Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderweg: trapas verschuift - Forum Wereldfietser

Onderweg: trapas verschuift

heb een santos met rohloff + ketting en eccentrische bottom bracket

Ik had de laatste vakantie problemen met het spannen vd ketting, waarschijnlijk omdat het schroefdraad van binnen kapot was dacht de dealer. Bij een onderhoudsbeurt bij diezelfde dealer bleken ze dit te kunnen fixen. Er is, meen ik me te herinneren, ook een nieuwe trapas ingezet

Momenteel ben ik onderweg in Kroatie en net tijdens een merkte ik dat mijn ketting rammelde. Mijn trapas bleek verschoven (zie fotos)

Ik heb het terug kunnen duwen en hij lijkt nu vast te zitten. Ik vraag me alleen af hoe dot kan verschuiven? Is dat omdat ik die inbusbouten niet goed genoeg vast had vastgedraaid (vanwege het kapotte schroefdraad eerder ben ik wat voorzichtiger, maar naar mijn mening zat de boel wel vast) of zou de reparatie misschien toch niet gelukt zijn en komt dat pas bij intensief gebruik zoals nu op reis aan het licht?

Ik fiets nog door maar Montenegro en Albanië is de bedoeling dus ik maak me een beetje zorgen. Hopelijk was het een incident maar het zou ook kunnen dat het steeds erger wordt. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Bijlagen

Het is zo’n situatie beter om een dealer/fabrikant te bellen om advies dan af te gaan op onze goedbedoelde raad.
Zeker omdat de dealer blijkbaar ook al aan hetzelfde probleem heeft gesleuteld. Eerst op de hoogte stellen en in overleg met de dealer.
Voor nog meer info maak een foto van het huis van de trapas en zo duidelijk mogelijk de twee inbusboutjes.
Thx voor de reacties. Dealer heb ik ook gemaild.

Ehm de boutjes, moet/kan ik die er helemaal uitdraaien? Vastgedraaid voegt het weinig toe denk ik, een foto. Ben hier niet bekend mee. Evenals het huis van de trapas :)

Bijlagen

Een zekere heer uit Amsterdam van een aldaar gevestigde fietsenwinkel heeft op YouTube gezet hoe het moet:

https://m.youtube.com/watch?v=L5Fj1QXMbMQ

Of met peren vergelijken:

https://m.youtube.com/watch?v=i3BxmJwvXK8

Zit het schroefdraad nog netjes in waar de inbusbouten in gedraaid worden? Is er niets afgebroken?
Van dit soort trapassen weet ik niet veel maar van lengteverstellingen van ligfietsen weet ik dat die regelmatig te hard worden aangedraaid waardoor de uiteinden van de klemmende cirkel tegen elkaar gaat komen en het verleidelijke nog harder aandraaien er uiteindelijk toe leidt dat er iets breekt, en dat zijn niet de stalen boutjes.
M.a.w. houdt je aan de aanhaalmomenten.
Er lijkt volgens mij niets afgebroken.

@Leon ja ik denk dat ik in het verleden te hard heb aangedraaid. Daar waak ik nu voor en mss zat de boel te los en verschoof de trapas daardoor. Maar ik had het gevoel ze gewoon te hebben aangedraaid tot ze vast zitten. ‘Vast is vast’ Ik ken het filmpje van de Vakantiefietser :)

Bijlagen

Ik had verwacht dat het EBB over de volledige breedte de ruimte zou vullen (en dus met de boutjes goed klem kan worden gezet in het frame). Gezien foto 1 is dat dus niet het geval.

En ik zou verwachten dat het EBB als het los zit vanwege de spanning van de ketting eerder zou draaien i.p.v. opzij schuiven.
Goed schoonmaken, inbusbouten demonteren, schroefdraad inspecteren, ketting op spanning brengen en weer vastzetten.

Mocht je schroefdraad er toch uit zijn dan zou je bijvoorbeeld met langere inbusbouten en moeren met ringen kunnen gaan werken. Maar misschien zitten er wel gewoon een stel moeren tegenover de inbusbouten in het frame en kun je die los vervangen? Hangt ook een beetje van je bouwjaar en type Santos af hoe het precies zit. Met een frame uit een andere batch kan het zomaar weer net wat anders zitten ;)

Rustig aandraaien en zeker niet doordraaien als de nokken aan beide kanten van de opening contact hebben gemaakt, maar waarschijnlijk zit het ver daarvoor al meer dan vast genoeg.

En als je jezelf er niet in vertrouwt, zoek dan een lokale (fiets-/auto-/motor-/etc-/)werkplaats op en laat het ze aldaar doen.
De twee bouten moet je om en om steeds vaster draaien tot ze strak genoeg staan. Dus niet eerst de ene helemaal vast en dan pas de ander, want dan loop je het risico dat er dingen gaan breken.
Jurr schreef:
vr 15 jul, 2022 17:13
Maar misschien zitten er wel gewoon een stel moeren tegenover de inbusbouten in het frame en kun je die los vervangen?
Zo zou iemand met duurzaamheid en een lange levensduur van een frame in het achterhoofd inderdaad een frame ontwerpen maar of dat anno 2022 inderdaad ook effectief zo wordt gedaan daar durf ik m'n hand echt niet voor in het vuur steken. Uitzonderingen in de nichemarkt (maatbouw) daargelaten. :lol:

'k Heb al voldoende ontwerpen gezien op fietsvlak die, vaak zelfs aanzienlijk moeilijker te produceren zijn, maar die behalve dat ze moeilijker zijn te herstellen of vervangen functioneel niets toevoegen.
Gezien de sporen zie de foto.
77938315-014C-4D13-8265-16F0D80530A0.jpeg
77938315-014C-4D13-8265-16F0D80530A0.jpeg (56.03 KiB) 1205 keer bekeken
Hebben ze nogal moeite gehad met het verdraaien van de excenter.
Bouten mogen op 12 nm, dat is vaster dan je denkt, de tip van Jurr om langere bouten te gebruiken, die vast te zetten en dan op de achterkant een moer te draaien op het stuk wat dan uitsteekt,hou de bout op zn plek en draai de moer aan maar hoeft niet heel vast, moet alleen voorkomen dat de bout kan los komen.

Of jij hebt de boel niet goed vast gezet, of het schroefdraad is toch dol en dan voorkomen de moeren dat de boel weer los komt,

Wens je een fijne vakantie zonder problemen, toch vragen of zorgen bel morgen even naar Roel Peerenboom en vraag naar de werkplaats chef, das een aardige vent :wink:
Jurr schreef:
vr 15 jul, 2022 17:13

En als je jezelf er niet in vertrouwt, zoek dan een lokale (fiets-/auto-/motor-/etc-/)werkplaats op en laat het ze aldaar doen.
Als je de boel echt kapot wil hebben dan ga je in Kroatië op zoek naar een fietsenmaker. Die hebben over het algemeen (als je ze al vindt) weinig verstand van moderne fietsen is mijn ervaring.
Langere bouten, moeren en stevige, passende ringen voor de zekerheid er bij kopen. Als je het loshaalt niet smeren, evt iets wat frictie geeft zoals ze voor carbon zafelpennen gebruiken er tussen.
( of tandpasta voor nood..)
Inmiddels ben ik 150 km probleemloze kilometers verder. Dank voor alle reacties.

De bouten er helemaal uitdraaien durf ik hier niet. Ik ben toch bang dat er misschien iets met het schroefdraad is en ik ze niet meer terugkrijg. Het functioneert nu zoals het hoort, hopelijk blijft dat zo.

Eenmaal thuis, hopelijk na het volbrengen van deze route last ik er nog eens goed naar kijken.
Mooi te horen dat het weer goed lijkt te zitten. Goede reis verder!