Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een tourfiets van rond de 300 euro - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een tourfiets van rond de 300 euro

Beste Wereldfietsers,

Voor een fietsvakantie deze zomer ben ik nog op zoek naar een goede tourfiets waarmee ik lange stukken lekker kan fietsen. Ik ben net afgestudeerd dus heb een beperkt budget maar wel tijd en zin om een fiets op te knappen. Ik heb nog niet heel veel fietservaring dus ik ben een beetje zoekende, maar van Poppink die op dit forum ook actief is hoorde ik dat dit de beste plek is voor tips!

Hierbij mijn antwoorden op de checklist:

1. Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fiets-(kampeer) vakantie Zuid-Frankrijk 1 maand. Waarbij we ongeveer 60 km/d willen fietsen zo’n 5 dagen per week. Tijdens het fietsen willen wel redelijk tempo houden maar zijn van plan om veel te stoppen. Niet voor thuisgebruik, vooral voor recreatie. Fijn als het enkele jaren meegaat bij weinig gebruik.
2. je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Relaxt de tijd nemen. In die zin dat snelheid en steeds door fietsen niet het doel is.
3. Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Wel een redelijk sportief model want wil wel goed door kunnen fietsen tijdens het fietsen zelf.
4. Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
In principe niet maar kan wel voorkomen dat we pas laat op bestemming zijn
5. Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Met name op verharde wegen met misschien een enkele tussendoor route op slechter wegdek.
6. Waar gaan de vakanties naar toe?
Relatief vlakke gebieden in Europa met wel een beetje op en neer maar geen sport klimmen. We beginnen deze zomer in zuid Frankrijk. Tussen bordeaux en Toulouse en dan door langs de mediterraanse kust en langs de rhone terug naar het noorden tot lyon.
7. Wat voor vakanties worden dat?
Het zullen altijd kampeertochten zijn waarbij we alle spullen mee hebben maar ik zal niet snel alleen gaan dus het gewicht kan gedeeld worden.
8. Je lichaamslengte
180 cm
9. Je gewicht
62 kg
10. Je lichaamsbouw
Redelijk normaal. Dun postuur.
11. Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Waarbij we al wel wat lichtere kampeerspullen hebben en niet veel luxe vragen dus waarschijnlijk aan de lichte kant van het spectrum zitten.
12. Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Den haag
13. Wat is je budget?
Rond de 300 euro wat niet heel veel is maar de fiets hoeft ook niet heel lang goed te blijven.
14. Welke fietservaring heb je?
Ik fiets zelden voor sport maar heb al wel 2 keer eerder een fietsvakantie gedaan. Toen van iets meer dan een week.
15. Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
60 km is nog leuk. Iets meer zou kunnen ook maar ik vind het fijn om ook echt dingen te zien en in de omgeving te zijn en een koffie te drinken in het dorp.
16. Welke fietsen heb je (gehad)?
Alleen stadsfietsen maar heb wel fietsen geleend al eerder waarbij ik merkte dat ik een vlinderstuur prettig vindt (maar een ander comfortabel stuur gaat waarschijnlijk ook goed).
17. Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik heb de tijd en zin om alles uit te zoeken en ben vrij handig (zeker met de tips/hulp van Poppink). Maar ik heb met fietsen opknappen niet veel ervaring.
18. Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ik ben juist op zoek naar een tweedehands fiets.
19. Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Ik kijk nu vooral naar sportieve fietsen met versnellingen en een stevige bagagedrager met een niet al te naar stuur (een race stuur lijkt met voor toeren niet heel fijn)
20. Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet op de fiets
21. Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Ik vind veel mooi genoeg zolang het geen jaren negentig glitterfeest is.
22. Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik vertrek al 30 juli dus er is wel een beetje haast maar heb ook de optie om nu nog te lenen.

Ben heel benieuwd wat jullie denken.

Groeten,
Reimer
Ik heb je een pb gestuurd
Welkom! Leuk plan! Mooie uitdaging ook met dat budget.

Ben je door het meelezen op het forum wellicht al bekend met deze 3 links van Wim, Michiel en Marten?

https://fietsvakantie.home.blog/

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

In een aantal antwoorden lees ik 'we'. Is/zijn de andere fiets(-en) al aangeschaft, en wat is/zijn dat voor fiets(-en)?

Als die andere fiets voldoet en het budget het toelaat zou je er een fiets naast kunnen zetten die qua afmontage redelijk gelijk is. Denk aan bandenmaat hetzelfde, aantal versnellingen hetzelfde, remsysteem hetzelfde. Dan kun je eventuele reserve onderdelen zoveel mogelijk delen, in plaats van sommige dingen dubbel mee te moeten nemen. Wat voor merk en typeaanduiding er dan op het frame staat maakt dan weer minder uit en hoef je daarin niet te matchen.

Is de 300 euro puur voor de aanschaf of moet eventueel (mogelijk ook achterstallig...) onderhoud daar ook van gebeuren? Vergeet ook niet het personaliseren van bijvoorbeeld stuur, zadel en eventueel nog andere onderdelen. En hoe zit het met je fietstassen en de inhoud daarvan? Met zo'n beperkt budget sowieso erg kritisch kijken naar de staat van de fiets, onderdelen vervangen is vaak niet goedkoop. Zeker als je het gaat uitbesteden en er arbeidsloon bij komt.

Mooie uitdaging, maar zeker niet onmogelijk voor dit budget.
Je weet dat vlak in Frankrijk iets anders betekent dan hier en dat pittoresk en vlak in Frankrijk meestal niet samengaan? Net als pittoresk en Middellandsezeekust.
Als je niet sportief wilt klimmen heb je dus juist veel versnellingen nodig. Met jouw budget betekent dat derailleurs met 3x7, 3x8 of 3x9 versnellingen, waarbij 3x7 al genoeg is.
Ik ben benieuwd of 300 euro echt het totaalbedrag is. Het kan met een opknapper. Je grootste vijand is tijd want binnen een maand een fiets zoeken, opknappen en wegwezen is erg snel.
Zoek daarom naar een fiets met hoogstens wat achterstallig klein onderhoud.
en indicatie van de framemaat (zitbuislengte) vanuit een ouderwetse berekening:
klassiek berekende framemaat bij 180 lichaamslengte.png
klassiek berekende framemaat bij 180 lichaamslengte.png (17.21 KiB) 1369 keer bekeken
en het is maar een indicatie want we weten alleen je lichaamslengte.

niet per se dit merk, maar misschien zoiets en dan alles nalopen, wat nodig is vernieuwen, nieuwe achterband er op, zadel + stuur + pedalen (je contactpunten met de fiets) naar je zin maken en dan ben je een heel end in de richting van wat je zoekt, toch? :D
Ik heb een paar weken geleden een oude mountsinbike gekocht voor 150 euro. Was nog in perfecte staat. Uit de jaren 90. Heb er zelf spatborden en bagagedrager op gezet. Ook een setje nieuwe banden.

Momenteel zit ik aan 300 euro in totaal. Ga nog een paar kosten hebben maar dat zijn niet meer de grootste.

Het is maar een idee.


Veel succes met je zoektocht.
Klinkt als een prima idee. Zie hier het topic van Shorttrack:

viewtopic.php?f=8&t=37424

En als je een mountainbike als basis gebruikt kan deze ook wel interessant zijn:

viewtopic.php?f=8&t=37009

Maar je kan natuurlijk ook op zoek naar bijvoorbeeld een Koga (World-/Globe-) Traveller, Signature, Randonneur of Giant Expedition. Met goed zoeken tref je misschien zelfs een exemplaar met Tubus achterdrager en misschien zelfs ook een voordrager. Staar je daar echter niet blind op, want de maat en staat van de fiets zijn veel belangrijker.

Vermijd fietsen met voor- en/of achtervering. Dat is in die prijsklasse alleen maar ballast en iets wat stuk kan gaan. En zeker met zo'n strak budget wil je dat niet.
Jurr schreef:
zo 03 jul, 2022 23:13
Vermijd fietsen met voor- en/of achtervering. Dat is in die prijsklasse alleen maar ballast en iets wat stuk kan gaan. En zeker met zo'n strak budget wil je dat niet.
Sterker. Kijk alleen naar wat je nodig hebt, niet naar wat je voor je geld krijgt. Een mooi merk heb je niet nodig. Spatborden ook niet, net als licht. Als je midden in de zomer in Frankrijk op vakantie gaat en niet voor het donker op de camping bent doe je iets fout. Koop anders een paar opkliklampjes. Een hoofdlamp/petzl wil je toch al.
Leon schreef:
zo 03 jul, 2022 18:46
Je grootste vijand is tijd want binnen een maand een fiets zoeken, opknappen en wegwezen is erg snel.
Zoek daarom naar een fiets met hoogstens wat achterstallig klein onderhoud.
En een beetje geluk hebben kan ook. mocht de ts voor een oude mountainbike gaan dan heeft hij zo iets gevonden hoor. Tijdens mijn zoektocht kwam ik er heel veel tegen die ongeveer zijn maat waren. En nog een goede staat ook. Enkel nog bagagdrager monteren en klaar.

Heb mijn fiets ook binnen een maand gevonden en gereed gezet. En mijn maat is wat moeilijker te vinden.

Je moet natuurlijk niet te lang twijfelen. Op de tweedehands markt moet je het doen met wat er is.

3x7 zal zeker genoeg zijn. Ik heb het nu ook en er is meer dan genoeg bereik.
Shorttrack schreef:
ma 04 jul, 2022 10:04
Enkel nog bagagdrager monteren en klaar.
Dan heb je de fiets dus niet hoeven opknappen. Dat is inderdaad het geluk waarvoor je moet gaan.
Zoiets, 3x7 spatborden/dragers/goed onderhouden maat kan kloppen aan te rijden vanuit den haag, vraagprijs €250,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... onderdelen
Vandaag gaan halen! (desondanks goed nakijken op ernstige zaken)
Leon schreef:
ma 04 jul, 2022 10:23
Shorttrack schreef:
ma 04 jul, 2022 10:04
Enkel nog bagagdrager monteren en klaar.
Dan heb je de fiets dus niet hoeven opknappen. Dat is inderdaad het geluk waarvoor je moet gaan.
Klopt. Maar heb er nog wel wat gezien die er op foto en beschrijving even goed uitzagen hoor.
Ik denk dat veel mensen denken dat die oude fietsen gewoon niets meer waard zijn. Ik denk als je juist wat duurder gaat kijken dat je nog beter op verborgen makementen moet letten.
Hoi allen!

Ik heb jullie reacties en linkjes met veel plezier gelezen! Hele nuttige opmerkingen. Heb nu wel het idee dat ik goed weet waar ik op moet letten.

Ik heb geprobeerd mijn binnen been lengte op te meten hierbij kom ik met 85.2 op iets meer dan een centimeter kleiner uit dan de 86.4 die hoogframe heeft berekend dus dan zou een 56 of optimaal een 57 waarschijnlijk het best kloppen.

Voor de 300 euro hoopte ik ook de reparaties te kunnen doen met eventueel nog iets meer kosten daar boven maar niet veel.

De batavus ga ik nog even goed bekijken. Leuke optie!

Dank jullie wel voor alle reacties. Heel leuk om te lezen!

Groetjes, Reimer
Jurr schreef:
zo 03 jul, 2022 17:35

In een aantal antwoorden lees ik 'we'. Is/zijn de andere fiets(-en) al aangeschaft, en wat is/zijn dat voor fiets(-en)?

Als die andere fiets voldoet en het budget het toelaat zou je er een fiets naast kunnen zetten die qua afmontage redelijk gelijk is. Denk aan bandenmaat hetzelfde, aantal versnellingen hetzelfde, remsysteem hetzelfde. Dan kun je eventuele reserve onderdelen zoveel mogelijk delen, in plaats van sommige dingen dubbel mee te moeten nemen. Wat voor merk en typeaanduiding er dan op het frame staat maakt dan weer minder uit en hoef je daarin niet te matchen.
Mijn vriendin heeft twee jaar terug een hele mooie opknapper gevonden (een cube curve?). Dat lukte haar toen voor 215 euro maar daar had ze wel veel geluk mee als ik de prijzen nu zie. Hopelijk moet het mij met iets meer ook lukken. Zal er inderdaad op letten dat de onderdelen uitwisselbaar zijn. Hopelijk lukt dat een beetje binnen de prijsmarges.
Reimer schreef:
ma 04 jul, 2022 16:12


Dank jullie wel voor alle reacties. Heel leuk om te lezen!

Groetjes, Reimer
En wij gaan het heel leuk vinden om te zien wat je gekocht hebt.

Ik persoonlijk vind het wel interessant omdat ik zelf ook rond dat budget zit momenteel :D
Hoi allemaal!

Het is uiteindelijk gelukt een fiets aan te schaffen!
Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk toch uitgekomen op de fiets die @granonneur heeft doorgestuurd!
Heel erg bedankt hiervoor!

Er waren wel meer fietsen die ik overwogen heb. Qua maat was ik eigenlijk op zoek naar een 57 maar de 56 die het is geworden kan wel op de goede hoogte komen als het zadel iets omhoog gaat. Verder waren er nog een aantal afwegingen, veel van de andere fietsen hadden vering in de voorvork. Die heb ik uiteindelijk afgeschreven omdat oude vering niet heel betrouwbaar is. Een aantal andere fietsen voldeed ook aan de eisen die hier voorbij kwamen (type remmen, aantal versnellingen, bagagge drager, etc.) maar bij deze fiets waren veel van de onderdelen redelijk recent vervangen. Dat laatste gaf de doorslag. Alleen het type stuur was niet helemaal wat ik zocht. Eventueel vervang ik dat nog maar op de paar proefritjes die ik tot nu toe heb gedaan lijkt dat niet nodig.

Een mankementje dat de fiets wel lijkt te hebben is dat bij de hoge versnellingen achter (6 en 7 de hoogste 2) de ketting wat stroef gaat lopen, alsof hij ergens tegenaan schuurt. Ik heb de plek nog niet kunnen vinden, misschien is het gewoon de hoek die de ketting in die standen maakt? Dus dat moet ik nog verder uitzoeken en opnieuw afstellen.

Hartelijk dank allemaal voor de vriendelijk hulp! Ik ga er enorm van genieten komende augustus!

Met vriendelijke groet,
Reimer
Super!
Leuk dat je een fiets hebt kunnen vinden, veel plezier ermee!

Reimer schreef:
vr 15 jul, 2022 11:31

Een mankementje dat de fiets wel lijkt te hebben is dat bij de hoge versnellingen achter (6 en 7 de hoogste 2) de ketting wat stroef gaat lopen, alsof hij ergens tegenaan schuurt. Ik heb de plek nog niet kunnen vinden, misschien is het gewoon de hoek die de ketting in die standen maakt? Dus dat moet ik nog verder uitzoeken en opnieuw afstellen.
Op YouTube staan best handige fietstechniek filmpjes. Die van fietsgereedschap fabrikant ParkTool zijn bijvoorbeeld prima. Onder andere de werking van een derailleur en het afstellen daarvan wordt dan rustig en duidelijk uitgelegd.
Ik heb een youtube pagina gevonden die heel gedetailleerd en zonder onnodig veel informatie goed uitlegd hoe je je fiets kunt herstellen.

Hieronder alvast het filmpje om je derailleur af te stellen.

https://youtu.be/UkZxPIZ1ngY


Heb zelf geen verstand van fietsen. Maar hen toch a wat kunnen doen ondertussen.


Veel plezier met je fiets.