Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tik in de achternaaf - Forum Wereldfietser

Tik in de achternaaf

Ik heb een technische vraag voor de kenners onder ons.
Sinds een aantal weken hoor ik geregeld een tik tijdens het fietsen. Ik hoef niet eens veel kracht te zetten op de pedalen. Soms is het er, soms niet. Wanneer ik dan de crank een halve slag terugdraai tijdens het fietsen, is de tik vervolgens weg. Ik ben er vrijwel zeker van dat de tik uit de body van de Shimano XT FH-8010 komt. De naaf is nog geen 2 jaar oud dus slijtage lijkt me sterk.
Nu heb ik de steekas al eens losgehaald. Alles zag er schoon en onbeschadigd uit maar na opnieuw vetten en montage, is de tik niet weg.
Wat ik wel gemerkt heb is dat er een kleine speling in de body zit. Met de cassette erop, is het goed te zien.
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit kan oplossen. Ik heb echter geen idee hoe ik de body kan demonteren? Het is een steekasnaaf dus dit werkt niet met een inbussleutel.
Alvast bedankt
Niemand?
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
>> fietstechniek >> bijgeluiden
tja... het eerste waar ik denk: zit er links of rechts een kogeltje te weinig in het lager?

de freewheelbody is los te halen, als je de as er uit haalt (en dan gelijk de lagers controleert en invet :wink: ) en er een dikke inbus insteekt en zo de freewheelbody los te draaien (een filmpje op joe-tjoep zoeken en dan zie je het). maar helpt dit?
je noemt de speling op de freenwheelbody. die kun je bekijken, maar geeft dat een tik?

de freewheelbody openhalen.. weet ik zo niet. bij vervangen van de freewheel-body is een punt dat een losse body (bijna) net zo veel kost als een complete naaf... dus koop dan een naaf en dan heb je gelijk nieuwe kogeltjes of zo of je doet iets naders met de naaf
Als ik naar de pdf kijk dan kan je de locknut met naafsleutels los krijgen. Op beide locknuts zie ik een soort inkeping. Daarna werkt het het zelfde als een normale quickrelaese as.

Filmpjes hoe dat moet kan je vinden op youtube.

https://si.shimano.com/api/publish/stor ... -3867A.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=HrRBQWI-8nY
Ik zou toch echt eerst veel beter zoeken vooraleer je achterwiel of wat dan ook uit elkaar haalt.
Zie de link naar m-gineering.
In die body's zit altijd wat speling. Bovendien kraakt het niet daardoor. Tussen body en cassette zit meestal nog meer speling. Ook dat kraakt afaik niet.

Gokje: test eens zadel- en stuurpen. Dan alle kleine boutjes, zelfs aan de bagagedrager en spatborden. Dan trapas, cranckstel, balhoofdstel, frame etc.
Leon schreef: Gokje: test eens zadel- en stuurpen. Dan alle kleine boutjes, zelfs aan de bagagedrager en spatborden. Dan trapas, cranckstel, balhoofdstel, frame etc.
Dat heb ik al gedaan (nieuwe crank ingezet, pedalen vervangen, stuur of zadel is het niet) De tik komt echt uit de achternaaf. Anders zou het ook niet verdwijnen wanneer ik even de pedalen een halve slag achteruit draai tijdens het fietsen.
hoogframe schreef: tja... het eerste waar ik denk: zit er links of rechts een kogeltje te weinig in het lager?
Daar zat ik ook aan te denken. Er zat idd nog wat ruimte tussen de kogeltjes. Maar volgens mij waren het er 13. Ik ga het nog eens checken.

Die PDF sheet had ik nog niet gevonden. Thanks
Auk schreef:
zo 10 jul, 2022 14:15
De tik komt echt uit de achternaaf.
Zeker weten waar getik vandaan komt heb ik al een tijd opgegeven.

Achternaven met spontaan te weinig kogeltjes ben ik nog niet tegengekomen. Of er moet er een spontaan spliterwt zijn geworden, maar dan heb je geen subtiele tik.
Wat zegt jouw fietsenmaker?
aangeven waar een tik vandaan komt kan heel lastig zijn.
Twee plekken die ik na uren zoeken heb gevonden: de spaken waar ze over elkaar schuren kan ook een tik geluid geven, een doekje erdoor en het lost zichzelf op.
De pendalen losschroeven en schroefdraad invetten.
o ja nr drie de zadelpen ook invetten.