Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd nieuwe fiets voor fietsvakantie met honden - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd nieuwe fiets voor fietsvakantie met honden

Hoi allemaal,

Sinds een paar jaar ben ik ook besmet met het fietsvakantie-virus. Tot nu toe heb ik altijd op mijn stadsfiets gereden met 1 hond in de hondenkar en kampeerspullen in de fietstassen. Ook langere dagtochten zijn een hobby. Maar, helaas, de stadsfiets bleek hier werkelijk niet voor gebouwd te zijn en is inmiddels behoorlijk versleten. Inmiddels is er een tweede hond gekomen en dus moeten er nu twee honden mee in de kar (beiden ca. 20kg en kar ook ca 20kg). Ik fiets in principe alleen, en sjouw dus ook alle kampeerspullen etc. zelf mee. Kortom, ik zoek een nieuwe fiets die geschikt is voor het fietsen met een flink beladen hondenkar en veel bagage. Ik fiets niet graag in de bergen, ben nogal angstig in afdalingen. Routes vooral op vlak en heuvelachtig terrein tot nu toe (Nederland, België, Duitsland). Offroad doe ik ook niet aan (althans, niet gepland :wink: )

Ik twijfel sowieso of een e-bike of gewone fiets geschikter zou zijn. En ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ook alleen fietsen met een hondenkar en kampeerspullen en wat voor fiets zij hebben of zouden aanraden? Ik googel en forum me al avonden lang suf en zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt voor het meedenken!
En hierbij ook de ingevulde checklist:

2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietsvakanties, dagtochten, weekendjes weg.

2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Relaxt doortrappen. Maar meer relaxt dan doortrappen :wink:

2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Liever rechtop

2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Af en toe wel

2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Op een gelegenheids-bospaadje of gravelstrookje na niet.

2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?
Europa, m.n. West-Europa

2.7 Wat voor vakanties worden dat?
Kampeervakanties, meerweekse tochten

2.8 Je lichaamslengte
170 cm

2.9 Je gewicht
Iets van 85kg

2.10 Je lichaamsbouw
Gespierde benen maar wel een buikje

2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Veel - kampeerspullen, hondenspullen en eigen spullen moeten mee kunnen op de fiets. Zeker 20kg op de fiets en achter de fiets komt een zwaar beladen hondenkar.

2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Vlakbij Utrecht

2.13 Wat is je budget?
Tot 3000 euro ongeveer. Langer doorsparen is altijd een optie

2.14 Welke fietservaring heb je?
Dagelijkse fietser voor woon-werkverkeer. Hobby wielrenner/mountainbiker geweest in het buitenland. Daar veel in de bergen gereden, inmiddels durf ik niet goed meer af te dalen na een vervelend fietsongeluk. Nu rij ik vooral dagtochten als hobby. Meermaals op kampeer-fietsvakantie geweest, ook meerweekse tochten in de Benelux/Duitsland. Tijdens fietsvakanties fiets ik gemiddeld 80km per dag.

2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Zo'n 80 km max.

2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?
Stadsfietsen, racefiets

2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Helemaal niks. Alles gaat naar de fietsenmaker.

2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Geen probleem

2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee

2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee hoor

2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Geen enkele voorkeur

2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Wachttijd is geen probleem
Ik heb 4 jaar geleden een e-bike gekocht omdat in dacht dat dat handiger was. Een paar weken geleden terug een gewone fiets gekocht. Ik merkte dat in enorm lui werd van de e-bike. Daarnaast ging mijn conditie ook echt omlaag.
Ik heb niet tegen e-bikes hoor. Maar wil mijn mening gewoon even mee geven.

Lees ik het goed dat enkel de honden en de kar 60kg wegen? Twee honden van 20kg en de kar alleen ook 20kg?
Als je dan voor een gewone fiets zou kiezen zou ik toch eerder een wat sportievere houding nemen. Dan kun je veel makkelijker kracht zetten op je trappers. Maar als hobby wielerrenner en mountainbiker zul je het verschil wel kennen neem ik aan.

Zeker even controleren of jou fietskar op je toekomstige fiets kan. Heb al verhalen gelezen waarbij de fietskar niet meer past vanwege een bagagedrager die in de weg zou zitten. Is eerder uitzonderlijk hoor maar het zou wel balen zijn.


Advies in fietsen kan ik je niet geven. Mijn budget is helaas nog nooit zo hoog geweest voor een fiets :lol:
Waar ga je voor.
Dat is de kwestie.
Ik zou eerst voor een elektrische fiets kiezen en daarna pas gaan nadenken.
60 Kilo voortzeulen!
Als je dat de hele dag op eigen kracht moet doen dan vergaat je de lol al rap.
Kies voor het plezier zou ik zeggen.
Dan heb je onderweg ook nog de tijd en energie om om je heen te kijken.
Uitdaging! Hoe rap trekt deze combi je accu leeg, en kom je dan nog van je plek. Is een geschikte ebike überhaupt vindbaar voor dit budget. Los daarvan, volgens mij trap je zelf ook een aardig vermogen weg. Hoe gaat dat heel blijven allemaal.

Op zoek naar een gebruikte bullit? Speld in de hooiberg..
Dank allen voor het meedenken! Tot nu toe altijd met 1 hond gefietst en dat ging prima op een normale fiets - zelfs tijd om te genieten en plezier te hebben ;) maar vrees inderdaad dat twee honden voortzeulen wel echt zwaar wordt. Overigens heb ik denk ik ietwat overdreven over het gewicht van de kar zelf, nog even opgezocht en de kar weegt zo’n 14 kg. Scheelt toch weer!

Bedankt voor de goede vragen en overwegingen. Alleen al het uitschrijven hier en het lezen van andermans overwegingen helpt me om mijn gedachten te ordenen. Heel fijn!

Wat betreft houding; wegens een eerder fietsongeluk is mijn pols deels verbrijzeld en sindsdien kan ik niet goed meer lange afstanden in een al te sportieve houding afleggen. Onhandig, maar niks aan te doen.
Grandonneur schreef:
di 12 jul, 2022 10:05
Uitdaging! Hoe rap trekt deze combi je accu leeg, en kom je dan nog van je plek. Is een geschikte ebike überhaupt vindbaar voor dit budget.

Op zoek naar een gebruikte bullit? Speld in de hooiberg..
Dat valt goed mee hoor. Ik trek een fietskar met 45 kilo bagage plus gewicht van kar. En dan soms nog een kind achterop en voortassen.

Met mijn achterwielmotor op dr laagste stand kan ik gemakkelijk fietsen. Eens in op snelheid ben duwt de motor goed voort.

Na 50km ben ik maat 1 blokje kwijt van de 5. Met hellingen zat het sneller gaan natuurlijk.
Maar als je zelf wat mee trapt dan zal de batterij lang mee gaan.

Ik weet er het fijne niet van. Maar ik zou denken dat een middenmoter bij zwaar gebruik sneller leeg gaat. Want als je daarbij harder trapt geeft hij automatisch meer kracht. Terwijl bij een voor of achterwiel motor geeft de motor nooit meer kracht dan dat je vraagt. Stand 1 blijft weinig kracht.
Kan volledig verkeert zijn hoor. Maar vind de denkpiste ergend wel logisch.

De buren hebben dezelfde bakfiets als ons maar dan met middenmotor. Wij achterwiel. En ze gaan beide even lang mee op 1 batterij die ongeveer even groot is. Onze is zelfs ietsjes lichter.
Een andere invalshoek.
Op een tandem weegt de tweede berijder ook al snel 60kg
Die draagt dan wel 150W bij aan de voortstuwing van het geheel.
@louuu kan er voor kiezen om die 150W te laten invullen door een motortje.
Op een accu van 500Wh kan @louuu dan ongeveer twee uur rijden.
(het rendement van zo'n fietsmotor+accu-systeem is bedroevend laag)

Als je thuis de ruimte hebt, zou ik gaan voor een bullittachtige fiets, ipv een fiets met kar.
tndmbkr schreef:
di 12 jul, 2022 11:31
(het rendement van zo'n fietsmotor+accu-systeem is bedroevend laag)
Vergeleken met aardolie raffineren+transporteren+tanken+verbranden-voorstuwen is het echter bepaald niet slecht. Als je een E-bike met een scooter vergelijkt en je beziet hoeveel benzine een scooter nodig heeft is zo'n ding alleen al daarom een rijdend milieudelict.

Verder denk ik dat je inschatting wel klopt.
Een middenmotor is denk ik wel een must want het rendement van een wielmotor is bedroevend laag als de snelheid zakt. Door zo'n motor wordt effectief stroom gejaagd die daardoor een vaste stuwkracht levert tot 25 km/u. Bij 25 km/u is het rendement dan vrij hoog, maar bij de helft van de snelheid is het rendement dus nog maar de helft daarvan en bij een kwart een kwart. Dat verklaart ook meteen dat wielmotoren warm kunnen lopen bij beklimmingen - de energie moet ergens heen: warmte dus.
(Misschien zijn er nu andere motoren; ik ben benieuwd naar rendements-toerental-trekkrachtgegevens)
Middenmotorten schakelen samen met de berijder terug in een lager verzet, en hebben dus geen last van rendementsverlies bij lage snelheden, mits de berijder ook echt terugschakelt natuurlijk.
Mijn achterwiel motor werkt heel goed. Op lagere standen ondersteunt hij wel tot 25km/h maar hij blijft niet perse doorduwen. warm wordt hij ook niet echt. Zeer aangenaam fietsen. Heb ook op veel andere fietsen gezeten met voor en achterwielmotoren die veel minder fijn fietste. die voelde je inderdaad echt doorduwen.

Denk dat je gewoon goed moet testen als je een achterwiel motor zou willen.

Mijn rendement is uitstekend. Ik fiets minstens net zo ver als een middenmotor. Ik heb een aparte r5te die niet meer verkocht worden. Motor voelt sterker aan dat dat hij eigenlijk is.

De lokale fietsenmaker (waar ik de fiets niet gekocht heb) vind het de fijnste achterwiel motor waar hij ooit op gefietst heeft.

Als je natuurlijk wat hellingen wilt doen is een middenmotor wellicht beter met zoveel gewicht. Vooral om weer vlot weg te kunnen rijden. Maar je kunt ook gewoon even stevig aanzetten de eerste meters. Een e-bike wil nog niet zeggen dat je helemaal niet meer hoeft te trappen natuurlijk :lol: Soms mag je zelf ook wel eens aanzetten hoor. De fiets laat dat wel toe :wink:


Ga het niet opdringen maar ik ben zeker en vast meer fan van een achterwiel motor. Zowel op onze bakfiets als op mijn gewonen e-bike.

En wat levensduur betreft. De aanschaf van een nieuwe middenmotor is minstens 2x zoveel als een achterwiel motor. Dus dan zou hij al 2x langer mee moeten gaan wat sowieso niet het geval zal zijn.
Mijn achteropeensigarendoosberekening gaat natuurlijk alleen op voor een route zonder verkeerslichten, ed.
Zodra je vaak moet optrekken, draait de naafmotor te vaak onder zijn optimale toerental, en wordt de accu leeggezogen. En haal je die twee uur niet.
Het probleem voor TS is dat je niet vrij bent in de keuze van een middenmotor. Je hebt maar te nemen wat de fabrikant van de fiets voor jou heeft gekozen.
tndmbkr schreef:
di 12 jul, 2022 15:45
Mijn achteropeensigarendoosberekening gaat natuurlijk alleen op voor een route zonder verkeerslichten, ed.
Zodra je vaak moet optrekken, draait de naafmotor te vaak onder zijn optimale toerental, en wordt de accu leeggezogen.
Dat is niet wat ik ervaar met mijn fiets. De bakfiets daarentegen wel. Maar mijn mijn gewone fiets heb ik tijdens de fietsvakantie weinig last. Echt stadsverkeer is een ander verhaal. Maar dan zuipt de middenmotor de accu ook gewoon leeg.

Ik heb het natuurlijk specifiek over mijn fiets. Heb ook al anders ervaren met andere fietsen.
Misschien kan je zo ook op reis? Spaart heel wat batterijstress uit ;-)
Aniphys schreef:
di 12 jul, 2022 17:49
Misschien kan je zo ook op reis? Spaart heel wat batterijstress uit ;-)
Haha geweldig - dit topic kan dicht, oplossing gevonden :P