Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik krijg zadel niet recht... wat doe ik fout? - Forum Wereldfietser

Ik krijg zadel niet recht... wat doe ik fout?

Ik ga binnenkort voor het eerst op een fietsvakantie en heb een mooie Koga Traveller tweedehands gekocht.

Na een paar oefentochtjes kreeg ik toch een beetje last van mijn onderrug, dus ik wilde wat gaan spelen met de positie van zadel en stuur.

Bij het verstellen van het zadel merkte ik dat ik hem heel moeilijk waterpas kreeg. De zadelpen is volgens mij deze: https://www.internet-bikes.com/174601-s ... um-zilver/ maar ik moet het geribbelde onderstuk helemaal naar achter schuiven (zelfs zo ver dat de inbusbout flink scheef komt te staan) om het zadel enigszins waterpas te krijgen. Nu is het ook weer een SQ Lab zadel, waarvan de fabrikant zegt dat de "zadelneus altijd horizontaal tot licht naar boven is gebogen." Op het plaatje van de fabrikant staat de neus dan weer naar benéden! Zie: https://www.sqlab.nl/collections/zadels ... 1885296684

Heel verwarrend allemaal. Ik kende deze variant zadelpen nog niet en vroeg me af of ik het goed doe. Zie foto:
zadel.jpeg
Voor een goede bikefitter rond Amsterdam houd ik me ook aanbevolen (Niet Kaptein want die heeft me laten weten dat hij geen tourfietsen fit. Wel zei hij dat mijn houding er 'nagenoeg' goed uitzag, maar ik ervaar dus nu toch lichte rugklachten).
Het is echt alleen de inbus los draaien.
Zadel in de juiste positie zetten.
En weer vast draaien.

Maar dit zijn wel echt rot zadelpennen. Meestal zit het ribbeltje net verkeerd zeg maar.
M276 schreef:
do 07 jul, 2022 21:32
Het is echt alleen de inbus los draaien.
Zadel in de juiste positie zetten.
En weer vast draaien.

Maar dit zijn wel echt rot zadelpennen. Meestal zit het ribbeltje net verkeerd zeg maar.
Ja het zou simpel moet zijn... heb echt het gevoel dat ik iets niet snap. Maar mijn probleem is dus dat ik de zadelhoek niet krijg zoals op het plaatje van SQ Lab:
Screenshot 2022-07-07 at 21.41.47.png
Als ik het geribbelde stukje min of meer recht op de zadelpen leg, staat het zadel echt belachelijk ver met de neus omhoog.
zoals M276 al opmerkte: dit zijn rotzadelpennen, dus vervangen door zadelpen met 2 inbussen: 1 voor en 1 achter.
geert11 schreef:
do 07 jul, 2022 21:42

Als ik het geribbelde stukje min of meer recht op de zadelpen leg, staat het zadel echt belachelijk ver met de neus omhoog.
Wat maakt dat je vindt dat 'ie er recht op zou moeten liggen?

Maar zoals al vaker hier gezegd, doe mij maar eentje met twee bouten. Thomson in mijn geval, maar je kan ook prima iets goedkopers pakken.

Misschien heeft je favoriete fietsenmaker nog wel een zadelpen liggen met wat montagesporen na bijvoorbeeld van een nieuwe fiets verwijderd te zijn en vervangen voor een verende? Sturen en stuurpennen kun je zo ook wel eens goedkoper vinden.

En ach, pijn in je rug kan ook gewoon wennen zijn. Misschien helpen wat oefeningen voor je rugspieren wel?
Volgens mij moet je niet kijken hoe die stukjes staan. Die mogen best schuin staan. Het gaat om het zadel. Wat jouw beste positie is kun je alleen zelf bepalen. Zuiver horizontaal is een uitgangspunt en meestal al best aardig, maar meer niet.
De ribbeltjes beperken je keuze wel een beetje. Daar doe je in zo'n geval niks aan. Het zadel er tussenin proberen te foetelen moet je niet proberen, dan vernaggel je de boel. Voordat je de bout stevig aantrekt moeten de ribbeltjes netjes in elkaar vallen.

Dus probeer één positie een aantal ritten. Pas depositie dan één ribbeltje aan. Fietsen. Daarna weer. Fietsen. Tot je duidelijk voorbij de stand bent waar je moet zijn. Dan weet je wel welk ribbeltje het beste past.

Na veel kilometers kan het zadel inzakken en opnieuw afstelling nodig zijn.
Fijn dat jullie zo snel reageren, ik voel me echt geholpen!

Jurr, hij staat inderdaad vrij recht zo, maar gevoelsmatig zou de mogelijk moeten bestaan het zadel te variëren van iets omhoog gekanteld tot iets omlaag gekanteld (ipv veel te ver omhoog tot net recht).

Ik ga een nieuwe zadelpen overwegen en zal eens bij de fietsenmaker langsgaan!

En ik zal me ook niet teveel zorgen maken over mijn rug.
Misschien draai je de inbus niet los genoeg.
Je zou de zadelklem over het ronde gedeelte van de zadelpen moeten kunnen verstellen / bewegen waardoor de punt van het zadel of omhoog. Of naar beneden gesteld kan worden. Maar die ribbels beperken je een beetje in de stand.

Met pijn in je rug zou ik het trouwens meer zoeken in de stuurhoogte / stuur afstand


Wat is trouwens de diameter van de zadelpen?
Ik heb dacht ik nog ergens 1tje liggen
mooi is hij niet. Maar wel beter afstelbaar
Dit is een ingewikkeld systeem. Het lukt mij alleen met twee waterpassen. De eerste om de fiets precies verticaal te zetten en de tweede op het zadel om het perfect horizontaal te krijgen. Bij de FM wordt ook wel eens een derde gebruikt. Die leggen ze dan op het bagagedrager, zodat ze kunnen zien dat de fiets ook echt horizontaal staat.
HenkS schreef:
vr 08 jul, 2022 10:52
Dit is een ingewikkeld systeem. Het lukt mij alleen met twee waterpassen. De eerste om de fiets precies verticaal te zetten en de tweede op het zadel om het perfect horizontaal te krijgen. Bij de FM wordt ook wel eens een derde gebruikt. Die leggen ze dan op het bagagedrager, zodat ze kunnen zien dat de fiets ook echt horizontaal staat.
Zo'n fietsenmaker zou ik dus hartelijk bedanken want die verkoopt schijnnauwkeurigheid. En heeft kennelijk een erg scheve vloer. Je eerste afstelling maakt helemaal niet veel uit. Je moet sowieso experimenteren voor het beste resultaat.
En sinds wanneer zitten bagagedragers per definitie recht?

Het systeem met de losse stukjes op de foto is inderdaad wel een gepiel om dat zonder verkeerde materiaalspanningen gemonteerd te krijgen. Op het moment dat je de 'klik' vannkeuze gemaakt hebt moet je langzaam re bout aandraaien terwijl je door de onderdelen te bewegen het meest 'ontspannen' punt voor de passingen zoekt. Je kunt evt streepjes zetten op de twee klikkende onderdelen om te onthouden welke je geprobeerd hebt. In dit geval is montagevet wél gunstig. De krachten worden opgevagen door de ribbels en juist niet door wrijving.
Je hebt ook pennen die het op wrijving doen. Die moet je afaik droog op de glijvlakken monteren en af en toe naspannen.