Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling trapas komt en gaat - Forum Wereldfietser

Speling trapas komt en gaat

Hoi,

De trapas van mijn zoontje met terugtraprem had tijdens het fietsen wat speling. Ik voelde het duidelijk. Gelukkig was er een fietsenmaker 8 km verderop.

Toen was de speling weg en stond ik een beetje voor gek. "Het zat er echt hoor".

Nu 20 km verder op de camping is de speling er weer. Tsja.

Je kunt zo'n as stellen of alle kogeltjes vervangen zij de fietsenmaker... De eerste zou ter plekke nog wel kunnen

Weten jullie waarom dit nu zo gaat en wat het kan betekenen?

We moeten nog twee weken fietsen. Hoe urgent is dit?
Afstelbaar? Wat voor trapas is het?
Een lager met slijtageschade kan in één stand veel speling hebben en in een andere niet.
Ik ga niet schatten of dit urgent is maar je krijgt er niet snel een ongeluk door. Zolang de rem blijft werken is het nog veilig.
luchtfietser schreef: ↑
vr 22 jul, 2022 22:10
mijn zoontje met terugtraprem
Gelukkig heeft je zoontje een rem. Sommigen schijnen er geen te hebben. :wink:
De fiets heeft een rem. Mijn zoontje zijn rem kan aan en uit. Ik moet het regelmatig aan zetten. Dat klinkt tegenstrijdig 😆

Ik zal morgen eens een foto maken. Met stellen bedoelde de fietsenmaker neem ik aan vaster draaien. Maar ik heb zelf nooit met zo'n trapas gewerkt dus ik weet het niet.

Ik fiets de k ik maar weer langs een fietsenmaker.
Ben je in Finland, zuid Frankrijk of Nederland?
De fietsenmaker kan toch ook de afstelling optimaliseren?
Je kan bij een trapas speling hebben op 1 stukje en op een ander stuk niet, als er sprake is van kogels vervangen en/o stellen zit er een erg goedkope in, hoe lang hij nog mee gaat? 1km tot meer dan 1000..

Vervangen voor een wat betere kost iets van 60 euro, gelijk doen als je er beter door slaapt en een fietsenmaker de tijd heeft om het binnen een dag kan doen,hou je van wat avontuur en wat spanning in je leven kan je de gok wagen :wink:
Er zit een soort moer met gleufjes op de as. Dat moet dan met een schroevendraaier en hamer? Is dat een kwestie van vaster zetten?

Moet de cra k er af om de trapas te stellen?
IMG_20220723_073145.jpg
Je hebt een " conventionele", " ouderwetse", "traditionele bracketas met losse kogels".
Zoek op "traditionele bracketas met losse kogels" op http://www.m-gineering.nl/crankstel.htm voor foto en uitleg.
Toen ik 14 was heb ik het wel eens gedaan met een grote schroevendraaier en een hamer en zo, maar daarmee vernaggel je veel. Bovendien zat er aan mijn fiets toen geen roest, dus dat is nu geen optie.
Ik denk dat je een fietsenmaker nodig hebt, liefst een ouderwetse.

Nb de buitenste ring is een borgring, met de binnenstel stel je af. Die krijg je zonder specifieke sleutel niet gemakkelijk gedraaid. Zeker niet met roest er aan en met de cranck er nog op.
luchtfietser schreef: ↑
za 23 jul, 2022 07:37
Er zit een soort moer met gleufjes op de as. Dat moet dan met een schroevendraaier en hamer? Is dat een kwestie van vaster zetten?

Moet de cra k er af om de trapas te stellen?

IMG_20220723_073145.jpg
Daar is gewoon gereedschap voor maar zoals Leon al schrijft, op zoek naar een echte FM, en misschien kun je het geheel sneller en goedkoper vervangen door een cartridge as, een BB-UN300 of zo.
_Peter_ schreef: ↑
za 23 jul, 2022 09:21
Daar is gewoon gereedschap voor
Zogenoemd speciaal gereedschap. Een haaksleutel, een sleutel voor deze conventionele trapas, een crankafnemer voor deze cranck en een trapassleutel voor de nieuwe trapas. En als het tegenzit WD40, kokend water en een sterke bankschroef in een stevige werkbank, om te hopen dat er geen brander of ijzerzaag aan te pas hoeft te komen. :shock:

Maar het kan dus ook best dat de speling er drie maanden geleden ook al was maar dat je dat niet gemerkt hebt. Hoe groot is de speling, dwz hoeveel mm gaat het pedaal op en neer in het slechtste geval?
in aanvulling op bovenstaand bericht wat 'actiefoto's': (van het monteren met zulk speciaal gereedschap. demonteren is veelal net zo iets in omgekeerde volgorde :wink: )
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php?t=477
ik vind al goegelend geen passend gereedschap/tool-tje voor jouw model trapas. desnoods krijg je die er met niet-mooi-passend gereedschap toch wel uitgedraaid. of als het echt niet wil, las je er een strip metaal aan vast en kun je 'm losdraaien
waarschijnlijk heb je 'gewoon' BSA-schroefdraad in dit frame voor de trapas: Links Linksom Los. Rechts Rechtsom Los
Leon schreef: ↑
za 23 jul, 2022 09:53
_Peter_ schreef: ↑
za 23 jul, 2022 09:21
Daar is gewoon gereedschap voor
Zogenoemd speciaal gereedschap. Een haaksleutel, een sleutel voor deze conventionele trapas, een crankafnemer voor deze cranck en een trapassleutel voor de nieuwe trapas. En als het tegenzit WD40, kokend water en een sterke bankschroef in een stevige werkbank, om te hopen dat er geen brander of ijzerzaag aan te pas hoeft te komen. :shock:

Maar het kan dus ook best dat de speling er drie maanden geleden ook al was maar dat je dat niet gemerkt hebt. Hoe groot is de speling, dwz hoeveel mm gaat het pedaal op en neer in het slechtste geval?
Als een fietsenmaker dat niet aan de muur heeft hangen of in een la liggen dan weet je dat bij de verkeerde naar binnen bent gestapt. Ik heb dat zelfs, en er ook al jaren geen gebruik van gemaakt.
Eindelijk weer wifi...

Het kan maar zo zijn dat het probleem met de trapas al aanwezig was bij vertrek. Want soms is er speling en daarna weer niet. Het wordt tot nu toe niet erger. Ik ben er denk ik toevallig achter gekomen omdat ik opzoek was naar een geluidje.

Al de kinderfietsen hebben degelijke assen en ook nog wel volwassen fietsen. Het lijkt mij dat iedere fietsenmaker er goed bekend mee is en ook het gereedschap heeft. Dat kan toch niet anders.

Thuis heb ik wel zo'n as uit een crossfietsje gehaald, met ik denk een hamer en schroevendraaier. Nu is het een loopfietsje 😀
Gewoon ff op YouTube op het kanaal van parktool kijken. Zij hebben een filmpje over het herkennen van het soort trapas en zij hebben ook direct per soort trapas een filmpje met uitleg over hoe te vervangen/af te stellen.