Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaak vervangen of niet? - Forum Wereldfietser

Spaak vervangen of niet?

Een spaak is licht beschadigd door het slot. Het lijkt er niet op dat het een slag in het wiel heeft veroorzaakt. Is het slim de spaak toch preventief te vervangen? Of wachten tot de volgende onderhoudsbeurt aan het einde van het jaar.
IMG_2035.JPG
Ik zou hem vervangen. Het is een kleine moeite.
Als die achter de cassette zit, mocht die aanwezig zijn, of achter iets anders, is het weer geen kleine moeite. 8)
Flix schreef:
do 07 jul, 2022 13:29
Als die achter de cassette zit, mocht die aanwezig zijn, of achter iets anders, is het weer geen kleine moeite. 8)
Het is een wiel met Rohloff naaf.
Tobin schreef:
do 07 jul, 2022 13:41
Flix schreef:
do 07 jul, 2022 13:29
Als die achter de cassette zit, mocht die aanwezig zijn, of achter iets anders, is het weer geen kleine moeite. 8)
Het is een wiel met Rohloff naaf.
Ik verbuig vaak spaken erger dan dat om ze door een gat in de naaf te wurmen als er een spaak gebroken is, tenzij je echt handig bent met wielen spaken en spannen zou ik hem gewoon laten zitten, het is een stevige spaak, heeft ie al bewezen want is niet gebroken :wink:

lig je er wakker van laten vervangen door een Rohloff specialist die wel de goede spaak gebruikt.[2.0 - 1.8 - 2.0 race spaak] of zelf maar dan weer wel met de goede spaak :wink:
Ik zou 'm alleen vervangen als ie vlak bij / in de spaaknippel te strak verbogen is. Daar breken ze namelijk nog wel eens af. Dat lijkt hier niet het geval.
Mr. Z schreef:
vr 08 jul, 2022 19:13
Tobin schreef:
do 07 jul, 2022 13:41
Flix schreef:
do 07 jul, 2022 13:29
Als die achter de cassette zit, mocht die aanwezig zijn, of achter iets anders, is het weer geen kleine moeite. 8)
Het is een wiel met Rohloff naaf.
Ik verbuig vaak spaken erger dan dat om ze door een gat in de naaf te wurmen als er een spaak gebroken is, tenzij je echt handig bent met wielen spaken en spannen zou ik hem gewoon laten zitten, het is een stevige spaak, heeft ie al bewezen want is niet gebroken :wink:
Een spaak onder spanning is natuurlijk wel wat anders dan een spaak zonder spanning.

Haal een paar spaken van de juiste lengte bij de fietsenmaker en als het onderweg nodig is vervang dan de spaak. (Zorg ook voor de juiste maat nippelsleutel)
Mijn ervaring met gebroken spaken is: fiets er niet mee door en vervang ze zo snel mogelijk, anders breken er nog meer en ben je nog verder van huis.
Onderweg zou ik deze niet vervangen. De kans dat hij zeer binnenkort breekt vanzege die beschadiging is immers klein.

Thuis zou ik hem wel vervangen, maar ik zou wel eerst nazoeken of het verstandig is om bij een Rohloffnaaf één spaak er zomaar uit te draaien zonder de andere spaken te lossen. De flens van Rohloffnaven is immers een beetje kwetsbaar, gezien de verhalen die ik er over lees. Ikheb zelf geen Rohloffiets. Misschien dat iemand anders het hier weet? Als het geen kwaad kan haal je er thuis eerst de spaak uit en kun je die dan opmeten, of doet je fietsenmaker dat. Ondertussen fiets je dan even niet met de fiets.
Voor een grote tocht, zeker zwaarbepakt door ruig terrein, zou ik hem liever vervangen, maar anders heeft het geen haast. Het is overigens wel de reden waarom ik een hekel heb aan het standaardslot zoals dat in Nederland doorgaans gemonteerd wordt.