Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency

Continental noemt het de PureGrip Compound.

Wis en drie zal Schwalbe - met een andere benaming - ook zo'n PureGrip Compound in het assortiment hebben.
Allemaal leuk ja die marketing namen voor compounds.
Mijn algemene indruk: hoe zachter het compound, des te meer grip, en helaas ook des te meer rolweerstand. En andersom ook: hoe sneller de band, des te slechter de grip.
bast1aan schreef:
za 17 sep, 2022 23:41
De algemene consensus is inderdaad dat profiel niet relevant is bij fietsbanden op verhard wegdek
Dat kan kloppen zolang je op schoon wegdek fietst, maar bepalend of je valt is die ene plek waar rotzooi in de bocht ligt terwijl je dat niet goed gezien hebt.
Bij de almotion is de zijwand zo dik dat het heel veel energie kost als die zich gaat flexen. Dus moet je die harder oppompen en heb je geen comfort. Dat ding is superzwaar.

Een Almotion Tle (50-622) weegt 835 gram.
Een Rene Herse (55-622)!! weegt in extra light 465 gram en in de endurance plus! 570 gram. En die band is dus 5 mm breder!
Zelfs de Fleecer Ridge van Herse met Noppen! weegt in de zwaarste versie 700 gram en in de lichtste 595 gram, ook 5 mm breder!
Ik kan mijn eigen banden niet in dat vergelijk gooien omdat het geen type vouw zijn.
Voor de rest, of ze nou wel of niet 24000 meegaan, we hebben het hier niet over de aanschaf van de nieuwste en trouwens bloedmooie Trek Madone met Red eTap. Het gaat hier om een bandje van rond de twee tientjes! Dus het helemaal plat theoretiseren lijkt me een beetje overdone. Het berichtje was gewoon voor iemand die comfort mist op zijn of haar fiets. Dan hoef je niet te treuzelen!
bast1aan schreef:
za 17 sep, 2022 23:48
Allemaal leuk ja die marketing namen voor compounds.
Mijn algemene indruk: hoe zachter het compound, des te meer grip, en helaas ook des te meer rolweerstand. En andersom ook: hoe sneller de band, des te slechter de grip.
Jij weet NIET waarover je spreekt! Jammer als mensen die er niets van weten en toch iets geschikts voor zichzelf zoeken door dit soort onwetende opmerkingen op het verkeerde been worden gezet.
Byciclette schreef:
zo 18 sep, 2022 10:42
Bij de almotion is de zijwand zo dik dat het heel veel energie kost als die zich gaat flexen. Dus moet je die harder oppompen en heb je geen comfort. Dat ding is superzwaar.
Dat is relatief hé? Ten opzichte van sommige andere, erg veel toegepaste, banden zijn ze licht en flexibel. Ik heb hier nog wel een paar van die stijfrubberen dingen hangen.
Byciclette schreef:
zo 18 sep, 2022 10:45
bast1aan schreef:
za 17 sep, 2022 23:48
Allemaal leuk ja die marketing namen voor compounds.
Mijn algemene indruk: hoe zachter het compound, des te meer grip, en helaas ook des te meer rolweerstand. En andersom ook: hoe sneller de band, des te slechter de grip.
Jij weet NIET waarover je spreekt! Jammer als mensen die er niets van weten en toch iets geschikts voor zichzelf zoeken door dit soort onwetende opmerkingen op het verkeerde been worden gezet.
Ik denk dat iedereen die dit leest nu benieuwd is om meer te weten te komen!
Jazeker zijn er andere banden die nog zwaarder rijden. Maar de almotions horen wel in die categorie thuis. Het zijn stugge banden met hele stugge zijwanden. Verder niks mis mee, als je het prettig vindt rijden. Maar zo niet, dan zijn er alternatieven.
Leon schreef:
zo 18 sep, 2022 10:56
Byciclette schreef:
zo 18 sep, 2022 10:42
Bij de almotion is de zijwand zo dik dat het heel veel energie kost als die zich gaat flexen. Dus moet je die harder oppompen en heb je geen comfort. Dat ding is superzwaar.
Dat is relatief hé? Ten opzichte van sommige andere, erg veel toegepaste, banden zijn ze licht en flexibel. Ik heb hier nog wel een paar van die stijfrubberen dingen hangen.
Byciclette schreef:
zo 18 sep, 2022 10:45
bast1aan schreef:
za 17 sep, 2022 23:48
Allemaal leuk ja die marketing namen voor compounds.
Mijn algemene indruk: hoe zachter het compound, des te meer grip, en helaas ook des te meer rolweerstand. En andersom ook: hoe sneller de band, des te slechter de grip.
Jij weet NIET waarover je spreekt! Jammer als mensen die er niets van weten en toch iets geschikts voor zichzelf zoeken door dit soort onwetende opmerkingen op het verkeerde been worden gezet.
Ik denk dat iedereen die dit leest nu benieuwd is om meer te weten te komen!
Lees bij Rene Herse site de Journal-posts hierover. Of vind het zelf uit of meer grip zwaarder doet rijden!
Ik kijk bij banden altijd of ze erg soepele zijwanden hebben, zo niet dan heb ik geen interesse.En er komt natuurlijk nog meer bij kijken, maar dat kun je bij reneherse.com allemaal lezen. Gebaseerd op de praktijk.
Het is nog vroeg op de dag, maar heb er alvast een grote bak popcorn bij gepakt. Voordat deze discussie in alle hevigheid losbarst, kunnen de deelnemers met elkaar overeenkomen dat de perfecte fietsband voor alle omstandigheden niet bestaat en dat tevredenheid over fietsbanden ook subjectief kan zijn? En het zou ook prettig zijn om de toon ("Jij weet NIET waarover je spreekt!") wat milder aan te zetten, want dit forum is geen Twitter.
@Byciclette
Ik had op een meer positieve bijdrage in de kennis van dit forum gehoopt.
René Herse, leuk verhaal!
Een Almotion Tle (50-622) weegt 835 gram.
Je moet ook geen TLE kopen, maar V-guard, deze zijn slechts 660 gram en minder stug.
Leon schreef:
zo 18 sep, 2022 11:13
@Byciclette
Ik had op een meer positieve bijdrage in de kennis van dit forum gehoopt.
Daar valt zeker wat voor te zeggen! Al met al ben ik iig hartstikke blij met mijn nieuwe banden!
Dat is mooi. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen. Alvast bedankt voor het terugkoppelen.
Jammer dat ze niet in 50mm te krijgen zijn trouwens.
Data over hoe lang een band meegaat kan ik altijd slecht geven, daar ik geen km-teller heb. En vwb breedte.
De breedste banden die ik op de santos heb gehad zijn de almotions 55-622. De veruit comfortabelste banden zijn desalniettemin de speed-contact.
Iets tussen 'lol' en 'zucht' in, zo'n reactie. Ik leer graag bij dus een voorbeeld van een snelle fietsband met zacht rubber met veel grip hoor ik graag, komt vast van pas aankomende winter.

Gelukkig heb ik vandaag een lekkere fietstocht door de regen gemaakt. Op niet te snelle banden ;)
Byciclette schreef:
zo 18 sep, 2022 11:02
Jazeker zijn er andere banden die nog zwaarder rijden. Maar de almotions horen wel in die categorie thuis. Het zijn stugge banden met hele stugge zijwanden. Verder niks mis mee, als je het prettig vindt rijden. Maar zo niet, dan zijn er alternatieven.
Marathon Almotions behoren tot de lichtstlopende banden van hun kaliber. Dat is wat ik zelf ervaren heb, wat mijn fietsvrienden ervaren hebben, wat mensen hier op het forum ervaren, en wat de rolweerstandproeven[1] bevestigen. In de lijst van minste rolweerstand van bicyclerollingersistance staat ie boven de banden van René Herse.

Iemand die beweert dat een Marathon Almotion tot de categorie 'zwaar rijden' behoort, weet duidelijk niet waar die het over heeft.

1)
https://www.bicyclerollingresistance.co ... otion-2016
https://wimschermer.blogspot.com/2016/0 ... 26_27.html
Vele wetenschappelijke testen in de windtunnel en op racecircuit Silverstone leidden tot een uitgebreid spreadsheet dat voor de acht UAE-renners van de Tourploeg per etappe weergaf met welk type en maat band en velg en welke bandendruk ze onder welke weersomstandigheden het best presteerden.

'In de openingstijdrit in Kopenhagen regende het. We hoefden niet meer na te denken welke banden en wielen we zouden pakken, want dat hadden we al veel eerder getest en besloten. Dus dan pak je de tabel van Pogacar erbij: baf baf baf, dit gaan we doen. Hij finishte als derde in die regen en ik was gewoon helemaal blij.'

Uit een interview met Aart Vierhouten.

En ik maar steeds op dezelfde banden fietsen, zomer en winter, met en zonder bagage....
Ik heb een stel Compass/Rene Herse Rat Trap Pass banden, en die zijn heerlijk comfortabel, licht en snel. Maar ze zijn ook kwetsbaar. In Italië werd ik gek van de lekke banden. De Almotion is degelijker, en helaas minder soepel en langzamer. Het probleem bij de Almotion is dat er zowat elk jaar een andere versie van werd geleverd. Die van mij zijn uit het ene jaar met soepele wangen. Gelukkig heb ik daarvan nog wat voorraad kunnen inslaan. Die Conti Speed Contact is overigens wel in 26 inch leverbaar.
Inmiddels heb ik er nog eens over gedacht.
Mijn tactiek van lang doorrijden op dezelfde banden is ten einde.

Een superluxe band kost een kleine 40 euro. Een gewone band kost rond de 20 euro. (ik kijk bij Rose)
Ik weet even niet meer uit mijn hoofd, maar Willem of Leon merkten op dat een oude band voor geen meter rijdt en een nieuwe eerst nog even ingereden moet worden.

Ik ga op 2 stel banden rijden.
Voor het rondje rond huis een Contact Speed en voor de fietsvakantie een Contact, evenals in herfst en vroeg voorjaar.
En ik rij ze niet meer af, maar ze gaan tijdig met pensioen.

Als het echt winter is of regent pak ik mezelf lekker in en neem m'n Bulls elektrische fiets met Schwalbe Big Apple

EDIT: Contact is een bandentype van Continental.