Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende zadelpennen. - Forum Wereldfietser

Verende zadelpennen.

Mijn vrouw heeft een e-fiets en deze heeft een verende zadelpen ik ben het volgende gaan afvragen.
Als we samen fietsen zit ik regelmatig uit de wind bij haar en ik zie dat het zadel zeker 5 mm heen en weer draait.
Dit wordt veroorzaakt omdat er in de constructie ergens teveel speling zit.
Denk ook het zitvlak wil door de beweging van de benen heen en weer schuiven en het zadel beweegt nu mee.
Denk ook op een vast zadel kan het zitvlak niet schuiven dan moet er tussen de zitbotten en het zadel wrijving ontstaan.
Zou dit een stapje kunnen zijn richting het oplossen van zadelpijn.
Dan moeten er mensen zijn die dit misschien is opgevallen.
Je zou 'm kunnen vervangen voor een vaste zadelpen of een kwalitatief betere verende. Neem dan bijvoorbeeld een Cane Creek Thudbuster. Nieuw best prijzig, maar op marktplaats komen ze ook wel eens voorbij.
Wil wimb niet juist die zijdelingse speling, omdat dat mogelijk zadelpijn zou kunnen verminderen?
Grandonneur leest het correcter. Ik lees in het bericht de hypothese dat zijdelingse speling beter (dan geen speling) recht doet aan de beweging van het lichaam en daarmee mogelijk zadelpijn kan helpen voorkomen.
Van de hele lijst met dingen die je kunt proberen tegen zadelpijn durf ik de gok wel aan dat dit een van de meest kansloze is, maar wel het nadeel heeft van minder controle over de fiets.
Hi Wim,
Ik heb een electrische fiets met trapezium vering.
Bevalt heel goed.
Mijn Poppink heeft een Brooks Flyer en dat bevalt beter.
Probeer een mooi verend zadel te vinden voor je vrouw, hoeft niet perse zo'n Brooks te zijn hoor.
Ook Poppink leest de openingspost niet correct.
WimB schreef:
do 18 aug, 2022 11:06
[De fiets van m]ijn vrouw heeft ... een verende zadelpen ik ben [mij] het volgende gaan afvragen[:]... het zitvlak wil door de beweging van de benen heen en weer schuiven en het zadel beweegt nu mee ... Zou dit een stapje kunnen zijn richting het oplossen van zadelpijn[?]
Druk je handpalmen op elkaar en simuleer wat er gebeurd tussen het zadel en de zitbotjes.

Op onze fietsen hebben wij Selle Royal Respiro zadels. Tot nu toe, voor ons het beste wat te koop is.

Dan moeten er mensen zijn die dit misschien is opgevallen. Dus nog niet, afwachten maar.

Sinds ik kleinkinderen heb weet ik dat ik ook tot de groep hoor met dyslexie, dat is beetje lastig maar mee te leven.
WimB schreef:
do 18 aug, 2022 13:27
Druk je handpalmen op elkaar en simuleer wat er gebeurd tussen het zadel en de zitbotjes.
Niks.
Volgens mij moeten de zitbotjes tijdens het fietsen stilstaan ten opzicht van het zadel.
Ze kunnen trouwens wel degelijk een stukje boven-onder bewegen naarmate een zadel meer vering van zichzelf heeft, maar zitbotjes gaan volgens mij als het goed is niet van links naar rechts op en neer.
Grandonneur schreef:
do 18 aug, 2022 12:17
Wil wimb niet juist die zijdelingse speling, omdat dat mogelijk zadelpijn zou kunnen verminderen?
Neuh, dat moet je niet willen. Het is geen zomercarnaval (-:
Ik vind dat dit filmpje nog altijd een indrukwekkende impressie geeft van de bewegingen in het heupgewricht tijdens een pedaalomwenteling.

https://youtu.be/MYlO5evzsVU

==========
Aanvulling nav opmerking hieronder.
Dit is een langere en betere versie
https://youtu.be/rbHwRKpKo7o
Voor deze vraag een duidelijk filmpje. Dank je daarvoor. Slechts tot 10 sec. maar het bewegen van de zitbeenderen is duidelijk te zien.
Komt goed overheen met wat ik zie.
Of het helpt weer ik niet. Ik heb weleens op een fiets met slechte kwaliteit verende zadelpen gefietst. Die draaide ook mee. Ik vond het helemaal niks.
WimB schreef:
do 18 aug, 2022 19:29
Voor deze vraag een duidelijk filmpje. Dank je daarvoor. Slechts tot 10 sec. maar het bewegen van de zitbeenderen is duidelijk te zien.
Komt goed overheen met wat ik zie.
Ik denk dat je algemene opmerking - dat de links-rechts-beweging van je bekken kan bijdragen aan zadelpijn - correct is(*).
Je kunt dat testen door je zadel een centimeter of zo te hoog te zetten. Dan krijg je een meer uitgesproken links-rechts-beweging. Uit ervaring kan ik melden dat je dan zadelpijn kunt krijgen.

Of een links-rechts meebewegend zadel daardoor een goed idee wordt, daarvan ben ik niet overtuigd. Je krijgt dan weer andere effecten. Ik heb een racefiets gehad met een soort verende zadelpen. De beweging was beperkt, maar ik vond het effect toch erg irritant wanneer ik inspanningen moest leveren. Een goed en goed afgesteld zadel, gecombineerd met een goeie zithouding, vind ik prettiger.

(*) Heb ik dat goed begrepen?
Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind dat de persoon in het filmpje veel beweegt met zijn bovenlichaam.

Zoals ik het geleerd heb tijdens mijn topsportrainingen, is dat je je schouders stil moet houden. Dus niet mee heen en weer bewegen.

Ik sommige (vaak dikkere) mensen in een overdreven manier zoals op het filmpje fietsen. Je ziet die billen en schouders echt overdreven mee bewegen. Het ziet er niet echt comfortable uit.

Wat dit nu te maken heeft met een mee draaiend zadel weet ik niet. :oops: misschien is deze post wst off topic.
Shorttrack schreef:
do 18 aug, 2022 21:28
... Zoals ik het geleerd heb tijdens mijn topsportrainingen, is dat je je schouders stil moet houden. Dus niet mee heen en weer bewegen. ...
Sommige wielrenners trekken zich daar niks van aan.
https://www.volkskrant.nl/sport/schoksc ... ~b8bdfc38/
willem.m schreef:
do 18 aug, 2022 21:41
Shorttrack schreef:
do 18 aug, 2022 21:28
... Zoals ik het geleerd heb tijdens mijn topsportrainingen, is dat je je schouders stil moet houden. Dus niet mee heen en weer bewegen. ...
Sommige wielrenners trekken zich daar niks van aan.
https://www.volkskrant.nl/sport/schoksc ... ~b8bdfc38/
Ik moet nu ook wel zeggen dat ik veruit de snelste starter was in mij sport. En dat op een manier die tegen alle advies en training in ging :lol:

Dus wellicht hoort stille schouders daar ook wel bij. Ik doe dat overigens ook niet standaard. Maar wel als ik geconcentreerd wil doorfietsen. Als ik moe word merk overigens wel dat ik het beter vol houd wanneer ik mij oo techniek concentreer. En daarbij dus ook stille schouders.
Mijn billen liggen dan ook stiller op het zadel en dat verlicht ook de zadelpijn die soms is.
Ik zie in het filmpje vooral wat er gebeurt als je een keer bent gevallen, en de blessure als onbelangrijk afdoet.

Hoe vaak vallen we niet ?
We spreken een paar lelijke woorden uit.
En we stappen weer op.

https://youtu.be/rbHwRKpKo7o

Het is mogelijk dat je als gevolg van een oude blessure scheef/verschoven op je fiets gaat zitten.
Twee oplossingen.
1. een bezoek aan de fysio
2, een aangepaste zadelpen.
Steve Hogg verkoopt een zadelbrug die naar links/rechts kan schuiven (de Data Head)
https://www.stevehoggbikefitting.com/st ... data-head/
Volgens mij is die pen ontwikkeld om iets, misschien iets met je zit beenderen, te kunnen corrigeren en niet om een kleine horizontale draaiing mogelijk te maken.
Niet iedereen is 100% symmetrisch. Zooltjes of in je schoenen om die paar mm beenlengte verschil op te vangen.

We gaan niets testen en we hebben geen zadelpijn maar dit viel mij op.
WimB schreef:
do 18 aug, 2022 11:06
Mijn vrouw heeft een e-fiets en deze heeft een verende zadelpen ik ben het volgende gaan afvragen.
Als we samen fietsen zit ik regelmatig uit de wind bij haar en ik zie dat het zadel zeker 5 mm heen en weer draait.
Dit wordt veroorzaakt omdat er in de constructie ergens teveel speling zit.
Denk ook het zitvlak wil door de beweging van de benen heen en weer schuiven en het zadel beweegt nu mee.
Denk ook op een vast zadel kan het zitvlak niet schuiven dan moet er tussen de zitbotten en het zadel wrijving ontstaan.
Zou dit een stapje kunnen zijn richting het oplossen van zadelpijn.
Dan moeten er mensen zijn die dit misschien is opgevallen.
Kernvraag uit bovenstaande verhaal:
"Zou dit een stapje kunnen zijn richting het oplossen van zadelpijn."

Schuiven en draaien is nooit een oplossing voor het voorkomen van zadelpijn. Zadelpijn wordt veroorzaakt doordat zadel, broek en zitvlak van de fietser niet op elkaar afgestemd zijn