Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor fietser met krachtige benen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor fietser met krachtige benen

ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 21:58
Ik zie mn rit naar werk als een tijdrit die ik zo snel mogelijk wil voltooien in een comfortabele pose. Als ik jet 1 minuut sneller doe sta ik als een tevreden man onder de douche.
Je recordpoging is geen strijd tegen je fiets maar juist een samen met je fiets tegen de tijd. Iedere sporter heeft een intieme relatie met zijn materiaal. Die fiets is je bondgenoot, die je moet vertroetelen omdat hij je dan beter ondersteunt in jullie epische strijd naar een nog scherper recordtijd. Leer je fiets kennen door hem zelf te onderhouden. Dan gaan jullie sneller en daar wordt het fietsen leuker van, ook voor je fiets.
Is al een paar keer genoemd, maar het juiste antwoord is volgens mij: derailleur.

De meeste derailleur schakelgroepen in het middensegment tot hogere segment zijn ontworpen voor de profs, deze technologie druppelt daarna langzaam door van de topgroepen naar de lagere groepen. Van harte gefeliciteerd dat je 500W kan trappen, maar een groep die ontworpen is om richting de 2000W te verteren ga je echt niet kapot krijgen. Tenzij je natuurlijk niet normaal met een fiets om kan gaan.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 22:22
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... hrmo-61-cm

Wat vinden jullie hiervan bijv?
Lijkt me duur. Hoe oud is de fiets? Een nieuwe heeft een vanafprijs van € 2.340
500 W / 2000 W. Flinke vermogens. Maar volgens mij trap je de fiets vooral kapot door een hoog koppel (dus veel vermogen bij relatief lage toerentallen).
WillemT schreef:
zo 21 aug, 2022 23:54
Lijkt me duur. Hoe oud is de fiets? Een nieuwe heeft een vanafprijs van € 2.340
Een nieuwe stalen TM gaat je al een tijdje niet meer lukken :wink:

Ik vind dit wel een voorbeeld van een oude fiets die wel eens beter kon zijn dan een nieuwe. Kon hè..
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 22:22
Gazelle heeft 3 versnellingen en ik laat m dus hele rit in 3 staan. Als je 25 aantikt is de frequentie best hoog en zou ik bijv op willen schakelen naar hoger verzet.
En je wil niet of het is niet mogelijk om te leren toch in een kleiner verzet weg te fietsen? Open vraag hoor, en het is al eerder genoemd, maar volgens mij scheelt dat veel materiaalproblemen en uiteindelijk ook lichamelijke problemen.
ThomasG schreef:
zo 21 aug, 2022 23:03
De meeste derailleur schakelgroepen in het middensegment tot hogere segment zijn ontworpen voor de profs, deze technologie druppelt daarna langzaam door van de topgroepen naar de lagere groepen. Van harte gefeliciteerd dat je 500W kan trappen, maar een groep die ontworpen is om richting de 2000W te verteren ga je echt niet kapot krijgen.
Ik kan me dan weer niet voorstellen dat materiaal voor profs is gebouwd voor duurzaamheid, wel om minimaal 1 wedstrijd niet kapot te gaan.
Wat ik in ieder geval zeker weet uit ervaring, is dat een open derailleursysteem voor een woon-werkfiets veel onderhoud vraagt in de winter, en ook erg snel slijt, zeker als je veel kracht gebruikt.
Edwin* schreef:
zo 21 aug, 2022 22:02
Met een fiets als deze kan je er met je budget de komende 17 jaar ieder jaar één naar de schroothoop trappen (inflatie niet meegerekend):

524ED867-4391-4679-94F6-1D0E645394A6.jpeg
Wel zonde. Dat zijn prettige vlotte fietsen en gaan lang mee met heel weinig onderhoud als je er niet te ruig mee doet.
Shorttrack schreef:
zo 21 aug, 2022 21:15
bast1aan schreef:
zo 21 aug, 2022 20:53
Naafversnellingen zijn vooral gevoelig voor verkeerde afstelling van de kabel.
Nu ik dat zo lees vrees ik dat dit bij mij (zeer beperkt) het geval is. Want de fiets is al door 3 fietsenmakers afgesteld in het verleden. En al 2 nieuwe kabels in 4 jaar tijd. Maar het probleem blijft iedere keer na enkele maanden terugkeren.
Zelf leren afstellen is echt niet moeilijk.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 21:58
Ik ben niet trots dat ik de fietsen kapot trap, want het kost me geld en zorgt ervoor dat ik teleurgesteld raak in een merk.
Ik had al eerder in dit draadje aan de hand van het lijstje defecten mijn vermoeden geuit dat de defecten aan je fiets in geen van de gevallen door je kracht komen maar in alle gevallen door slecht onderhoud.
Kracht geeft wel extra slijtage aan ketting en tandwielen, dus dat kost je wat geld. Bovendien kun je, als je in een lager verzet wegrijdt, nóg sneller op je werk komen.
Maar als je een fiets verwaarloost dan gaat elke fiets naar de mallemoeren. Bij dure onderhoudsarme fietsen duurt dat wat langer, maar de reparaties zijn dan weer des te duurder.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 22:12
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 10:28
Wel heb je een grote vraag bij de 'misschien'-vakanties. Misschien is het beter om eerst een gewone fiets te kopen voor woonwerk en later pas een voor de vakanties. De ideale vakantiefiets voor je reizen is namelijk compleet een andere dan de ideale woonwerkfiets. Je kunt die vakantiefiets wel voor woonwerk gaan gebruiken, maar waarschijnlijk wordt dat duurder dan twee fietsen. Het is een overweging.
Mbt laatste alinea - waarin verschillen deze? Moet me met beide fietsen met fietstas verplaatsen?
Een vakantiefiets moet aan een aantal eisen voldoen die bji andere fietsen niet zo belangrijk zijn. Lijstje: viewtopic.php?f=8&t=35578
Een woonwerkfiets kent weer andere eisen. Daar heb ik geen lijstje van maar denk aan goede verlichting, spatborden, een rem- en schakelsysteem dat tegen de druilerige Nederlandse winters met pekel kan, een goed slot afhankelijk van waar je parkeert, zeer lekvrije banden afhankelijk van waar je fietst (in een uitgaansgebied of langs een industrieterrein rijd je eerder lek dan ergens ver weg in de bergen), een zadel dat tegen regen kan en dergelijke.
Heerlijk draadje, opvallend en interessant. Zou het soms komen dat dit soort vragen hier worden gesteld in plaats van verjaardagen, daar leer je niets meer van elkaar iedereen verschuilt zich achter zijn telefoon.
WimB schreef:
ma 22 aug, 2022 12:55
... verjaardagen, daar leer je niets meer van elkaar iedereen verschuilt zich achter zijn telefoon.
... om dit draadje te lezen natuurlijk! Iemand nog koffie? Vlaai?

Grapje natuurlijk. Stuur gewoon even een groepsapp met een ludieke tekst. :D
WimB schreef:
ma 22 aug, 2022 12:55
Heerlijk draadje, opvallend en interessant. Zou het soms komen dat dit soort vragen hier worden gesteld in plaats van verjaardagen, daar leer je niets meer van elkaar iedereen verschuilt zich achter zijn telefoon.
Volgens mij ga je naar de verkeerde verjaardagen 🤔
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 22:04
Gazelle heeft 3 versnellingen en ik laat m dus hele rit in 3 staan. Als je 25 aantikt is de frequentie best hoog en zou ik bijv op willen schakelen naar hoger verzet.
Misschien simpelweg verkeerde tandwielverhouding? Ik schakel pas boven de 25km/h naar z'n 3 omdat het bij lagere snelheden te zwaar is (onder de 60rpm). Mogelijk heb je baat bij een groter voortandwiel of kleiner achtertandwiel. Het is het efficiënst, en ik denk ook het degelijkst, als je het meest in je 2e versnelling (directe aandrijving) rijdt. Denk dat de 3e versnelling ook niet is niet gemaakt voor grote trapkrachten.
Shorttrack schreef:
zo 21 aug, 2022 21:15
Nu ik dat zo lees vrees ik dat dit bij mij (zeer beperkt) het geval is. Want de fiets is al door 3 fietsenmakers afgesteld in het verleden. En al 2 nieuwe kabels in 4 jaar tijd. Maar het probleem blijft iedere keer na enkele maanden terugkeren.
Welke naaf is dit? Mijn Sturmey Archer / Sachs 3-versnellingsnaven zijn eenvoudig zonder gereedschap af te stellen, zorgen dat de kabel bij het kettingkje net niet strak staat in de 3e versnelling. Kabel gaat eeuwigheid mee.

Nu zijn dat ook de simpelste naven. Maar ik dacht dat het bij de Nexus 8 van mijn vriendin ook een kwestie is van aan het wieltje draaien bij de shifter.
bast1aan schreef:
ma 22 aug, 2022 21:41
Shorttrack schreef:
zo 21 aug, 2022 21:15
Nu ik dat zo lees vrees ik dat dit bij mij (zeer beperkt) het geval is. Want de fiets is al door 3 fietsenmakers afgesteld in het verleden. En al 2 nieuwe kabels in 4 jaar tijd. Maar het probleem blijft iedere keer na enkele maanden terugkeren.
Welke naaf is dit? Mijn Sturmey Archer / Sachs 3-versnellingsnaven zijn eenvoudig zonder gereedschap af te stellen, zorgen dat de kabel bij het kettingkje net niet strak staat in de 3e versnelling. Kabel gaat eeuwigheid mee.

Nu zijn dat ook de simpelste naven. Maar ik dacht dat het bij de Nexus 8 van mijn vriendin ook een kwestie is van aan het wieltje draaien bij de shifter.
Het is een Sturmey Archer inderdaad. Toen ik mijn fiets 2 dagen had moest ik terug omdat hij niet in de eerste versnelling ging. Bij de fietsenmaker heeft hij met behulp van een schroevendraaier de 1ste versnelling proberen zoeken. Helaas zonder resultaat dus kreeg een nieuw wiel.

Ga het toch maar eens opzoeken of ik dat ook zelf kan doen. Een derailleur afstellen vond ik ook vrij simpel. Moet er wel je tijd voor nemen natuurlijk.

Over welk kabeltje spreek jij dat niet kapot gaat? Want bij mij is de kabel al twee maal kapot gegaan door de shifter. De shifter die na 2 jaar al vervangen moest worden door slijtage. En ik schakel echt zoals voorgeschreven. Maar de fietsenmaker zij wel dat er een kleine aanpassing was gemaakt bij de nieuwe shifter die ik kreeg
(soms zou je willen dat je makkelijk subthreads kan starten zonder de hoofddiscussie te vervuilen)
Shorttrack schreef:
ma 22 aug, 2022 22:00
Het is een Sturmey Archer inderdaad.
Ook 3 versnellingen?
Over welk kabeltje spreek jij dat niet kapot gaat? Want bij mij is de kabel al twee maal kapot gegaan door de shifter. De shifter die na 2 jaar al vervangen moest worden door slijtage.
Het gaat om deze shifter en kabel: https://users.welmers.net/bastiaan/IMG_ ... 131914.jpg
Afgebroken onlangs toevallig, na zeker 10 jaar. Shifter al zo oud als de fiets, 31 jaar dus. Mijn Brompton uit 1996 heeft dezelfde.
Ik heb ter vervanging de eerste de beste kabelset gehaald bij de dichtstbijzijnde Praxis bouwmarkt, en die zit er nu op, gemonteerd met veel lagervet tussen binnen- en buitenkabel. Schakelt weer als een zonnetje.
bast1aan schreef:
ma 22 aug, 2022 22:25
(soms zou je willen dat je makkelijk subthreads kan starten zonder de hoofddiscussie te vervuilen)
Shorttrack schreef:
ma 22 aug, 2022 22:00
Het is een Sturmey Archer inderdaad.
Ook 3 versnellingen?
Over welk kabeltje spreek jij dat niet kapot gaat? Want bij mij is de kabel al twee maal kapot gegaan door de shifter. De shifter die na 2 jaar al vervangen moest worden door slijtage.
Het gaat om deze shifter en kabel: https://users.welmers.net/bastiaan/IMG_ ... 131914.jpg
Afgebroken onlangs toevallig, na zeker 10 jaar. Shifter al zo oud als de fiets, 31 jaar dus. Mijn Brompton uit 1996 heeft dezelfde.
Ik heb ter vervanging de eerste de beste kabelset gehaald bij de dichtstbijzijnde Praxis bouwmarkt, en die zit er nu op, gemonteerd met veel lagervet tussen binnen- en buitenkabel. Schakelt weer als een zonnetje.
Ik heb een 5 speed en de shifter is van het model dat rond het handvat zit. Ik moet dus mijn pols draaien om te schakelen.

Op mijn eerste fiets waarmee ik altijd naar de middelbare school fietste had ik ook zo'n shifter die jin last zien. Die is volgens mij in al die jaren nooit afgesteld of vervangen geweest. Ik schakelde ook maar heel weinig overigens.
Ik vind dit een intrigerend topic.

Ik zie zaken passeren als 500 Watt trappen, 25km/u gemiddeld rijden, fietsen aan de gort trappen. Ik tracht dit aan mijn eigen fietservaringen te koppelen en dat lukt niet zo goed. Sta me toe dit uit te leggen.

Als late tiener/jonge twintiger in de jaren 1990 vond ik het ongelofelijk cool om met zo'n zwaar mogelijk verzet te rijden (traag bewegen en heel snel vooruitkomen zag er indrukwekkend uit toen er nog geen e-bikes bestonden). Ik had een triple gecombineerd met een Sturmey Archer 3-speed versnellingsnaaf. Ik reed dan regelmatig in de derde versnelling gecombineerd met een 52x18 of zo. Als ik mij niet vergis lag die overbrengingsverhouding tegen de 4. Omdat ik wist dat het op termijn niet zo gezond was voor mijn knieen heb ik mezelf in de latere jaren geleerd om aan een hogere kadans te rijden en efficienter te schakelen.

Toen kwam Rohloff in mijn leven (2005) en werd schakelen een tweede natuur. Bij elke stop schakel ik terug, bij nagenoeg elke vertraging ook. Ongeacht de snelheid hou ik mijn kadans en vermogen zo constant mogelijk. Ik hoef daar echt niet meer over na te denken.

Gevolg: ik denk dat ik ongelooflijk efficient rij en mijn onderdelen slijten ook heeeel erg traag. Ik rij niks aan de gort door kracht, enkel door langdurige slijtage. Kettingen? Minstens 15.000km, mijn recordketting heeft 26.000 km achter de kiezen (met weinig onderhoud).

Ik vind van mezelf dat ik helemaal geen krachtige benen heb (wel goede basisconditie) - een 10-tal jaar geleden bij een officiële inspanningstest lag mijn top (na ong. 20 minuten fietsen met oplopende weerstand) op amper 250 Watt. Dan moest ik helemaal verzuurd passen. Ik genereer dus het vermogen van een fruitvlieg. Toch fiets ik dagelijks mijn woon-werktochtjes (2x13.5km) tegen kruissnelheden van 26-32km/u op lange rechte stukken (fiets met kantoorspullen wegen samen een 20-tal kilogram). Gemiddelde snelheid is meestal tussen 24-27 km/u (door geringe verkeersdrukte). OK, de aerobars helpen daarbij, maar het gaat vooral om efficiënt en soepel rijden met een beperkt vermogen denk ik.

Daarom begrijp ik de combinatie 'krachtige benen' en '25km/u' niet zo goed. En al zeker niet 'fietsen aan de gort rijden'. Tenzij je echt in de drukke stad op een brak barrel rijdt met halfzachte banden en slepende remmen.

Het zou me benieuwen of je een Rohloff aan de gort kan rijden (wel correct schakelen natuurlijk). Duur experiment uiteraard.
Leuk Aniphys,
Zen and the art of motorcycle maintenance.

Zoals bijvoorbeeld een auto niet met koude motor op de staart trappen, achteruit inparkeren et cetera.
Datzelfde geldt ook voor fietsen.
De weg lezen, niet onnodig door kuilen rijden, niet op het randje fietsen, een tikje minder kracht zetten op het moment van schakelen, bij lange afdalingen gedoseerd remmen, bij hard remmen weten dat voor en achter rem hun specifieke eigenschappen hebben, noem maar op.
Mens en machine.
De machine houdt het zeer lang vol zonder al te veel onderhoud, maar een beetje respect voor de materie helpt een stuk.
Aniphys schreef:
di 23 aug, 2022 10:28
Het zou me benieuwen of je een Rohloff aan de gort kan rijden (wel correct schakelen natuurlijk).
Die dingen zetten ze ook op tandems, net als veel andere onderdelen.

Er zijn trouwens heel veel van die fruitvliegen zoals jij. Als ik in een uur 30 km wil rijden langs het kanaal, op het eind van het "trainings ;-) "seizoen, zonder verkeer of wind dan moet ik ook tot het uiterste gaan met mijn vakantiefiets. Ook 250 Watt dus.
Ik vind het interresant hoeveel mensen commentaar hebben op het rijgedrag van de TS.

Als hij zijn fiets aan gort wil rijden dan moet hij dat toch zelf weten. Of heb ik het verkeerd?

Heeft de TS al wat concreter een fiets op het oog ondertussen?