Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het leed dat fietsenmakers heet (of beter: aanrichten)... - Forum Wereldfietser

Het leed dat fietsenmakers heet (of beter: aanrichten)...

Je snapt het al, hier volgt een klaagzang :-). Nee, valt mee, maar als je zelf je fietsreparaties doet, dan herken je dit vast. In het verleden heb ik besloten om - ondanks 2 linkerhanden - fietsreparaties zelf te gaan doen. De belangrijkste motivatie was dat ik simpelweg keer op keer niet tevreden was over het werk van de diverse fietsenmakers. En als je het eenmaal onder de knie hebt, geeft zelf doen natuurlijk veel meer voldoening. Een recente ervaring heeft mijn vertrouwen in de kunde van de lokale fietsenmaker(s) helaas niet kunnen herstellen.

Bij het onderhoud van mijn huis-tuin-en-keukenfiets (met Nexus 8 Premium naaf, dat dan weer wel) ontdekte ik speling op de trapas. Bij deze fiets had ik die in al die jaren nog nooit onder handen gehad, dus: zat muurvast. Dan maar naar de fietsenmaker om te vragen om 'm met perslucht/slagmoersleutel kunnen losdraaien - dat vertrouw ik 'm nog wel toe :-). In het verleden wel vaker gedaan: deden ze dan ter plekke en ik gooide wat in de fooienpot. Nu (nieuwe eigenaar, ander personeel) moest ik de fiets afgeven. Kom ik een dag later terug: ja, hij was eruit. Kosten: 30,-. Wablief? Ja, de ene kant was er zo uit, maar de andere kant moest er door een collega uitgezaagd worden. Dat ie zo vast zou zitten, was ik al een beetje bang voor. Maar dat uitzagen had ik liever zelf willen doen of in elk geval proberen, vooral toen ik het resultaat zag:
IMG_20220713_175854.jpg
Stelletje barbaren! Ik snap dat het met zo'n actie vrijwel onvermijdelijk is dat je de draad beschadigt, maar dit is wel heel erg. Nog een geluk dat ie niet door het frame is gegaan :-) Inmiddels heb ik even getest met een andere trapas: gelukkig is er genoeg draad over om de boel goed vast te zetten.

Moraal van dit verhaal: niet. Moest dit gewoon even kwijt...
en hier heb je niets van gezegd?
Dit is gewoon je frame slopen.
Dat is de reden dat ik ook alles zelf ben gaan doen, niet tevreden met het werk van de FM, maar sommige dingen heb je het echte gereedschap niet voor en is voor 1x gebruik niet echt iets om aan te schaffen
Graag naam en rugnummer, want hier wil je anderen voor waarschuwen.
Soms kan het niet anders dan zo, zit de cup muur vast dan zaag je er een stukje tussen uit en dan komt hij er uit, dat het draad daarbij wat beschadigt kan bijna niet anders, zie het liever minder diep maar de trapas is er wel uit en het draad opnieuw op getapt.

Het verzoek om een zaak publiekelijk aan de schandpaal te hangen voor zo iets vind ik wel wat ver gaan.
zoals je zegt, de draad beschadigen bij zo'n actie is niet onlogisch.
Je zou wel verwachten dat ze hun uitgebreide toolset dan aanspreken om toch even de draad voor je weer op te schonen/ruimen zodat het toch nog bruikbaar is na hun interventie. Dat lijkt me hier niet echt gebeurd te zijn.

De ervaringen zijn hier soortgelijk, mijn vorige FM slaagde erin een schroef dol te draaien op de eerste onderhoudsbeurt (die gratis beurt bij elke nieuwe fiets). Die kwam gaandeweg los en viel in mijn aandrijving, bij'n plooifiets is dat dan gedaan met de pret + niet meer plooien.
Na zowat uitgelachen te zijn en wat Loctite ben ik er niet meer geweest.
Nu heb ik (denk ik) wel een goeie FM maar ga er nog steeds zo weinig mogelijk heen :)
Mr. Z schreef:
ma 18 jul, 2022 09:32
Het verzoek om een zaak publiekelijk aan de schandpaal te hangen voor zo iets vind ik wel wat ver gaan.
Sinds wanneer zouden we geen ervaringen meer mogen delen middels reviews?

Ik ben trouwens ook niet erg voor de negatieve reviews. Ik ben meer voor de positieve. Dat is bij fietsenmakers ook veel minder werk, want verder dan een stuk of vijf kom ik binnen Nederland niet. De rest mijd ik, vooral om bovengenoemde redenen.
Leon schreef:
ma 18 jul, 2022 10:33
Ik ben trouwens ook niet erg voor de negatieve reviews. Ik ben meer voor de positieve. Dat is bij fietsenmakers ook veel minder werk, want verder dan een stuk of vijf kom ik binnen Nederland niet. De rest mijd ik, vooral om bovengenoemde redenen.
.... want verder dan een stuk of vijf kom ik binnen Nederland niet.
Nou, nou, nou, nou. Zo kan 'ie wel weer.
Geldt dat ook voor aannemers, hobbyzaken, garagebedrijven en noem maar op?

Om jullie allemaal wat op te fleuren heb ik dit voor jullie.
Prem Radhakishun in Zwarte Pietpraat van maandag 18 juli om 0 uur nul.
Als je het nieuws in dit fragment wilt missen ga dan naar 2 minuten en geniet van het positieve.

Geniet van de dag en ga blij verder.
Poppink schreef:
ma 18 jul, 2022 11:04
Leon schreef:
ma 18 jul, 2022 10:33
Ik ben trouwens ook niet erg voor de negatieve reviews. Ik ben meer voor de positieve. Dat is bij fietsenmakers ook veel minder werk, want verder dan een stuk of vijf kom ik binnen Nederland niet. De rest mijd ik, vooral om bovengenoemde redenen.
.... want verder dan een stuk of vijf kom ik binnen Nederland niet.
Nou, nou, nou, nou. Zo kan 'ie wel weer.
Geldt dat ook voor aannemers, hobbyzaken, garagebedrijven en noem maar op?
Het punt is dat als je met moeite eenmaal een goede hebt gevonden je niet zomaar weer opnieuw op zoek gaat. Van de meeste van die zaken heb je maar één goede nodig.
Mr. Z schreef:
ma 18 jul, 2022 09:32
Soms kan het niet anders dan zo, zit de cup muur vast dan zaag je er een stukje tussen uit en dan komt hij er uit
Het is me niet helemaal duidelijk hoe de FM te werk is gegaan.
Had hij voor een andere werkwijze kunnen kiezen?
Of het anders had gekund weet ik niet. Maar in mijn optiek had hij de klant moeten bellen, melden dat het met conventionele middelen niet lukte, en dat hij het wel wilde uitzagen, met onvermijdelijke schade, maar alleen na toestemming van de klant.
Dat weten we niet hé? Misschien heeft hij wel alles geprobeerd.
(lange sleutel, juiste kant op draaien, smeermiddel, nachtje wachten, kokend water, gereedschap in bankschroef zetten en met frame draaien. Dan voorzichtig inzagen en vóórdat je bij de draad bent stoppen. Dan op twee plaatsen naast elkaar inzagen zonder de draad te raken en het tussenstukje eruit meppen.)

Zo diep inzagen als op de foto lijkt me helemaal niet nodig. Degene met de zaag kon immers de binnenkant van de bracketpot goed zien en had het lijntje kunnen doortrekken terwijl het met het door de bracketpot gespannen handijzerzaagje gebruikte. Helaas kun je aan de zaagsnede goed zien dat er geen klein ijzerzaagje is gebruikt.

Het is wel een pleidooi voor de kunststof cups, want die krijg je er altijd wel uit door ze stevig aan te pakken.
lange sleutel, juiste kant op draaien, smeermiddel, nachtje wachten, kokend water, gereedschap in bankschroef zetten en met frame draaien. Dan voorzichtig inzagen en vóórdat je bij de draad bent diverse pogingen doen. Dan op twee plaatsen naast elkaar inzagen zonder de draad te raken en het tussenstukje eruit meppen.
En dat allemaal voor € 30 :D .
Ik denk dat @Polling dit perfect weergeeft. Dit verwacht je terecht niet van een vakman en van een fietsenmaker verwacht ik dat het een vakman is. Als vakman moet je niet alleen de reparaties kunnen uitvoeren, maar ook een inschatting kunnen maken wanneer een reparatie risicovol wordt. Misschien leg ik de lat hoog, maar daarom heb ik ook geen probleem wanneer een vakman een stevig uurloon vraagt en heb ik ook respect voor een vakman.
@BertvS
Oké, dat nachtje wachten is heel veel werk maar met het juiste gereedschap en werkplaats gaat de rest toch binnen tien minuten. Je gaat immers niet voor niets naar de vakman. Hij (of zij) heeft ervoor geleerd, hij heeft de ervaring en de exacte kennis van wat je wel en niet kunt doen...

Een van mijn allereerste ervaringen met autogarages was toen ik als twintigjarige een keer mee mocht omdat de auto van mijn (wannebee) schoonvader stuk was en men niet kon vinden wat er was. Neuh, ze konden niets vinden. Even later wees ik op het fijne lijntje tussen de cyclinderboringen aan de binnenkant van de kop, die er af lag. Gescheurd.
Er kwam een nieuwe cyclinderkop en de auto is nog heel lang meegegaan.
Kan me heel goed vinden in de reactie van Polling. Sterker nog, dat is ook wat ik de fietsenmaker teruggaf: waarom heb je me niet even gebeld voor overleg? Hij: "ja, dat zei ik ook al tegen mijn collega." Kansloos dus.

Ik snap wel dat ze hier niet heel veel tijd in kunnen steken, want: wordt te duur voor de klant. Dat is ook de reden dat ik het liever zelf doe: ik heb die tijd of dat geduld wél. Of ik het beter had gedaan, in dit geval? Waarschijnlijk niet, maar van een vakman verwacht meer. En anders in elk geval een duidelijke motivatie waarom niet.

Waar ik nog het meest van baal is dat ik inmiddels geen idee heb waar ik wel een vakkundige fietsenmaker hier in de buurt kan vinden. Kan wel elke keer naar Kiel-Windeweer karren, maar dat reserveer ik liever voor de echt uitdagende klussen (achteraf gezien behoorde dit daar waarschijnlijk ook toe!).

Nou ja, volgende keer misschien maar een autogarage proberen als het om dit soort losdraaiklussen gaat.
Ik heb een buitengewoon goede ervaring met de lokale fietsenmaker die de dure (wereld) fietsen niet in zijn assortiment heeft.
Hij doet het onderhoud van datgene wat Wim niet kan. Deze fietsenmaker merkte een miniscule breuk op in mijn Santos frame vlak onder de zadelbuis. Hoe fijn is dat! was echt waardeloos geweest als dat tijdens een tocht zou zijn gebeurd.

Heb al eens in een ander draadje verteld dat het ook nog eens binnen een week was voor de 10 jaar garantie verliep.
Ik snap het negatieve sentiment goed, mijn ervaringen met fietsenmakers zijn ook best vaak slecht. De goede zijn schaars, die koester je, en je hebt geen zin in het gezeik met een prutser. Zo presteerde een fietsenmaker in het dorp hier (loopafstand dus handig, dacht ik) om de trommelremmen van mijn stadsfiets vakkundig te slopen bij een onderhoudsbeurt. Hij had bij een eerdere reparatie al zonder overleg een nieuwe binnenband gemonteerd met het verkeerde ventiel (mijn argument dat twee verschillende ventielen onhandig zijn snapte hij zogenaamd niet)
Die fietsenzaak is gelukkig nu failliet. Scheelt weer ellende voor een hoop fietseigenaren.
Mijn steentje.
De fietsenmaker zelf heeft een opleiding gehad, maar dat hoeft voor de overige werknemers niet het geval te zijn.
Ik weet me een geval te herinneren dat de fietsenmaker een nieuwe abinnenband achter op mijn Gazelle gezet had.
Na een week was die weer lek.
Ik was erbij bij het ontvouwen van het geheel.
De binnenband bleek dubbelgevouwen tussen velg en buitenband gepropt gezeten te hebben.

Wat een sufferds!
En zeker geen Zen and the art of motorcycling type.

Gelukkig heb ik voor de stadsfietsen nu een buurman van een paar huizen verderop die voor de lol fietsen opkoopt, opknapt en ze weer op marktplaats zet.
En die man doet het netjes!
Ik ben zo blij dat hij mij ook wil helpen.
liefhebber schreef:
ma 18 jul, 2022 11:33
(...)
Had hij voor een andere werkwijze kunnen kiezen?
Ja:

http://www.718c.com/718c/2010/04/fixed- ... stein.html

Zelf doe ik het als volgt, geïnspireerd door J.A. Stein en Sheldon Brown:

As en kogels verwijderen, passende sleutel op de cup, en die vastzetten met een bout (door de cup) en een grote ring om de sleutel te fixeren zodat hij er niet af kan schieten. Sleutel verlengen met een eind pijp van een meter of twee en daarop leunen.

Ik sleutel vrijwel uitsluitend aan oude stalen fietsen, in wisselende stadia van ontbinding, en tot nu toe heb ik met deze methode nog niet verloren van een cup.

*klopt af*