Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor fietser met krachtige benen - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor fietser met krachtige benen

Hallo,

Ben me aan het orienteren voor nieuwe fiets. In eerste instantie woon-werk, maar sluit langere tochten niet uit. Zit te denken aan toerfiets of gravelbike.

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Woon-werk (10k enkele reis) en mogelijk vakanties.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen

Ik doe alles in de racestand. Heb een nieuwe gazelle gekocht in 2019 en die heb ik binnen een jaar de vernieling ingetrapt omdat ik zoveel kracht in benen heb en hard trap op pedalen.

Rijd nu op gazelle primeur en daarmee tik ik de 25 km/u aan en vlieg ik over de parkeerdrempels. Deze heeft ook geen lang leven meer.

zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Ertussenin denk ik. Ben vrij lang (1.98) en wil rugproblemen voorkomen en niet per se schuin omhoog moeten kijken / nek kantelen

moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?

Ja in de winter voor woon-werk.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Vooral op verharde wegen.

Waar gaan de vakanties naar toe?

Geen idee. Wellicht Chili of Kirgizie.

Wat voor vakanties worden dat?

Hotel naar hotel

Je lichaamslengte?

1,98

Je lichaamsbouw en conditie?

Aardig gespierd en afgetraind. 85 kilo. Trapte 550 watt op wattagemeter bij oplopende wattagetest en toen mn conditie nog aanzienlikk minder was.

Waar woon je?

Randstad

wat is je budget?

Flexibel maar liefst onder de EUR 3000. Zit niet te wachten op gazelle van 800 euro die ik binnen een jaar kapot trap en kan afschrijven.

welk fietservaring heb je?

Geen

welke fietsen heb je (gehad)?

Gazelle 2019
Gazelle Primeur

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Wil je een cursus volgen?

Ik kan banden plakken. Dat is het wel zon beetje

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

ja, maar aanbod is beperkt voor mijn lengte en prijzen vind ik relatief hoog (60-70% nieuwwaarde voor 5-8 jaar oud)

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Koga worldtraveller.
Snel Big Ride
Canyon Grizl
Wat ging stuk aan die Gazelle?
Ga eens met Bart praten.

https://windcycleworks.nl/
Weet niet hoe de grote maten precies vallen, maar misschien is dit wat voor je?

https://link.marktplaats.nl/m1875599865
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31

ja, maar aanbod is beperkt voor mijn lengte en prijzen vind ik relatief hoog (60-70% nieuwwaarde voor 5-8 jaar oud)
De leeftijd zou ik niet zozeer op letten, eerder de staat en de gekozen onderdelen. Menig 15 jaar oude fiets waar ik prima mee naar Chili of Kirgizië zou durven gaan, terwijl er genoeg nieuwe fietsen zijn waarmee ik dat niet zou willen ;)
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 09:46
Wat ging stuk aan die Gazelle?
Versnellingen en alles kraakte.

Heb in het verleden bij andere fietsen ook twee kettingen kapot getrapt (waaronder een nieuwe, maar kan ook aan tandwiel hebben gelegen) en een trapper eraf getrapt. Trapas heeft het ook wel eens begeven (dat ie er scheef inhing).
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:18
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 09:46
Wat ging stuk aan die Gazelle?
Versnellingen en alles kraakte.
Heb in het verleden bij andere fietsen ook twee kettingen kapot getrapt (waaronder een nieuwe, maar kan ook aan tandwiel hebben gelegen) en een trapper eraf getrapt. Trapas heeft het ook wel eens begeven (dat ie er scheef inhing).
Wat ging er stuk aan die versnelingen?
Kraken is niet stuk maar meestal slecht onderhoud.
Een ketting kapot trappen komt zelden door een slechte ketting, nooit doordat je te sterk bent, heel soms door verkeerd schoonmaakgedrag, vaak door verkeerde montage maar meestal door verkeerd schakelen.
Een kapotte pedaal doordat je te sterk bent lijkt me bijzonder bij een gewicht van slechts 85 kilo. Waarschijnlijk was dat geen goede versie en/of had hij al veel meegemaakt.
Een kapotte trapas komt nooit doordat je te sterk bent.

Ik denk dat je het meeste winst kunt boeken met een goede fiets die je op de juiste manier gebruikt en goed onderhoudt. Elke fiets heeft onderhoud nodig, ook fietsen van tienduizend euro.

Wel heb ik eens een vriend gehad die misschien wat op jou leek. Hij leende even mijn stadsfiets en ik zag hem in de derde versnelling ermee wegfietsen. Het frame boog alle kanten op. :shock: De jongeman was er een die ca. 125 kilo woog. Ik heb hem mijn fiets niet meer uitgeleend. :D
Ik vind het helemaal niet vreemd dat je naar een fiets kijkt die voor grotere en sterkere mensen is bedoeld. Maar meestal hebben die dezelfde versnellingen, trapassen en allerlei andere onderdelen als gewone fietsen. Pedalen en zadels maken niet uit want die kunt je op elke fiets simpel zelf vervangen.

Wel heb je een grote vraag bij de 'misschien'-vakanties. Misschien is het beter om eerst een gewone fiets te kopen voor woonwerk en later pas een voor de vakanties. De ideale vakantiefiets voor je reizen is namelijk compleet een andere dan de ideale woonwerkfiets. Je kunt die vakantiefiets wel voor woonwerk gaan gebruiken, maar waarschijnlijk wordt dat duurder dan twee fietsen. Het is een overweging.
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 10:28
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:18
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 09:46
Wat ging stuk aan die Gazelle?
Versnellingen en alles kraakte.
Heb in het verleden bij andere fietsen ook twee kettingen kapot getrapt (waaronder een nieuwe, maar kan ook aan tandwiel hebben gelegen) en een trapper eraf getrapt. Trapas heeft het ook wel eens begeven (dat ie er scheef inhing).
Wat ging er stuk aan die versnelingen?
Kraken is niet stuk maar meestal slecht onderhoud.
Een ketting kapot trappen komt zelden door een slechte ketting, nooit doordat je te sterk bent, heel soms door verkeerd schoonmaakgedrag, vaak door verkeerde montage maar meestal door verkeerd schakelen.
Een kapotte pedaal doordat je te sterk bent lijkt me bijzonder bij een gewicht van slechts 85 kilo. Waarschijnlijk was dat geen goede versie en/of had hij al veel meegemaakt.
Een kapotte trapas komt nooit doordat je te sterk bent.

Ik denk dat je het meeste winst kunt boeken met een goede fiets die je op de juiste manier gebruikt en goed onderhoudt. Elke fiets heeft onderhoud nodig, ook fietsen van tienduizend euro.

Wel heb ik eens een vriend gehad die misschien wat op jou leek. Hij leende even mijn stadsfiets en ik zag hem in de derde versnelling ermee wegfietsen. Het frame boog alle kanten op. :shock: De jongeman was er een die ca. 125 kilo woog. Ik heb hem mijn fiets niet meer uitgeleend. :D
Ik vind het helemaal niet vreemd dat je naar een fiets kijkt die voor grotere en sterkere mensen is bedoeld. Maar meestal hebben die dezelfde versnellingen, trapassen en allerlei andere onderdelen als gewone fietsen. Pedalen en zadels maken niet uit want die kunt je op elke fiets simpel zelf vervangen.

Wel heb je een grote vraag bij de 'misschien'-vakanties. Misschien is het beter om eerst een gewone fiets te kopen voor woonwerk en later pas een voor de vakanties. De ideale vakantiefiets voor je reizen is namelijk compleet een andere dan de ideale woonwerkfiets. Je kunt die vakantiefiets wel voor woonwerk gaan gebruiken, maar waarschijnlijk wordt dat duurder dan twee fietsen. Het is een overweging.
Dank voor je uitgebreide reactie.

Versnellingen: opschakelen lukte niet meer boven 5 en hij sloeg af en toe een slag over. Ketting was bij fiets zonder versnellingen, dus zeler geen schakelprobleem. NB deze gazelle was dus nieuw en binnen 1.5 jaar voelde ie krakkemikkig aan op sommige punten.

Voorbeeld van kracht zetten: ik rijd ook altijd gewoon in derde versnelling weg en zet dan volle kracht op pedalen om snelheid te maken richting 25 per uur.

En interessante suggestie, maar ben bij sterke trekking en gravel fietsen uitgekomen, ondat ik teleurgesteld ben geraakt in kwaliteit van gazelle van 800 euro. Vandaar bijv Travelmaster of Snel Big Ride (stalen frame), met dien verstande dat er niet per se meteen voordragers ophoeven. En hier kan ik iets sportiever op zitten dan bij Gazelle Primeur, maar hoef ik ook niet zo voorovergebogen als op racefiets.

Welke fiets zou ik dan kunnen overwegen voor woon-werk? Een beetje kwaliteitfiets is ook zo 1500 euro (Koga, Cube).
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:43
Versnellingen: opschakelen lukte niet meer boven 5 en hij sloeg af en toe een slag over.
Dat ligt in 99% van de gevallen aan het afstellen, dus onderhoud.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:43
Voorbeeld van kracht zetten: ik rijd ook altijd gewoon in derde versnelling weg en zet dan volle kracht op pedalen om snelheid te maken richting 25 per uur.
Stop daarmee. Als het echt waar is dat je door je tomeloze kracht je Gazelle aan gort trapt dan ga je elke fiets kapot krijgen.
(Niet dat ik een fan ben van de kwaliteit van Gazelle, dat ook weer niet)
Jurr schreef:
zo 21 aug, 2022 09:59
Weet niet hoe de grote maten precies vallen, maar misschien is dit wat voor je?

https://link.marktplaats.nl/m1875599865
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31

ja, maar aanbod is beperkt voor mijn lengte en prijzen vind ik relatief hoog (60-70% nieuwwaarde voor 5-8 jaar oud)
De leeftijd zou ik niet zozeer op letten, eerder de staat en de gekozen onderdelen. Menig 15 jaar oude fiets waar ik prima mee naar Chili of Kirgizië zou durven gaan, terwijl er genoeg nieuwe fietsen zijn waarmee ik dat niet zou willen ;)
Verouderen de onderdelen niet snel? En heb via werk aftrek tm bepaald bedrag, dus koop liefst van handelaar (tenzij zeer aantrekkelijk via marktplaats).
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:50
Verouderen de onderdelen niet snel?
Nee. Hoogstens rubber, leer en lagervet; maar zelfs dat kan na 15 jaar nog prima zijn, afhankelijk van de opslag.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:50

Verouderen de onderdelen niet snel? En heb via werk aftrek tm bepaald bedrag, dus koop liefst van handelaar (tenzij zeer aantrekkelijk via marktplaats).
Nee hoor, een Santos Travelmaster 2.8 is nu niet wezenlijk anders dan 15 jaar geleden. Zo ook een Avaghon S28 of idworx Easy Rohler. Een merk als Surly is ook lang trouw aan haar frame modellen. Koga heeft wat meer aan haar frames gesleuteld en is daardoor wat makkelijker te dateren. Mocht je riemaandrijving willen dan is dat bij een oudere fiets niet altijd mogelijk. Ook zijn er bepaalde oudere frames waar brede banden monteren lastiger wordt.

Qua afmontage is ook niet zozeer veel veranderd. Son stapte met z'n naafdynamo op een gegeven moment af van de oude cilindervorm naar het nieuwe bollere model. Een oudere Rohloff heeft een geel met blauwe sticker met het naafnummer, een nieuwere heeft deze gegraveerd. Optisch wat verschillen, maar rijden doen ze er niet minder om.

Derailleurs zie je in de mountainbikes veelal naar 1x12 gaan, terwijl je in de vakantiefiets nog veel 3x10 ziet (indien leverbaar...). En of dat nu 3x9 of 3x8 wordt bij een oudere, bovenop die berg kom je echt wel.
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 10:46
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:43
Versnellingen: opschakelen lukte niet meer boven 5 en hij sloeg af en toe een slag over.
Dat ligt in 99% van de gevallen aan het afstellen, dus onderhoud.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:43
Voorbeeld van kracht zetten: ik rijd ook altijd gewoon in derde versnelling weg en zet dan volle kracht op pedalen om snelheid te maken richting 25 per uur.
Stop daarmee. Als het echt waar is dat je door je tomeloze kracht je Gazelle aan gort trapt dan ga je elke fiets kapot krijgen.
(Niet dat ik een fan ben van de kwaliteit van Gazelle, dat ook weer niet)
Ik weet wel dat je een fiets daar zwaar mee belast, maar dat is nu eenmaal mn rijstijl en daar haal ik veel plezier uit en zou ik liever niet willen aanpassen. Ik zie het als een soort van baanwielrennen, daar zetten ze ook veel kracht vanuit stilstand ivm zwaar verzet. Dus nu zoek ik idealiter een fiets die deze rijstijl beter omdersteunt, niet een fiets waar ik mn rijstijl op moet aanpassen. Ben best bereid fiets wat vaker te laten onderhouden als dat helpt.

Bij gazelle versnelling was de versnellingsdraad trouwens geknapt (er viel een bout met stuk draad op de grond) waardoor ik alleen nog maar in 1e versnelling kon fietsen, weet niet of dat ook onderhoud/afstelling is? Daarna naar fietsenmaker gegaan en die heeft m niet goed gerepareerd waardoor ie soms oversloeg/niet goed schakelde. Paar weken later werd fiets gejat.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 11:08
[...]

Ik zie het als een soort van baanwielrennen, daar zetten ze ook veel kracht vanuit stilstand ivm zwaar verzet. Dus nu zoek ik idealiter een fiets die deze rijstijl beter omdersteunt, niet een fiets waar ik mn rijstijl op moet aanpassen. Ben best bereid fiets wat vaker te laten onderhouden als dat helpt.

[...]

Paar weken later werd fiets gejat.
Singlespeed al eens overwogen? Dan kan je schakelsysteem niet stuk. Wellicht ook minder aantrekkelijk voor diefstal, en qua aanschaf ook goedkoper voor als 'ie toch een keer gestolen wordt.
Jurr schreef:
zo 21 aug, 2022 11:15
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 11:08
[...]

Ik zie het als een soort van baanwielrennen, daar zetten ze ook veel kracht vanuit stilstand ivm zwaar verzet. Dus nu zoek ik idealiter een fiets die deze rijstijl beter omdersteunt, niet een fiets waar ik mn rijstijl op moet aanpassen. Ben best bereid fiets wat vaker te laten onderhouden als dat helpt.

[...]

Paar weken later werd fiets gejat.
Singlespeed al eens overwogen? Dan kan je schakelsysteem niet stuk. Wellicht ook minder aantrekkelijk voor diefstal, en qua aanschaf ook goedkoper voor als 'ie toch een keer gestolen wordt.
Ben er niet mee bekend, maar zou liever willen bijschakelen bij hoge snelheid (trapfrequentie is nu wel erg hoog bij 25 kmu in versnelling 3/3).
Die 500W is niet zo bijzonder. Zou interessant voor je kunnen worden als je dat een uurtje of 3 vol zou kunnen houden.
Blijft over je manier van fietsen aanleren zodat de boel heel blijft.

Lees trapfrequentie hoog wat is hoog. 90 keer rond in een minuut.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 11:08
Bij gazelle versnelling was de versnellingsdraad trouwens geknapt (er viel een bout met stuk draad op de grond) waardoor ik alleen nog maar in 1e versnelling kon fietsen, weet niet of dat ook onderhoud/afstelling is?
Het zou behalve onderhoud, afstelling of verwaarlozing ook nog een slecht ontwerp kunnen zijn, of desnoods overdreven lomp schakelgedrag maar het komt zeker niet door je beenspieren.

Misschien is het nuttigste waarin je kunt investeren een cursus fietsonderhoud. Dan weet je waar je bij een fiets op moet letten vóórdat iets fout gaat. Deze staat hier goed aangeschreven: http://www.m-gineering.nl/repacurs.htm
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:43
Voorbeeld van kracht zetten: ik rijd ook altijd gewoon in derde versnelling weg en zet dan volle kracht op pedalen om snelheid te maken richting 25 per uur.
Een mega-koppel neerzetten om "gewoon in derde versnelling" weg te rijden lijkt me een enorme belasting voor de hele aandrijfketen. Inclusief je knieën.
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31
Hallo,


Ik doe alles in de racestand. Heb een nieuwe gazelle gekocht in 2019 en die heb ik binnen een jaar de vernieling ingetrapt omdat ik zoveel kracht in benen heb en hard trap op pedalen.

Rijd nu op gazelle primeur en daarmee tik ik de 25 km/u aan en vlieg ik over de parkeerdrempels. Deze heeft ook geen lang leven meer.

Zit niet te wachten op gazelle van 800 euro die ik binnen een jaar kapot trap en kan afschrijven.


Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Koga worldtraveller.
Snel Big Ride
Canyon Grizl

Welkom op het forum!

Ik ben bang dat tegen jouw manier van gebruik, of liever gezegd misbruik van fietsen geen enkele fiets opgewassen is.

Als ik vervolgens in één van je antwoorden lees dat je ook niet van plan bent je rijstijl aan te passen, kun je het misschien beter toch bij die Gazelle houden. En dan vervangen zodra je hem weer naar de filistijnen hebt getrapt.

Probeer het ook eens om met je auto (als je die hebt) stelselmatig in z’n 3 weg te rijden. Kijken hoe lang je het boeltje heel houdt.

En mocht je wel serieuze raad ter harte willen nemen:

Pas je rijstijl aan, gebruik de versnellingen waar ze voor bedoeld zijn, om (gedoseerd) te versnellen (en te vertragen).
Een fiets met een Rohloff naaf en Gates riem zou dan wel eens iets voor je kunnen zijn.

Er zijn overigens genoeg mensen die hun vakantiefiets ook voor woon-/werkverkeer gebruiken. Dus prima te combineren in één fiets.
ik ben 195 lang bij 90 kg en fiets elke dag naar me werk totaal 23 km per dag
ik heb 10 jaar geleden een jan jansen met rohloff naaf met ketting aangeschaft
heb in het verleden ook wel het een en ander kapot getrapt
het maakt toch wel iets uit als je sterke benen heb dus ik snap je vraag wel
een bevriende fietsenmaker adviseerde dan ook geen shimano naaf te nemen
ik ben nu 50000 km verder met deze fiets
2 x nieuwe achter velg er op vanwege slijtage met velgremmen
heel wat magura rem blokken
3 x een ketting en achter kransejes vervangen
1 x voorblad vervangen
2 x paar banden
bracket lager vervangen
naaf elk jaar ze badje olie ververst
al met al weinig onderhoud voor een alle dagen fiets door weer en wind en ook nog me bobtrailer met hond er in mee 2 x per week
dus mijn advies een degelijk schakelsysteem en ik zou nu voor schrijfremmen gaan
je hebt bijna alle adviezen hierboven al staan.
ik kan je een Avaghon S26 aanbevelen (of een S28).
(ik (102 kg, 1.98 m (en krimpende (het verschuift naar m'n middel :( )) ben niet zo sterk als jij, maar ben bekend met dat fietsen kapot kunnen :oops: )

nog een advies: ga met langere cranks rijden, maar wel met beleid. dat geeft helaas een nog groter moment op de aandrijving als je kracht zet, maar voor je benen, heupen en rug is het een zegen. je kunt gerust naar 180 mm want qua binnenbeenlengte denk ik je dat (uit bio-mechanisch oogpunt) goed kunt hebben. beentempo lekker hoog houden (rond de 90 tpm) en dan blijft een stevige fiets heel.

ga deze alsjeblieft proberen: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... n-rijklaar en als dat bevalt pas je wat dingen naar jouw zin aan.