Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geconcentreerd ontvetter - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Geconcentreerd ontvetter

Een wax of droog smeermiddel werkt niet fijn op vakantie, beetje regen en je ketting staat droog en je kan bijna elke dag smeren, olie blijft veel langer zitten, neem een goede van bv Muc-off, na een week dun nieuwe olie aanbrengen, even goed rond draaien, de nieuwe olie lost de oude wat op en het vuil komt los, dan goed schoon vegen met een vod of prop wc-papier, de buitenkant mag droog zijn, en zo blijft er bijna geen vuil aan de ketting kleven.

Zeep/ontvetter is slecht voor je ketting zoals al was geschreven hier, als je perse wil schoonmaken thuis neem dan remreiger [alcohol] en spuit dat op een vod en poetsen maar.
Maar de 10 / 11 / 12 speed kettingen zijn toch wel versleten na 1000 a 1500km, dat wil niet zeggen dat ze dan niet nog lang meegaan maar dan gaan ze versnelde slijtage aan je tandwielen veroorzaken.
Mr. Z schreef:
wo 17 aug, 2022 21:22
Een wax of droog smeermiddel werkt niet fijn op vakantie, beetje regen en je ketting staat droog en je kan bijna elke dag smeren, olie blijft veel langer zitten,…
Is dat zo? Ik dacht dat wax juist langer zou blijven zitten 🤔
Ik moet wel zeggen dat ik bij regen idd wel vaak moet smeren met wax.
LHTJoost schreef:
do 18 aug, 2022 19:56
Mr. Z schreef:
wo 17 aug, 2022 21:22
Een wax of droog smeermiddel werkt niet fijn op vakantie, beetje regen en je ketting staat droog en je kan bijna elke dag smeren, olie blijft veel langer zitten,…
Is dat zo? Ik dacht dat wax juist langer zou blijven zitten 🤔
Ik moet wel zeggen dat ik bij regen idd wel vaak moet smeren met wax.
Nop, wax is een droog smeermiddel voor droge omstandigheden :wink:

En smeren met een smeermiddel met PTFE [Teflon] kan natuurlijk helemaal niet meer, dat is nogal slecht voor de wereld :wink:
Die laatste knipoogsmiley mag wat mij betreft wel weg.
Mr. Z schreef:
do 18 aug, 2022 22:45
LHTJoost schreef:
do 18 aug, 2022 19:56
Mr. Z schreef:
wo 17 aug, 2022 21:22
Een wax of droog smeermiddel werkt niet fijn op vakantie, beetje regen en je ketting staat droog en je kan bijna elke dag smeren, olie blijft veel langer zitten,…
Is dat zo? Ik dacht dat wax juist langer zou blijven zitten 🤔
Ik moet wel zeggen dat ik bij regen idd wel vaak moet smeren met wax.
Nop, wax is een droog smeermiddel voor droge omstandigheden :wink:
Maar olie en wax afwisselend gebruiken kan ook niet. Dat maakt wax dan toch bij voorbaat ongeschikt? Of moet ik gaan baanwielrennen?
Je kunt best van wax naar olie maar niet terug zonder de ketting weer olievrij te maken.
Dagcrème, nachtcrème. Mijn wederhelft heeft ook een toilettafel vol met smeerseltjes. Je kunt ook gewoon alles door elkaar gebruiken, zeker als je onderweg bent en mag improviseren en een beetje klooien.
Volgens mij is en blijft het beste recept de ketting eerst grondig van binnen en buiten te ontvetten en het daarna lekker te laten smoren in zo'n groot blik kettingvet.
Zodra de ketting goed door gegaard is deze uitnemen, uit laten druipen en nagenoeg vetvrij maken aan de buitenzijde met droge doeken.
Daarna kan de ketting opgediend worden en door de lange tanden worden opgegeten.

(met dank aan Alberdink Tijm)
Ik lees in dit topic als het over smeren met olie gaat dat er eerst olie op de vuile ketting wordt aangebracht en daarna vuil wordt weggeveegd met een droge doek of tandenborstel.

Mijn vraag: Waarom eerst nieuwe olie aanbregen en daarna vuil wegvegen? Waarom niet andersom (eerst vuil weghalen en daarna olie aanbrengen)?
Poppink schreef:
vr 19 aug, 2022 17:43
Volgens mij is en blijft het beste recept de ketting eerst grondig van binnen en buiten te ontvetten en het daarna lekker te laten smoren in zo'n groot blik kettingvet.
Zodra de ketting goed door gegaard is deze uitnemen, uit laten druipen en nagenoeg vetvrij maken aan de buitenzijde met droge doeken.
Aha, de ketting uitkoken. Ik deed dat vroeger met de ketting van mijn crossmotor, met een paar verschillen t.o.v. hierboven: ik liet het vet in het blik de eerste keer smelten zonder ketting erin en liet daar dan een vooraf gemaakte “gaasbodem” in zakken zodat voortaan de ketting op een roostertje kwam te liggen met daardoor een centimeter ruimte tussen de ketting en de bodem van het blik. De reden was dat ik bij het eerste “normale” gebruik de ketting vooraf met een doek of borstel van zand en modder e.d. ontdeed, dan de ketting boven op het koude vet legde, en dan ging kokkerellen; als het vet is gesmolten en vet en ketting dezelfde temperatuur hebben met een schroevendraaier de ketting, dus op het rooster liggend, “heen en weer” roeren zodat al het vuil eraf komt en door het rooster zakt en op de bodem van het blik komt te liggen. De ketting ligt dan niet in zijn eigen zand en andere rommel en komt er brandschoon uit, ik hing hem verticaal aan een haakje, precies boven het blik, en omdat de ketting dan nog steeds de “gesmolten-vet-temperatuur” heeft loopt 95% van het overtollig vet (wat dus aan de buitenzijde van ketting zit) weer terug in het blik. Is de ketting afgekoeld even door een doek trekken en klaar was Kees.
Speeder300 schreef:
vr 19 aug, 2022 19:00
Poppink schreef:
vr 19 aug, 2022 17:43
Volgens mij is en blijft het beste recept...
Aha, de ketting uitkoken. ...
Klopt. Dat schreef Poppink eerder ook al:
viewtopic.php?f=8&t=37769&start=40#p426143
willem.m schreef:
vr 19 aug, 2022 19:03
Klopt. Dat schreef Poppink eerder ook al
Klopt, met het verschil dat ik aangaf dat vooraf goed schoonmaken en (vooral) ontvetten kan komen te vervallen als je de ketting tijdens het uitkoken op het beschreven rooster wat heen en weer roert zodat het reinigen daarmee “automatisch” gaat.
Bronsky schreef:
vr 19 aug, 2022 18:22
Ik lees in dit topic als het over smeren met olie gaat dat er eerst olie op de vuile ketting wordt aangebracht en daarna vuil wordt weggeveegd met een droge doek of tandenborstel.

Mijn vraag: Waarom eerst nieuwe olie aanbrengen en daarna vuil wegvegen? Waarom niet andersom (eerst vuil weghalen en daarna olie aanbrengen)?
De nieuwe olie lost het aangekoekte vuil op waardoor je veel makkelijker de ketting schoon krijgt en gelijk het teveel van olie weer er af veegt, zo blijven ook je tandwielen en cassette schoon.

Op vakantie maak ik me wat minder druk, na zeg 1000 a 1500km is de ketting toch zover versleten dat ik hem dan vervang thuis omdat hij anders de tandwiel sneller verslijt, nieuwe ketting er op en de oude bewaren voor als die ook versleten is.
Ik laat mijn ketting gewoon erop liggen en mijn cassette opeten. Dan alles (ketting en cassette) vervangen.
HenkS schreef:
vr 19 aug, 2022 17:41
Dagcrème, nachtcrème. Mijn wederhelft heeft ook een toilettafel vol met smeerseltjes. Je kunt ook gewoon alles door elkaar gebruiken, zeker als je onderweg bent en mag improviseren en een beetje klooien.
De reden dat je een ketting ontvet voor het aanbrengen van wax is dat het zoveel wax en kettingslijtage kost in de tijd dat de wax niet hecht omdat er nog olie op de kettingbinnenkant zit. Natuurlijk kun je het er gewoon op smeren.
Mr. Z schreef:
vr 19 aug, 2022 19:17
... en de oude bewaren voor als die ook versleten is.
Herkenbaar. Hoeveel kettingen die nog wel een tijdje meekunnen heb jij in voorraad?
Ik heb er nog nooit een van gebruikt.
Leon schreef:
vr 19 aug, 2022 21:44
Mr. Z schreef:
vr 19 aug, 2022 19:17
... en de oude bewaren voor als die ook versleten is.
Ik heb er nog nooit een van gebruikt.
....en daarom neem ik tegenwoordig niet meer de moeite om een oude ketting te bewaren.
Inderdaad net LHTJoost rij ik gewoon door tot de cassette ook op is. Denk niet dat dat veel materiaalkosten bespaart. Nu gaat mijn ketting op een gesloten systeem wel 30 000km mee, wellicht is het dan 'logischer' dat de casette ook versleten is / meeslijt / doenbaarder dan elke 3000km.

Overigens heb ik dit probleem wel met banden. Omdat ik ze vervang voor een grote rit terwijl de oude nog niet versleten zijn. Liggen in de berging veel half-versleten banden.
Bij de multispeedcassettes wordt dat toch kostbaar.
Bij 7 en 8 snap ik het idee wel, maar ik vind een oude ketting wel duidelijk minder fijn fietsen. Ik vind het jammer als dat gedurende iets van de helft van de tijd het geval zou zijn.
Leon schreef:
vr 19 aug, 2022 21:44
Mr. Z schreef:
vr 19 aug, 2022 19:17
... en de oude bewaren voor als die ook versleten is.
Herkenbaar. Hoeveel kettingen die nog wel een tijdje meekunnen heb jij in voorraad?
Ik heb er nog nooit een van gebruikt.
Niet veel, 10 en 11 speed XT cassettes zijn niet goedkoop en een ketting wisselen kost me weinig tijd :wink: