Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versleten ketting en voorblad - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Versleten ketting en voorblad

Maar na elke rit is toch wel erg bijzonder. Ik ken namelijk niemand of heb nooit iemand gezien die tijdens een vakantie zijn ketting of tandwielen schoonmaakt en ik heb toch al aardig wat mensen op fietsvakantie meegemaakt.
Leon schreef:
zo 26 jun, 2022 15:20
Maar na elke rit is toch wel erg bijzonder. ...
Eens. Maar ging die opmerking van Treestumgladiator niet over waxen?

... Ik ken namelijk niemand of heb nooit iemand gezien die tijdens een vakantie zijn ketting of tandwielen schoonmaakt en ik heb toch al aardig wat mensen op fietsvakantie meegemaakt.
Ik heb tijdens fietsvakanties omstandigheden meegemaakt waarbij schoonmaken en/of oliën mij wel verstandig leek. Denk maar aan dikke drek resp. roestvorming als gevolg van zout water. Dat heb jij misschien ook meegemaakt maar je besloot de aandrijving dan niet schoon te poeten. Prima. Of je hebt het niet meegemaakt (of niet bij anderen gezien) - dat kan ook, en verklaart dan mogelijk je reactie. En dat is precies wat ik bedoel: omstandigheden en voorkeuren verschillen, en daarmee de keuzes die mensen individueel maken.

Spain2018_100_20180609_160802_.jpg
https://www.themeeg.nl/rondom-de-picos/ Dag 8
Ik neem voor dit soort omstandigheden altijd een klein flesje kettingolie mee. Ook wel eens nodig gehad voor de wiellagers die waren vastgeroest na een 'rit' door overstroomd gebied.
Als het echt een enorme modderbende is geworden, lijkt me onderweg schoonmaken met (kraan)water ergens het meest voor de hand liggen.
willem.m schreef:
zo 26 jun, 2022 15:53
Dat heb jij misschien ook meegemaakt
{foto}
Euh, nee.
Ik moet foto's maken voor Raad Plaatje en iemand - ik noem geen namen :wink: - zei ooit dat hij het toch wel leuker vond om vooral uitnodigende plaatjes te zien. :D
Ik geef toe dat:

- ik lui ben en een hekel heb aan onderhoud en schoonmaken (te zien aan mijn fiets, en ook mijn huishouden en werkbureau)
- ik niet aan MTB'en doe
- gravelwegen en karresporen meestal mijn spannendste off-road ervaringen zijn
- mijn meestgebruikte fietsen allemaal een gesloten aandrijfsysteem hebben, ook omdat ik ze in de winter gebruik en of je dan wel of niet schoonmaakt, dat veel onderhoudwerk en slijtage bespaart

Ik heb dus weinig ervaring met schoonmaken. Vroeger wel gedaan, en alsnog denk ik dat vaak schoonmaken van je ketting in de meeste gevallen onnodig is, en ik noem het maar opnieuw, meer kwaad dan goed doet aan de slijtage. Ook lijkt me vaak met oplosmiddelen in de weer niet heel duurzaam en gezond. Maar als je het fijn vindt om de boel op orde en schoon te houden, snap ik dat je het doet.

Op zich ben ik nieuwsschierig of ergens te vinden is of het statistisch inderdaad uitmaakt of je wel- of niet je ketting schoonmaakt. Ik vind de TS score van niet-schoonmaken => 11 000 km voor tot op de draad versleten ketting niet slecht, van veel racefietsers hoor ik scores van ~3000km, waarbij ik eigenlijk niet weet of ze wel of niet schoonmaken (en of dat cassette-behoud vervangen is, of volledig versleten).
willem.m schreef:
zo 26 jun, 2022 15:15
@Carl: Laten we elkaar niet de maat nemen
Nee, goed idee. Wie doet dat wel?

:?:

Carl
willem.m schreef:
zo 26 jun, 2022 15:53
En dat is precies wat ik bedoel: omstandigheden en voorkeuren verschillen, en daarmee de keuzes die mensen individueel maken.


Spain2018_100_20180609_160802_.jpg
https://www.themeeg.nl/rondom-de-picos/ Dag 8
Looking good! Adequate bandenkeuze ook voor de omstandigheden ;)

@TopicStarter: De steek van je crankset is waarschijnlijk dusdanig veel gebruikt dat een vervangend tandwiel vinden op reis niet zo'n probleem zal zijn. Als je Rohloff achtertandwiel het toelaat kun je ook nog een nieuwe ketting gebruiken, en misschien ook het achtertandwiel wel even omdraaien.
willem.m schreef:
zo 26 jun, 2022 15:53
Spain2018_100_20180609_160802_.jpg
https://www.themeeg.nl/rondom-de-picos/ Dag 8
Even dacht ik dat je een rondje Egypte had gedaan en niet op je voeding had gelet...
Carl schreef:
zo 26 jun, 2022 14:13
HenkS schreef:
zo 26 jun, 2022 12:56
Een keer in de week een lap er overheen en afvegen.
Treestumpgladiator schreef:
za 25 jun, 2022 11:08
Als je ook nog eens na iedere rit even met een cassette borstel tussen de schakels borstelt en de derailleurwieltjes schoonborstelt en met een doek iedere individuele schakel en de derailleurwieltjes even schoonpoetst (gewoon met een vod, zonder water of ontvetter) en met het krabbertje even de cassette schoonmaakt, blijft alles relatief schoon.
Jullie maken serieus op een fietsreis iedere week respectievelijk iedere dag je ketting schoon? Wow. Bij mij gaat er geen cassetteborstel, vod, krabbertje mee op reis.

Groetjes,

Carl
Ligt er een beetje aan. In principe is het maar 5 minuten werk. Gewoon even drivetrain afnemen en klaar. Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Alles wat je wel doet is beter dan niks.

Maar je hoeft op reis ook niet je drivetrain te poetsen hè? Nadeel is alleen dat je dan na je reis weer flink aan de bak mag.

Ik investeer liever iedere keer een beetje tijd dan één keer veel tijd. En als je het bijhoudt heb je eigenlijk ook nauwelijks ontvetters nodig.
Treestumpgladiator schreef:
ma 27 jun, 2022 11:10
Maar je hoeft op reis ook niet je drivetrain te poetsen hè? Nadeel is alleen dat je dan na je reis weer flink aan de bak mag.
Kijk, dan zijn we het eens. Ik fiets alleen dusdanig weinig door modder (zie foto van willem.m) dat ik als het ware vakanties vier die 3500 km duren. Dan is de ketting (slijtagemater) aan vervanging toe en dat scheelt in schoonmaken want een nieuwe is al mooi schoon. :D
P.s. met Pedro's Ice Wax heb je geen ontvetter nodig want dat krijg je er met water en borstel prima af, waarmee het zwakke punt van dit spul natuurlijk ook meteen duidelijk is.
Mij was vroeger geleerd dat je de ketting, die nog om het voorblad ligt, tussen je duim en wijsvinger (evt. stukje keukenpapier ertussen) vastpakt en de schalels omhoog en omlaag probeert te bewegen. Is er amper beweging, dan is het goed. Bewegen de schakels teveel, vervangen.