Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Woon-werk fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Woon-werk fiets

Het id altijd wel opletten met tweedehands. Maar ik heb er goede ervaringen mee.

Met mijn oude sparte die maar 3 versnellingen had ben ik destijds ook op fietvakantie geweest. Had toen een zelfgeknutselde fietskar geleend van een vriend.

Als het maar kleine hellingkjes zijn dan kun je daar wel al wat mee doen hoor. Ik ging sowieso zelden naar de eerste versnelling.
Maar ik kan jou omgeving natuurlijk niet inschatten
Shorttrack schreef:
ma 15 aug, 2022 13:04
Het id altijd wel opletten met tweedehands. Maar ik heb er goede ervaringen mee.
Mijn eerste advies om iemand in de buurt te laten helpen blijft dan ook staan.
Leon schreef:
ma 15 aug, 2022 13:14
Shorttrack schreef:
ma 15 aug, 2022 13:04
Het id altijd wel opletten met tweedehands. Maar ik heb er goede ervaringen mee.
Mijn eerste advies om iemand in de buurt te laten helpen blijft dan ook staan.
Ik heb helaas niemand die kan meekijken.

Bedankt voor je tip Leon wat betreft het remmen!
Ik heb een (denk ik) geschikte fiets gevonden op marktplaats.
Ik wil er nog wel nieuwe anti lek banden op en een ander zadel.
Maar het lijkt me een ok fiets en wil graag een bod uitbrengen.
Wie wilt even meekijken of het een goede fiets lijkt en wat een redelijke prijs is?
:D
Geef de link maar. Dan zijn er vast mensen die daar iets over willen zeggen :)
M276 schreef:
wo 17 aug, 2022 14:27
Geef de link maar. Dan zijn er vast mensen die daar iets over willen zeggen :)
https://link.marktplaats.nl/m1852856616 ... nt=app_ios

Dit is de fiets
Mag ik vragen waarom je denkt dat dit een goede fiets is?
M276 schreef:
wo 17 aug, 2022 14:36
Mag ik vragen waarom je denkt dat dit een goede fiets is?
Nou, hij ziet er degelijk uit, maat is goed, hij is vrij simpel (terugtrap rem), geen roest.

Is het niks dan?
Nou ik zou niet met terugtraprem de berg af willen rijden. Maar dat is misschien mijn probleem.
Deze fiets is 20 zo niet 30 jaar oud. Je wil er nieuwe antilekbanden onderzetten. Dan wordt de fiets al gauw 200 euro. Ik vind het duur. En niet slim.

Misschien heeft iemand anders een meer hoopvolle mening :)
Ik zie een wit achterspatbord. Dat is niet meer verplicht sinds 1995 en fabrikanten zijn destijds ook direct daarmee gestopt. De fiets is dus minimaal 27 jaar oud. Op zich is dat niet erg, maar de verlichting met banddynamo en gloeilampjes (!), de RVS velgen zonder haken en de enkele (terugtrap)rem vind ik wel uit de tijd.
Het gevraagde bedrag vind ik ook hoog voor zo'n oude fiets, ook al ziet hij er op de foto's goed uit.
Mocht je hem kopen dan zou ik het zadel 1,5 cm naar voren zetten en horizontaal en het stuur een heel eind naar beneden.
Hou er rekening mee dat de banden oud zijn en vrij snel vervangen moeten worden. Dat kun je waarschijnlijk niet zelf want het wiel bij zo'n fiets er uit pakken is een rotklus. Of je moet een vorkuitzetter gebruiken waarbij je de achtervork buigt, wat mij nooit een tevredenstellend gevoel heeft gegeven.
De spaakspanning in het achterwiel ontbreekt bij dit soort fietsen ook standaard volledig, maar dat is met jouw gewicht en gebruiksdoel niet echt een probleem.
Kortom een fiets om booschapjes op te doen en bij het station te zetten. Hard onderhandelen en kopen voor maximaal 75 euro.
Ik weet niet wat het uiteindelijke budget is, maar ik zou zoeken naar b.v. een tweedehands VSF (of een vergelijkbaar merk) met 8 naafversnellingen (of eventueel 7) . Iets als: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 65-vsf-t50 of https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... aktur-t-50 maar dan natuurlijk wel in de juiste maat.

Er zijn wel meer merken die iets vergelijkbaars aanbieden en waar geregeld tweedehandsexemplaren in goede staat van worden aangeboden. Aan zo'n fiets kan je nog jaren plezier hebben met weinig kosten.
Leon schreef:
wo 17 aug, 2022 14:50
Ik zie een wit achterspatbord. Dat is niet meer verplicht sinds 1995 en fabrikanten zijn destijds ook direct daarmee gestopt. De fiets is dus minimaal 27 jaar oud. Op zich is dat niet erg, maar de verlichting met banddynamo en gloeilampjes (!), de RVS velgen zonder haken en de enkele (terugtrap)rem vind ik wel uit de tijd.
Het gevraagde bedrag vind ik ook hoog voor zo'n oude fiets, ook al ziet hij er op de foto's goed uit.
Mocht je hem kopen dan zou ik het zadel 1,5 cm naar voren zetten en horizontaal en het stuur een heel eind naar beneden.
Hou er rekening mee dat de banden oud zijn en vrij snel vervangen moeten worden. Dat kun je waarschijnlijk niet zelf want het wiel bij zo'n fiets er uit pakken is een rotklus. Of je moet een vorkuitzetter gebruiken waarbij je de achtervork buigt, wat mij nooit een tevredenstellend gevoel heeft gegeven.
De spaakspanning in het achterwiel ontbreekt bij dit soort fietsen ook standaard volledig, maar dat is met jouw gewicht en gebruiksdoel niet echt een probleem.
Kortom een fiets om booschapjes op te doen en bij het station te zetten. Hard onderhandelen en kopen voor maximaal 75 euro.
Oke, het is misschien inderdaad wel een hele oude fiets. Nieuwe banden vind ik niet zo erg, want ik kan wel afdingen van de vraagprijs. Maar de wielen moeten wel goed zijn en heb geen idee wat je bedoelt over de velgen, maar het klinkt niet heel positief :(
Revanho schreef:
wo 17 aug, 2022 16:42
Ik weet niet wat het uiteindelijke budget is, maar ik zou zoeken naar b.v. een tweedehands VSF (of een vergelijkbaar merk) met 8 naafversnellingen (of eventueel 7) . Iets als: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 65-vsf-t50 of https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... aktur-t-50 maar dan natuurlijk wel in de juiste maat.

Er zijn wel meer merken die iets vergelijkbaars aanbieden en waar geregeld tweedehandsexemplaren in goede staat van worden aangeboden. Aan zo'n fiets kan je nog jaren plezier hebben met weinig kosten.
Bedankt voor de tip, ik ben verder gaan zoeken. Zag deze fiets: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... met-8versn
Lijkt me allemaal oke, maar wil geen geveerde zadelpen en voorvork.

En het liefst terugtraprem met 3 v. Want ik heb tot nu toe met alle fietsen gedoe met de remmen. Komt denk ik omdat mensen er achter blijven hangen in de fietsenstalling.
Fietsjegezocht schreef:
wo 17 aug, 2022 14:31

https://link.marktplaats.nl/m1852856616 ... nt=app_ios

Dit is de fiets
Prima fiets om voor vijf tientjes van het prikbord van de lokale supermarkt te vissen of voor een kratje bier van je buurman over te nemen bij een verhuizing... maar verder zou ik er geen 125 euro voor neertellen.
Fietsjegezocht schreef:
wo 17 aug, 2022 19:17

Lijkt me allemaal oke, maar wil geen geveerde zadelpen en voorvork.
Dan zou ik een fiets zonder die items kopen, en niet eentje linken waar ze wel op zitten. ;)
Fietsjegezocht schreef:
wo 17 aug, 2022 19:17

En het liefst terugtraprem met 3 v. Want ik heb tot nu toe met alle fietsen gedoe met de remmen. Komt denk ik omdat mensen er achter blijven hangen in de fietsenstalling.
Dat zou voor mij totaal geen factor zijn, maar ach... ieder zo zijn/haar voorkeuren.
Waarom geen verende zadelpen en verende voorvork?
Shorttrack schreef:
wo 17 aug, 2022 22:25
Waarom geen verende zadelpen en verende voorvork?
Omdat een goede verende zadelpen net zoveel kost als de fiets in de eerste suggestie van TS, en een goede verende voorvork een veelvoud daarvan.

Dan kun je beter een starre vork en een vaste zadelpen hebben, dat scheelt ballast. En wat er niet op zit, kan ook niet stuk ;) Eventueel zou je de banden wat breder kunnen kiezen als er wat meer comfort gewenst is en de fiets daar de ruimte voor biedt.
Los van de onderdelen van de ect ect ect union uit de advertentie, maar als je afdalen remmen en handuitsteken eng vindt moet je ver uit de buurt van zo’n frame blijven. Dat ding is suïcidaal flexibel, met z’n enkele onderbuis.
Mijn voorvorken en verende zadelpennen zijn nog nooit kapot gegaan. Heb ken ook niemand waarbij dat kapot is gegaan. Het gebeurt inderdaas wel. Maar voor 185 euro zou ik die gok meer dan wagen.

Naar mijn ervaring zou ik gewoon voor die verende onderdelen gaan. Voor de extra balast zou ik het sowieso niet laten. Het is niet dat hij de wereld gaat rondfietsen tegen 35km/h.
En het is gewoon comfortabeler. Bredere banden erop leggen kost ook weer extra geld. En ik denk dat de TS niet van plan is om eek fiets te kopen waar extra kosten aan zijn. Laat staan dat er uberhaupt bredere banden op passen. Echt breed zullen ze sowieso niet zijn waardoor het extra comfort minimaal is.
Shorttrack schreef:
do 18 aug, 2022 08:55
Mijn voorvorken en verende zadelpennen zijn nog nooit kapot gegaan.
Het punt is niet zozeer of die eenvoudige pennen/vorken kapot gaan of niet, maar vooral wat de functionaliteit is. Hoe is vering/demping ingesteld. Doet het ding iets bij lage last en/of kleine oneffenheden. Doet het ding niets wanneer jij dat niet wilt. Hoeveel extra beweging en speling in allerlei richtingen levert het op. Maakt het geluid. Klopt de geometrie van de fiets nog een beetje. Rot de boel vast. Dat soort dingen. Een goede vork kost inderdaad een veelvoud van zo'n fiets.

Overigens gaan ze in mijn nabije omgeving altijd kapot :wink:

Shorttrack schreef:
do 18 aug, 2022 08:55
En het is gewoon comfortabeler.
Je suggereert een feit maar ik ben het er 100% mee oneens. Matige vering op je (stads)fiets is vreselijk. Strakke fiets zonder vering is veel comfortabeler.
Ik ben het met Grandonneur eens. Ik heb denk ik zo'n 15 keer op een (leen-, huur-) fiets met verende zadelpen gefietst. In geen van de gevallen heb ik daar voordeel van gehad denk ik, maar ik denk dat meer dan de helft van die dingen speling vertoonden waarvan sommigen veel. Het geeft afgezien van energieverlies een verlies aan controle over de fiets, vaak merkbaar. Juist voor mensen die toch al niet zo geweldig fietsen lijkt het me dus geen aanrader maar juist een afrader, ook al kunnen ze het probleem zelf niet benoemen.
Gelukkig is een zadelpen voor een paar tientjes te vervangen. Dat eenvoudig vervangen geldt helaas niet voor een verende voorvork.

N.b. Ik heb wel een tijd een thudbuster (ST) verende zadelpen op mijn fiets gehad. Dat is ook een verende zadelpen, maar wel van een andere orde, ook qua prijs. Gelukkig had ik de mijne tweedehands gescoord. Uiteindelijk heb ik hem er af gedaan omdat mijn zadel al vering heeft en dubbelop kostte toch wel energie.

Wijziging/naschrift: het lijkt er op dat het ontwerp van Thudbusters is gewijzigd. Ik kan geen uitspraken doen over de nieuwe versies met één zadelklembout in plaats van twee. De oude waren goed.