Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleiner tandwiel vooraan mogelijk? - Forum Wereldfietser

Kleiner tandwiel vooraan mogelijk?

Dag allen,

We zijn momenteel op fietsreis in baskenland en blijkt dat het hier toch fel kan klimmen. Ik heb een kleinste tandwiel vooraan van 22 tanden maar mijn vriendin haar kleinste is 28 tanden dus ze geraakt iets minder vlot rondgetrapt. Iemand een idee of een kleiner tandwiel laten plaatsen een optie is? Fiets is een Koga Traveller Alu 7005 (2de hands gekocht dus bouwjaar weet ik niet), voorste derailleur is een Shimano deore Lx. Als het zou kunnen, hoe klein kan je gaan en is dit een moeilijke ingreep (gaan we dagen moeten wachten)? Merci!
Randonneur9040 schreef:
ma 25 jul, 2022 20:15
Dag allen,

We zijn momenteel op fietsreis in baskenland en blijkt dat het hier toch fel kan klimmen. Ik heb een kleinste tandwiel vooraan van 22 tanden maar mijn vriendin haar kleinste is 28 tanden dus ze geraakt iets minder vlot rondgetrapt. Iemand een idee of een kleiner tandwiel laten plaatsen een optie is? Fiets is een Koga Traveller Alu 7005 (2de hands gekocht dus bouwjaar weet ik niet), voorste derailleur is een Shimano deore Lx. Als het zou kunnen, hoe klein kan je gaan en is dit een moeilijke ingreep (gaan we dagen moeten wachten)? Merci!
Hoeveel tanden hebben je andere tandwielen voor? Daar is e.e.a. van afhankelijk.
Ja het kan. Misschien is wel een nieuw of ander cranckstel en/of trapas nodig. Welk typenummer staat op de binnenkant van de crancks van je vriendin's fiets? Dan kunnen we het opzoeken. Idem een nummer op de derailleur.
Idee: de onderdelen met jouw fiets ruilen? Misschien kan dat. Je hebt wel divers speciaal gereedschap nodig, en moet diverse dingen weten. Kortom: zoek een goede fietsenmaker. Hopelijk zijn jullie in de buurt van een grote stad.
kijk alsjeblieft eens aan de binnenkant van een traparm (crank): daar staat (waarschijnlijk daar waar het pedaal zit ingeschroefd) een code van de groep: als we die weten, dan vinden we via de specificaties welke maat kettingwiel er als kleinste op kan/past.
(technisch: het hangt af van de steekcirkel = diameter van het rondje waarin de boutje zitten, waarmee dit kettingblad vast zit)

voorbeeld:
Schermafbeelding 2022-07-25 om 20.26.29.png
Schermafbeelding 2022-07-25 om 20.26.29.png (37.6 KiB) 1328 keer bekeken
en Leon is net een minuutje eerder :D
Wat een geweldig forum toch, meteen een reactie :)

Hierbij foto van specificaties op trapas, derailleur nummer vind k niet direct.

Bijlagen

Als ik de volgende link goed begrijp kan daar een 22 op: https://manualzz.com/doc/53869337/shima ... loded-view
Een 22 moet je dus zien te vinden. Waarschijnlijk passen meerdere type shimanobladen 22 er wel op.
Of het dan nog lekker schakelt met de aanwezige andere bladen is niet zeker.
De kans dat je een andere derailleur nodig hebt is klein.

Baskenland is inderdaad erg steil.
Heb je ook een shimano voor? Anders kun je proberen om het tandwiel even over te zetten. Mogelijk moet je even erg houden in de lengte van de ketting.
"Even" betekent voor het kleine tandwiel meestal wel dat de cranck er af moet.
Wat je ook nog kunt proberen is, als de fiets het toelaat, om meer bagagegewicht naar de fietser met de lichtste vertanding te halen. En dan meer lichte dingen naar de fietser met de zware vertanding.

Misschien zit er in de cassette achter ook nog wel een verschil in tanden?
Leon schreef:
ma 25 jul, 2022 21:56
"Even" betekent voor het kleine tandwiel meestal wel dat de cranck er af moet.
Voordeel van zo'n Hollowtech2 crankstel is dat je die zonder cranktrekker kunt verwijderen. Wel even het stukje gereedschap om het dopje te demonteren aan de non-driveside paraat hebben, maar die heeft de lokale fietsenwinkel/Decathlon vast wel voor niet al teveel geld.

In hoeverre het uit te wisselen is hangt ook af van het crankset van de tweede fiets, en in hoeverre het op elkaar ingesleten is natuurlijk. ;)
Jurr schreef:
ma 25 jul, 2022 22:01
In hoeverre het uit te wisselen is hangt ook af van het crankset van de tweede fiets, en in hoeverre het op elkaar ingesleten is natuurlijk. ;)
Gelukkig gaan de kleintjes om ook mij niet helemaal duidelijke redenen vaak lang mee. Ik ga er binnenkort mee over de 25.000 km.
Ja mijne is ook Shimano.
Zijn drie versnellingen vooraan op beide fietsen. Begrijp ik het goed dat je het voorste set tandwielen zou kunnen (laten) wisselen mits aanpassen kettinglengte?
Bij een combinaite van een boutcirkel diameter van 104 en 64 mm is een 22mm binnenblad mogelijk, maar....het formaat van het middenblad moet niet te gek zijn, ergens tussen 32 en 36 tanden, anders wordt schakelen lastig.
sjefke schreef:
di 26 jul, 2022 00:00
Bij een combinaite van een boutcirkel diameter van 104 en 64 mm is een 22mm binnenblad mogelijk
Doe dat laatste getal maar niet in millimeters maar in tandjes ;)
Randonneur9040 schreef:
ma 25 jul, 2022 23:55
Begrijp ik het goed dat je het voorste set tandwielen zou kunnen (laten) wisselen mits aanpassen kettinglengte?
Ja dat zou kunnen. Misschien zijn de onderdelen zelfs van de fietsen onder elkaar te wisselen maar dan verplaats je het probleem onderling natuurlijk ;)

Als je alleen het kleinste tandwiel voorop wisselt kan het zo zijn dat het verschil met de middelste te groot wordt en het niet lekker meer schakelt van en naar het kleinste voorblad. Als je alledrie de tandwielen voorop een slagje kleiner kiest dan hangt het ook af van in hoeverre ketting en cassette al versleten zijn of ze vriendjes kunnen worden met de nieuwe tandwielen voorop.
Als ik google mag geloven zit hier een 26 / 36 / 48 combi op.
Even voor de kenners. Maar 22 naar 36 is toch een veel te groot verschil
Dat gaat nooit goed schakelen.

Waarom probeer je marktplaats baskenland niet.
En koop een hollowtech crankstel met 22 / 32 / 42 - 44 combi
En zet die over.
Bedankt voor alle reacties!

Zullen proberen in fietswinkel te vragen om beide sets vooraan te wisselen. Dan is er geen mogelijk te groot verschil met de andere tandwielen en als beide sets een gelijke slijtage hebben, is er minder kans dat ketting doorschiet.

'Probleem' zit dan wel bij mij maar daar kan ik mee leven 😊
M276 schreef:
di 26 jul, 2022 05:59
Als ik google mag geloven zit hier een 26 / 36 / 48 combi op.
Even voor de kenners. Maar 22 naar 36 is toch een veel te groot verschil
Dat gaat nooit goed schakelen.
Mijn gravelbike rolt met een 36/22 combi en mijn mountainbike met een 38/22... :shock: (beiden 2x9 versnellingen)
Zo lang de voorderailleur goed is afgesteld en je niet "staand op de pedalen" schakelt, gaat dat prima.
Ik stel alleen combinaties voor die ik zelf heb uitgetest. Niet uit een "boekje". 40/22t gaat wel goed mis...
Ruud-H schreef:
di 26 jul, 2022 16:22

Mijn gravelbike rolt met een 36/22 combi en mijn mountainbike met een 38/22... :shock: (beiden 2x9 versnellingen)
Zo lang de voorderailleur goed is afgesteld en je niet "staand op de pedalen" schakelt, gaat dat prima.
Ik bedoelde met even voor de kenners. Even voor de gene die het of weten. Of zelf uitgeprobeerd hebben. Maar zie dat het er wat onduidelijk staat.

Dan zou het goed moeten gaan :) Maar ik dacht dat een te groot verschil niet goed schakeld
Die 2x-systemen zijn voor zulke grote sprongen ontworpen. De 3x-systemen niet.
Als de schakelhulpen op het middenblad zich verslikken of helemaal niet meewerken kan het zomaar dat de ketting overal terechtkomt behalve waar je zou willen. Maar wie weet valt het mee.
Randonneur9040 schreef:
di 26 jul, 2022 08:48
Zullen proberen in fietswinkel te vragen om beide sets vooraan te wisselen.
Dat lijkt me de makkelijste oplossing :D