Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelbike of mountainbike? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gravelbike of mountainbike?

Voor mij is dit zo'n beetje de optimale kruising:
20220418_121200.jpg
Alleen het stuur vervangen door een recht exemplaar en je hebt een lichte fiets die zowel op asfalt als op onverhard goed vooruit komt. Ik rijd er zelf MTB routes mee in Limburg. Daarbij merk ik dat ruim 90% ervan goed te rijden is. De rest lukt met aangepaste snelheid ook.

De enige minpunten die ik zelf ondervind zijn het ontbreken van bevestigingsmogelijkheden voor tassen op de voorvork en de maximale bandbreedte van 43 mm.
Ik kan mijn ervaring niet delen over een gravelfiets maar toen ik een testrit maakte met een fully was ik helemaal verkocht en wil nooit meer wat anders weer.
Desondanks zijn er ook fietsers die van een fully teruggaan naar een hardtail maar dat zijn er niet veel.
En ja... onderhouden moet je alles.
Onderhoud voorkom je niet en als je dit op tijd bij houd kun je lang ongestoord blijven fietsen.
Mijn Epic heeft de brian technologie die vanuit de fabriek een ramp is maar na een revisie bij bike-suspension is er niets meer aan de hand en gewoon periodiek onderhoud in de 1 tot 2 jaar.
Brain is wel geweldig als je dus wisselt van hard/onverhard omdat het systeem pas veert bij weerstand.
Deze hoef je dus niet te locken als je hard gaat rijden.
Het nadeel van Specialized is dat ze wel heel kostbaar zijn.
Vanuit de fabriek zitten er altijd onderdelen op die minder zijn om de prijs te drukken.
Bij aanschaf gaan bijvoorbeeld de wielen bij mij er gelijk uit en worden vervangen door de Hope Fortus.
Eigenlijk doe ik dit door schade en schande want de spaken gingen bij mij altijd kapot.
Met Hope tot nu toe nog niet gebeurt.
Elk jaar was eerder een testdag in Oldenzaal bij het Hulsbeek georganiseerd door Ten Tusscher.
Daar stonden diverse merken waar je een fiets kon proberen op een terrein van 3 km.
Daar heb ik mijn keuze voor een fiets gemaakt.
Ik weet niet of ze dit nog steeds doen.
Is wel voor gravel en MTB.
Ruud-H schreef:
vr 19 aug, 2022 11:05
Voor mij is dit zo'n beetje de optimale kruising:
20220418_121200.jpg

Alleen het stuur vervangen door een recht exemplaar en je hebt een lichte fiets die zowel op asfalt als op onverhard goed vooruit komt. Ik rijd er zelf MTB routes mee in Limburg. Daarbij merk ik dat ruim 90% ervan goed te rijden is. De rest lukt met aangepaste snelheid ook.

De enige minpunten die ik zelf ondervind zijn het ontbreken van bevestigingsmogelijkheden voor tassen op de voorvork en de maximale bandbreedte van 43 mm.
Érg mooie fiets. Kan me helemaal vinden in je verhaal. De hemelsblauwe Racert kan max 37mm hebben, is ongeveerd, kan er toch prima bijvoorbeeld de routes op de Utrechtse heuvelrug mee rijden. Overal waar het iets minder onverhard is (gravel..) is de fiets echt véél vlotter dan mijn MTB. Met 35mm slicks richting racefiets. En de bagagecapaciteit is royaal, en simpel.

één fiets is niet beter of minder dan een ander. Het gaat om wat je ermee wilt.

Gister bijvoorbeeld Zeist en Austerlitz gereden. Dat gaat sneller op de MTB. Fiets lost nu eenmaal makkelijk een hoop gedoe voor je op. ik viel nu vooral stil op mul zand en vele blootgelegen boomwortels. De absolute meerwaarde van de gravelfiets is (voor mij) dat dat veel dynamischer fietst. Meer sturen, reageren, corrigeren. Voor het totale lichaam&geest. Daarom dat ik er veel meer plezier, uitdaging, voldoening en bevrediging uit haal. En da's nou net de reden voor fietsen (voor mij) 8)
Terra schreef:
vr 12 aug, 2022 11:23
Dag Forum,

Voor lange reizen heb ik een prima vakantiefiets.
Maar voor de kortere (weekend of dag)tochten zoek ik een lichtere en comfortabele fiets, die ook off-road voldoende presteert.
Nu ben ik al een tijd aan het kijken naar gravelbikes (je kunt er tegenwoordig niet omheen).
Die zijn snel, licht, brede banden met profiel zijn mogelijk en ook tassen en framebags kunnen mee (vaak bikepacking-style). Wat me tegenstaat is het gebogen stuur. Ik ben geen racer en zie mezelf niet onderin de beugels hangen tijdens het fietsen. Een recht stuur heeft m.i. meer comfort en betere stuureigenschappen. Ook een MTB kun je uitgebouwen tot een bikepacking/tourfiets en en prima voor offroad. Maar de geometrie is van het MTB frame is kleiner wat de mogelijkheden beperkt. Ook denk ik dat een verende voorvork op ruig terrein comfortabel is maar op de meeste zand/grindpaden niet nodig en zorgt voor onnodig gewicht en energieverlies. Een tussen variant noemt met dan weer een hybride-fiets meen ik of cyclo-crosser voor de snelle off-roadfietsers.
Kortom, wat is een lichte en flexibele fiets met voldoende mogelijkheden om wat tassen aan te hangen, comfortabel fietst (recht stuur) maar ook tegen een stootje kan op ruigere terreinen. iemand tips?
Hey, The best bike for you is the one that fits you the best. But as I am a mountain bike rider I can say you can go for a mountain bike instead of gravel.
The mountain bike is undoubtedly more capable on rougher and steeper off-road trails, but it is not as fast on the road. In most ways, gravel bikes are similar to cross-country bikes, which are designed to cover ground easily and pedal well, while also being able to handle small obstacles on the trail.
Als je je fiets wilt gaan gebruiken voor dagtochtjes, weekendjes weg én woon-werk: Ik zou voor een stalen gravelbike gaan.
De huidige generatie gravelbikes kan tot 700x50 banden aan. Daar kom je een aardig eind mee weg. Die kan je heel breed inzetten voor je geoogde gebruik.
Een racestuur heeft ook voordelen. Meer handposities! Op de remgrepen, in de beugel en recht op het middenstuk. Met een breder stuur, heb je daar nog meer plek voor je handen.

En een flatbar monteren op een gravelbike is niet zomaar een stuurtje wisselen.... Ook de shifters en dan waarschijnlijk ook de remmen... Er zijn ook gravelbike-modellen met een recht stuur, maar dat zou niet mijn voorkeur zijn.
En je Koga natuurlijk gewoon houden.
albertjohnnsonn schreef:
vr 14 okt, 2022 07:33
... which are designed to cover ground easily and pedal well, while also being able to handle small obstacles on the trail.
Ehm, aren't all bicycles "designed to cover ground easily and pedal well, while also being able to handle small obstacles..."?
jwkeij schreef:
vr 14 okt, 2022 09:24
Een racestuur heeft ook voordelen. Meer handposities! Op de remgrepen, in de beugel en recht op het middenstuk. Met een breder stuur, heb je daar nog meer plek voor je handen.
Volgens deze goeroe (die ondanks de term "objective" toch behoorlijk subjectief is op veel vlakken ;)) niet.

https://www.youtube.com/watch?v=1X-atbNA-sw
Ik raakte hem kwijt bij "ergonomics is not part of my analysis", op 40 seconden.
De keuze tussen een MTB of een gravelbike. In feite zijn deze twee verschillende fietsen voor totaal verschillende doeleinden gebouwd. Dat zie je ook in de afmontage van deze fietsen. Gravelen is feitelijk een duursport waarbij (zeer) lange afstanden, deels onverhard, worden afgelegd. Een MTB is bedoeld voor technische parcours waarbij het veel meer op interval aankomt.

Natuurlijk kun je op een MTB gravelen (maar waarom zou je?), maar op een gravelbike over grote keien en boomstronken is minder aan te bevelen.

Ik fiets ook regelmatig op een gravelbike en train dan mee met veldrijden. Tja… dat kan, maar optimaal is het niet.
Aart. schreef:
vr 14 okt, 2022 19:19
Natuurlijk kun je op een MTB gravelen (maar waarom zou je?), maar op een gravelbike over grote keien en boomstronken is minder aan te bevelen.
Fietsers van dit forum fietsen natuurlijk geen parcours maar over echte wereldwegen en -paden, al dan niet met gravel en stenen, naar vaak ook met mooi asfalt, al is dat ook vaak slecht asfalt of iets anders.
Welke fiets je nodig hebt wordt dus voor een flink deel bepaald door welke mate van heftige wegen je nog met een zeker gemak wilt kunnen fietsen en hoe vaak en hoe lang dat voorkomt.
De oude Hanseatenweg van Stralsund naar Greifswald is de ideale testbaan om te bepalen wat voor soort fietser je bent.
Capture.JPG
Ik heb het destijds al voor Greifswald opgegeven en een andere route gezocht.
Leon schreef:
vr 14 okt, 2022 22:11
Fietsers van dit forum fietsen natuurlijk geen parcours ...
Jawel hoor.
Zeer verhelderend willem.m...
Dag Leon, ik begrijp dat er mensen zijn op dit forum die geen parcours fietsen. Er zijn ook mensen op het forum die dat wel doen, waaronder ik (zowel asfalt als veld).

Wat ik probeerde uit te leggen is dat de vraagsteller een keuze wilt maken tussen twee type fietsen die voor heel andere doelen gemaakt zijn. Het feit dat met het WK gravelen vooral op wegfietsen gereden werd, zegt wellicht veel. Het woord parcours bedoelde ik vooral als aanvulling op ‘technisch’.
Aart. schreef:
za 15 okt, 2022 13:03
Het feit dat met het WK gravelen vooral op wegfietsen gereden werd, zegt wellicht veel.
Dat kan ook aan de routekeuze liggen. Op die WK route was nog wel wat kritiek op begreep ik. Bij andere gravelwedstrijden zou je met een wegfiets wel in het nadeel zijn zei men onder andere.
Aart. schreef:
za 15 okt, 2022 13:03
Dag Leon, ik begrijp dat er mensen zijn op dit forum die geen parcours fietsen.
Ik wist niet dat er mensen op dit forum waren die aan parcoursfietsen deden. Dit forum is toch van De Wereldfietser en het subforum Reizen? Parcoursfietsen is toch niet de standaard hier?
Jurr schreef:
za 15 okt, 2022 13:12
Aart. schreef:
za 15 okt, 2022 13:03
Het feit dat met het WK gravelen vooral op wegfietsen gereden werd, zegt wellicht veel.
Dat kan ook aan de routekeuze liggen. Op die WK route was nog wel wat kritiek op begreep ik. Bij andere gravelwedstrijden zou je met een wegfiets wel in het nadeel zijn zei men onder andere.
Ook die lui kiezen de beste (in dit geval: snelste) fiets bij de te verwachten route natuurlijk.
Leon schreef:
za 15 okt, 2022 13:19
Ik wist niet dat er mensen op dit forum waren die aan parcoursfietsen deden. Dit forum is toch van De Wereldfietser en het subforum Reizen? Parcoursfietsen is toch niet de standaard hier?
Zal ik na het 'Doe's lief' topic ook een 'Respecteer diversiteit & Doe's inclusief' topic openen? 🤔
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 13:52
Leon schreef:
za 15 okt, 2022 13:19
Ik wist niet dat er mensen op dit forum waren die aan parcoursfietsen deden. Dit forum is toch van De Wereldfietser en het subforum Reizen? Parcoursfietsen is toch niet de standaard hier?
Zal ik na het 'Doe's lief' topic ook een 'Respecteer diversiteit & Doe's inclusief' topic openen? 🤔
En dat we dan met z'n allen ook de elektrische fiets omarmen?
Parcoursfietsen
Kan iemand uitleggen wat dit is?
Ik ken Wereldfietsen, Europafietsen.
Maar Parcours, waar of wat is dat?
Poppink schreef:
za 15 okt, 2022 14:51
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 13:52
Leon schreef:
za 15 okt, 2022 13:19
Ik wist niet dat er mensen op dit forum waren die aan parcoursfietsen deden. Dit forum is toch van De Wereldfietser en het subforum Reizen? Parcoursfietsen is toch niet de standaard hier?
Zal ik na het 'Doe's lief' topic ook een 'Respecteer diversiteit & Doe's inclusief' topic openen? 🤔
En dat we dan met z'n allen ook de elektrische fiets omarmen?
Omarmen hoeft niet, maar respecteren lijkt me een goede start.