Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maakt dit kans? - Forum Wereldfietser

Maakt dit kans?

Ik schrok ook toen ik deze noodreparatie zag. Had met de hersteller afgesproken dat hij metaal tot een haak zou buigen en gewoon aan de tas bouten. Maar blijkbaar is hij van idee veranderd. De man (in Thessaloniki) bouwt al eens een Cargobike en zag er best handig en betrouwbaar uit, maar ik weet niet wat ik er van moet vinden: "belachelijk" of "kan even mee".
IMG_20220704_141105.jpg
Even is ook een rekkelijk begrip, ik weet niet hoe de nerf in het hout loopt maar als dat in de lengte is dan duurt even ben ik bang maar kort, als de nerf haaks op de tas staat dan hout (kan het niet laten) het wel even wat langer. Ik zou er niet te lang mee door blijven rijden en op zoek naar iets beters gaan.
Ga uiteraard proberen een echte carradice haak te laten opsturen maar dat zal wel een week of twee kosten.
Creatief is het wel.
Maar zo te zien loopt de nerf horizontaal. Als je alleen maar superglad asfalt zou het even, geen idee hoelang even is, kunnen houden.
Maar een regelmatig verticale belasting van deze haak door richels en putten?
Ik moet er niet aan denken.
Sterkte met een wellicht betere oplossing.

Maar de prijs voor de creatiefste oplossing heb je al binnen.🙂
Je kan zien dat de haak dik is gehouden op de zwakke plek, de maker heeft duidelijk wel een idee van hoe hout werkt. Ik zou kijken of ik hem met de hand kan breken door er eens flink aan te trekken. Als hij dat overleeft zal het ook wel even goed gaan op de fiets.
Zwakke plek is denkelijk onderaan, hersteller dacht het schuifmechanisme van de oorspronkelijke haak te kunnen repliceren/redden maar dat zal wel een brug te ver zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat de zwakste plek in de rail zit.
Maar hoe vaker ik naar het plaatje kijk, hoe meer bewondering ik krijg voor de maker.
Je zou met touwen/snelbinders de tas nog extra kunnen vastwikkelen aan de drager. Dan worden de haken minder belast.
Dat zal ik doen, net een binnenband opengeknipt die voor dit doel meegaat.
Of een paar tyraps (kabelbinders) tussen alu rail en tas door en dan vast aan het bagagerek.
Tiewraps
Tyrex
Tie wraps, zeker, dan kan die haak zelfs weg. Maar de komende dagen een bus en wat bootverbindingen, plus in Turkije vaker hotels, dus niet praktisch om de tas te verankeren aan de drager.
Voor dat doel heb ik altijd twee korte spanbandjes mee.
CarlW schreef:
ma 04 jul, 2022 19:45
Tie wraps, zeker, dan kan die haak zelfs weg. Maar de komende dagen een bus en wat bootverbindingen, plus in Turkije vaker hotels, dus niet praktisch om de tas te verankeren aan de drager.
Je kan ook je tas permanent aan de fiets laten en de inhoud in een plastiek zak stoppen die je makkelijk in en uit de tas haalt.
Of je koopt in een bouwmarkt, die zullen er in Griekenland ook wel zijn, een zakje van 100 stuks en dan elke dag een paar nieuwe eraan.
Man, ik ben trots op mijn ecologische smurfvoetafdruk.
Ik stem voor de truc met het extra touw of de binnenband. En dan zo strak mogelijk vastzetten.
DaVinci schreef:
ma 04 jul, 2022 19:29
Of een paar tyraps (kabelbinders) tussen alu rail en tas door en dan vast aan het bagagerek.
Of een sjorband?
Oeps, willem.m is me voor.
Update: het houten been is niet meer. Na 1500 km waaronder 300 grove dacht ik al lang niet meer aan een betere reparatie. Maar uiteindelijk heb ik de haak zelf gesloopt: wat minderbegaafd geworden door afmatting en het late uur, mijn tas zonder het nodige beleid van de tubus gerukt en krak. Al bij al niet kwaad van de houtvezels.
Heeft het toch goed gehouden dus.