Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheden voor een ombouw. - Forum Wereldfietser

Mogelijkheden voor een ombouw.

Excuses voor het feit dat dit mijn eerste daadwerkelijke post hier is :oops: (jarenlang lurken telt natuurlijk niet :evil: )
En dan ook nog is met een verzoek voor uitgebreid technisch advies.
Ik zal in de loop der tijd wat meer reisverhalen en andere dingen delen.

Deze post heeft absoluut geen haast, dit is echt een project voor volgend jaar op zijn vroegst. Geef me een duw in de goede richting en dan doet mijn eigenwijze zelf de rest wel. Moet nog een hypotheek aanvragen hiervoor en ik kan mijn fiets nog een heel seizoen afraggen.

ANYWAY:
kona2.jpg
Ik heb nu een 2018 model Kona Sutra sinds nieuw en ben verder super gelukkig met die fiets. Echt een heerlijk frame. Onbeladen is het geen racer, maar wel zeer direct op het nerveuze af. Volgepakt zo stabiel als maar kan. Het stuur zelf is heerlijk, asociaal breed voor fietsenrekken, maar zou het ook liever niet smaller hebben.

Hij begint wat lichtjes te slijten (lichte velgschade, oppervlakkige lakschade op het frame van meerdere valpartijen, ontzinkte trappers, lichte roestvorming op delen van de achterderailleur waar het niet uitmaakt). Heb em een poosje als veredelde mountainbike gebruikt. Volledige bepakt de South Downs Way doen zonder vering was ook niet mijn beste idee.


Maar al met al kan ik em met een beetje fatsoenlijk onderhoud gewoon doorgeven aan mijn imaginaire kleinkinderen.

Er zijn echter een aantal dingen die ik zou willen veranderen.

:lol:
  • Grootste probleem zijn de shifters onderaan de handelbars..Even afgezien van het feit dat ie schakelt als ik em verkeerd tegen een muur zet levert dit gewoon gevaarlijke situaties op in afdalingen. Ik heb momenten waar ik moet kiezen tussen schakelen of controle over mijn remmen houden doordat ik mijn handen moet verplaatsen. Grootste ergernis is een harde afdaling met een blinde scherpe bocht en dan weer recht omhoog. Hard in de remmen, letten op ander verkeer, en dan shit 2 handen naar beneden om hard terug te schakelen. En dan gaan we maar lopen
kona3.jpg
  • Ik ben me ervan bewust dat ik dan waarschijnlijk zeker een deel van mijn aandrijving moet vervangen. Een nieuwe cassette is sowieso nodig tegen die tijd, misschien ook delen van de derailleurs. is het het waard om dan gewoon gelijk een rohloff te installeren? Een normale upgrade van mijn huidige aandrijving zou ook zeker geen ramp zijn, het is een shimano deore van inmiddels 6 jaar oud.
  • Vervanging van 6 bolt disc brakes naar centerlock, puur vanwege beschikbaarheid van onderdelen.
  • Set nieuwe wielen, tubeless ready maar ik ga nog ouwerwets binnenbandjes gebruiken.
  • Professioneel overspuiten van het frame en de dragers. De laag op de dragers begint zwaar te slijten. Ik zou het een beetje bij kunnen punten maar ik laat eigenlijk liever het hele ding professioneel doen
Wat ik aan jullie wil vragen is voornamelijk:
  • is een rohloff in te passen en het waard in dit geval
  • hoeveel problemen haal ik me op de hals met het veranderen van het schakelmechanisme
  • enige aanraders voor specialisten die fietsframes fatsoenlijk opnieuw custom coaten. Zit zelf in de regio Rotterdam, maar omrijden is geen probleem
  • hoeveel organen van buurtbewoners moet ik klaar hebben liggen in de vriezer
Welkom!

Dat zijn nogal wat plannen! Maak voor jezelf een realistische begroting, en vergeet als je het uitbesteedt het arbeidsloon niet.

Met fietsvakantiegebruik is logisch dat een fiets de nodige battlescars heeft. Met alles opnieuw coaten/lakken pak je slechts nog 1x een moment dat alles er net als toen 'ie nieuw was weer tip-top uitziet, waarna de beschadigingen weer opnieuw beginnen. Bij een stalen frame je frame af en toe bijtippen, en bagagedragers periodiek eens verwijderen en opnieuw in de lak zetten is economisch veruit de beste keuze. Ook zijn er allerlei manieren van het inpakken van contactpunten van tassen met je dragers.

Daarbij komt ook nog dat een overgespoten frame doorgaans niet meer waard wordt, bij een aantal kopers kan het wantrouwen opleveren. Wat is er gebeurd dat het frame overgespoten is, en is er onder die mooie lak misschien ellende weggewerkt?
forevercrisp schreef:
wo 03 aug, 2022 23:25
Vervanging van 6 bolt disc brakes naar centerlock, puur vanwege beschikbaarheid van onderdelen.
Verkrijgbaarheid van 6-gaats is prima, zou ik niet doen. Tevens is het gereedschap om Centerlock schijven te wisselen groter dan bij 6-gaats schijven, een 6-gaats schijf schroef je er op reis makkelijker om bijvoorbeeld de kans op beschadiging tijdens transport te minimaliseren.
forevercrisp schreef:
wo 03 aug, 2022 23:25

is een rohloff in te passen en het waard in dit geval
Kan zeer zeker, ik zou het bij dit frame echter niet doen. Je blijft met een losse kettingspanner zitten. Als je frame een mogelijkheid had gehad om de ketting te spannen zoals bijvoorbeeld een excentrische trapas of een setje sliding dropouts had ik het weer een ander verhaal gevonden.

Als je een ander kleurtje wil en naar Rohloff zou ik eerder adviseren om naar een ander frame te gaan. Indien budget-technisch gewenst kun je daar eerst nog wel wat onderdelen van je huidige fiets op kwijt en dan stap voor stap aanpassen. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Avaghon Grave frame. Die is geschikt voor dropbars, Rohloff en derailleurs, bagage en brede banden. En als je je huidige fiets meeneemt kan men daar ook wel even meekijken wat er zoal aan onderdelen mee kan van je huidige fiets naar het nieuwe frame.
forevercrisp schreef:
wo 03 aug, 2022 23:25
Ik heb nu een 2018 ...
De leeftijd in jaren is irrelevant. Hoeveel km heb je er mee gefietst? Of weet je het aantal kettingen, cassettes, trapassen en voorbladen of derailleurwieltjes dat je er mee vesleten hebt?

Wat bedoel je met velgschade? Slijtage is normaal, maar hoe zie je dat? Andere schade is geen goed teken maar heeft miets met de gebruiksduur te maken, tenzij de zijwand er door extreme slijtage af begint te komen.
Die pedalen zijn van aluminium, daar zit geen zink aan. De puntjes zitten er zo te zien nog op, dus extreem lijkt het niet.
Het zadel mag wel eens gespannen worden, maar een zadel zie ik altijd los van het kopen van een fiets.

Verder eens met Jurr.
Met een ander stuur (compactstuur met kleine ‘drop’ tussen boven en onder) is je stuurprobleem als voor de helft opgelost. Je shifters beter plaatsen zal de andere helft oplossen van dat deelprobleem.
Jurr schreef:
do 04 aug, 2022 10:32
Welkom!
Dat zijn nogal wat plannen! Maak voor jezelf een realistische begroting, en vergeet als je het uitbesteedt het arbeidsloon niet.
Daarom gaat het ook op de lange baan, Ik heb niet zoveel zin om in een tentje te slapen komende winter :wink:
Met fietsvakantiegebruik is logisch dat een fiets de nodige battlescars heeft. Met alles opnieuw coaten/lakken pak je slechts nog 1x een moment dat alles er net als toen 'ie nieuw was weer tip-top uitziet, waarna de beschadigingen weer opnieuw beginnen. Bij een stalen frame je frame af en toe bijtippen, en bagagedragers periodiek eens verwijderen en opnieuw in de lak zetten is economisch veruit de beste keuze. Ook zijn er allerlei manieren van het inpakken van contactpunten van tassen met je dragers.
Ik begrijp wat je bedoeld, alle krassen en slijtplekken zitten niet dieper dan de toplaag van de lak, dus roest is geen probleem.
Heb echter voor mijn werk met poedercoaten en dergelijke gewerkt, dan ga je je gewoon grandioos lopen ergeren aan die dingen. Meeste van de krassen op het frame zelf komen bovendien uit een jaar waarin ik em echt goed afgeragd heb, nu ben ik wat zuiniger op mijn fiets.
Daarbij komt ook nog dat een overgespoten frame doorgaans niet meer waard wordt, bij een aantal kopers kan het wantrouwen opleveren. Wat is er gebeurd dat het frame overgespoten is, en is er onder die mooie lak misschien ellende weggewerkt?
Doorverkopen is niet echt een ding, ik kan em zo aan familie of vrienden slijten 8)
Verkrijgbaarheid van 6-gaats is prima, zou ik niet doen. Tevens is het gereedschap om Centerlock schijven te wisselen groter dan bij 6-gaats schijven, een 6-gaats schijf schroef je er op reis makkelijker om bijvoorbeeld de kans op beschadiging tijdens transport te minimaliseren.
Dat was meer omdat ik aan het kijken was voor reserveonderdelen. Iig voor complete wielen was Centerlock veel beter beschikbaar. Kan altijd nog zelf een wiel in elkaar draaien.
Kan zeer zeker, ik zou het bij dit frame echter niet doen. Je blijft met een losse kettingspanner zitten. Als je frame een mogelijkheid had gehad om de ketting te spannen zoals bijvoorbeeld een excentrische trapas of een setje sliding dropouts had ik het weer een ander verhaal gevonden.
Dat wordt dus gewoon een normale upgrade.
Als je een ander kleurtje wil en naar Rohloff zou ik eerder adviseren om naar een ander frame te gaan. Indien budget-technisch gewenst kun je daar eerst nog wel wat onderdelen van je huidige fiets op kwijt en dan stap voor stap aanpassen. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Avaghon Grave frame. Die is geschikt voor dropbars, Rohloff en derailleurs, bagage en brede banden. En als je je huidige fiets meeneemt kan men daar ook wel even meekijken wat er zoal aan onderdelen mee kan van je huidige fiets naar het nieuwe frame.
En zoals altijd komt het neer op koop een extra fiets.
Zou deze waarschijnlijk niet kanibaliseren, want ik heb nog geen stationsfiets.

IIg hartelijk bedankt voor het advies en alle moeite.
Leon schreef:
do 04 aug, 2022 10:43
forevercrisp schreef:
wo 03 aug, 2022 23:25
Ik heb nu een 2018 ...
De leeftijd in jaren is irrelevant. Hoeveel km heb je er mee gefietst? Of weet je het aantal kettingen, cassettes, trapassen en voorbladen of derailleurwieltjes dat je er mee vesleten hebt?

Wat bedoel je met velgschade? Slijtage is normaal, maar hoe zie je dat? Andere schade is geen goed teken maar heeft miets met de gebruiksduur te maken, tenzij de zijwand er door extreme slijtage af begint te komen.
Die pedalen zijn van aluminium, daar zit geen zink aan. De puntjes zitten er zo te zien nog op, dus extreem lijkt het niet.
Het zadel mag wel eens gespannen worden, maar een zadel zie ik altijd los van het kopen van een fiets.

Verder eens met Jurr.
Hee, bedankt voor je reactie.

Het modeljaar meldde ik erbij, omdat ze bij latere versies afgestapt zijn van dat type shifter.

Aantal kms zou ik bij god niet weten. Zowiezo alleen al een hoop woon-werk verkeer, dagtochtjes en meerdere ritten van een paar dagen tot een week.
Volgens mij heb ik al 3 cassettes versleten, 2 of 3 voorbladen. Derailleurwieltjes lopen op hun eind, kan me niet herinneren of die vervangen zijn. Kettingen heb ik niet bijgehouden, trapas is nog origineel.

Schade aan de velg zijn krassen aan de rand waar ie de buitenband raakt. Ooit veroorzaakt door een klapband met bepakking op slecht terrein. Er zat ook een flinke slag in het wiel, die er wel weer uit is. Maar volgens mij is de spaakspanning ook niet helemaal zoals het heurt.
De wielen waren toch een van die punten waar de fabriek kosten bespaard heeft, dus als ik ga verbouwen kan ik er net zo goed gelijk een nieuwe set onder zetten.
HenkS schreef:
do 04 aug, 2022 12:01
Met een ander stuur (compactstuur met kleine ‘drop’ tussen boven en onder) is je stuurprobleem als voor de helft opgelost. Je shifters beter plaatsen zal de andere helft oplossen van dat deelprobleem.
Dankje voor de tip.
Zal eerst eens gaan kijken of ik een vergelijkbare breedte stuur kan vinden. Deze is relatief breed , 50 cm boven, 56 onder.
Wel lekker comfortabel, zit tenminste niet zo opgepropt als op mijn racefiets.
forevercrisp schreef:
do 04 aug, 2022 15:45
Volgens mij heb ik al 3 cassettes versleten, 2 of 3 voorbladen. Derailleurwieltjes lopen op hun eind, kan me niet herinneren of die vervangen zijn. Kettingen heb ik niet bijgehouden, trapas is nog origineel.
Een fiets met een soort van midlifecrisis dus. Dat is altijd relatief duur als je dan wilt veranderen, maar het normale onderhoud is wel onvermijdelijk natuurlijk want dat zijn dingen die er hoe dan ook zitten aan te komen. Lastige keuzes. Maak eens voor jezelf een goede optelsom van de kosten in een spreadsheet. Misschien werkt dat verhelderend. Dat is beter dan met iets kleins beginnen en er later achter komen dat er nog een paar heel dure zaken aan zitten te komen.

Dat van dat niet bij de remmen kunnen snap ik. Ik heb nooit begrepen hoe mensen met een wielrenfiets waarbij ze niet in een milliseconde bij de remmen kunnen, bijvoorbeeld door de stad durven te fietsen.
Leon schreef:
do 04 aug, 2022 16:02
forevercrisp schreef:
do 04 aug, 2022 15:45
Volgens mij heb ik al 3 cassettes versleten, 2 of 3 voorbladen. Derailleurwieltjes lopen op hun eind, kan me niet herinneren of die vervangen zijn. Kettingen heb ik niet bijgehouden, trapas is nog origineel.
Een fiets met een soort van midlifecrisis dus. Dat is altijd relatief duur als je dan wilt veranderen, maar het normale onderhoud is wel onvermijdelijk natuurlijk want dat zijn dingen die er hoe dan ook zitten aan te komen. Lastige keuzes. Maak eens voor jezelf een goede optelsom van de kosten in een spreadsheet. Misschien werkt dat verhelderend. Dat is beter dan met iets kleins beginnen en er later achter komen dat er nog een paar heel dure zaken aan zitten te komen.
Oh ik weet zeker dat dit een hele dure grap gaat worden. Als het goed is hou ik alleen het frame, het zadel en de remmen origineel (oh ja en de bidonhouders).
Een frame behoorlijk opnieuw in de lak zetten met hopelijk een leuke custom patroon is ook niet echt goedkoop. Probleem wordt meer of ik dan volgend jaar nog geld over heb om het ding daadwerkelijk te gebruiken.

Ben niet zo van de spreadsheets, maar ik ga toch na de zomer eens kijken welke onderdelen ik nodig ga hebben.
Meeste montage doe ik zelf en ik heb een specialist voor racefietsen een paar wijken verderop zitten.
Als het echt te gek wordt kan ik altijd nog een extra vakantiefiets kopen.

[/quote]
Dat van dat niet bij de remmen kunnen snap ik. Ik heb nooit begrepen hoe mensen met een wielrenfiets waarbij ze niet in een milliseconde bij de remmen kunnen, bijvoorbeeld door de stad durven te fietsen.
[/quote]
Vooral niet nadenken en een Ganesha hangertje aan je stuur.
forevercrisp schreef:
do 04 aug, 2022 17:18
Ben niet zo van de spreadsheets, maar ik ga toch na de zomer eens kijken welke onderdelen ik nodig ga hebben.
Ruitjespapier werkt ook, het telt alleen niet zelf de vakjes op.
Update na wat korte overdenkingen.

Ik ga niet overstappen naar een ander frame voor een rohloff en onderdelen hergebruiken. Dit is toch eigenlijk wel een fiets waar ik oud mee wil worden, ondanks de tekortkomingen.

Als ik ooit nog een fatsoenlijke wereldfietser wil worden, die ook gewoon zonder al teveel problemen van de weg af kan, koop ik wel wat geschikts. Ik kan de Kona ombouwen wat ik wil, maar het blijft gewoon een ongeveerde wegfiets. Ik heb toch nog geen offroader en de Kona is goed om lang tempo aan te houden, maar het is geen rasechte muilezel. (Een mens kan dromen, kan altijd nog de loterij winnen en 30 vakantiefietsen aanhouden)

In de planning staan wel het compleet vervangen van het stuur, de wielen en de aandrijving. Misschien ook maar eens een standaard installeren (luiheid en gewoonte zijn een effectieve combinatie)

Wat betreft de lak heb ik besloten om de boel gewoon bij te punten. Het is een redelijk slank frame, dus veel detail ga je toch niet zien. Compleet overspuiten zou ook betekenen dat ik weer nieuwe matchende tassen moet kopen.

De waarschijnlijk zeer aanzienlijke hoeveelheid geld die ik hiermee bespaar ga ik echter zeer verantwoordelijk investeren in het compleet customizen van mijn racefiets. Breder carbon frame en veel minder kabelwerk en gedoe, dus ideaal om de meest lelijke kleur roze uit te kiezen en dan konijntjes erop te laten zetten ofzo.

Edit: Ben dan toch wel zo ijdel dat ik complimenten over de Kona krijg, maar die toch niet onaardige racer gewoon anoniem door het leven gaat.
Klinkt als een verstandige overweging. Succes, leuke fiets zo'n Sutra (-:
Jurr, Leon en HenkS, hartelijk dank voor het meedenken.

Dit gedoe gaat nog wel even duren maar ik zal de uiteindelijke resultaten uiteraard delen hier.
Voor wat het waard is: ik heb mijn Sutra 2017 een paar jaar geleden omgeboued van de standaard schakelaars aan het eind vd stuurbuis naar brifters (Shimano Sora). Werkte 1 op 1 met de aanwezige schakelcomponenten. Grote verbetering! Recent stuur gewisseld voor een Venturemax, nog breeder maar erg comfortabel.
IMG_20220622_205435_1.jpg
Katermeister, bedankt voor de tip.

Ik ga sowieso ook nog even langs de lokale specialist om te vragen wat hij ervan vindt. Alleen de bankpas thuislaten en vooral geen toezeggingen doen :twisted:
https://www.fietsonline.com/sunrace-dui ... p7EALw_wcB

Dit is evt een goedkope oplossing, als je 9 speed hebt.
Worden ook wel aan de remgrepen geknutseld.
ECA0D4B1-A9A8-4CD3-A1C5-FC3CAE6ED003.jpeg
Foto hierboven is een 3 euro oplossing, met een oude mountainbike shifter.
Ronaldi, leuke low budget oplossing. Helaas niet echt wat ik zoek.
Ik wil juist van die fancy paddles bij mijn remmen hebben, zodat ik mijn handen niet hoef te verplaatsen.

Bovendien heb ik net een uitnodiging gekregen voor een trouwerij in Engeland volgende zomer. Uiteraard gaan we met de fiets. Dit betekent wel dat ik weer ga veldrijden met bepakking en dus na de zomer weer allemaal shit kan gaan vervangen.

Ik heb eens rond lopen koekeloeren naar onderdelen. Wat betreft de shifter lijkt Katermeisters oplossing toch de beste icm het simpelweg vervangen van de huidige onderdelen. "Cheap and simple". Heb mijn aandrijving nog eens goed bekeken en die moet na de winter zeker vervangen worden.
Dit soort werk is ook iets wat ik gewoon zelf thuis kan doen, ervaring met de onderdelen enzo. Nieuwe velgen gaan er wel onder, spaken vlechten is een mooi klusje voor de kerstvakantie. Mogelijk leg ik een voorraadje onderdelen aan met het geld dat ik uitspaar.

Idealiter zou ik willen upgraden naar Shimano GRX 600 of iets soortgelijks, maar die shit is duur. Durf het niet echt aan om daar houtje touwtje in mijn flat aan te pielen, dus arbeidskosten erbij. Zeker niet omdat ik gelijk erna de boel zwaar ga belasten. Het is sowieso maar de vraag of de cassette past. Voor dat bedrag kan ik dan net zo goed een goedkope gravelracer of MTB halen en er wat bagageruimte opbouwen.

Andere optie is een Shimano 105 of iets soortgelijks. Probleem is dat dan ik gewoon met een 3 keer zo zware versie van mijn racefiets zit en ik mis de bergverzetten. Beetje zinloos dus.

TLDR: Keep it simple, stupid. Gezien de hoeveelheid slijtage die ik tot nu toe gehad heb zou een ombouw met duurdere onderdelen alleen maar hoofdpijn geven. Als ik dat wil koop ik wel een boot.
Ik heb zowiezo nog plek in mijn flat voor een 3e fiets.
Shifters zijn duur maar bepalen mijn inziens het schakelcomfort. Op mijn vakantiefiets zitten XT shifters (tweedehands) met Deore derailleurs. Zeer tevreden over.
Kijk ook zeker over de grens bij Duitse webshops. Ik heb goede ervaring met bike-components.de en bike24.de

Frame laten stralen en over spuiten kost je circa 100 euro, als je een kleur wilt.
Dragers overspuiten zou ik niet doen op de contactpunten, of accepteren dat het op die plek snel weer beschadigd.

9 speed cassette vervangen door 9 speed cassette past zo ie zo ongeacht de vertanding.
9 speed shifter is nieuw alleen Sora. Tweedehands een optie?
Dat was idd de bedoeling. goede shifters, nieuwe wrap voor het stuur en gaan maar. Deze Kona heeft ook Deore.

Krassen op het frame kan nog met een penseel en wat schuurpapier waarschijnlijk.Heb een aantal jaar beschadigingen aan metaalcoatings bijgewerkt op die manier. Geef het een paar dagen en je ziet of het klote is of niet. Dragers zou ik zowiezo gewoon bijwerken, als je ziet wat een beetje slijtage van het schuiven van de tassen veroorzaakt. Misschien beter naar de bouwmarkt gaan voor paintbrushspul voor dat soort werk.

Racefiets zou ik over laten spuiten met wat gekke details, dus dat zal wel in de papieren gaan lopen. Dacht zelf aan vissen of kikkers, omdat ik altijd in de regen fiets. Nu is het gewoon een saaie puur zwarte fiets met blauwe reclame.

Wat betreft de cassette, heb nu 9 speed. Heb echter gelezen dat conversie naar 11 speed een probleem kan zijn op wegfietsen. Dit wordt een kwestie van meten en weten.
Leuk, een Sutra. Ik heb geen ombouw-tips, maar als verse Sutra-eigenaar wil ik je gewoon complimenteren met je fiets.

Vandaag sinds lange tijd weer eens op mijn racefiets gefietst in plaatsvanop mijn Sutra. Dat is weer wennen aan het smalle stuur. Ik heb toch een voorkeur voor de Sutra ontwikkeld.