Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sigma sport 300 - Forum Wereldfietser

Sigma sport 300

Ik heb een sigma sport 300 km teller gekregen van mijn vader. Prachtig oud ding dat doet wat ik ervan verwacht.

Echter begrijp ik niet goed wat ik moet ingeven als ik de wielmaat probeer in te stellen. Momenteel fiets is ongeveer 60km per uur volgens dat ding :roll:

Mijn wielen zijn 26" en ga er big ben 55-559 banden op leggen.

Bij het instellen kan ik 3 cijfers ingeven. 559 is dus niet de juiste ingeving wat dat staat er nu in.


Iemand ervaring met dit toestel?
20220627_154338.jpg
Het getal zal waarschijnlijk de omtrek van het wiel zijn. Diameter zou ook nog kunnen. Misschien 1 van die 2 eens proberen?

Shorttrack schreef:
ma 27 jun, 2022 15:54

Echter begrijp ik niet goed wat ik moet ingeven als ik de wielmaat probeer in te stellen. Momenteel fiets is ongeveer 60km per uur volgens dat ding :roll:
Klinkt alsof je ongeveer ergens tussen een kwart en de helft van de huidige waarde uit zou moeten komen.
Waarschijnlijk de omtrek in centimeters.
Iets rond de 209 in jouw geval.
Als je het precies wilt meten: zet met een vette stift een streep op het loopvlak van de band. Rijd over een schone keukenvloer zo ver dat je twee afdrukken van de streep op de vloer krijgt. Meet de afstand tussen de streepjes. Maak de vloer schoon voordat er iemand thuis komt.
Handleiding is gewoon te vinden op internet.
Wieldiameter opmeten wanneer je big ben's er op liggen en deze in cm's x 3,14. Je zou ergens op 213-219 moeten uitkomen schat ik in, deze waarde ingeven.
Edit:methode Leon is ook goed. In feite bepaal je met beide de omtrek en die moet dus in cm's ingegeven worden (moderne apparaten vaak in mm's)
Leon schreef:
ma 27 jun, 2022 16:23
Waarschijnlijk de omtrek in centimeters.
Iets rond de 209 in jouw geval.
Als je het precies wilt meten: zet met een vette stift een streep op het loopvlak van de band. Rijd over een schone keukenvloer zo ver dat je twee afdrukken van de streep op de vloer krijgt. Meet de afstand tussen de streepjes. Maak de vloer schoon voordat er iemand thuis komt.
Moet de lengte van je keukenvloer wel rond de vierenhalve meter zijn anders past deze meetmethode niet.
Benodigde keukenlengte is namelijk lengte fiets plus 209 centimeter plus halve straal van een wiel.
Met deze info zal het zeker lukken. Banden zijn vandaag binnen gekomen. Maar ben helaas doodziek dus kan ze er niet opleggen.
Poppink schreef:
ma 27 jun, 2022 19:45
Leon schreef:
ma 27 jun, 2022 16:23
Waarschijnlijk de omtrek in centimeters.
Iets rond de 209 in jouw geval.
Als je het precies wilt meten: zet met een vette stift een streep op het loopvlak van de band. Rijd over een schone keukenvloer zo ver dat je twee afdrukken van de streep op de vloer krijgt. Meet de afstand tussen de streepjes. Maak de vloer schoon voordat er iemand thuis komt.
Moet de lengte van je keukenvloer wel rond de vierenhalve meter zijn anders past deze meetmethode niet.
Benodigde keukenlengte is namelijk lengte fiets plus 209 centimeter plus halve straal van een wiel.
De meeste keukens hebben een deur. :idea:
De meeste voorwielen zijn uitneembaar. :idea:
Zoniet dan kun je het toch proberen want je berekening is pessimistisch. :wink:
Las net dit bericht, ik gebruik ook van die oude simpele tellertjes (Cordo CRD 10, kon er nog net een stuk of vier kopen voor weinig, geeft alle informatie die ik wil, en vooral geen informatie die ik niet wil).

Het getal waar je teller naar vraagt is de afstand die je wiel aflegt als hij/zij één keer rond draait. Gelukkig hoef je er geen grote keuken voor te hebben: ga met je fiets op de stoep staan, met (bijvoorbeeld) het voorwiel met het ventiel precies beneden. Leg daar een wasknijper o.i.d. op de grond, loop met de fiets naar voren totdat het ventiel weer onder staat. Leg de tweede wasknijper daar neer, zet de fiets weg en meet met een duimstok de afstand tussen de wasknijpers en geef dat getal in in je teller. Is nauwkeurig genoeg voor normaal gebruik.
Je kunt uiteraard ook die fiets weglaten en alleen het voorwiel met band gebruiken.
Dan heb je aan een keuken van 209 cm plus de doorsnede van het wiel voldoende om een volledige omwenteling op de vloer af te kunnen leggen.

Ik heb overigens vernomen dat er tabellen bestaan die mogelijk nog nauwkeuriger zijn dan de beschreven meetmethodes met wasknijpers of stift.
Poppink schreef:
ma 27 jun, 2022 23:41
Je kunt uiteraard ook die fiets weglaten en alleen het voorwiel met band gebruiken.
Eigenlijk moet je natuurlijk niet alleen de fiets aan het wiel laten zitten, maar ook de bagage die je meeneemt aan de fiets hangen, zorgen dat de banden op de druk zijn die je rijdt, en zelf op de fiets gaan zitten.

:twisted:

Carl

(Die tabellen zijn niet nauwkeuriger dan een gemeten wielomtrek, de computer werkt op de weg die je aflegt per wielomwenteling x aantal omwentelingen in een bepaalde tijd. Niet op een waarde uit een tabel. Tabellen zijn wel sneller dan meten. De echte purist controleert natuurlijk de ingegeven waarde door een traject van een bekende lengte te fietsen en dan te kijken of dat klopt met de afstand die de computer geregistreerd heeft.)
... en als je het echt nauwkeurig wil (en wat tijd hebt): calibreren aan de hand van een GPS/Smartphone.
Pomp je banden op tot de gewenste bandendruk, laad hem met het gewenste gewicht. Zet fietscomputertje en GPS/Smartphone beiden op nul, fiets een lang recht stuk (vb langs kanaal) tot de GPS vb exact 1 km weergeeft (hoe langer en rechter het stuk, hoe nauwkeuriger). Kijk hoeveel je fietscomputertje weergeeft. Gebruik het regeltje van drie om de wieldiametersetting in je fietcomputertje navenant bij te stellen.

Geen keuken nodig.
Komt zomaar de volgende gedachte bij mij op:
Wat maakt het allemaal uit?
100 km plus of min 5%.
Wordt iemand op zoiets afgerekend?
Net zoals de rolweerstand van die ene band ten opzichte van een ander type band plus of min 5%

De belangrijkste factoren zijn eigen gewicht en mate van geoefendheid en bovenal het plezier in het fietsen, lekker om je heen kijken en de omgeving opsnuiven.

Overigens @shorttrack , ben je er al uitgekomen?
Is het inderdaad de wielomtrek die je moet invoeren?
Vooral omdat ik meerdere fietsen heb, vind ik wel fijn dat het hetzelfde is ja. En ook als ik met anderen fiets. Zo super precies als kleine variaties in banddruk/gewicht hoeft van mij dan weer niet.
Aniphys schreef:
di 28 jun, 2022 13:23
... en als je het echt nauwkeurig wil (en wat tijd hebt): calibreren aan de hand van een GPS/Smartphone.
...
Ik vind calibreren met een GPS tot nu toe het handigst door de snelheden te vergelijken. Je kan dit ad-hoc doen tijdens elke fietstocht, op een stuk waar ontvangst goed is (open veld, geen bomen, goede satelite fix) en snelheid constant.
Poppink schreef:
di 28 jun, 2022 14:33
Wat maakt het allemaal uit?
100 km plus of min 5%.
Ga eens 2500 km fietsen met een routeboekje en dan praten we verder. ;)

Overigens denk ik niet dat het vijf procent verschil gaat maken of je wel of niet zelf op de fiets zit tijdens het meten. (Ik pas mijn instelling ook niet aan afhankelijk van of ik mijn grote of mijn kleine tent meeneem op vakantie.) Mijn hoop is gevestigd op de vraagsteller, die het ongetwijfeld allemaal gaat uitproberen en ons dan de verschillende afwijkingen laat weten. :P

Carl
Poppink schreef:
di 28 jun, 2022 14:33
Wat maakt het allemaal uit?
Vandaar mijn genuanceerde opener: "en als je het echt nauwkeurig wil..."
Niks moet :wink:
Hij staat nu ingesteld op 210. Wielhoogte x3.14. Ik ga met de eleltrische bakfiets controleren of hij correct staat ingesteld.

Prefect moet het niet zijn. Wil wel een constante snelheid aan kunnen houden. En zo op tijd op mijn werk komen. Laatste weken kwam ik vaak te vroeg omdat ik te snel fietste. Daardoor ook meer bezweet.
Nou ben ik misschien wat simpel van geest, maar als je al jaren het zelfde traject fietst dan weet je toch hoe laat je de deur uit moet gaan?
Heb je daar dan ook nog een Sigma voor nodig?

(Dit antwoord is beslist niet cynisch of spottend bedoeld)
Poppink schreef:
di 28 jun, 2022 21:20
Nou ben ik misschien wat simpel van geest, maar als je al jaren het zelfde traject fietst dan weet je toch hoe laat je de deur uit moet gaan?
Heb je daar dan ook nog een Sigma voor nodig?

(Dit antwoord is beslist niet cynisch of spottend bedoeld)
Ik weet hoe laat ik moet vertrekken. Maar bij tegenwind of om welke reden dan ook moet ik wel de de juiste minimale snelheid hebben. Ik vertrek altijd zo laat mogelijk namelijk. Ik zie het ook als een training. Maar wil ook niet overbezweet aankomen. Ondanks dat ik een fysiek job heb is jet niet prettig om bij aankomst niet te kunnen douchen of afkoelen aangezien ik het eerste half uur zeker nog binnen moet zitten.

Maar ik ga ook eens zoeken naar een simpele app hiervoor. Ik ga namelijk soms ook met mijn skeelers. En dan vertrek ik even laat maar dan weet ik niet hoe hard ik ga. Er zit geen teller op die dingen :lol:
Carl schreef:
di 28 jun, 2022 15:01

Ga eens 2500 km fietsen met een routeboekje en dan praten we verder. ;)

Overigens denk ik niet dat het vijf procent verschil gaat maken of je wel of niet zelf op de fiets zit tijdens het meten.
In 1999 heb ik een lange fietstocht gemaakt met een maat. Toen we aan het eindpunt arriveerden, had hij iets meer dan 1000 kilometer op het tellertje. Ik had iets minder. Hij beweert nog altijd dat we toen méér dan 1000 kilometer gedaan hebben; ik spreek hem nog altijd tegen.
Je mag zulke dingen niet onderschatten :shock:

Op de fiets zitten of niet maakt hooguit één procent verschil. Voor meer moet je al rijden met MTB-wielen van 65 centimeter diameter op een behoorlijk lage bandendruk.
Aniphys schreef:
di 28 jun, 2022 20:56
Vandaar mijn genuanceerde opener:
Laat nuance nu nét een smaak zijn waar je op een forum niet mee moet aankomen :wink: .