook op een tablet nog wel werken. Wil je echt super-deluxe dan kan het op een smartphone met een paar extra opties, en dan heb je voor het werken alleen een monitor (muis) en toetsenbord nodig (alles draait op je mobiel).
Thuis (of bij je werkgever) moet er dan wel eea gevirtualiseerd draaien.
_Peter_ schreef:
ma 22 aug, 2022 23:21
Dan zou ik eens kijken naar een citrix of web-based oplossing waardoor je niet zoiets kwetsbaars mee hoeft te slepen, vooral in het buitenland zijn er nog genoeg internet-cafe's te vinden.
Naar mijn ervaring kan je helaas (in Europa) nergens meer internetcafé's vinden. En als je wat vindt, hooguit bij een bieb oid, heb je erg brakke, erg beperkte en/of erg onveilige systemen.
En dat zou ook op een tablet nog wel werken. Wil je echt super-deluxe dan kan het op een smartphone met een paar extra opties, en dan heb je voor het werken alleen een monitor (muis) en toetsenbord nodig (alles draait op je mobiel).
Thuis (of bij je werkgever) moet er dan wel eea gevirtualiseerd draaien.
Ik heb een tijdje geprobeerd met een BT mini-toetsenbordje en mijn telefoon te werken. Ik hoefde toen alleen wat op een remote ssh shell te kunnen, maar helaas alsnog matige ervaring. Ik heb nu een Sony Vaio X van 780 gram, maar is te oud/traag geworden, misschien dat ik nog ooit een GPD Pocket aanschaf, of opnieuw naar mijn telefoon kijk, die is nu met 8GB RAM / 265GB storage (Fairphone 4) krachtig genoeg voor arm64 virtualisatie.
eindgebruiker schreef:
ma 22 aug, 2022 10:39
WillemT schreef:
zo 21 aug, 2022 14:20
De SON 28 naafdynamo levert een vermogen van 3 W.
Dat is het vermogen dat de dynamo bij 6 Volt moet kunnen leveren. Maar omvormers kunnen wel het dubbele of meer uit de Son halen viewtopic.php?f=8&t=31342&start=280#p402956
Is dat niet met gebruikmaking van het voorraadje mAh die er in de ingebouwde powerbank zit? Als die ingebouwde powerbank leeg is, houdt het voordeel dan niet op?
WillemT schreef:
ma 22 aug, 2022 23:42
Is dat niet met gebruikmaking van het voorraadje mAh die er in de ingebouwde powerbank zit? Als die ingebouwde powerbank leeg is, houdt het voordeel dan niet op?
Dit is echt de dynamo. Je kan uit een naafdynamo met een hogere weerstand (impedantie) dan de standaard 12 ohm van een fietslampje makkelijk hogere vermogens trekken. Heb je wel voldoende fietssnelheid bij nodig.
/vervolg off-topic:
Jurr schreef:
ma 22 aug, 2022 22:43
... Zo'n S2S Ultramesh leek me vorig jaar ook wel wat voor m'n electronica. Helaas wilden mijn netstroomadapter en/of m'n laadkabels binnen een paar dagen fietsvakantie al door het mesh naar buiten toe. De terugreis heeft 'ie niet meer gehaald. Nu maar een drybag ervoor ingericht. Wel zonde, leek me zo'n handig zakje...
Je moet zo'n mesh zakje dan ook alleen met zachte inhoud als stuff sack gebruiken, en er geen scherpe spullen in doen. Ik doe er al heel wat jaartjes mee en ze zijn nog niet kapot.
Dit voorjaar heb ik de stap genomen en ben ik overgestapt op een SON naafdynamo.
Voor mij was de belangrijkste reden: onafhankelijk zijn van elektra-voorzieningen op slaapplaatsen.

Tot nu toe ben ik helemaal tevreden. Waar ik vroeger een powerbank nodig had om mijn telefoon na een paar uur bij te laden hangt hij nu aan de omvormer en is na uren fietsen helemaal vol. Net als de bufferaccu in mijn omvormer.

Aanstaand weekend staat een eerste meerdaagse tocht op het programma. Het streven is om die zonder extern opladen te doen. Voor noodgevallen gaat wel een gewone oplader mee.

Als omvormer gebruik ik deze van Lumicon:
USB_P5_PICT0039a.jpg
Het rendement van de omvormer ligt bij "reissnelheid" weinig onder dat van een Forumslader of een Cinq. Terwijl de laatsten ongeveer dubbel zo duur zijn. Groot voordeel van de Lumicon is dat hij als losse powerbank te gebruiken is (op te laden via een telefoon oplader). Én dat je zelf de accu's kunt vervangen door nieuwe exemplaren, mocht de werking na jaren gebruik slechter worden.

Voor je laptop zal een naafdynamo waarschijnlijk niet voldoende vermogen leveren, voor alle andere apparaten onderweg zie ik hem als ideale oplossing.
Moet het eigenlijk altijd een SON naafdynamo zijn? Of mag het ook een shimano zijn? 6V is 6V en 3Watt is 3Watt.
Voor een fiets met steekas diameter 12mm en schijfremmen is een voorwiel met een SON flink aan de prix.
SON heeft wel een hoog rendement en lage nullastrolweerstand. Ik heb oude Shimano naafdynamo's gehad maar die hadden heel veel rolweerstand. Nieuwe Shimano's zijn wel beter.
bast1aan schreef:
di 23 aug, 2022 16:35
SON heeft wel een hoog rendement en lage nullastrolweerstand. Ik heb oude Shimano naafdynamo's gehad maar die hadden heel veel rolweerstand. Nieuwe Shimano's zijn wel beter.
En tussen de goedkopere en de duurdere Shimano dynamo's zit ook nog wel verschil.

Supernova / Shutter Precision zou je ook nog naar kunnen kijken.
Shimano dh 3n 72 is vrij goed
Ruud-H schreef:
di 23 aug, 2022 12:02
Dit voorjaar heb ik de stap genomen en ben ik overgestapt op een SON naafdynamo.
Voor mij was de belangrijkste reden: onafhankelijk zijn van elektra-voorzieningen op slaapplaatsen.

Tot nu toe ben ik helemaal tevreden. Waar ik vroeger een powerbank nodig had om mijn telefoon na een paar uur bij te laden hangt hij nu aan de omvormer en is na uren fietsen helemaal vol. Net als de bufferaccu in mijn omvormer.

Aanstaand weekend staat een eerste meerdaagse tocht op het programma. Het streven is om die zonder extern opladen te doen. Voor noodgevallen gaat wel een gewone oplader mee.

Als omvormer gebruik ik deze van Lumicon:
USB_P5_PICT0039a.jpg
Het rendement van de omvormer ligt bij "reissnelheid" weinig onder dat van een Forumslader of een Cinq. Terwijl de laatsten ongeveer dubbel zo duur zijn. Groot voordeel van de Lumicon is dat hij als losse powerbank te gebruiken is (op te laden via een telefoon oplader). Én dat je zelf de accu's kunt vervangen door nieuwe exemplaren, mocht de werking na jaren gebruik slechter worden.

Voor je laptop zal een naafdynamo waarschijnlijk niet voldoende vermogen leveren, voor alle andere apparaten onderweg zie ik hem als ideale oplossing.
Benieuwd naar de ervaringen, maar de accu zal wel veel eerder vervangen moeten worden als ik https://fahrradzukunft.de/28/steckdose-unterwegs-7 zo lees, en met de extra opties is deze al snel niet meer de helft zo goedkoop.
bast1aan schreef:
ma 22 aug, 2022 23:50
WillemT schreef:
ma 22 aug, 2022 23:42
Is dat niet met gebruikmaking van het voorraadje mAh die er in de ingebouwde powerbank zit? Als die ingebouwde powerbank leeg is, houdt het voordeel dan niet op?
Dit is echt de dynamo. Je kan uit een naafdynamo met een hogere weerstand (impedantie) dan de standaard 12 ohm van een fietslampje makkelijk hogere vermogens trekken. Heb je wel voldoende fietssnelheid bij nodig.
Hoe moet ik me dat dan voorstellen?