Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor fietser met krachtige benen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor fietser met krachtige benen

Shorttrack schreef:
di 23 aug, 2022 10:52
Als hij zijn fiets aan gort wil rijden dan moet hij dat toch zelf weten. Of heb ik het verkeerd?
Ik dacht dat het 'aan de gort rijden van fietsen' net zijn ergernis was en dat hij hier op het forum naar oplossingen zoekt.

Mijn lang verhaal van hierboven samengevat:

1. Pas je fietsgedrag aan (maar de topicstarter gaf reeds aan dat dat niet zijn wens is) - ik gaf even mee dat ik geleidelijk van mijn 'slechte' gewoonte ben afgestapt.
2. Probeer misschien de 'onverslijtbare' Rohloff (zoals ook Edwin al eerder meegaf). Het budget van de TS laat dit toe, maar als het misloopt is het jammer natuurlijk.
0. Onderhoud je fiets beter. Dus niet wachten tot er iets stuk gaat.
Goed onderhoud lijkt mij ook vooral de boodschap. Pros zetten nog veel hogere krachten op hun pedalen. En die gaan ook niet ieder jaar kapot.
Ze slijten wel veel sneller dus onderhoudskosten zijn wel veel hoger natuurlijk.
De oorspronkelijke door TS genoemde fiets, Gazelle Primeur, heb ik ook en daar hoef ik haast geen onderhoud aan te geven. 2x per jaar ketting smeren, 1x per jaar ketting spannen, 1x per maand banden oppompen. En heel incidenteel kapotte dingen fixen zoals een versnellingskabel na 10+ jaar of een band vervangen.
En zelfde ervaring als Aniphys, haal er prima 25km/h gemiddeld mee na een avondje café, als ik wat frisser ben is 30 gemiddeld ook prima haalbaar.
Het is geen topfiets, ik raad het niet aan, enz, maar puur ter vergelijking
bast1aan schreef:
di 23 aug, 2022 15:28
De oorspronkelijke door TS genoemde fiets, Gazelle Primeur, heb ik ook en daar hoef ik haast geen onderhoud aan te geven. 2x per jaar ketting smeren, 1x per jaar ketting spannen, 1x per maand banden oppompen. En heel incidenteel kapotte dingen fixen zoals een versnellingskabel na 10+ jaar of een band vervangen.
En zelfde ervaring als Aniphys, haal er prima 25km/h gemiddeld mee na een avondje café, als ik wat frisser ben is 30 gemiddeld ook prima haalbaar.
Het is geen topfiets, ik raad het niet aan, enz, maar puur ter vergelijking
Mijn oude sparta florida vroeg ook geen onderhoud. En ik zette ook altijd flink kracht op de pedalen. Ik vertrok namelijk altijd net te laat naar school :roll: .

Kwazie nooit onderhouden. Had het wellicht wel vaker moeten doen maar als 12 t/m 16 jarige dacht ik daar zelf niet aan.

Fiets stond ook altijd binnen en alhoewel nederland als regenland wordt aangezien zijn er eigenlijk maar heel weinig regendag.

De vele jaren dat hij bij mijn broer in de tuin stond zag hij veel meer af. Roest heeft ook parten gespeeld. En hij is genseuveld toen de voorvork brak terwijl mijn broer de trein probeerde halen.

Maar nooit echt problemen gehad met het schakelsysteem.
bast1aan schreef:
di 23 aug, 2022 15:28
De oorspronkelijke door TS genoemde fiets, Gazelle Primeur, heb ik ook en daar hoef ik haast geen onderhoud aan te geven. 2x per jaar ketting smeren, 1x per jaar ketting spannen, 1x per maand banden oppompen. En heel incidenteel kapotte dingen fixen zoals een versnellingskabel na 10+ jaar of een band vervangen.
Etc.
Dan kan het nog maar aan één ding liggen:
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31
Rijd nu op gazelle primeur en daarmee tik ik de 25 km/u aan en vlieg ik over de parkeerdrempels. Deze heeft ook geen lang leven meer.
Tegen zo iemand zeggen wij hier: Leo (lomp en onbenullig).

Sorry hoor, maar het is toch niet normaal hoe de TS zijn fietst verkracht en zich dan afvraagt of het toevallig niet door zijn zgn. sterke benen komt.
Als ik vroeger zo met mijn spullen omging, was mijn vader nog niet klaar met mij, al waren m’n benen nog zo sterk.
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31
... 25 km/u ... en vlieg ik over de parkeerdrempels.
Dat kan zonder enige fietsschade. Maar dan heb je wat crosstechniek nodig (google 'bunny hop cycling')
Aniphys schreef:
di 23 aug, 2022 20:52
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31
... 25 km/u ... en vlieg ik over de parkeerdrempels.
Dat kan zonder enige fietsschade. Maar dan heb je wat crosstechniek nodig (google 'bunny hop cycling')
25km/h is om eerlijk te zijn nu ook geen bijzondere snelheid natuurlijk. Als je fiets daarvan kapot gaat dan scheelde er al iets aan de fiets.

En voor zover ik het begrijp hier is het eigenlijk enkel het schakesysteem dat mankeert.
Aniphys schreef:
di 23 aug, 2022 20:52
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31
... 25 km/u ... en vlieg ik over de parkeerdrempels.
Dat kan zonder enige fietsschade. Maar dan heb je wat crosstechniek nodig (google 'bunny hop cycling')
Lijkt me toch niet goed voor welke fiets dan ook om hier stelselmatig met 25 km/u overheen te bonken…. De vraag is daarbij dus wat de TS met parkeerdrempels bedoelt.

https://www.brimos.nl/?attachment_id=24420

50C6EB96-F773-4C0B-9656-914B95C0756E.jpeg
50C6EB96-F773-4C0B-9656-914B95C0756E.jpeg (47.87 KiB) 1028 keer bekeken
Ben zo benieuwd hoe hij aan die 500W is gekomen. Vermogens en snelheid ik put het uit deze tabel. Man van 70 kg, fiets van 10 kg. Een aardige uitdraai wat betreft snelheid en helling op. En het dan over 25 km/uur hebben.

Bijlagen

WimB schreef:
wo 24 aug, 2022 09:49
Ben zo benieuwd hoe hij aan die 500W is gekomen. Vermogens en snelheid ik put het uit deze tabel. Man van 70 kg, fiets van 10 kg. Een aardige uitdraai wat betreft snelheid en helling op. En het dan over 25 km/uur hebben.
Het zal 500W zijn bij het optrekken waarschijnlijk.
Edwin* schreef:
di 23 aug, 2022 18:02
Tegen zo iemand zeggen wij hier: Leo (lomp en onbenullig).

Sorry hoor, maar het is toch niet normaal hoe de TS zijn fietst verkracht en zich dan afvraagt of het toevallig niet door zijn zgn. sterke benen komt.
Als ik vroeger zo met mijn spullen omging, was mijn vader nog niet klaar met mij, al waren m’n benen nog zo sterk.
Ik was vroeger ook ruig met spullen. En mijn ouders maar zeuren dat alles zo snel stuk ging. Toen ik lange afstanden ging fietsen leerde ik mijn limieten kennen en te doseren, zowel nuttig voor geest, lijf als materiaal.

Mijn punt was meer dat een fiets niet perse veel onderhoud hoeft hebben hebben om heel te blijven.
Maar ik vergat wel 1 punt waar Leon gelijk in heeft: versnellingen goed afgesteld houden, want anders gaat de naaf in no time stuk. Niet veel werk, maar wel even doen. Gaat bij heel veel mensen om die reden kapot.
Ik lees soms toch regelmatig dat naafversnellingen en rollebrakes geen onderhoud nodig hebben. Kan de websites zo niet benoemen (is al even geleden) maar het stond er wel degelijk. Wat uiteraard nonsens is.
Vond het daarom destijds erg vreemd dat de rollerbrakes op onze bakfiets begonnen mankeren.

Of zou men daar op een miscomunicatieve manier mee bedoelen dat je tussen je jaarlijks onderhoud er geen last van zult hebben? Dan verkies is toch nog altijd het woord weinig in plaats van geen onderhoud. Maar dat verkoopt misschien slechter.
Had er nog bij stil gestaan. Maar steeds meer mensen hebben hetzelfde fietsgedrag als de TS. Ik ken namelijk veel mensen die een e-bike hebben met middenmotor en altijd in het zwaarste verzetje fietsen.

Weet niet hoeveel de gemiddelde motor aan watt geeft, maar goed zal het sowieso niet zijn.
Shorttrack schreef:
ma 29 aug, 2022 17:23
Had er nog bij stil gestaan. Maar steeds meer mensen hebben hetzelfde fietsgedrag als de TS. Ik ken namelijk veel mensen die een e-bike hebben met middenmotor en altijd in het zwaarste verzetje fietsen.

Weet niet hoeveel de gemiddelde motor aan watt geeft, maar goed zal het sowieso niet zijn.
Bij onze Volvo garage staan elektrische leenfietsen die consequent kapot getrapt worden tot en met gebroken kettingen toe.
Schakelen terwijl er volle kracht op staat en vooral zwaar trappen.
Poppink schreef:
ma 29 aug, 2022 17:29
elektrische leenfietsen die consequent kapot getrapt worden
Nou ben ik ook niet de grootste fan van E maar dat gaat wel wat ver hoor :| :wink:
Don't be gentle, it's a rental...

;)
De lastige boodschap hier is dat de TS hier nogal wat aannames heeft die fout zijn, maar dat hij nog steeds met die stukke fiets zit.

Ik denk eigenlijk dat een Mountainbike met straatbanden een goed idee is, voorvering en dikke banden halen het echt lompe randje eraf. Ook zijn Shimano MTB derailleurs met een Clutch behoorlijk hufterproof.
Shorttrack schreef:
ma 29 aug, 2022 17:23
Had er nog bij stil gestaan. Maar steeds meer mensen hebben hetzelfde fietsgedrag als de TS. Ik ken namelijk veel mensen die een e-bike hebben met middenmotor en altijd in het zwaarste verzetje fietsen.

Weet niet hoeveel de gemiddelde motor aan watt geeft, maar goed zal het sowieso niet zijn.
Anekdotisch;

Ik rij op mijn ebike ook weg in de midden versnellingen (Alfine 8 ) omdat je er niet tegen op kan schakelen, maar ik heb er nog nooit één weten te slopen. In dertien jaar is dat al snel 100.000km+ (twee naven) en mijn vrouw zit op hetzelfde dus nog eens 100k+ over 2 naven (zij is nog veel lomper dan ik).

Dat is ongetwijfeld mazzel, maar zoals Leon aangeeft denk ik dat goed onderhoud een rol speelt. Als ik het gevoel heb dat hij niet lekker loopt ga ik ermee naar de FM (derailleur doe ik zelf, versnellingsnaaf is hij gewoon veel sneller en handiger mee). Kosten meestal een ferme handdruk tenzij het zo druk is dat ik niet even tussendoor kan en de fiets een middagje moet blijven. En dat gaat verder dan alleen mijn versnellingen, als ik een kraak of resonantie hoor zoek ik uit wat er moet worden aangehaald en als ik er niet uitkom ga ik naar de FM, ipv weken door fietsen.