Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het leed dat fietsenmakers heet (of beter: aanrichten)... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Het leed dat fietsenmakers heet (of beter: aanrichten)...

+1.
voor een Shimano-cartridge-traps is er een vergelijkbare manier: met een lijmtang er op/omheen, zodat de sleutel er niet afschiet (heb er even geen plaatje bij). er zijn ook situatie's waarin je een pulley-trekker kunt gebruiken (zoals voor het vliegwiel op je brommertje).

en wat betreft dit topic: ik hoor liever voorbeelden van fietsenmakers die een pluim verdienen want we hebben tegenwoordig al zo veel te klagen (oh jee, nu klaag ik ook. nou..., ik geef een voorkeur aan. en dit is geen vraag... ):
wil je alsjeblieft vooral voorbeelden noemen van fietsenmakers die je een pluim wilt geven?
even proberen: heel vroeger: Schotting in Delft (Giegstraat, na eerder van de Spiegelstraat).
Rien Rothfutsz aan de Beestenmarkt en sportzaak Maltha de Oude Langendijk. Oh nee, dat zijn geen fietsenmakers... lastig nog! :wink:
Bike totaal Stellingwerf in Norg verdient een pluim! :!:
Goede ervaring met de Vakantiefietser in Amsterdam en Snel in Utrecht.
In Utrecht heb ik ook goede ervaringen met Kok en daar betaal je ook voor. Die kerel neemt in ieder geval de tijd voor je, hoe triviaal het probleem ook is.
Gisteren bij Rose geweest.

Je mag je eigen fiets mee naar binnen nemen en je wordt beraten over welk product het beste bij jouw fiets past.
Ze zijn niet huiverig om je een voorstel te doen dat preiswert is.
De vakantiefiets van mijn dochter had een andere standaard nodig.
Afwijkende fiets, afwijkende standaard, een standaard standaard van een onbekend merk.
Wat kost die standaard? € 9, 95
Vragen ze vervolgens: 'Zullen we de standaard even voor u monteren?'
Kosten € 0,00

De fiets van mijn vrouw had een probleem dat de band niet 'rond' was (zie ook elders)
Het zijn 2 Marathon banden van €19,95 per stuk, vorig jaar gekocht.
Och meneer, we kijken wel even.
Beide banden ingespoten met siliconenspray en mooi op de velg gezet.
Ook een ventiel dat niet lekker liep even uit elkaar geschroefd, schoon geblazen en weer in elkaar geschroefd.
Kosten € 0,00

We gingen naar huis met voor een kleine 100 euro aan spullen, maar de service die ze daar bieden aan de fiets die je daar naar binnen meeneemt is ongekend.
O ja, wachttijd voor dat geheel < 10 minuten.

Ik geef Rose 5 sterren.

Nog een paar goede fietsenmakers:
Dik aan de Bedumerweg in Groningen
Brama in Borne
Ophuis in Oldenzaal
Geerdink aan de Geerdinksweg in Hengelo
Een blijk van hulde aan alle anonieme fietsenmakers die mij weer op weg hebben geholpen, na een gevalletje pech onderweg..
Maar waarvan ik nu de namen niet meer kan terug vinden in Google maps.

Nee. Ze waren niet allemaal de top in hun vak.
Maar ik kon wel weer verder.
Van mijn kant hulde aan fietsenmaker van Bicyclean (what’s in a name) in Helsinki. Ik bracht hem voor een check-up en onderhoud. Toen bleken mijn achternaaf en freewheel versleten te zijn. Goed geholpen. Heeft me veel ellende in het vervolg van mijn reis bespaard.
Gisteren bij Rose geweest.
Rose is top, en een discounter en goede service in de winkel en online. Doet het wat dat betreft stukken beter als Mantel, waar ik voor mijn dochter een nieuwe fiets kocht en er een ander (beter) slot op wilde. Ik moest de gehele nieuwprijs van het slot en de montagekosten betalen.
Om het in de zaak Rose - Mantel toch maar een beetje voor de laatste op te nemen: ik wil een bepaalde cassette kopen, die echter niet op voorraad is. Bij Rose stond er “verfügbar in 52 wochen” terwijl Mantel op de site netjes zegt “volgende week verkrijgbaar”. En de week daarop weer. En de week daarna weer. En daarna weer.
Ik moet toegeven, het komt op hetzelfde neer maar het houdt de moed er toch wat meer in dan “over een jaar praten we verder” :-D .

(PS achter de voorraad staat een uitroeptekentje waar je op kunt klikken, daarna krijg je een tekstje dat kort samengevat ongeveer hier op neerkomt: “dit is wat wij van onze leverancier te horen krijgen, dus s.v.p. niet bij ons aankloppen als het niet waar is”)
Ik koop bij dozenschuivers alleen maar dingen als ze in voorraad zijn en direct geleverd kunnen worden en dan verreweg het liefst bij zaken waar ik goede ervaringen mee heb dat het ook echt klopt of waarvan ik via anderen (meestal op dit forum) weet dat het betrouwbare adressen zijn.
In Assen en omgeving is Klaucke ook een aanrader. En ook ik bestel alleen bij de dozenschuivers van deze wereld als het direct leverbaar is. Rose is inderdaad goed, maar wel prijzig geworden de laatste jaren. Ik ga vooral naar Bike24 en Bike-Components.
bert sitters schreef:
di 19 jul, 2022 22:03
Goede ervaring met de Vakantiefietser in Amsterdam en Snel in Utrecht.
Vakantie fietser slechte ervaring, doet geen vittorio tandwielen want is niet bij hun gekocht.
Maar doen meer fietsenmakers, onderdelen verkopen ze niet als ze de fiets niet verkocht hebben, moet je via internet bestellen van hun.
Als ze daar vooraf snel duidelijk over zijn, vind ik dat niet perse een probleem.
Integendeel. Ik ben ooit via postorder (later kwam internet) fietsonderdelen gaan bestellen omdat ik geen fietsenmaker kon vinden die me kon of wilde helpen, met de gewoonste zaken.
Wat een Goede Fietsenmaker is, is voor iedereen verschillend, ben ik bang. Daarom vind ik ik dit soort 'reviewtopics' op een openbaar forum ook wel wat ongemakkelijk aanvoelen.

Voor mij, bij wijze van voorbeeld, is een goede fietsenmaker er een die bereid is mee te denken met mijn probleem, mij uit te leggen hoe ik iets moet doen of mij te verwijzen naar een wat oudere collega in het naburige dorp die waarschijnlijk nog wél een Helicomatic pignonafnemer heeft.

Mijn ervaring is dat, als je wat investeert in de relatie en de moeite neemt om uit te zoeken wie daar wie is en wat "hun ding" is, het allemaal prima fietsenmakers zijn, maar wel voor verschillende vragen of klussen. De een heeft veel oude gereedschappen, de ander een goede relatie met een onderdelenleverancier, de derde heeft lol in het spaken van wielen, en de vierde ruilt regelmatig oude fietsen in en weet wanneer een fiets iets voor mij is. :D

Fietsenmakers stellen mij niet snel teleur.
Ik vind het, eerlijk gezegd, volslagen bizar dat een FM niet wil werken aan een fiets die ze niet zelf hebben verkocht. Waarom?
@Aziraphale,
Als antwoord op je vraag
https://forum.fietsersbond.nl/t/winkeli ... eworden/66
Aziraphale schreef: Ik vind het, eerlijk gezegd, volslagen bizar dat een FM niet wil werken aan een fiets die ze niet zelf hebben verkocht. Waarom?
Zo raar is dat niet. Daar kunnen heel veel goede redenen voor zijn:

Om klanten die hun fiets wel bij jou gekocht hebben, goede service re kunnen bieden en te behoeden voor lange wachttijden.

Omdat fietsen die niet bij jou gekocht zijn, en ook niet eerder in onderhoud zijn geweest, vaak vol onaangename verassingen zitten.

Omdat vervangingsonderdelen momenteel schaars zijn, en je wilt voorkomen dat klanten die hun fiets wel bij jou gekocht hebben, achter het net vissen.

Omdat voor "vreemde" fietsen niet altijd de juiste onderdelen op voorraad zijn en er vaak ook moeilijk aan te komen is.

Omdat het lastiger sleutelen is aan "vreemde" fietsen omdat je er minder ervaring mee hebt.

Omdat vreemde fietsen je om bovenstaande redenen vaak relatief veel tijd kosten, tijd die je liever zou besteden aan je vaste klanten.

Je moet de werkplaats in de eerste plaats zien als service voor vaste klanten. Alleen door de verkoop van fietsen kun je die service goed draaiende houden, zeker met een vierkantemeterprijs zoals in hartje Amsterdam, en dus wil je dat mensen die bij jou een fiets gekocht hebben, er ook optimaal van kunnen profiteren, zij hebben er immers indirect voor betaald,, en daarvoor kan het nodig zijn om "vreemde" fietsen te weigeren.
alma schreef:
za 23 jul, 2022 08:51
Aziraphale schreef: Ik vind het, eerlijk gezegd, volslagen bizar dat een FM niet wil werken aan een fiets die ze niet zelf hebben verkocht. Waarom?
Omdat het lastiger sleutelen is aan "vreemde" fietsen omdat je er minder ervaring mee hebt.
Als dat een argument van een FM zou zijn dan weet je dat je een slechte hebt. Een fiets is min of meer lego, dat is geen rocket-science. Zeker de fietsen met een derailleur versnelling zijn allemaal 13 in een dozijn.

En als je dan op doortocht bent en eindelijk die FM gevonden hebt die je denk je kan helpen dan geef je als FM ook echt wel je visitekaartje af.
_Peter_ schreef:
za 23 jul, 2022 09:14
Als dat een argument van een FM zou zijn dan weet je dat je een slechte hebt. Een fiets is min of meer lego, dat is geen rocket-science. Zeker de fietsen met een derailleur versnelling zijn allemaal 13 in een dozijn.
Ik kan me toch goed voorstellen dat menige fietsenmaker geen zin heeft om alle benodigde gereedschap voor oude fietsen bij te houden. Met oude bedoel ik dan echt oude, dus nog voor 6-speed.
Ik heb tijdens het wachten ergens in de jaren 90 wel eens zo'n conversatie meegemaakt. Een oudere dame had wat aan haar fiets en wilde die ook een onderhoudsbeurt laten geven. De fietsenmaker legde haar omstandig uit dat dat haar maar liefst 60 gulden ging kosten, terwijl het (smerige wrakke, maar dat zijn mijn woorden) ding nog geen twee tientjes meer waard was. Teleurstelling alom.