Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleiner tandwiel vooraan mogelijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kleiner tandwiel vooraan mogelijk?

Even een korte update hier :)
Wegens drukte wilde de lokale fietswinkel enkel een nieuw opzetten en niet wisselen. Besloten het erop te wagen. Leek eerst goed te gaan maar op een langere klim was er toch wat slippen van de ketting en toen, rampspoed, draaide de derailleur in het wiel. Wellicht door haastwerk en slechte afstelling en/of kettinglengte niet aangepast? Gelukkig gingen we niet zo snel maar nieuwe derailleur en ketting was wel nodig (gelukkig waren we bijna boven en konden we praktisch uitbollen tot bij het volgende dichtste stadje). Intussen loopt alles goed maar we willen het zeker niet opnieuw voor hebben en derailleur werkt goed maar niet 100% heb ik de indruk. Kraakt op middenste tandwiel vooraan terwijl achteraan op lichtste blad. Ketting valt ook af als je in die stand achteruit trapt. Normaal pruts ik dan wat met de regelvijs of begrenzer maar nu wil ik toch niet eender wat doen. Hieronder enkele foto s van de afstelling. Loopt zeker ok op dit moment maar als ik iets kan proberen om het optimaal te maken zonder risico dat derailleur weer in het wiel haakt, hoor ik het graag!
Randonneur9040 schreef:
za 06 aug, 2022 20:36
ketting en toen, rampspoed, draaide de derailleur in het wiel. Wellicht door haastwerk en slechte afstelling en/of kettinglengte niet aangepast? Gelukkig gingen we niet zo snel maar nieuwe derailleur en ketting was wel nodig (gelukkig waren we bijna boven en konden we praktisch uitbollen tot bij het volgende dichtste stadje). Intussen loopt alles goed maar we willen het zeker niet opnieuw voor hebben en derailleur werkt goed maar niet 100% heb ik de indruk. Kraakt op middenste tandwiel vooraan terwijl achteraan op lichtste blad. Ketting valt ook af als je in die stand achteruit trapt.
Het laatste sowieso vermijden. Ketting op middelste tandwiel en achteraan op grootste tandwiel vraagt om meer ruimte te laten voor de kooi van de voorderailleur. Door amateurs veel gemaakte fout.