Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kraak tijdens fietsen - Forum Wereldfietser

Kraak tijdens fietsen

Vraagje, ik ben onderweg en fiets nu in Duitsland. Tijdens het fietsen zit er continue een vervelende kraak in mijn fiets, vooral op oneffen wegdek (en dat is er hier nogal veel). Als ik mijn edele achterwerk optil is het weg, ongeacht of ik doortrap of niet. Maarja, ik moet nog 1400 km en dat fietst niet zo fijn

Voor ik wegging heb ik de zadelpen schoongemaakt en ingevet, maar ik vond het een beetje raar vet (van Decathlon, het was rood). Ik ben ook voornemens om zo een pot vaseline te kopen en hem daar nogmaals mee in te vetten.

Maar ik vind het toch een verontrustend geluid. Kan het ook iets anders zijn? Met mijn ongeoefende oog zie ik zo geen beschadigingen, maar dat zegt niets. Ik zit in ieder geval niet helemaal rustig. Moet ik nog ergens op letten?

Het gaat om een Cube Nuroad gravelbike en ik heb zo'n 20kg bagage bij me.
Zoeken. Lees dit: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Als iets van metaal kraakt door ontbreken van vet maakt het type vet in een onderweg-geval niet zo veel uit. Wel zal dunvloeibaar spul waarschijnlijk minder lang werken.
Haal desnoods wat van het hardgeworden vet van je voortandwielen voor dit doel.

Probeer het niet op te lossen door het boutje van de zadelstrop extra hard aan te draaien want dat is vaak een stalen boutje in aluminium schroefdraad. Dat draai je zo kapot.
Cube is een Duits fietsenmerk met een heleboel dealers in Duitsland. Ga daar eens langs.
Op de site staan de dealers, postcode invullen en je hebt er een heleboel.
De klem van de zadelpen die het zadel vasthoudt? Een vulbus tussen zadelpen en framebuis?

Maar inderdaad, zadelpen zelf lijkt dan eerste verdachte, even losmaken en met willekeurig vet weer vastzetten is snel gedaan. Dan weet je of er verschil is kwa kraak.
Zou het het zadel zelf kunnen zijn?
Of het zadel zelf? Vaak ziiten de rails van het zadel alleen maar geklemd in het zadeldekframe en dat kan geweldig gaan kraken. Overigens stoort het mij niet meer als ik weet wat het is.
Arghhh.. ik ken dat. Ik heb mijzelf zo'n 2000 kilometer kapot geergerd aan een kraak in/bij mijn zadel. Extreem duidelijk te horen als ik op het zadel zat, volstrekt niet te achterhalen als ik van de fiets afstapte en echt alles controleerde.

Wat bleek uiteindelijk: door mijn gewicht drukte ik het zadel wat naar beneden, waardoor deze tegen een puntje van de zadelpen clamp aan kwam. Zo'n rubberkraak dus, die soms ook bij schoenen hebt. Uiteindelijk simpel opgelost door een stukje neopreen van een mondkapje om de clamp te wikkelen.

Natuurlijk is de kans heel groot dat dit niet bij jou de oorzaak is, maar je weet maar nooit.

Afbeelding
Heel erg bedankt allemaal! Het internet is hier in het noorden flut dus ik kon niet eerder reageren. Maar het is opgelost met een lekkere klodder vaseline uit een tube van €1,75. Lang leve de Kreislaufprobleme in Duitsland, waarmee een enorm aan aan apothekers komt :D
Het lokaliseren van een kraak is lastig. Kraak kan ook heel ergens anders van daan komen. Bijvoorbeeld trapas of stuur. Als je uit je zadel komt geef je vanzelf meer druk op je stuur. Het kan daar vandaan komen. Ik heb dat gehad terwijl ik dacht dat het mijn trapas was. Als je met een hand stuurt, dus je stuur anders belast, is het misschien weg. Test dat eens. Draai de boutjes rond het stuur los en vast, wellicht helpt het.
Zelfde verhaal over de trapas. Uit je zadel geef je een andere druk op de trapas.