Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency

Heb mijn beide versleten Supremes op mijn vsf tx1000 vervangen door deze nieuwe (almotion is amper verkrijgbaar). Deze lieten zich zeer vlot, zonder hulpmiddelen monteren.
Eerste asfaltritje (40km) merkte ik amper verschil in rijgedrag in vergelijking met de Supremes. Ik vermoed dat op zandweggetjes het zijdelings profiel voor iets meer grip zal zorgen.
Ik ben wel benieuwd naar een beetje betrouwbare indicatie van de rolweerstand. Dwz rolproeven of ervaringen van mensen die een poosje lange afstanden ermee hebben gereden.

Overigens vraag je je af waarom Schwalbe ineens weer met een nieuw model op de proppen komt en tegelijkertijd is gestopt met het produceren van zo veel goede oude modellen die meestal beter waren. Ik kan het op deze manier niet zo heel serieus meer nemen.
bast1aan schreef:
ma 15 aug, 2022 13:38
Overigens vraag je je af waarom Schwalbe ineens weer met een nieuw model op de proppen komt en tegelijkertijd is gestopt met het produceren van zo veel goede oude modellen die meestal beter waren. Ik kan het op deze manier niet zo heel serieus meer nemen.
Ik heb bijna mijn hele leven in fabrieken gewerkt en kan je zodoende de oplossing wel geven: als een fabriek aan zijn producten rommelt (in welke vorm dan ook) dan is dat in slechts 99,9% van de gevallen om de kosten omlaag te brengen bij gelijkblijvende opbrengst (of hoger). Dat wordt uiteraard dan gelardeerd met een fraai babbeltje maar dat kun je negeren.
Best, beter, nóg beter,...?

de Schwalbe Almotion (voor Idworx 55-622) is 'n hele beste band! 24.000 km binnen de twee jaar, schat: 75 % op asfalt. Nu pas beginnen ze wat glad te worden.Mooi toch? Dus dik tevreden, koop weer dezelfde, hoef geen andere.
Never change a winning team.

Gijs van Hulst
Ik heb sinds een week de continental contact speed 42-622 om de velgen. Had ik die maar eerder gevonden. Heb ook de almotions gehad, geen comfort en zo traag als stroop. Deze contact speed kosten veel minder, houden idd goed contact met de weg en zijn snel en als je die twee ingrediënten hebt, krijg je het comfort er automatisch bij. Mooie echt soepele zijwanden. En ze zijn echt heel stil ook nog. :-)
Of is dit nu off topic?
groet, Stef.
Dat klinkt veelbelovend. Ik ben benieuwd hoe die Contact Speeds er na 24.000 km uit zien.
Ik sluit me aan bij de vraag van Leon.
Ik heb gewone Continental Contact banden, ook 42x622.
De verwachting is dat de voorband na 20.000 km vervangen gaat worden en de tweede achterband bij zo'n 24.000 km (= 2 x 12.000)
De gewone Continental Contact houdt zich uitstekend op gravel.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen @Byciclette
Zowel op de weg als in ruig terrein.
Ik weet niet hoe lang ze meegaan, maar het is echt verbazingwekkend hoe stil ze zijn. Eergisteren +/- 120 km. gereden door Drenthe.
Over kasseien zoeven ze gewoon heen zonder dat je botten ratelen en ook zonder ook maar iets van lawaai. Echt wonderlijk.
Over ruig terrein, tja.. wat is ruig? Ik heb geen mountainbike, dus.. Maar ik heb inmiddels op de zadelpen en qr's na alles vervangen aan mijn santos 2.8, maar dit is de beste update tot nog toe.En ze zien er ook nog es heel cool uit ook nog. Ook belangrijk! :-)
Ik ben ook geinteresseerd in alternatieven voor de Schwalbe Supremes.

Wat zijn je ervaringen met remmen en bochtenwerk op niet-schoon asfalt - of erger?

Ik geloof best dat deze Conti's op schoon asfalt prima rijden. Het is misschien wat anders als je op een asfaltweg komt met zo'n laag tractordrek, of als op een onverharde weg een stuk modder tegenkomt.
Ze gaan hard door de bochten, heel goede grip overal!
,
Byciclette schreef: Maar ik heb inmiddels op de zadelpen en qr's na alles vervangen aan mijn santos 2.8,
Als ik dit goed begrijp, heb je een fiets gebouwd op basis van de qr's en een zadelpen.
Vermoedelijk bedoel je dat je ook het frame hebt gebruikt. Maar dan nog, toch blijkbaar foute keuze met een Santos 2.8.

Wielen
Remmen
Versneĺlingssysteem
Enz
Byciclette schreef:
za 17 sep, 2022 18:19
Ze gaan hard door de bochten, heel goede grip overal!
,
Ook op tractordrek en in modder?
dunlop schreef:
za 17 sep, 2022 18:21
Maar dan nog, toch blijkbaar foute keuze met een Santos 2.8.
Hoeft toch geen foute keuze te zijn? Misschien is alles al een keer vervangen na vele kilometers?

Zelf bij een nieuw kaal frame zonder vork begonnen met samenstellen. Zoals vast wel meer mensen hier.
Ik fiets nu al weer 800km met continentel contact plus 42x28.

Ben er zeer tevreden over.

Mario
Ik vraag me af of het profiel van een band er werkelijk toe doet.
Als toerfietser met snelheden van 15 tot 25 km/uur en in afdalingen wat harder, wat doet dat profiel er dan toe.
Mijn indruk is dat de (voorbeeld) Schwalbe Big Apple meer moeite heeft met het bochtenwerk dan de Continental Contact.
En bij beiden moet de bandenspanning niet te laag zijn anders gaan ze zwabberen bij ongelijk wegdek (schuine stoepranden bijvoorbeeld) in de lengterichting van het wegdek.
Dat merk ik ook -in mindere mate- in het stuurgedrag in bochten.

Mijn stelling: profiel is nauwelijks van belang.

Zie bij de F1, profiel of slicks, het enige waar het voor nodig is is waterafvoer.
Bij personen auto's met zomer of winterbanden, water/sneeuw afvoer.
De grip komt van de samenstelling van het rubber.
Hard rubber of meer kleverig rubber.
Bij grit in de bocht helpt profiel hoegenaamd niet.
Wil je steentjes soms afvoeren via het profiel?
Kom nou!

Edit:
Ik denk wel dat een echt noppen profiel daadwerkelijk meer grip kan opleveren.
Maar dat fietst op de weg weer voor geen meter.

Kortom dat semi-profiel, daar geloof ik niet in.
Ik heb ooit 2000 km op slicks gefietst. Ik was blij dat ik er van af was. Zand in bochten (praktisch in elke scherpe bocht ligt bij nader inzien zand) vond ik vervelend, maar de aanwezigheid van het kleinste beetje water samen met klei vond ik pas echt overtuigend. Slicks doen het technisch gezien dan niet eens zo slecht maar de overgang naar glijden is heel plotseling, en dat is enger dan een duidelijke overgang, zelfs al zou die bij een lagere snelheid zijn.
Ik ben benieuwd hoe het @Byciclette verder vergaat met z'n nieuwe banden.
Komend voorjaar ga ik nieuwe banden aanschaffen.

Het voordeel van een oudere band is dat het loopvlak super glad is geworden.
De schouders worden van rond tot een beetje vierkant, een beheer hoekig.
Ik kan me voorstellen dat de scherpere randen in bochten beter 'insnijden' op het wegdek.
De druk per vierkante centimeter op het wegdek wordt in de bocht groter dan bij de nieuwe, ronde band.
Zo'n oudere band is zo gek nog niet.
Poppink schreef:
za 17 sep, 2022 20:59

Zie bij de F1, profiel of slicks, het enige waar het voor nodig is is waterafvoer.
Bij personen auto's met zomer of winterbanden, water/sneeuw afvoer.
De grip komt van de samenstelling van het rubber.
Hard rubber of meer kleverig rubber.
Bij grit in de bocht helpt profiel hoegenaamd niet.
Wil je steentjes soms afvoeren via het profiel?
Kom nou!

Edit:
Ik denk wel dat een echt noppen profiel daadwerkelijk meer grip kan opleveren.
Maar dat fietst op de weg weer voor geen meter.

Kortom dat semi-profiel, daar geloof ik niet in.
Helemaal me eens. En waterafvoer speelt niet voor fietsen.
Ik heb op de racefiets gereden met banden met en zonder profiel, en op asfalt maakt dat niks uit.
Hard of kleverig rubber, dat wel. De compound kan een heel groot verschil maken op een nat wegdek.

Banden zonder profiel zijn niet zo goed op zand, modder, losse gravel etc. - een ondergrond waar je inzakt.
Maar je moet als behoorlijk veel profiel, noppen etc. hebben om dat probleem op te lossen. Dat heb ik geleerd op de MTB.
En op asfalt rijden die banden doorgaans inderdaad niet lekker.

Ik vind het niet terug, maar ooit las ik een interview met een vertegenwoordiger van een bandenfabrikant. Men vroeg hem waarom racebanden vaak een beetje profiel hebben. Zijn antwoord kwam ongeveer hierop neer: "Het dient voor niks. Maar de mensen voelen er zich lekkerder bij."
Poppink schreef:
za 17 sep, 2022 21:19
Het voordeel van een oudere band is dat het loopvlak super glad is geworden.
De schouders worden van rond tot een beetje vierkant, een beheer hoekig.
Ik kan me voorstellen dat de scherpere randen in bochten beter 'insnijden' op het wegdek.
De druk per vierkante centimeter op het wegdek wordt in de bocht groter dan bij de nieuwe, ronde band.
Zo'n oudere band is zo gek nog niet.
Ik heb menige band vierkant gereden, tot op de antileklaag soms - kreeg je een mooie rode lijn rondom te zien. Op mijn fietsen fietste dat uiteindelijk nooit lekker. Raar stuurgedrag in de bochten en rechtuit fietsen zonder handen aan het stuur werd lastiger.
Nagelnieuwe banden zijn meestal ook niet optimaal. Gelukkig heeft Schwalbe veel van hun banden zo ontworpen dat daar een heel lange periode tussen zit dat het allemaal best goed gaat. Dat zijn geen racebanden, want die moeten optimaal zijn als je ze koopt.
De algemene consensus is inderdaad dat profiel niet relevant is bij fietsbanden op verhard wegdek, maar alleen wordt toegevoegd voor marketingredenen. (Zie bv https://www.sheldonbrown.com/tires.html#tread en https://www.schwalbe.com/nl/profil )De rubbercompound is allesbepalend.
Dat strookt ook met mijn eigen ervaring dat bv in een druilerige novembermaand een wissel van de standaard Marathon met profiel naar de Kojak zonder voor beduidend meer grip had gezorgd.

Dat gezegd hebbende, bij mijn ervaring met Speed Contact herinner ik me weinig grip in de regen. De Urban Contact schijnt ook sneller te zijn is op tal van plekken te lezen en te horen, die ga ik binnenkort proberen. Geen idee hoe die presteert qua grip.
Dat de Almotion langzaam ervaren wordt, vind ik overigens ook vreemd. Die komt overal als snel uit de bus (zowel metingen als ervaringen) Mogelijk wordt 'zwaar' met 'veel rolweerstand' verward, of wordt er veel te lage druk gereden.