Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichter verzet 7 speed - Forum Wereldfietser

Lichter verzet 7 speed

Dag allemaal,

Ik wil mijn oude vakantiefiets opknappen en er weer mee op pad. Er zit een 7 speed groep op (MTB volgens mij). Cassette 28-11, crank (triple) 42-?-22. Ik trap graag licht tijdens het klimmen en zou graag achter een cassette van 12-32 hebben of een 14-34. Het zwaarste verzet gebruikte ik volgens mij alleen om bij te trappen in daarvoor geschikte afdalingen, terwijl ik tijdens het klimmen vaak wenste dat ik lichter kon.

Die cassettes lijken dun gezaaid maar online is er wel aan te komen zo lijkt. Punt is dat (na framebreuk heb ik jaren geleden een nieuw, ander type frame gekregen waarbij alle bruikbare onderdelen van de oude fiets (uit 1994) zijn overgezet en al de andere vernieuwd) ik een naaf heb waar volgens mij een 8 of zelfs een 9 speed cassette op kan (Shimano Deore FH-M530 Viam). Ik meet achter binnenkant frame tussen de naafgaten (?) 135 mm. Wellicht is de hele groep vervangen dus ook een optie. Ik rij toch al op een allegaartje. Volgens mij heb ik twee opties:

1. nieuwe 7 speed cassette van 12-32 of 14-34 erop
- welke cassette zouden jullie adviseren?
- kan mijn oude derailleur dat aan? (originele van mijn 11-28 7 speed Batavus Acoma, geen leesbare typeaanduiding te zien)
- zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden qua vervanging (behalve de ketting)? Ik twijfel bijvoorbeeld over de crank, al was het maar omdat die volgens mij nog origineel is en al heel wat kilometers heeft gemaakt.

2.een 8 of 9 speed cassette monteren
- moet ik dan ketting, derailleur achter & voor, crank, ketting en shifters vervangen?
- Zo ja, dan wordt het een dure grap wellicht, en kan ik beter naar een nieuwe fiets gaan kijken?

Ik heb online al veel gelezen maar zie door de bomen het bos bijna niet meer. Hopelijk kan iemand mij helpen. Dank voor jullie reactie alvast.

Groeten,
Bas
Ik zou een 12-32 proberen, goeie kans dat je derailleur dat wel aankan.

Overstappen naar 9-speed kan ook, dan moet je de rechter shifter vervangen, ketting en cassette natuurlijk, en evt de achterderailleur. Met een beetje grasduinen op MP moet dat voor een paar tientjes wel te regelen zijn.
Shrek schreef:
di 19 jul, 2022 12:29
Overstappen naar 9-speed kan ook, dan moet je de rechter shifter vervangen, ketting en cassette natuurlijk, en evt de achterderailleur. Met een beetje grasduinen op MP moet dat voor een paar tientjes wel te regelen zijn.
Voor een paar tientjes bij elkaar?

Ik zou het houden bij een cassette met een 32, of als het anders te brak schakelt een 30.
De blinkende versies zijn in mijn ervaring beter dan de zwarte. De goedkoopste van de blinkende, van een enigszins betrouwbare winkel is al goed. Let op de vermelde levertijd!
https://www.google.nl/search?q=shimano+ ... roducts-cc

Ombouwen van een goed gebruikte fiets van 7 naar 8 resp 9 etc. is zelden zinvol. Het blijft een goed gebruikte fiets.
Economisch/ecologisch is het alleen als de fiets weinig gebruikt is en je zeker weet dat alle andere cruciale onderdelen ook nog lang meegaan en/of nog verkrijgbaar zijn.
Leon schreef:
di 19 jul, 2022 12:41

Voor ombouw naar 8 of 9 heb je AFAIK ook een andere naaf nodig.
Niet als de naaf al 8/9/10/11/12 speed HG compatible is (-:

Een donorfiets ernaast zetten kan soms ook wel eens lonen. Zeker als je die goedkoop inkoopt met bijvoorbeeld een kapotte verende vork, slag in wiel, versleten ketting en tandwielen of soms helpen zelfs twee lekke banden al ;)

Misschien zijn er nog wel meer wensen zoals bijvoorbeeld een setje HS33's of een naafdynamo die je erin kunt combineren (-:
Dank voor jullie reacties. Ik ga op zoek naar een 12-32 cassette. Als het fietsen weer goed bevalt, kan ik daarna altijd nog op zoek naar een betere fiets.
eh.. ik lees dat je als groep 3x7 hebt en nu een achternaaf waar een 8-, 9- of nog-meer-cassette op past..

nou zijn 7- en 8-speed (achter dus) dezelfde maat qua ketting, qua afstanden tussen de kettingbladen en qua schakelstanden van je verstellers/shifters (ik neem aan dat je schakeling klikstanden heeft. en zonder klikstanden kan dit ook of is dit niet nodig).
dan past er dus een 8-speed cassette op je achternaaf (op de body) en kun je 7 van deze 8 kettingwieltjes schakelen met je shifter.

als je dan bijvoorbeeld een 11-32 cassette (8-speed) koopt (11-13-15-18-21-24-28-32), dan kun je kiezen of je daarvan 11-13-15-18-21-24-28 of 13-15-18-21-24-28-32 gebruikt.
je zou zelfs met een 'versteller' in de buitenkabel naar je achterderailleur dit onderweg, al fietsend desnoods, kunnen wijzigen, dus 11-28 gebruiken tot de bergen en 13-32 in de bergen.
zo'n versteller is bijvoorbeeld zo eentje: https://www.bike-components.de/en/Jagwi ... gLf0_D_BwE
(en hier hebben ze ook de cassette's, dus samen te bestellen: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p29417/ )

(en zo zijn er dus leuke combinaties mogelijk met het 'oude' 7- en 8-speed materiaal van Shimano :D )
Dag hoogframe, dank voor jouw uitgebreide reactie. Geen idee dat dit ook mogelijk is. Leuke optie! Heb alleen net een 7 speed 11-32 besteld. Maar goed om te weten dat dit ook mogelijk is! Kon er niet heel veel meer vinden. 8 speed kwam ik meer tegen.
Erg leuk om weer met fietsen bezig te zijn. Nog een ander stuur en dan is mijn Batavus Ratjetoe er weer klaar voor.
Normaal past op een naafbody voor 7v geen 8v cassette, tenzij er vulringen op zitten. Is een groot verschil. Met moderne Sora 9v derailleur met lange kooi kun je tot 34t schakelen of een Deore RD uit de 9v periode,
Ik kreeg een paar jaar geleden de indruk dat 9 speed reserveonderdelen al vrij lastig te krijgen waren. Weet niet hoe het nu zit want ik heb nu een 10 speed systeem, maar dat dat beter is geworden lijkt me sterk.
Voor de weinig gebruikte 7 speed fiets hier kan ik tenminste nog mooie indexloze shifters vinden, en derailleurs, enz