Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HS33 zonder slangpilaar/insert pin/hosebarb? - Forum Wereldfietser

HS33 zonder slangpilaar/insert pin/hosebarb?

2 vragen:

Klopt het dat de oudere HS33-modellen geen slangpilaar/insert/hosebarb gebruiken? Op onze tandem kwam ik namelijk dit tegen:
magura_no_insertpin.jpg
Achtergrond: bij het omdraaien van de remmen op onze nieuwe tandem (voorrem zat links, maar ik wil 'm rechts) ging het mis in de laatste stap, het aandraaien van de klemfitting van de linkerrem. Dus toch wat olie gemorst. Kan ik nu meteen gaan leren hoe ik een hydraulische rem moet ontluchten en bijvullen...

2e vraag.
Wat betreft de klemfitting: het aparte is dat die links niet bepaald soepel ging. Kon maar een paar slagen doen voordat ik sleutel 8 nodig had. Rechts ging dat een stuk soepeler. Dacht eerst dat ik 'm misschien scheef indraaide, maar wat ik ook probeer: geen verschil. Vooral links moet ik 'm behoorlijk strak aandraaien (ander: lekkage). Een aan beide kanten houd ik een stukje draad over:
magura_sleeve_nut.jpg
Omdat de boel niet lekt, neem ik aan dat het zo goed dichtzit. Maar is dit gebruikelijk? Als ik de instructievideo's zo bekijk, gaat het allemaal een stuk soepeler, maar dat zijn stuk voor stuk recente modellen. Die van ons zijn modeljaar 2008.
machello schreef:
do 04 aug, 2022 17:33
2 vragen:

Klopt het dat de oudere HS33-modellen geen slangpilaar/insert/hosebarb gebruiken? Op onze tandem kwam ik namelijk dit tegen:
Bij schijfremmen stop je een holle pin in het uiteinde van de leiding waar de olijf zit, bij hydraulische velgremmen niet, veel minder druk [ bar] dan bij schijfremmen.

punt 2. als je de leiding vast draait in een remdeel dat vast zit draai je de leiding mee, dat gaat zwaar, is het remdeel los draai je hem mee en draai je niet aan de leiding
Dat klopt zo. De velgremmen van Magura zijn "lage druk" systemen. Die werken met met volledig kunststoffen leidingen waar geen insert in hoeft. De schijfremmen (met uitzondering van oude Julie's) zijn "hoge druk" systemen. Daar worden leidingen met een geweven inlage gebruikt en zijn inserts noodzakelijk.

Voor het moeilijk indraaien heb ik niet direct een verklaring. misschien vuile of gecorrodeerde schroefdraad in de cylinder? Die is gemaakt van aluminium en kan corroderen.