Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goedkoop fietsgereedschap (voor oudere fietsen?) - Forum Wereldfietser

Goedkoop fietsgereedschap (voor oudere fietsen?)

Ik ben aan het rondkijken voor een (goedkoop) fietsgereedschapskoffertje.

Ik kom in veel reviews (zoals decathlon of lidl) de opmerking tegen dat de set "voor oudere fietsen" bedoelt is.
Nu heb ik zelf een oude fiets maar ook een recentere (4,5 jaar) bakfiets.

Welke gereedschap kan daar (niet) inzitten dat specifiek voor oudere fietsen is? En wat is er dan anders aan gereedschap voor nieuwe fietsen?
Je kan beter die koffers links laten liggen.
En gewoon los kopen wat je nodig hebt.
Kwaliteit van los gekocht gereedschap is beter.
Plus in zo'n koffer zit veel wat je echt niet nodig hebt.
Of al hebt omdat je het ook voor andere dingen gebruikt.
Mijn ervaring is dat je voor oude fietsen beter gereedschap nodig hebt dan voor nieuwe.
Ook heeft niet iedere “oudere” fiets hetzelfde gereedschap nodig. En wat versta je onder oud? De een vindt 5 jaar oud, de ander een fiets van voor 2000. En als het past op jouw fiets wil dat nog niet zeggen dat je dat specifieke gereedschap ook zelf zal gebruiken. Dus koop pas iets, en dan goed, wanneer je het nodig hebt.
En koop gereedschap dat sterk en slijtvast moet zijn niet uit de eurobak bij de kassa.
Ketting zweep set om cassette af te nemen heb ik vroeger zelf nog gemaakt van stuk staal en een oude ketting. Kost niets en oer degelijk
Senior2 schreef:
wo 06 jul, 2022 09:20
Ketting zweep set om cassette af te nemen heb ik vroeger zelf nog gemaakt van stuk staal en een oude ketting. Kost niets en oer degelijk
Moet je maar net staal, een ketting, klein ijzerwaren, een boor en een zaag hebben liggen :wink: .
zo’n ding kost in de winkel een tientje. Hoelang moet je betaald werk doen om een tientje te verdienen versus hoe snel heb je hem gemaakt?
Senior2 schreef:
wo 06 jul, 2022 08:46
Ook heeft niet iedere “oudere” fiets hetzelfde gereedschap nodig. En wat versta je onder oud? De een vindt 5 jaar oud, de ander een fiets van voor 2000.
Ik vind een fiets dan pas oud als ze hem bij de "historische rijwielvereniging De Oude Fiets" interessant vinden. Een bakfiets heeft bovendien misschien weer andere speciale dingen.
Goed gereedschap is belangrijk, maar sommige dingen, zoals een kettingzweep, kun je als thuisklusser gerust in budgetversie kopen.
Shorttrack schreef:
di 05 jul, 2022 23:20
Ik kom in veel reviews (zoals decathlon of lidl) de opmerking tegen dat de set "voor oudere fietsen" bedoelt is.
Welke gereedschap kan daar (niet) inzitten dat specifiek voor oudere fietsen is? En wat is er dan anders aan gereedschap voor nieuwe fietsen?
Met een voorbeeld krijg je denk ik concretere antwoorden. Ik vermoed zomaar (nu, uit de losse pols), dat er met 'ouder' bedoeld wordt geen Rohloff, hydraulische/schijfremmen, riem. Hier weten we wel dat je inmiddels best een oudere fiets met Rohloff (of Alfine oid.), en een splinternieuwe met derailleurs en velgremmen kunt kopen, maar ik denk dat de reviews die je bedoelt niet inspelen op de doorsnee wereldfietserforumlezer.

Groetjes,

Carl
Ik vind dat wel eens wordt vergeten om zelf te kijken of om de hulp van een fietsenmaker in te roepen.

- zelf kijken. Mijn Poppink laat zich schroeven met 3 maten imbus, een platte en een ster schroevendraaier.
Die combi past precies naast de inhoud van de Simson reparatiedienst in die doos.
Verder heb ik een paar tiewraps en wat tape bij de hand.
Wordt het serieus dan is er altijd een fietsenmaker te vinden.
- een fietsenmaker vragen wat die vindt dat je zoal mee zou moeten nemen.
Kost wat maar dan heb je ook wat.

Sorry, bericht van TS niet goed gelezen.
Antwoord:
Imbus setje, tang, schroevendraaiers, steeksleutels van 6 tm 15, spakennnippelsleutel, bandenplaksetje en verder pas kopen op het moment dat je wat nodig hebt zoals kettingpons, cassette afnemer of wat dan ook.
Zoals eerder gezegd liever niet de goedkoopste troep.
Poppink schreef:
wo 06 jul, 2022 11:06
- een fietsenmaker vragen wat die vindt dat je zoal mee zou moeten nemen.
Als je niet zelf aan je fiets kunt aflezen wat voor (speciaal) gereedschap je mee zou moeten nemen heeft het denk ik weinig zin om dat mee te nemen.
Ik heb een koffertje van Icetoolz van 10-15 jaar geleden. Voor standaard dingen is het wel handig. Het is al meerdere keren gebeurd dat je net dat ding nodig hebt, waarvan je dacht nooit nodig te hebben en dat toch in de koffer zat. Aan de andere kant, niet alles zit er in.

Tegenwoordig vervang is gereedschap (in het algemeen) met vrij dure spul die vaak beter werkt, maar je moet maar in die fase zitten dat je dat kan betalen. Koffertje is prima voor een af en toe klusser.
Momenteel werk ik met gereedschap van de action. Dat is toch noch toe altijd ok geweest voor wat ik er mee doe (ook huishoudelijke klussen). Dus ik denk dat een koffertje van de lidl wel voldoende zal zijn.

Bovendien weet ik ook niet in hoeverre ik echt aan mijn eigen fiets zal werken. Wil voorlopig niet te veel investeren daarin.


Momenteel heb ik niets van specifiek fietsgereedschap.
Inbus- of steeksleuteltjes zijn geen specifiek fietsgereedschap. Het is wel fijn als het past (en blijft passen), scheelt een hoop boutjes vervangen in de toekomst.
Voor de meeste dingen en wanneer je niet intensief klust is goedkoop gereedschap ook goed genoeg. Alleen sommige dingen waar veel preciesie of kracht bij komt zoals pedaalsleutels, een fietspomp, kettingpons en schuifmaat zou ik wel goede kwaliteit kopen. Goedkope ratelsleutels kunnen weer wel maar niet gebruiken om veel kracht mee te zetten.