Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band is op? - Forum Wereldfietser

Band is op?

Tijdens een fietstocht (althans tijdens een pauze) merkte ik een afwijking op de voorband: één (of enkele) van de vezels heeft zich door de buitenwand naar buiten gewerkt. Had ik zelf nog niet eerder gezien. Aan de binnenkant is niets zichtbaar en ook geen afwijkend "gevoel" bij het kneden van de band. Geen idee hoe lang ik al hier mee rijd.

Ik heb de band al verwisseld (had gelukkig al jaren een reserve liggen, in de huidige tijd wel handig) maar is de oude band evt. nog bruikbaar of is dit te riskant vanwege een mogelijke klapband? Van dichtbij gezien zitten er ook al kleine scheurtjes in de wang. De band is overigens al ruim 4 jaar en 26k km oud.
DSC05040.JPG
DSC05039.JPG
DSC05038.JPG
Dit lijkt me, duidelijk een beschadiging die je onderweg hebt opgelopen. Het valt nog mee omdat er geen bobbel is ontstaan en je geen klapband hebt gehad,
Misschien zijn er helemaal niet eens karkasdraden geraakt en is de band nog even sterk, maar anders zijn mijn 2ct: niet meer ver mee weg gaan, niet op een voorwiel leggen, niet meer tot de max oppompen en niet meer binnenshuis oppompen. Na 26.000 km kun je toch ook best wel tevreden zijn denk ik.
Leon schreef:
ma 25 jul, 2022 19:00
Dit lijkt me, duidelijk een beschadiging die je onderweg hebt opgelopen. Het valt nog mee omdat er geen bobbel is ontstaan en je geen klapband hebt gehad,
Misschien zijn er helemaal niet eens karkasdraden geraakt en is de band nog even sterk, maar anders zijn mijn 2ct: niet meer ver mee weg gaan, niet op een voorwiel leggen, niet meer tot de max oppompen en niet meer binnenshuis oppompen. Na 26.000 km kun je toch ook best wel tevreden zijn denk ik.
Dit is voor mij denk ik een leermoment.
Waarom niet op het voorwiel?
Ik ben altijd in de veronderstelling dat meeste kracht/gewicht/belasting op het achterwiel komt en minst op het voorwiel.
Klopt, maar een klapband op je voorwiel is een stuk vervelender dan op je achterwiel en dat probleem schat ik nu zwaarder in dan het voordeel van het minder belaste voorwiel.
Als je band op springen staat en je moet in verweggistan nog per se iets bereiken dan doe je het andersom en fiets je 100% van de tijd langzaam en voorzichtig.
Ik begrijp het, dank!
Fedor schreef:
ma 25 jul, 2022 18:36
De band is overigens al ruim 4 jaar en 26k km oud.
Heb je ook een foto van het loopvlak na 26.000 km?
Poppink schreef:
ma 25 jul, 2022 23:13
Heb je ook een foto van het loopvlak na 26.000 km?
Bij deze. Band is wat afgeplat want van de fiets af en opgerold.
DSC05042.JPG
Indrukwekkend weinig slijtage. Jammer dus wel.

Aan de andere kant: sinds ik op brede (47+) banden fiets, wat tegelijk is gekomen met de derde generatie Schwalbe Marathons, die heel fijn waren, heb ik nooit meer een band afgedankt vanwege afgesleten profiel. Ik heb even mijn schuurtje geïnspecteerd en daar hangen een hele hoop banden die nog prima bruikbaar zijn op een stadsfiets. Een poging tot indeling:
# Banden die op de fiets zaten toen ik die nieuw en standaard of tweedehands kocht maar die me niet echt bevielen.
# Banden die ik in een vlaag van verstandsverbijstering kocht maar me niet bevielen.
# Banden die op mijn vorige fiets passen maar niet op mijn huidige. (van 28 naar 26 gegaan)
# Banden die veel gebruikt heb maar waar ik wegens vele kleine beschadigingen niet meer mee op vakantie wil. Dat is de prijs van mijn gegravel- en gemountainbike.
Niet in mijn schuurtje:
# Banden die me niet bevielen en die ik verkocht of afgegegeven heb.
# Banden die wegens een groot incident zijn overleden. (gebroken bierfles op de weg, gaten door metaal op de weg e.d.)
# (Edit, aanvulling) Banden die wegens kleine incidenten zijn overlenden: de Marathon Racers die niet tegen mijn gravel/MTB-trajecten bleken te kunnen en thuis bij inspectie meerderer gaten in de zijkant bleken te hebben.

Slechts één setje banden (559-50 Marathon van het fijne type) heb ik vervangen wegens slijtage, maar zelfs daar zat nog best profiel op maar door het 'vierkant' afslijten van de band werd het weggedrag van de fiets er wat vreemd door.

Aanvulling: op mijn Big Apples 559-50 zit na 7500 km nog ca. de helft van het profiel en ze zien er nog prima uit. Ik heb ze al eens voor-achter verwisseld.
Is dit het loopvlak van de band met de scheur in de wang. Dan hoort hier de vraag bij hoe zwaar is de man van de band. Opmerkelijk zo weinig slijtage.
WimB schreef:
di 26 jul, 2022 13:32
Is dit het loopvlak van de band met de scheur in de wang. Dan hoort hier de vraag bij hoe zwaar is de man van de band. Opmerkelijk zo weinig slijtage.
Da's idd die band. Overigens is mijn achterband (vrijwel) net zo oud en die ziet er vrijwel identiek uit (klein beetje (maar miniem) meer slijtage, waarschijnlijk vooral vanwege zo nu en dan doorslippen op zeer steile wegen).

Gewicht: zo'n 80 kilo. Fiets in standaard uitvoering (incl. water) zo'n 22 kilo en met uitrusting zo'n 37 kilo.
Wegen: Tot vorig jaar vooral vlak, laatste jaar alleen maar hellingen. Voornamelijk asfalt maar vaak ook gravel en veel ronduit slechte wegen. Zo nu en dan singletrack.
Je weet tegenwoordig kunnen ze heel goed materialen en producten ontwerpen met een verdienmodel. Slijtvast en een ook nog lange levensduur zou in tegenstrijd zijn. Tenzij na die behoorlijke aantal kilometers de body van de band bezwijkt.
WimB schreef:
di 26 jul, 2022 13:32
Opmerkelijk zo weinig slijtage.
Wat misschien scheelt is dat het een brede (62mm) band is die met een iets lagere druk gebruikt wordt. Druk (en slijtage) wordt zo over een breder vlak verdeeld?
Ik had gisteren ongeveer hetzelfde: lelijke snee in de wang van de band. De onderste laag is nog wel heel dus de binnenband komt er nog niet doorheen.
IMG_20220806_175910.jpg
Nog maar 5000km gelopen en ze kunnen qua slijtage loopvlak nog prima het dubbele. Ik heb dit al eerder voorgehad en in mijn ervaring is dit prima te repareren met Rubber Repair (te koop in een bouwmarkt bij de lijmen). Voor het aanbrengen ontvetten met spiritus en beetje opschuren.
IMG_20220806_180132.jpg
IMG_20220806_180520.jpg
Of ik hiermee nog een verre reis ga maken weet ik niet, maar in ieder geval prima om in de buurt mee rond te rijden.
In de Simson reparatiedoos zit een stukje weefsel dat bedoeld is om aan de binnenkant van de buitenband aan te brengen.
Daarmee verstevig je de buitenband bij een mogelijke karkasbreuk.
Zou je kunnen gebruiken ja, voor langdurige gebruik zou ik 'm wel vastmaken aan de binnenkant van de buitenband. Zoals ze in zo'n Simson doos zitten zijn ze bedoeld als noodreparatie om (op lage druk) nog thuis te kunnen komen.
Ik heb ze trouwens ook al jaren niet meer gezien in nieuwe Simson-doosjes.

Wat bij mij ook gewerkt heeft is een stukje antilek-lint of velglint uitknippen en tegen (de binnenkant van) de buitenband aanplakken.
bast1aan schreef:
zo 07 aug, 2022 12:08

Nog maar 5000km gelopen en ze kunnen qua slijtage loopvlak nog prima het dubbele. Ik heb dit al eerder voorgehad en in mijn ervaring is dit prima te repareren met Rubber Repair (te koop in een bouwmarkt bij de lijmen). Voor het aanbrengen ontvetten met spiritus en beetje opschuren.
Ideaal voorbeeld van het verdien model. Goede band, is niet lek geweest omdat het loopvlak nog tip top is.
Voor heen wist je het loopvlak is versleten, meer kans op een lekke band, wat doe je of neem je het risico.
Nu moet je ook naar de winkel voor een nieuwe band. Mooi toch. 5000 km plezier uh lekvrij gereden.
Ik zie het meer als gewoon pech met een scherpe steen. En ik rij bewust op banden met dunne wangen omdat die soepeler rijden. Als je geen kwetsbare wangen wil kan je gaan voor een Marathon oid.

Wbt verdienmodel... laatste prijzen bij Schwalbe gezien? Bijna het dubbele, €70 voor een G-One.. :shock:
bast1aan schreef:
zo 07 aug, 2022 12:08
Ik had gisteren ongeveer hetzelfde: lelijke snee in de wang van de band. De onderste laag is nog wel heel dus de binnenband komt er nog niet doorheen.
Ik zie op meerdere plaatsen het karkas er doorheen schijnen dus ze zijn wel héél zuinig geweest met rubber.

Wel laag gewicht en lekker soepel, dat dan wel weer :) Maar voor mijn rijomstandigheden (grote liefhebberij is "exploratie" van onbekende beklimmingen en dan kan je echt van alles tegenkomen ;)) waarschijnlijk te kwetsbaar.
Ik ben eerlijk gezegd bang dat ie ook ergens tegen een onderdeel van de fiets aan heeft gelopen.. Alleen 1 kant heeft dat (van de 4 kanten van de 2 banden).
En je merkte niet dat je bovenbeenspieren enorm uitgedijd zijn terwijl je nooit hard fietst? :D