Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Christoffel-fietsbel - Forum Wereldfietser

Christoffel-fietsbel

Dit heb ik ergens op een "loppis" (plaatselijke rommelmarkt) in Zweden op de kop getikt. Een fietsbel met een afbeelding van de heilige Christoffel. De kop van de bel is zevenkantig, is het cijfer 7 soms geen gelukgetal?
Op de rand staat een Latijnse tekst: Aspice Christophorum et tutus viam carpe.
Heilige Christoffel, ook wel Sint Christoforus genoemd, is een patroonheilige voor schippers, reizigers en pelgrims. 24 juli is zijn naamdag. Het Vaticaan heeft hem echter afgevoerd in 1969.
Natuurlijk meteen op m'n gele Giant gemonteerd.

20220627_113712.jpg
Mooi
Niet echt bijzonder.
Al zeker 10 jaar geleden in Nederland in de winkel gezien.
Zie deze bel voor het eerst, voor sommige wellicht niet bijzonder maar ik vind deze echt prachtig!!!!

Ik heb er wel wat mee, zo kocht ik in India fietsbellen die op riksja’s zitten voor de stadsfietsen thuis…en de ouderwetse racefiets bellen die op onze fietsen zaten waar we mee op fietsvakantie zaten…

Hoe een simpel onderdeel van een fiets bijzonder verhaal kan hebben…al was het maar voor jezelf.

Gr ej
Wat een leuke mooie fietsbel Martin, ik dacht dat loppis, logies was en ik heb geen kamer nodig. Nu ik weet wat het betekend én welke leuke zaken er te krijgen zijn, stop ik zeker even voor een rondsnuffel moment.
Ps, is de mooie zaak in Gorssel niet geïnteresseerd in je mooi fietsbel? Is het geen handel?
Een loppis is een plaatselijke rommelmarkt, welke zowel bij een gewone woning, in een boerenschuur of ook in dorpshuizen plaats kunnen vinden. Bijna geen weg of je ziet ergens wel een bord staan. Het wordt vaak bekend gemaakt in het huis-aan-huis weekblad Veckobladet (https://veckobladet.se/las-tidningen/ - klik op Ladda enz. )
Ongelofelijk maar waar: een hele lade vol prachtige zilveren bestek voor omgerekend 10 euro. Een machine met twee slijpschijven voor 30 euro, een bovenfrezer voor twintig en zo meer.

29 aug. 2020 – 12.45.13-kl.jpg
Op de foto zie je een Zweedse politiewagen-model en een oude kentekenplaat, die ik daar heb gekocht. Ik heb later thuis die auto in de officiële politiekleuren overgeschilderd, want de juiste gegevens kan je op internet vinden!
Eric op de Fiets schreef:
vr 01 jul, 2022 20:59
Wat een leuke mooie fietsbel Martin, ik dacht dat loppis, logies was en ik heb geen kamer nodig. Nu ik weet wat het betekend én welke leuke zaken er te krijgen zijn, stop ik zeker even voor een rondsnuffel moment.
Ps, is de mooie zaak in Gorssel niet geïnteresseerd in je mooi fietsbel? Is het geen handel?
Ik weet het wel zeker hij interesse heeft.