Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelbike of mountainbike? - Forum Wereldfietser

Gravelbike of mountainbike?

Dag Forum,

Voor lange reizen heb ik een prima vakantiefiets.
Maar voor de kortere (weekend of dag)tochten zoek ik een lichtere en comfortabele fiets, die ook off-road voldoende presteert.
Nu ben ik al een tijd aan het kijken naar gravelbikes (je kunt er tegenwoordig niet omheen).
Die zijn snel, licht, brede banden met profiel zijn mogelijk en ook tassen en framebags kunnen mee (vaak bikepacking-style). Wat me tegenstaat is het gebogen stuur. Ik ben geen racer en zie mezelf niet onderin de beugels hangen tijdens het fietsen. Een recht stuur heeft m.i. meer comfort en betere stuureigenschappen. Ook een MTB kun je uitgebouwen tot een bikepacking/tourfiets en en prima voor offroad. Maar de geometrie is van het MTB frame is kleiner wat de mogelijkheden beperkt. Ook denk ik dat een verende voorvork op ruig terrein comfortabel is maar op de meeste zand/grindpaden niet nodig en zorgt voor onnodig gewicht en energieverlies. Een tussen variant noemt met dan weer een hybride-fiets meen ik of cyclo-crosser voor de snelle off-roadfietsers.
Kortom, wat is een lichte en flexibele fiets met voldoende mogelijkheden om wat tassen aan te hangen, comfortabel fietst (recht stuur) maar ook tegen een stootje kan op ruigere terreinen. iemand tips?
Je hebt een luxeprobleem, want er zijn verschrikkelijk veel fietsen die deze beetjevandit-en-beetjevandat-eisen aankunnen.

Misschien kun je een betere omschrijving geven van percentage slecht of onverhard wegdek, breedte van de banden, benodigde verzetten, gewicht can bagage en jezelf, wensen aan remmen, gewicht van de fiets, budget, of ie mooi moet zijn etc.
Als je heel erg gehecht bent aan een recht stuur dan blijft er niet zo veel te kiezen over, dan kom je uit op een mtb. Als je dan vooral relatief eenvoudig terrein rijdt kan je kiezen voor een vaste voorvork om wat gewicht te besparen.

Nog wel even een opmerking over dat "onderin de beugels hangen", gravelbikes zijn er in een breed spectrum van super sportief tot super comfortabel. Als je een model kiest met een hoge voorkant (veel stack) dan is je houding onderin de beugels zeker niet te vergelijken met een wielrenner in de Tour de France die in de beugels hangt. En de default houding is voor veel mensen toch met hun handen bovenop de remgrepen, waarbij je zeker niet heel laag zit.
Wat je zoekt bestaat wel:

https://www.specialized.com/be/nl/diver ... 110-199972

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... avelmaster (3e plaatje)

https://www.bikesuperior.com/nl/3t-expl ... atbar.html

En wellicht ook de Koga Colmaro, of Cube Hyde Pro, etc. En is ombouwen van gebogen stuur naar recht stuur geen optie? (als de schakelgroep dat toelaat...). Ik hang trouwens zelden onderin op mijn gravelbike.
Terra schreef:
vr 12 aug, 2022 11:23

Kortom, wat is een lichte en flexibele fiets met voldoende mogelijkheden om wat tassen aan te hangen, comfortabel fietst (recht stuur) maar ook tegen een stootje kan op ruigere terreinen. iemand tips?
Genoeg keuzemogelijkheden. Er worden meer niches gecreëerd en alles daarin en tussenin wordt steeds meer opgevuld. Vaak ook oude wijn in nieuwe zakken...

Bepaal met wat voor stuur je wil rijden, welke bandbreedte je nu of in de toekomst kwijt wil kunnen en of je nu of eventueel later ook een verende voorvork kwijt wil kunnen. En zo ja, met hoeveel veerweg. Ook zou je nog op de diverse naafbreedtes, asdiameters en de mogelijkheden van allerlei bevestigingspunten kunnen letten. Derailleur(-s) of naafversnelling? En wil je zelf samenstellen of een complete fiets?

Kijk bijvoorbeeld eens naar de diverse Surly modellen. Kona kun je ook naartoe met bijvoorbeeld een Unit, Salsa met bijvoorbeeld een Timberjack. Een merk als Genesis heeft ook wel wat leuke modellen ertussen zitten, of je zou ook nog naar bijvoorbeeld Alpkit Sonder kunnen kijken. Of juist Nederlands bij bijvoorbeeld Avaghon of Baobab? Maar er wordt nog veel meer leuks gemaakt ;)
Edwin* schreef:
vr 12 aug, 2022 11:52
Wat je zoekt bestaat wel:
Dit. Flatbar gravelbikes (vroeger de fitnessbikes) is de nieuwe (nieuwste?) trend. Voordeel: je kan er een MTB-groep op zetten met meer spreiding over de versnellingen.
536E74B9-B147-45AD-BE17-6CF1AC89743D.jpeg
Ik heb net op mijn Surly Karate Monkey de mtb-banden vervangen en gravelbanden gemonteerd. Dan heb je volgens mij wat jij zoekt.
Op de site van Allee Denham staat het artikel The 20 BEST Flat Bar Gravel Bikes For 2022:

https://www.cyclingabout.com/best-flat- ... ikes-2021/

Misschien zit daar wat van je gading bij.
Ook niet onbelangrijk is wat je nu hebt als fiets en wat je precies anders wil dan dat. Mijnsinziens zonde van de uitgave als het teveel hetzelfde wordt.

Misschien is van je huidige fiets met wat aanpassingen wel dichtbij de fiets te komen die je eigenlijk erbij wil kopen?
Mijn voorkeur gaat uit naar een gravelbike. Ik heb zowel een Specialized Diverge (met racestuur) als een Canyon Neuron (flat bar). De neuron kan bredere banden hebben maar dat vind ik alleen een meerwaarde in mul zand, of als ik echt een mtb-trail ga rijden. De Diverge vind ik meer veelzijdig. Er zit wat demping in het stuur en dat is voor mij meer dan voldoende op onverhard terrein. Daarnaast leg ik er makkelijker langere afstanden mee af. Ik gebruik de Diverge zowel met een zadeltas (zo’n frietzak) als met een rekje en panniers.
Leon schreef:
vr 12 aug, 2022 11:35
Je hebt een luxeprobleem, want er zijn verschrikkelijk veel fietsen die deze beetjevandit-en-beetjevandat-eisen aankunnen.

Misschien kun je een betere omschrijving geven van percentage slecht of onverhard wegdek, breedte van de banden, benodigde verzetten, gewicht can bagage en jezelf, wensen aan remmen, gewicht van de fiets, budget, of ie mooi moet zijn etc.
Inderdaad luxeprobleem maar soms wil je eens wat anders.
Wat ik wil voorkomen is dat ik teveel fietsen krijg. Mijn streven is om me te beperken tot 2 fietsen.
Mijn Koga Worldtraveller Signature die ik heb, gebruik ik dan voor lange reizen met veel bagage.
Het is een stijve en zeer degelijke fiets met Rohloff en riem gedreven. Voor woon-werk en korte weekendjes weg vind ik hem wat zwaar, stijf, lomp, veel toetsen bellen erop etc.
Een tweede, andere fiets zou lichter, sneller en flexibeler moeten zijn. Waardoor ik deze makkelijker pak. Ik wil deze gebruiken voor woon-werk ritten maar zeker ook voor weekendjes weg (bikepacking) en geschikt voor gravel, off-road en single-tracks. On-road vs. off-road schat ik in op 50-50 (tijd).
Dat woon-werk is lastig want het vraagt om spatborden, verlichting, waarschijnlijk een goed slot. De andere toepassingen juist niet.
De andere meest veeleisende toepassing die je noemt is het bikepacking. De fiets moet niet zo stabiel zijn als je vakantietractor maar moet wel wat bagage aankunnen én je wilt een verzet dat licht genoeg is om met die bagage de hellingen op te fietsen die je voor ogen hebt. Die hellingen zijn bovendien onverhard. Ook met 8 kilo is een helling van 15% onverhard al heel pittig, dus je wilt een behoorlijk licht lichtste verzet.
Dat je fiets 'de andere'moet worden lijkt me inderdaad logisch.
Ik denk dat het antwoord op de in de titel gestelde vraag Gravelbike is. Een MTB die aan je eisen voldoet is voor de paden die je beschrijft overkill.
Dus niet de allerlichtste gravelbike maar een die net bij je past?
Het antwoord op je vraag kan ook 1 fiets (ipv 2) zijn. Koop een stalen fiets met derailleur. Niet log en zwaar, wel stevig. Zeer geschikt voor lange reizen, korte reizen en woon-werk.

(Ik realiseer me dat TS dat niet gaat doen maar er lezen wellicht ook mensen mee die nog geen fiets hebben en dezelfde vraag hebben).
Terra schreef:
ma 15 aug, 2022 11:10
Leon schreef:
vr 12 aug, 2022 11:35
Je hebt een luxeprobleem, want er zijn verschrikkelijk veel fietsen die deze beetjevandit-en-beetjevandat-eisen aankunnen.

Misschien kun je een betere omschrijving geven van percentage slecht of onverhard wegdek, breedte van de banden, benodigde verzetten, gewicht can bagage en jezelf, wensen aan remmen, gewicht van de fiets, budget, of ie mooi moet zijn etc.
Inderdaad luxeprobleem maar soms wil je eens wat anders.
Wat ik wil voorkomen is dat ik teveel fietsen krijg. Mijn streven is om me te beperken tot 2 fietsen.
Mijn Koga Worldtraveller Signature die ik heb, gebruik ik dan voor lange reizen met veel bagage.
Het is een stijve en zeer degelijke fiets met Rohloff en riem gedreven. Voor woon-werk en korte weekendjes weg vind ik hem wat zwaar, stijf, lomp, veel toetsen bellen erop etc.
Een tweede, andere fiets zou lichter, sneller en flexibeler moeten zijn. Waardoor ik deze makkelijker pak. Ik wil deze gebruiken voor woon-werk ritten maar zeker ook voor weekendjes weg (bikepacking) en geschikt voor gravel, off-road en single-tracks. On-road vs. off-road schat ik in op 50-50 (tijd).
Heel herkenbaar, ik kan me vinden in wat je bedoelt (en mijn vrouw ook):

C2C4FE64-33B5-42F4-B01D-40A735655C45.jpeg
Onderweg naar Bad Bentheim afgelopen weekend. Volgende dag weer terug.

En ook heel leuk om op te fietsen is:
39E6F002-D2DB-4331-A7B5-B8B1A2D2B76C.jpeg
Rondje naar Winterswijk, Giesbeek en over Deventer weer naar huis. Twee weken geleden, 3 dagen bikepacken.

Ook zonder bepakking is het leuk fietsen op beide fietsen :)
Terra schreef:
ma 15 aug, 2022 11:10
Wat ik wil voorkomen is dat ik teveel fietsen krijg. Mijn streven is om me te beperken tot 2 fietsen.
Mijn Koga Worldtraveller Signature die ik heb, gebruik ik dan voor lange reizen met veel bagage.
Het is een stijve en zeer degelijke fiets met Rohloff en riem gedreven. Voor woon-werk en korte weekendjes weg vind ik hem wat zwaar, stijf, lomp, veel toetsen bellen erop etc.
Een tweede, andere fiets zou lichter, sneller en flexibeler moeten zijn. Waardoor ik deze makkelijker pak. Ik wil deze gebruiken voor woon-werk ritten maar zeker ook voor weekendjes weg (bikepacking) en geschikt voor gravel, off-road en single-tracks. On-road vs. off-road schat ik in op 50-50 (tijd).
Vrijwel precies mijn gedachte. Naast de idd zware en logge WT-S rijd ik nu op een oude gravelbike. Deze gaat - als de oude op is - vervangen worden door een andere. Idd voor de snellere dagtochtjes. Gewoon even lekker knallen in de omgeving.

Soms denk ik of ik voor een echte allrounder voor bikepacking (al dan niet met rekje overigens ;)) zou gaan en dus ook de WT-S zou wegdoen en maar die fiets voelt nog te lekker aan voor me dus daar twijfel ik nog zwaar over.
Persoonlijk zou ik voor een MTB gaan.
Recht stuur, voorvering en achterdemper die ook te locken zijn.
Brede banden hebben tegenwoordig ook versies die zeer weinig rolweerstand hebben.
Ik probeer nog steeds te begrijpen waarom een stuur krom moet zijn bij tourfietsen als het toch bijna niet wordt gebruikt.
Vroeger had je de cycle-crossers (voorloper van de gavel) die juist een vaste voorvork hadden om zo licht mogelijk te blijven en de stijfheid van de fiets te optimaliseren, en een krom stuur om zo diep mogelijk te zitten.
Daarbij gaat het echt om de snelheid en dat lijkt me voor bike-packing niet van toepassing.
En tegenwoordig zijn de full-suspension fietsen tussen de 10 en de 14 kg waarbij je comfort krijgt die je bij gravel toch echt wel mist.(en miscchien ook wel niet).
Het blijft toch persoonlijk wat je zelf het fijnst vindt rijden.
MTB fietser schreef:
vr 19 aug, 2022 08:48

En tegenwoordig zijn de full-suspension fietsen tussen de 10 en de 14 kg waarbij je comfort krijgt die je bij gravel toch echt wel mist.(en miscchien ook wel niet).
Het blijft toch persoonlijk wat je zelf het fijnst vindt rijden.
Maar een fully is wel wat gecompliceerder met scharnierpunten die elk speling kunnen krijgen. Ook de achterdemper en de verende voorvork komen daar nog bij, ook met periodiek onderhoud. En als je die voorgeschreven onderhoudsinterval uren netjes nastreeft kunnen ze best ook wel eens halverwege een vakantie vallen ;)

Tevens is bagage kwijt kunnen best een uitdaging. Een frametas wordt een stuk compacter dan zonder achtervering, een achterdrager vaak een lastig verhaal. Bij gebruik van een bikepacking zadeltas ook rekening ermee houden dat het achterwiel volledig in kan veren en dan alsnog niet tegen de tas aankomt, met een dropper erbij ook die over de volledige drop controleren of de zadeltas niet ergens de achterband raakt over de gehele veerweg.

Een trailer erachter wil ook niet iedereen, want die heeft genoeg voordelen maar ook genoeg nadelen.

Maar die moderne full suspension mountainbikes rijden natuurlijk wel top. En als je er met je bagage rekening mee houdt kan ermee op vakantie ook prima.
MTB fietser schreef:
vr 19 aug, 2022 08:48
Vroeger had je de cycle-crossers (voorloper van de gavel) die juist een vaste voorvork hadden om zo licht mogelijk te blijven en de stijfheid van de fiets te optimaliseren, en een krom stuur om zo diep mogelijk te zitten.
Daarbij gaat het echt om de snelheid en dat lijkt me voor bike-packing niet van toepassing.
En tegenwoordig zijn de full-suspension fietsen tussen de 10 en de 14 kg waarbij je comfort krijgt die je bij gravel toch echt wel mist.(en miscchien ook wel niet).
Het blijft toch persoonlijk wat je zelf het fijnst vindt rijden.
Een gravelbike is niet uitsluitend om mee te bikepacken (en dan ook snel te willen fietsen). Zonder bepakking is het een fijne fiets om op gravelpaden, harde zandwegen, jaagpaden, gewoon verhard, singletracks, etc. te fietsen. En ja, dan kun je er vaak best snel mee fietsen.
Ook voor een gravelbike geldt dat ze juist een vaste voorvork hebben om zo licht mogelijk te blijven en de stijfheid van de fiets te optimaliseren.

Een gravelbike of een full suspension mtb zijn nu eenmaal niet met elkaar te vergelijken. Met een gravelbike zou ik geen afdaling op een stenig en steil pad in de Alpen maken, wel met een full suspension mtb.
Voor het wisselend verhard en onverhard fietsen in o.a. NL vind ik een gravelbike een mooie oplossing en een full suspension mtb wat minder prettig.

Dat je met beiden kunt bikepacken staat daar wat mij betreft helemaal los van.

Het blijft daarbij inderdaad toch persoonlijk wat je zelf het fijnst vindt rijden.
Jurr schreef:
vr 19 aug, 2022 09:14
MTB fietser schreef:
vr 19 aug, 2022 08:48

En tegenwoordig zijn de full-suspension fietsen tussen de 10 en de 14 kg waarbij je comfort krijgt die je bij gravel toch echt wel mist.(en miscchien ook wel niet).
Het blijft toch persoonlijk wat je zelf het fijnst vindt rijden.
Maar een fully is wel wat gecompliceerder met scharnierpunten die elk speling kunnen krijgen. Ook de achterdemper en de verende voorvork komen daar nog bij, ook met periodiek onderhoud. En als je die voorgeschreven onderhoudsinterval uren netjes nastreeft kunnen ze best ook wel eens halverwege een vakantie vallen ;)

Tevens is bagage kwijt kunnen best een uitdaging.
Valt wel mee. Hier een voorbeeld van een vol bepakte fully. Onder de onderbuis kan ook nog een 1.5 liter petfles, evenals een 2 liter fles bovenop de zadeltas, zodat er in totaal 5 liter water mee kan. Tent, matje, slaapzak, kookspullen, kleding, gereedschap en regenpak zitten allemaal op de fiets, evenals 2 statiefjes en nog wat ander filmmateriaal. Camera's, fietskleding, eten en de rest gaat mee in een rugzak.

Bijlagen

alma schreef:
vr 19 aug, 2022 10:18
[...]

Hier een voorbeeld van een vol bepakte fully.

[...]
Blijft een fraaie compacte setup (-:

Maar ik denk dat het toch niet voor iedereen weggelegd is om zo compact en lichtgewicht weg te gaan. Zelf doe ik m'n best om in de buurt te komen ;)