Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 9 speed shifter met een 10 speed cassette - Forum Wereldfietser

9 speed shifter met een 10 speed cassette

Dit is meer een hoe kan het in godsnaam werken vraag. En misschien kan iemand het uitleggen :)

Ik heb van de week een fietsje gekocht op marktplaats. Niet heel bijzonder afgemonteerd. Maar wel leuk om erbij te hebben. Bij het testen merkte ik dat hij 1 kransje over sloeg bij het schakelen.

Shifter is een 9 speed mtb shifter (ef51 9 speed)

Na het tellen zag ik dat ik achter een 10 speed cassette had. En ook een 10 speed ketting was gemonteerd.

Derailleur achter is een, ik dacht, alivio 9 speed

Cassette was een shimano 105 race cassette

Wat deed het schakelen. Alles schakelde hij prima alleen bij de laatste 2 grote bladen sloeg hij er 1 over. Maakte geen raar geluid. En reed opzich prima.

Derailleur was wel iets verbogen. En werkte op een 9 speed cassette voor geen meter meer.

Hoe zou dit hebben kunnen werken? Komt het omdat de 10 speed MTB groep anders is dan de 10 speed Race groep. En dat het verschil tussen de kransjes van MTB 9 en Race 10 speed nagenoeg gelijk zijn???
Dat laatste, plus wat van de verbuiging, plus geluk, plus de speling die in het systeem zit en behoort te zitten. Die zorgt ervoor dat er een kransje gekozen wordt en dat het niet direct gaat ratelen. Maar als het de 2 overslaat lijkt me dat wel vervelend.
Zo zie je maar weer dat er knutselfietsen zijn.
Foto van de fiets?
Hij sloeg het ena grootste kransje over.
Die wordt toch nooit gebruikt.
Maar goed. Inmiddels zit er een 9 speed cassette + ketting + andere derailleur op.
En nog schakelt hij niet helemaal goed. (had er beter vanaf kunnen blijven :D )
Denk dat ook de derailleurpad iets verbogen is.


Het is deze:
Afbeelding
Kortom: iemand had nog een hoop onderdelen. Maar om dat nou een fiets te noemen?
Ja eigenlijk wel :D
Het is een gazelle frame. Daar ben ik in ieder geval achter.

Vind hem er trouwens wel leuk uit zien
Maar het is idd geen vakantiefiets.
Maar de vraag was ook meer over het technische gedeelte
Hoe heeft het kunnen werken :)
Ik citeer:
A 10-speed MTB Shimano derailleur has a rear shift ratio of 1.2, [It moves 1.2mm for a millimeter of cable movement.....
A 10-speed MTB Shimano shifter has a cable pull of 3.4mm whereas that of a 9-speed MTB Shimano shifter is 2.5mm.....
De Cog Pitch van een 10sp cassette is 4.08 mm


Je hebt last van overshifting omdat 1.2 x 2.5 niet gelijk is aan 4.08
Voor de volledige uitleg:
https://brainybiker.com/will-a-9-speed- ... planation/

Aan die 2.5 mm kan je weinig veranderen.
Maar ik stel me voor dat je de verplaatsing van de derailleurcage wel kan beinvloeden door de kabelbevestiging op de derailleurcage te verplaatsen.
Naar boven.

https://productinfo.shimano.com/#/com?a ... &cid=C-453
en de ketting dan, een 9speed ketting is iets dikker..
JandeFietser schreef:
ma 01 aug, 2022 11:59
en de ketting dan, een 9speed ketting is iets dikker..
het was een 9 speed mtb shifter
een 10 speed race cassette
een 10 speed ketting
een 9 speed mtb achter derailleur
ik zou bij de basis beginnen: de nodige onderdelen er af, derailleur-oog richten, kiezen tussen 10-speed-shifter kopen en deze cassette en ketting gebruiken òf deze 9-speed-shifter gebruiken en nwe 9 -ketting en -cassette kopen (vanwege de prijzen zou ik zelf alles 8-speed maken, maar da's mijn ding) en dan de boel weer opbouwen.
als frame+vork goed zijn, dan is dat de basis voor een prima (sport)fiets, voor velerlei gebruik geschikt :D
-knip-
JandeFietser schreef:
ma 01 aug, 2022 11:59
en de ketting dan, een 9speed ketting is iets dikker..
Dat maakt niet zoveel uit, bv een 9-speed groep werkt prima met een 10-speed ketting.
Shrek schreef:
ma 01 aug, 2022 12:52
JandeFietser schreef:
ma 01 aug, 2022 11:59
en de ketting dan, een 9speed ketting is iets dikker..
Dat maakt niet zoveel uit, bv een 9-speed groep werkt prima met een 10-speed ketting.
Ja maar andersom niet.
hoogframe schreef:
ma 01 aug, 2022 12:11
vanwege de prijzen zou ik zelf alles 8-speed maken, maar da's mijn ding
9-speed spullen zijn inmiddels ook voor prettige prijzen verkrijgbaar.

Ik heb laatst 14-25 cassettes gehamsterd voor €18 per stuk, en ben momenteel op vakantie met een 11-36 van.... €16 zal het geweest zijn? :lol:
Shrek schreef:
ma 01 aug, 2022 12:56
9-speed spullen zijn inmiddels ook voor prettige prijzen verkrijgbaar.
SRAM 11-34 kost rond de €25, mits je even zoekt. Het voordeel van 9 (en ook 8) speed is dat je makkelijk losse kransje kunt wisselen. Ik rijdt mijn 15 altijd het eerst op. gevolgd door de 17. Voor een euro of 5 per kransje is wisselen goed te doen.

Terug naar het topic: 9 speed shifter en derailleur zal normaal nooit werken op een 10 speed cassette. Een Shimano 9-speed systeem heeft een schakelafstand van 4,36 mm terwijl die afstand bij een Shimano 10 speed systeem op 3,95 mm ligt. Voor een versnelling of 3, hooguit 4, krijg je het nog afgesteld dat de speling in het bovenste derailleurwieltje dit opvangt. Dan kun je de kabel nog aan de "verkeerde" kant van het boutje aan de derrailleur leggen om een beetje meer in de richting te komen, maar ook dat heeft maar beperkt invloed.

Je kunt een hele studie maken van shifter, derailleur en cassette combinaties die werken, soms zelfs heel goed. Een Campagnolo 10 speed derailleur werkt met de schakellkabel aan de "verkeerde" kant van de derailleurschroef perfect in een shimano 8 speed systeem. En met de juiste tussenringen in je cassette kun je je Shimano naaf in een Campagnolo 10 speed systeem zetten. Met die combinaties hoef je niet bij een fietsenmaker aan te komen; die houdt zich aan de regels die fabrikanten opstellen.