Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende zadelpennen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verende zadelpennen.

Jurr schreef:
do 18 aug, 2022 11:43
Je zou 'm kunnen vervangen voor een vaste zadelpen of een kwalitatief betere verende. Neem dan bijvoorbeeld een Cane Creek Thudbuster. Nieuw best prijzig, maar op marktplaats komen ze ook wel eens voorbij.
Ook een rotding, omdat het zadel maar met één bout kan worden vastgezet, kiept deze steeds.
Weet je dat zeke, Belle?

Die van mij heeft twee bouten: één inbus en één die je met de hand kunt aandraaien. Dat kiepen herken ik niet. Wél is er een klein beetje speling
816ks05+ZAL._AC_SY679_-01.jpeg
Het lijkt er op dat de Thudbuster verbeterd dan wel 'verbeterd' is: https://canecreek.com/product/thudbuster-lt/
Ha ha... Dat is dan een domme verbetering. Ben ik even blij dat ik een onverbeterde versie heb.
Als het zadel horizontaal kan bewegen met deze zadelpen ben ik heel benieuwd hoe alle scharnierpunten zijn gemaakt. :D
Shorttrack schreef:
do 18 aug, 2022 21:28
Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind dat de persoon in het filmpje veel beweegt met zijn bovenlichaam.

Zoals ik het geleerd heb tijdens mijn topsportrainingen, is dat je je schouders stil moet houden. Dus niet mee heen en weer bewegen.

Ik sommige (vaak dikkere) mensen in een overdreven manier zoals op het filmpje fietsen. Je ziet die billen en schouders echt overdreven mee bewegen. Het ziet er niet echt comfortable uit.

Wat dit nu te maken heeft met een mee draaiend zadel weet ik niet. :oops: misschien is deze post wst off topic.
Volgens mij is het een nabootsing van een wielrenner in de laatste meters (bergop?), want je zit hem ook omhoog komen en het stuur loslaten. Ik denk ook dat dit filmpje dus flink overdreven is, maar het principe zal ongetwijfeld wel kloppen (je bekken is niet gefixeerd).
Ik heb de laatste versie van de Thudbuster LT. De zadelpositie is heel precies en eenvoudig af te stellen met de bout (dat is wel eens anders, zowel met enkele als dubbele) en zit gewoon ramvast. Speling heb ik nog nergens kunnen ontdekken. Tijdens het fietsen weinig tot geen last van 'pedal bob', al met al een prima pen wat mij betreft (alleen wat zwaar).
zwerfkat schreef:
vr 26 aug, 2022 11:15
al met al een prima pen wat mij betreft (alleen wat zwaar).
Dus ideaal voor een fiets met een elektromotor.
Of bijvoorbeeld achterop een tandem.
Of als je rugklachten hebt, WimB 😉
tndmbkr schreef:
do 18 aug, 2022 16:15
Ik vind dat dit filmpje nog altijd een indrukwekkende impressie geeft van de bewegingen in het heupgewricht tijdens een pedaalomwenteling.

https://youtu.be/MYlO5evzsVU

==========
Aanvulling nav opmerking hieronder.
Dit is een langere en betere versie
https://youtu.be/rbHwRKpKo7o
Het heupgewricht kun je hier niet zien, daar gaat de animatie dan ook niet over. Het lijkt mij inderdaad een impressie, een sterk overdreven weergave van wat er gebeurt. Zo gek veel bewegingsruimte zit er niet in de SI-gewrichten en de symphysis pubica (die in de animatie voor de zekerheid maar is weergegeven door een gapend gat). Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar de animatie vandaan komt.

Groetjes,

Carl