Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer koolstop remblokjes vervangen - Forum Wereldfietser

Wanneer koolstop remblokjes vervangen

Ik vraag me af wanneer ik mijn koolstop v-brake remblokjes moet vervangen. Als de inkepingen (1) weggesleten zijn, en je met een egaal oppervlak remt, of mag je nog wat verder gaan, en verder remmen op laag twee 2 (zonder inkepingen)
koolstop.jpg
Ik denk dat als je op laag 2 bent je er ook rekening mee moet houden dat de houder wel eens tegen de velg of band aan zou kunnen komen. Dat wil je denk ik vermijden. Die inkepingen zijn ervoor om water en rommel af te kunnen voeren (of ze dat ook toen is nog even de vraag) Voor het geld van wat een nieuwe fiets en of voortanden kosten zou ik gewoon op tijd de blokjes vervangen.
Je kunt dit vast opzoeken op de website van Kool Stop. Ik vermoed dat de regel is dat je vervangt bij stap 1 op jouw foto.

Zelf heb ik eens vaste cantileverblokjes (niet-cartridge) van hun gehad die volgens het officiële versleten waren. Die heb ik dan op de slijpmachine een getest om te zien hoeveel materiaal er nog kwam voordat ik op het metaal zat. Het was heel veel. Deze cartridgeblokjes lijken minder materiaal over te hebben.
Optie 1. Dus als de slijtindicatoren weggesleten zijn. En aangezien dat heel veel km's duurt voor het zover is, moet je daar niet moeilijk over doen.
En neem op reis wat reserve remblokken mee, dan hoef je lokaal wat langer geen supermarktkwaliteit te kopen als ze versleten zijn ;)
Wat ik maf vind is dat koolstop echt wel goed is in v-brake en race blokken maar voor Magura velg remmen echt waardeloos, remmen echt slecht als het droog is en bijna niet als t nat is :shock:
Leon schreef:
zo 14 aug, 2022 14:02
Je kunt dit vast opzoeken op de website van Kool Stop. Ik vermoed dat de regel is dat je vervangt bij stap 1 op jouw foto.
Ik nodig je uit voor een zoektocht op de websites van koolstop (zowel de Amerikaanse als Europese) ik kan het niet vinden, maar wie weet wat er op de achterkant van de verpakking staat?
Goed, het staat niet in de handleidingen.
Op hun cantiblokjes staat wel een "wear line". (foto) Op de andere niet.
De cartridgeblokjes bekijkend is het bij die dingen wel erg simpel om te zien waar het metaal begint: het is de houder zelf en die kun je gewoon zien. Wetend hoeveel km je met de eerste paar mm hebt gedaan kun je ook een indruk krijgen hoe ver van het einde je bent. Ik denk dat men daarom besloten heeft de wear line achterwege te laten. Ik vermoed dat het gekrijs van metaal op metaal vokdiende is en vrij ongevaarlijk. Helaas weten we van youtubefilmpjes als Idiots In Cars dat sommige mensen echt alle waarschuwingen vergeten.
Ik heb een paar dagen geleden trouwens mijn V-brake-niet-insertblokjes over de 25.000 km gereden. Maar oké, het is jaren geleden dat ik doir de regen fietste.
Afbeelding
Daarom zou ik dus ook niet afgaan op hoeveel je met je laatste setje hebt gedaan, als het regent en je zit in een afdaling dan kan het soms erg snel gaan.
Ik heb mijn koolstop cartrigdes (inserts) vervangen. Het lijkt me het beste als het profiel weg is. Er schiet dan niet veel meer over... Hierbij een betere foto.
Bedankt voor de reacties.
Luc
koolstop versleten.jpg
Hier vandaag ook mijn koolstop blokjes vervangen na zo'n 9000 km.
IMG_20230217_180144.jpg

Bijlagen