Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenplaklijm, hoe vaak vervangen? - Forum Wereldfietser

Bandenplaklijm, hoe vaak vervangen?

Voor mijn trip neem ik natuurlijk een bandenplakreparatiesetje mee. Daar zitten nu twee ongeopende tubes bandenplaklijm in. Van vorig jaar en het jaar daarvoor. Hoe weet ik of die nog goed zijn? Ooit eens geconfronteerd met een tube die nooit gebruikt was, maar toch leeg bleek.

En maakt het uit als ik hem openmaak om te kijken, of vervliegt het dan nog sneller?


Alvast dank,
Sylvia
Ik koop jaarlijks een nieuwe tube. Kost een paar euro en je hebt een zorg minder.

In de praktijk heb ik de solutie nagenoeg nooit op fietsvakantie, heel soms op de racefiets, en een paar keer per jaar voor de stadsfietsen van de gezinsleden nodig (als ze in een stuk bierglas of scherp stuk metaal zijn gereden).
Als je de tube nu openmaakt en de lijm is nog helemaal dunvloeibaar, vers dus, dan blijft dat de komende paar maanden nog wel zo. Mijn tubes gaan meestal wel een paar jaar mee.
Dank voor jullie reactie!
Er zijn ook bandenplakkers te koop waarbij je geen lijm hoeft te gebruiken. Ik gebruik deze al jaren. Werken goed en geen geklieder met lijm.
Ook die stikkers hebben een datum waarop ze niet meer te gebruiken zijn, alleen staat die niet op de verpakking. Dat is dus net zo beroerd als bandenplaklijm die niet plakt. Heb helaas regelmatig gehad dat de band ondanks de handleiding gevolgd te hebben de plakkers (van Park-Tool) toch weer loslieten. Dan maar een extra reservebiba meenemen en 's avonds in alle rust de band plakken.(met een nieuwe tube lijm)
Leon schreef:
wo 06 jul, 2022 14:02
Als je de tube nu openmaakt en de lijm is nog helemaal dunvloeibaar, vers dus, dan blijft dat de komende paar maanden nog wel zo. Mijn tubes gaan meestal wel een paar jaar mee.
Denk er wel om dat je bij het afsluiten van de tube zodanig in der tube knijpt dat er geen lucht in de opening zit - liefst een kleine bobbel - en dat je dan het dopje er op draait, zodat er geen lucht in de tube ingesloten zit, want dat zorgt voor de uitharding.

Die tube eerdergenoemd die hard geworden was, daar moet sprake geweest zijn van een lek in de wand van de tube, anders wordt het niet hard.