Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingkast Idworx verwijderen gelukt maar het schijfje niet - Forum Wereldfietser

Kettingkast Idworx verwijderen gelukt maar het schijfje niet

Beste mensen,

Ik kon niet meer tekens in het onderwerp kwijt, dus het is een beetje cryptisch. Misschien wordt om die reden jouw nieuwsgierigheid gewekt. Nou ja, terug naar waar het om te doen is:
Ik heb een prachtig mooie Idworx Easy Rohler gekocht via Marktplaats: Rohloff naaf, Son naafdynamo met Schmidt Edelux koplamp, etc., maar ook een kettingkast.

Voor het poetsen van de fiets, waaronder ook het schoonmaken van de tandwielen en de ketting (dat dan nog wel), is het mij gelukt om de kettingkast te verwijderen. Ik kan bij de boutjes door de crank te verwijderen. Vind ik best omslachtig eigenlijk, maar goed. Wat me niet gelukt is te verwijderen is het plaatje dat tegen de trapper aan zit. Het overbrugt het gat van de kettingkast tot de trapas. De Idworx kenners zullen hopelijk begrijpen welk plaatje ik bedoel ;-).

Mijn vraag is nu: Kan ik dat plaatje verwijderen en, zo ja, hoe.
De inbusboutjes zitten namelijk op een plaats waar ik niet bij kan. Heb ik dan speciaal gereedschap nodig (inbussleutel met korte stift) of is er een andere oplossing?

Bijlagen

Zat dat ding niet vast achter je trapas?

Zou je anders is een foto willen plaatsen?
Zet in de Google zoekbalk "kettingkast idworkx" moet je al een eind kunnen komen. Zie ook dat je hier terecht kan komen.
M276 schreef:
ma 04 jul, 2022 19:59
Zat dat ding niet vast achter je trapas?

Zou je anders is een foto willen plaatsen?
Jup, dat zit ie...
WimB schreef:
ma 04 jul, 2022 20:38
Zet in de Google zoekbalk "kettingkast idworkx" moet je al een eind kunnen komen. Zie ook dat je hier terecht kan komen.
Dag Wim,

Ik heb natuurlijk eerst op internet gezocht naar een antwoord, maar daar dan ik vinden hoe ik de kettingkast kan verwijderen. Tja, dat is me dus al gelukt.
Misschien wat laat, maar toch.
Op YouTube tref je voor reparaties vaak sneller wat je zoekt dan met een Google zoektocht.
Poppink schreef:
di 05 jul, 2022 09:29
Misschien wat laat, maar toch.
Op YouTube tref je voor reparaties vaak sneller wat je zoekt dan met een Google zoektocht.
Dag Poppink,

Ook daar heb ik gezocht, maar zonder resultaat.
Hallo,
Dat plaatje zit inderdaad vast achter het rechter trapaslager. Dus als je het plaatje wil verwijderen zul je de complete trapas moeten verwijderen. Dus linkercranck + trapaslager verwijderen, dan kun je de rechtercranck + tandwiel eruit trekken. Daarna het rechtertrapaslager losdraaien. Let wel op dat de schroefdraad van dit rechterlager precies andersom "draait". Je draait het lager dus rechtsom om los te draaien. Daarna kun je het plaatje verwijderen. Voor de trapaslagers heb je wel een speciale (dop)sleutel nodig.
mvgr
Bert