Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies degelijke alledag / reisfiets ±500€ - Forum Wereldfietser

Advies degelijke alledag / reisfiets ±500€

Hallo,

Het forum houd ik al geruime tijd in de gaten voor tips en wetenswaardigheden. Maar bij dezen ook mijn eerste post. Met de vraag naar advies voor een nieuwe (tweedehands) fiets. Niet voor mij, maar voor mijn vriendin. Zij verdient het al zo lang om zich op een wat degelijker vervoersmiddel te verplaatsen…
Ik deed al wat kennis op in een recent draadje, maar vond de vraag toch specifiek genoeg om een eigen vragenlijst in te vullen...


WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
* Dagelijks vervoer: circa 8km woon-werkverkeer (enkel), (grote) boodschappen, familiebezoeken op 20km. Met Ortlieb achtertassen.
* Vakantietochtjes met bagage voor en achter, > 2 weken. Vlak, heuvelachtig tot een bergrit, meestens geasfalteerd.
* Mooi mocht de fiets (op termijn…) ook een kinderstoel aankunnen

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Eerder relaxt…

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
…eerder rechtop, evt. een lichte knik. Zonder dat er daarom een al te hoog stuur op moet - een koersstuur is evenmin taboe. Qua frame lijkt een mixed absoluut de voorkeur te hebben.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Vaste verlichting voor + achter en naafdynamo zijn een absolute plus. Als dat er niet op zit zou ik er na aankoop alsnog een ouwe dynamo opzetten…

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Niet veel gekker dan een keer een bosweg, gravelweg, etc.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Zowat alles binnen een straal van 1250 km rond Brussel. Geen plannen buiten Europa.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Van lange weekends tot 2 weken weg.
Bagage voor en achter. Wegen goeddeels geasfalteerd maar boswegen (met bagage, op redelijke snelheid) mogen geen probleem zijn.

JE LICHAAMSLENGTE
168cm
JE GEWICHT
55kg
JE LICHAAMSBOUW
Eerder tenger.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Heb nog nooit het juiste aantal kilo’s becijferd dat we gemiddeld meenemen. Tent, kookgerei,… moet meekunnen, maar is meestal verdeeld over twee fietsen. 10-15kg per fiets? 20kg is vermoedelijk (?) het maximum.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Regio Gent, maar afkomstig uit meer heuvelachtig gebied. Tweedehands fietsen kijken is dus vnl. in Vlaanderen, of evt. een trip naar het zuiden van Nederland of uiterste westen van Duitsland.

WAT IS JE BUDGET?
ca 500€.
Daarmee belanden we automatisch in een 2dehands aankoop, vermoed ik. Helemaal geen probleem.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Geen rijbewijs, dus alledaags vervoer met de fiets. Al twintig jaar veel woon-werk. Enkele weekendtochten met bagage (tent etc). Destijs ook Minder ervaring met (en zin in) grote cols.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Ca 80km op een dag, met bagage op eerder vlak terrein. Met chirogroepen ging dat tot 200km in één trek. Familiebezoeken op >15km zijn wel voor het plezier, maar vragen toch dat beetje extra inspanning.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Oude stalen damesfietsen met trommelremmen en soms versnellingen. Een oxford hybride stadsfiets met 7 versnellingen. Daarmee zijn tot op heden ook alle fietstrips geslaagd!

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR?
Het absolute basisonderhoud (remblokjes, smeren,…) gebeurt wel door onszelf. Maar hoe minder tijd daar naartoe hoeft te gaan, hoe liever. Vandaar kijken we sowieso in richting van naafversnelling met riem. Of, misschien meer realistisch binnen vooropgesteld budget, met ketting.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja, dat is gezien het budget waarschijnlijk ook de beste optie

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Nee.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Zou leuk zijn om in de loop van de zomer iets te kunnen scoren, tweedehands. Maar er is geen geweldige haast. Liever twee 2-3 maand langer zoeken om iets meer naar wens te vinden.
Voorts is het geen probleem om de fiets in de loop van de tijd te updaten met betere onderdelen, maar de fiets moet wel al quasi-rijklaar zijn bij aankoop.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
We kijken nu vooral naar een fiets met een mixed frame en met Alfine (11) versnelling – om bij een klim met bagage niet meteen verstek te moeten geven.
VSF kwam in het vizier, vanwege relatieve betaalbaarheid, meerdere opties qua afmontage, optie voor een leuke kleur,… maar die opties zijn er natuurlijk enkel bij een nieuwe fiets.
Een VSF T300, maat 50 met Alfine, nieuw getest, voelde eigenlijk wel als iets wat we zochten.
Er was de kans om een Koga Miyata Traveller, ca. 2007, LX afgemonteerd, te testen. Qua looks (mixed frame met bovenbuis aflopend naar achteras) was ze in elk geval erg fan, maar de fiets werd eigenlijk te zwaar bevonden.

Voorts staat het allemaal open. We zijn geen puristen… Hoor graag jullie ideeën!
wdvill schreef:
vr 24 jun, 2022 09:57

We kijken nu vooral naar een fiets met een mixed frame en met Alfine (11) versnelling – om bij een klim met bagage niet meteen verstek te moeten geven.

[...]

Vandaar kijken we sowieso in richting van riem + naafversnelling.
Gezien het budget zou ik sowieso die riemaandrijving als wens laten vallen. Ook de Alfine zou ik als je later meer plannen hebt dan de lage landen overslaan. Voor woon-werkverkeer wel een prima keus.

Een gebruikte fiets met Rohloff en riemaandrijving zit op minimaal het dubbele maar vaker het driedubbele of meer van het budget, en dan moet je nog erg snel zijn om handelaren voor te zijn. Ook de specifieke eis voor een mixte frame maakt je kansen niet groter, en ook de niet al te grote framemaat zal niet de meest aangeboden zijn. Focus op een derailleur fiets met dit budget, dan gaat het echt wel lukken.

wdvill schreef:
vr 24 jun, 2022 09:57


Er was de kans om een Koga Miyata Traveller, ca. 2007, LX afgemonteerd, te testen. Qua looks (mixed frame met bovenbuis aflopend naar achteras) was ze in elk geval erg fan, maar de fiets werd eigenlijk te zwaar bevonden.
Klinkt als een prima suggestie als de maat en staat goed zijn. Wat was er dat 'm te zwaar maakte? Met bepakking ermee op reis is er vooral in die bepakking vaak veel te winnen qua gewicht, op de fiets niet zozeer. Natuurlijk kun je bijvoorbeeld een frameslot, een voordrager en de spatborden eraf schroeven, zorgen dat er geen zwaar klimrek als stuur opzit zoals Koga in een aantal modeljaren deed en er een paar lichtlopende banden opzetten. Maar het is ook fijn als een fiets heel blijft met bepakking, dus veel verder op dieet wordt vaak lastiger, zeker met het gestelde budget van 500 euro.
In aanvulling op Jurr:
Je wilt eigenlijk alles in één, voor 500 euro en snel.

Daarom wordt je fiets bepaald door het zwaarste gebruik. Binnen 1250 km heb je namelijk pittige hellingen. Dat begint meteen bij de Ardennen. Daar heb je genoeg versnellingen en goede remmen nodig, dus een fiets met twee derailleurs en ketting want het andere is buiten budget.

Een optie is om voor de regendagen, en dan vooral in de winter, een tweede goedkope (150 euro?) fiets erbij te kopen om de derailleurfiets mooi te houden. Dit is op termijn goedkoper en zeker minder werk in onderhoud.

Gezien de lengte zoek je dus een kleine fiets. Let daar goed op. Koop niet een fiets die op allerlei manieren voor een klein persoon is afgesteld door zadel bv naar voren en stuur naar achteren te plaatsen. Daar fietst een klein persoon echt niet prettig op. Bij VSF - prima fietsen - moet je helemaal uitkijken want die zijn langer dan de hoogtemaat aangeeft.
Het geringe gewicht is bij kopen van een fiets wel fijn: bijna alle fietsen zijn sterk genoeg. :D

Over de zit moet je nog nadenken want rechtop en koersstuur zijn m.i. niet erg in overeenstemming. Gelukkig is er genoeg fietservaring. Proberen dus!

500 euro zou zeker moeten kunnen. Rijklaar bij aankoop grotendeel, maar reken er o dat er altjid een paar zaken zijn die je wilt updaten zoals zadel en banden. Tweedehands fietsen worden niet voor niets verkocht.

Jammer dat die Koga al buten beeld is.
Naast de reeds gevonden Koga zou je bijvoorbeeld ook naar een Giant Expedition kunnen kijken. Nadeel ten opzichte van de wensen in de startpost is dat die pas veel later in de modeljaren een naafdynamo mee kregen, bij Koga zul je die eerder treffen. Ook zitten er wat modeljaren tussen die je beter kunt vermijden door wonderlijke keuzes in opbouw en afmontage. Een bepaald modeljaar Expedition kan beter te vermijden zijn, terwijl die van het jaar ervoor en het jaar erna allebei prima kunnen zijn.

Dit lijkt op de foto's wel een leuke:

https://link.marktplaats.nl/m1852034405

Tubus dragers voor en achter en Shimano Deore XT afmontage. Maar geen naafdynamo, en die medium maat zou ook best wel eens te groot kunnen zijn.

Als je de lage instap als eis laat vallen zou deze Avaghon een leuke optie kunnen zijn:

https://link.marktplaats.nl/m1851963247

En wat zonder die lage instap ook zou kunnen is een mountainbike als basis nemen en daarvan zelf iets leuks maken:

viewtopic.php?f=8&t=37009

Leon schreef:
vr 24 jun, 2022 10:47

Een optie is om voor de regendagen, en dan vooral in de winter, een tweede goedkope (150 euro?) fiets erbij te kopen om de derailleurfiets mooi te houden. Dit is op termijn goedkoper en zeker minder werk in onderhoud.
Geen slecht plan. Misschien dat daar de huidige fiets al in voldoet?
Ik zag deze op marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1856097960. Met een andere bagagedrager en wat liefde denk ik dat je daar een leuke fiets van kan maken. Misschien is die net iets te klein.

En deze Koga. Met naafdynamo en een goede drager, ziet er erg goed uit, 100 euro is geen geld: https://link.marktplaats.nl/m1856164322

Alleen de reis van België naar Nederland maakt alles iets duurder, maar met treinreis en grote onderhoudsbeurt blijf je waarschijnlijk wel onder de 500 euro.
De Lightspeed is een erg mooie fiets voor dagelijks gebruik, mijn Lightrunner (zelfde frame) was echter niet stabiel genoeg als vakantiefiets. Verder hele mooie fiets voor erg weinig geld.
Bert van Sprang schreef:
vr 24 jun, 2022 16:29
De Lightspeed is een erg mooie fiets voor dagelijks gebruik, mijn Lightrunner (zelfde frame) was echter niet stabiel genoeg als vakantiefiets. Verder hele mooie fiets voor erg weinig geld.
Dat zou inderdaad een probleem kunnen zijn, ik weet niet of dat beter wordt met een kleiner frame en maar 55kg.
dit lijkt me wel wat, een Snel Savanne: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 6ddaf430ec
lijkt me stabiel, degelijk, vlot genoeg en geschikt voor alledaags gebruik. "bieden vanaf 200 euro" klinkt me als een koopje.

met een paar drop bar ends kun je racestuur toevoegen aan het rechte stuur. ik heb laatst even met zulke drop bar ends gereden en dat beviel goed.
https://www.sjscycles.co.uk/handlebars/ ... k/?geoc=NL
https://www.sjscycles.co.uk/handlebars/ ... k/?geoc=NL
(deze vanuit de UK geleverd krijgen is tegenwoordig (na de Bexit) verre van voordelig/'gratis'. misschien vind je ze ook op Ebay of zo)
Goede tip van hoogframe!

Mogelijk de kettingbladen, cassette en ketting vervangen, maar dan kan je er gelijk een hele tijd mee vooruit. En zodra je de juiste stuurhoogte hebt bepaald, zou ik die verstelbare stuurpen vervangen door een vaste pen. Dat kost niet veel en maakt e.e.a. weer wat stijver.
Ook al denk ik dat voor het dagdagelijkse tochtje een naafversnelling met ketting en chainglider onderhoudsvriendelijker en makkelijker is.
(ik zie een voorkeur voor een riem, maar een chainglider en ketting is denk ik even onderhoudsvriendelijk en proper)

https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... -alfine-11 misschien (wel wat ver van Gent)
Hallo, dag allen. Bedankt voor de eerste reacties!

@ Leon: inderdaad willen we het liefst alles ineens. En mocht dat nog voor zo'n beperkt budget lukken zijn we helemaal gelukkig! :) Maar ben er me zeer bewust van dat de geschetste fiets een ideaalbeeld is ...en ben dus benieuwd op welke vlakken wel of niet concessies te doen zijn, volgens jullie. :)

Jurr schreef: Gezien het budget zou ik sowieso die riemaandrijving als wens laten vallen. Ook de Alfine zou ik als je later meer plannen hebt dan de lage landen overslaan. Voor woon-werkverkeer wel een prima keus.
[...] Focus op een derailleur fiets met dit budget, dan gaat het echt wel lukken.
De riem is nog niet zo lang courant in fietsland, en in die zin verwacht ik inderdaad niet zomaar een tweedehandsje te vinden. Is meer een nice to have... Een goedbeschermde ketting is zeker aanvaardbaar.
De Giant Expedition is een leuke tip voor derailleurfiets. Ik kijk de kat nog even uit de boom, ook met de andere gedane suggesties.

Maar... is ook de Alfine 11 dan zulk een no-go voor enkele klimmen erbij? Bereik (range) is minder breed dan een Rohloff, maar toch bruikbaar lijkt me. Is het voorblad bij zo'n Alfine fiets evt. niet te wijzigen?

Jurr schreef:
vr 24 jun, 2022 10:29
wdvill schreef:
vr 24 jun, 2022 09:57
Er was de kans om een Koga Miyata Traveller, ca. 2007, LX afgemonteerd, te testen. Qua looks (mixed frame met bovenbuis aflopend naar achteras) was ze in elk geval erg fan, maar de fiets werd eigenlijk te zwaar bevonden.
Wat was er dat 'm te zwaar maakte? [...] er een paar lichtlopende banden opzetten. [...]
Ik begreep vnl. het verschil met haar huidige fiets, toch naar aanvoelen toe. De Koga voelde blijkbaar net wat zwaarder en lomper om een drempel over te tillen. En ook bij klimmen (getest in de Vlaamse Ardennen) had ze het gevoel wat meer gewicht de berg op te moeten sleuren.
* welke zijn lichtlopende banden?


Algemeen, enkele nieuwigheden / aanpassingen bij dezen (ook in startpost):
_ mijn vriendin is 1.68m groot, geen 1.58m (tikfout)
_ uitbreiding zoekperiode: 'in de loop van de zomer' zou mooi zijn, maar er is wel ruimte tot bvb. volgend voorjaar
_ uitbreiding zoekgebied: ook tweedehandsjes aan de westkant van Duitsland kunnen een optie zijn. Vergroot wellicht het VSF-aanbod.

Nog nieuwe info: tijdens het afgelopen weekend kwamen we in Duitsland toevallig langs een fietsmaker en konden enkele VSF-fietsen proberen. De geteste T300 beviel in framemaat 50 (mixed frame). De framemaat 55 (trapeze) kon ook nog net, met een sportiever zithouding. Naafversnelling had de voorkeur boven derailleur. Die testrit met derailleur gaf ondanks alle tips en raad toch flink wat gekraak - schakelen met derailleur is zeker nog iets om te wennen voor haar.
kristiano schreef:
ma 27 jun, 2022 10:08
Ook al denk ik dat voor het dagdagelijkse tochtje een naafversnelling met ketting en chainglider onderhoudsvriendelijker en makkelijker is.
(ik zie een voorkeur voor een riem, maar een chainglider en ketting is denk ik even onderhoudsvriendelijk en proper)

https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... -alfine-11 misschien (wel wat ver van Gent)
Het eerste zoekertje is alweer offline :)

Het tweede zoekertje, de Kalkhoff Alfine 11 ziet er interessant uit - of in elk geval in lijn met hetgeen ik grofweg in gedachten had bij opstarten van dit draadje. Misschien te combineren met passage langs de schoon-grootouders...

Ketting met kast of met chainglider kan zeker voldoen!
wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56
inderdaad willen we het liefst alles ineens. En mocht dat nog voor zo'n beperkt budget lukken zijn we helemaal gelukkig! :) Maar ben er me zeer bewust van dat de geschetste fiets een ideaalbeeld is ...en ben dus benieuwd op welke vlakken wel of niet concessies te doen zijn, volgens jullie. :)
Is er een deel van de wensen waarin de huidige fiets al kan voldoen? Als die fiets bijvoorbeeld al een naafversnelling heeft zou je die onderhoudsarm voor woon-werkverkeer in kunnen zetten, zeker met slechte weersvoorspellingen. Een een eventuele derailleur vakantiefiets erbij kan dan voor mooi weer en vakanties mee.

wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56

Maar... is ook de Alfine 11 dan zulk een no-go voor enkele klimmen erbij? Bereik (range) is minder breed dan een Rohloff, maar toch bruikbaar lijkt me. Is het voorblad bij zo'n Alfine fiets evt. niet te wijzigen?
Relatief veel weerstand in de lagere verzetten, limieten qua tandwielkeuze om 'm heel te houden, aparte sprongen tussen versnellingen qua versnellingsverhoudingen waar je ze niet wil hebben en hij is best kwetsbaar. Met woon-werkverkeer kan dat allemaal prima, maar bij zwaarder belasten ben je bij dezelfde aanschafprijs beter uit met derailleurs.

Natuurlijk blijft een Rohloff doorgaans wel heel op zelfs een tandem met twee met vakantiebagage, maar die heeft een heel ander prijskaartje. Met 500 euro red je dat wel gebruikt, maar dan heb je vaak alleen de naaf en mis je de rest van de fiets ;)

wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56

welke zijn lichtlopende banden?
Kijk bij Schwalbe bijvoorbeeld eens naar een Marathon zonder dat je 'm daar achteraan Plus, Mondial of allerlei andere toevoegingen geeft. De Marathon Almotion vind ik ook een fijne band, wel is die best prijzig wat lastig kan zijn bij zo'n scherp gesteld budget.

Er zijn veel verschillende banden in veel verschillende breedtes en diameters met veel verschillen in gewicht, rolweerstand en lekbescherming. Maak daarin je eigen afwegingen en leg daar de balans zoals jij 'm denkt te willen hebben. Zelf heb ik liever dat ik per 500 km een keer een lekke band heb terwijl een band licht loopt dan dat 'ie bij 5000km zonder lek te gaan versleten is maar zwaar is en een hoge rolweerstand heeft.

wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56

Ik begreep vnl. het verschil met haar huidige fiets, toch naar aanvoelen toe. De Koga voelde blijkbaar net wat zwaarder en lomper om een drempel over te tillen. En ook bij klimmen (getest in de Vlaamse Ardennen) had ze het gevoel wat meer gewicht de berg op te moeten sleuren.

[...]

Nog nieuwe info: tijdens het afgelopen weekend kwamen we in Duitsland toevallig langs een fietsmaker en konden enkele VSF-fietsen proberen. De geteste T300 beviel in framemaat 50 (mixed frame). De framemaat 55 (trapeze) kon ook nog net, met een sportiever zithouding.
Werd die VSF niet zwaar ervaren ten opzichte van de eerdere Koga? Die zullen elkaar niet veel ontlopen qua afmontage, verwacht dat de VSF zelfs iets zwaarder zal zijn.

wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56

mijn vriendin is 1.68m groot, geen 1.58m (tikfout)
Goede investering wat extra pindakaas om te groeien in deze korte periode ;) Met 1.68m kom je wel in de framematen die vaker aangeboden worden dan bij 1.58m. Meer fietsen als aanbod, maar ook meer kapers op de kust ;)

wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56

uitbreiding zoekperiode: 'in de loop van de zomer' zou mooi zijn, maar er is wel ruimte tot bvb. volgend voorjaar
Dat geeft wel kansen. Lekker op je gemak rondkijken en proefrijden en geduld hebben. Maar wees ook bereid om snel te schakelen als een fiets de juiste fiets lijkt te zijn.

wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56

uitbreiding zoekgebied: ook tweedehandsjes aan de westkant van Duitsland kunnen een optie zijn. Vergroot wellicht het VSF-aanbod.
Best veel fietsaanbod in Duitsland, kijk wel uit dat je niet stiekem de straal steeds groter maakt. Berlijn en München zijn voor velen hier toch best een stuk fietsen ;) Komende vanuit Gent zou je ook bijvoorbeeld het noordelijke deel van Frankrijk mee kunnen nemen. Maar vergeet niet dat je slechts voor 500 euro een fiets gaat kopen, dus die reistijd en -kosten ten opzichte van de aanschafprijs van de fiets gaan sneller uit verhouding dan bij een duurdere fiets.

Maar ach, ik ben ook wel eens een tijd onderweg geweest voor een fiets van 500 euro die ie na een lange tijd wachten de fiets van mijn wensen bleek te zijn ;)

wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56

Die testrit met derailleur gaf ondanks alle tips en raad toch flink wat gekraak - schakelen met derailleur is zeker nog iets om te wennen voor haar.
Misschien wel verstandig om in de zoektocht wat vaker met een derailleur te gaan rijden. Zeker met een triple voorop wel fijn om daar wel de tijd voor te nemen. Als het schakelsysteem goed afgesteld en onderhouden is, wat wel eens niet het geval wil zijn bij een gebruikte fiets, zou het net zo goed moeten kunnen schakelen als bij een nieuwe fiets.
wdvill schreef:
ma 27 jun, 2022 22:56
De geteste T300 beviel in framemaat 50 (mixed frame). De framemaat 55 (trapeze) kon ook nog net, met een sportiever zithouding.
Nu zijn framematen altijd persoonlijk maar een VSF in maat 55 is voor iemand van 168 cm toch waarschijnlijk echt te groot. Als je een fijne fiets gaat kopen ga je niet voor "kon ook nog net". De maat is immers het allerbelangrijkste criterium.
@Leon: wat de maat betreft heb je natuurlijk overschot van gelijk...
Jurr schreef:
di 28 jun, 2022 00:06
Is er een deel van de wensen waarin de huidige fiets al kan voldoen? Als die fiets bijvoorbeeld al een naafversnelling heeft zou je die onderhoudsarm voor woon-werkverkeer in kunnen zetten, zeker met slechte weersvoorspellingen. Een een eventuele derailleur vakantiefiets erbij kan dan voor mooi weer en vakanties mee.
Eigenlijk niet. De fiets is zo ver heen dat die enkel nog waarde heeft als reserve- of stationsfiets. En mijn lief moet niet eens vaak naar het station! :) Ze bewijst nog elke dag dat er wel mee te fietsen valt, maar dat levert bij momenten (terecht) gemopper op.

Jurr schreef:
di 28 jun, 2022 00:06
Werd die VSF niet zwaar ervaren ten opzichte van de eerdere Koga? Die zullen elkaar niet veel ontlopen qua afmontage, verwacht dat de VSF zelfs iets zwaarder zal zijn.
De VSF voelde 'solide', de Koga eerder 'plomp'. Gevoelsmatig, natuurlijk. En kan aan zoveel elementen liggen, vermoed ik.

Jurr schreef:
di 28 jun, 2022 00:06
Relatief veel weerstand in de lagere verzetten, limieten qua tandwielkeuze om 'm heel te houden, aparte sprongen tussen versnellingen qua versnellingsverhoudingen waar je ze niet wil hebben en hij is best kwetsbaar. Met woon-werkverkeer kan dat allemaal prima, maar bij zwaarder belasten ben je bij dezelfde aanschafprijs beter uit met derailleurs.
[...] Misschien wel verstandig om in de zoektocht wat vaker met een derailleur te gaan rijden. [...]
Waw, zulk een negatief beeld had ik nog niet van de Alfine 11... Zo bekeken zou dus inderdaad alles tussen een derailleur en een Rohloff afvallen - ook voor aankoop nieuwe fiets; Alfine 11 te fragiel, en overige naafversnellingen te weinig bereik. En de Rohloff valt in mijn geval ook af vanwege prijs.
Toch lees ik ook veel positieve verhalen over de 11... Zijn er concrete voorbeelden van die kwetsbaarheid? En de sprongen tussen de versnellingen lijken - afgezien tussen 1 & 2 - toch wel lineair te zijn?
'Oefenen' met een derailleurfiets: daar heb je uiteraard gelijk in. Ik ben gewoon al wat bang voor een onvoorzien moment op reis, halverwege een lichte klim, onder een loden zon, waarop ik achter me een derailleur in het achterwiel hoor draaien :D


Nog in de derailleurklasse:
Deze tweedehands Stevens vond ik online, vlakbij de deur. Wellicht het testen waard (of nu al te klein voor 1m68?).
Ook deze Specialized Source Elite, zou 't wat kunnen zijn? Mooie fiets, vind ikzelf. Niet veel geld voor een vrij complete fiets, meen ik. En voor 't werk ben ik nog wel eens in regio Rotterdam.
En Gudereit, is dat wat? Deze fiets trok mijn aandacht.

Gudereit lijkt ook al mooie Alfine fietsen te hebben gemaakt, waar je niet de hoofdprijs voor betaalt.

Alfine:
Mocht dit duo VSF T300 niet zo ver noordwaarts zijn geweest - en als de fietsen nog in goede staat zijn, had ik wel willen kijken of er wat rek zit op het nu vooropgestelde budget.
Een andere vraag, die wellicht een apart topic waard zou kunnen zijn. :roll: Maar de juiste wetenschap laat misschien wat andere opties toe in de zoektocht naar een fiets.

Is elke derailleurfiets om te bouwen naar systeem met naafversnelling?
Is elke naafversnelling (Nexus, Alfine 8) te vervangen door een Alfine 11?

* ik denk dan even los van het initiële budget, maar wil weten welke opties er bestaan en hoe flexibel dit dan is.
wdvill schreef:
wo 29 jun, 2022 08:44

De fiets is zo ver heen dat die enkel nog waarde heeft als reserve- of stationsfiets. En mijn lief moet niet eens vaak naar het station! :) Ze bewijst nog elke dag dat er wel mee te fietsen valt, maar dat levert bij momenten (terecht) gemopper op.
Da's jammer. Misschien dat een goede onderhoudsbeurt nog wat doet, en als dat economisch niet meer interessant is toch maar 1 of 2 andere.

wdvill schreef:
wo 29 jun, 2022 08:44

De VSF voelde 'solide', de Koga eerder 'plomp'. Gevoelsmatig, natuurlijk. En kan aan zoveel elementen liggen, vermoed ik.
Best wat elementen die tegen kunnen zitten inderdaad. Met een uurtje technisch nalopen zou het zomaar een hele andere fiets kunnen zijn. Misschien wel iets simpels als een paar versleten externe trapaslagers of een aanlopende rem, om maar even wat mogelijke oorzaken te noemen.

wdvill schreef:
wo 29 jun, 2022 08:44

Toch lees ik ook veel positieve verhalen over de 11... Zijn er concrete voorbeelden van die kwetsbaarheid? En de sprongen tussen de versnellingen lijken - afgezien tussen 1 & 2 - toch wel lineair te zijn?
Ach, het doorsnee woon-werkverkeer en af en toe een stukje achterop de caravan/camper om in het buitenland te komen, veel ook met electrische ondersteuning. Toch wel wat ander gebruik dan men hier doorgaans doet met doorgaans veel bagage, veel klimmen en hoge kilometrages. Maar als je favoriete vakantieland Flevoland is kun je er een prima fiets aan hebben ;) Als er rekening gehouden wordt met de beperkingen van de fiets kun je er echt wel mee op fietsvakantie. Maar als je voor hetzelfde geld een fiets kunt kopen waarbij die beperkingen er niet of veel later komen zou dat mijn persoonlijke voorkeur zijn. Ik zou het jammer vinden als er nu geld uitgegeven wordt aan een fiets die vast een stuk minder beroerd is dan de huidige, maar er toch snel tegen beperkingen aan gelopen wordt.

Je komt hier op het forum met wat zoeken wel wat meer kritische berichten tegen. Of kijk eens naar vergelijkingen met Rohloff zoals bijvoorbeeld hier:

http://www.sintchristophorus.nl/waarom- ... n-shimano/

Waarbij ik niet zeg dat je een Rohloff moet kopen, een derailleur kan natuurlijk ook prima. Maar de Nexus, Alfine 8 en Alfine 11 zou ik overslaan.

wdvill schreef:
wo 29 jun, 2022 08:44

'Oefenen' met een derailleurfiets: daar heb je uiteraard gelijk in. Ik ben gewoon al wat bang voor een onvoorzien moment op reis, halverwege een lichte klim, onder een loden zon, waarop ik achter me een derailleur in het achterwiel hoor draaien :D
Als je de limieten goed afstelt en ervoor zorgt dat je derailleurhanger en/of derailleur niet krom raken dan is die kans niet zo groot. Reserve verwisselbare derailleurhanger mee en dan komt het echt wel goed.

wdvill schreef:
wo 29 jun, 2022 08:44

Nog in de derailleurklasse:

[...]
Zitten op de foto's prima ogende fietsen tussen. Maar als je buiten de vaak gekozen opties gaat is het wel vaak wat lastiger te beoordelen of een fiets met veel vakantiebagage ook lang heel blijft. Natuurlijk kun je best wat wegstrepen als je je geplande bagagegewicht meeneemt in je fietstassen bij de proefrit. Maar wat als er bijvoorbeeld geen voordrager opzit en je wel met voortassen wil gaan rijden? En hoe zit het met dingen die lastiger te zien zijn als bijvoorbeeld velgkeuze? Zo kan een fijn rijdende fiets zonder bagage een zwabberend geheel in een afdaling worden waarbij je met scheurende velgen halverwege Frankrijk op zoek moet naar een nieuwe velg omdat die niet voor die belasting is gemaakt.

Bijvoorbeeld een Santos Travelmaster, Avaghon Series of een Koga World Traveller werden daar af-fabriek doorgaans keuzes gemaakt waarbij je je daarna duizenden kilometers geen zorgen hoefde te maken, maar hoe zit dat met een fiets waarbij iemand anders met bagage nog niet alle hoeken van de wereld heeft aangetikt?

Daar kunnen natuurlijk prima fietsen tussen zitten, maar kan soms ook wel teleurstellingen opleveren. Zeker wanneer er met bagage wordt gereden. Maar des te minder bagage er mee gaat, hoe meer fietsen er geschikt zouden kunnen zijn.
wdvill schreef:
wo 29 jun, 2022 08:49

Is elke derailleurfiets om te bouwen naar systeem met naafversnelling?
Niet elke, wel veel. Een frame voor de juiste asmaat is wel handig. Veel moderne mountainbikes, gravelbikes en racefietsen gaan bijvoorbeeld naar 12x142mm en 12x148mm steekassen gaan. Terwijl veruit de meeste versnellingsnaven voor 135mm gemaakt worden, met wat uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de niet vaak geleverde Rohloff A12 en de Kindernay naaf. In jullie budget zal doorgaans die 135mm echter vaak wel de standaard zijn.

Verder zul je nog een vast punt moeten hebben op je frame zodat je een deel van de naaf ook stil kunt houden om daar de schakelkabel naartoe te leiden om te kunnen schakelen. Rohloff gebruik hiervoor specifieke asplaten, of een lange torque arm. Bij schijfrem montagepunten kun je gaan combineren met bijvoorbeeld een Rohloff Monkeybone of Speedbone.

Ook zul je de ketting moeten spannen. Dat kan bijvoorbeeld met een losse kettingspanner aan het derailleuroog, een excentrisch gemonteerde trapas, of dropouts op het frame die je kunt verstellen (sliding, rocker, excentrisch).

Sommige fietsen zijn ondanks derailleurversnellingen al voorbereid met sliding dropouts. Zoals bijvoorbeeld een Avaghon Series of bepaalde modeljaren Koga Signature.

Als je toch ervoor kiest om te gaan ombouwen, overweeg dan een Rohloff. Eventueel een gebruikt exemplaar, als daar een naafnummer in staat en 'ie niet gestolen is kun je 'm bijna altijd nog laten repareren door fabrikant/importeur als er wat mee is tegen doorgaans schappelijke prijzen.

Je gaat met zo'n eventuele ombouw best geld uitgeven, economisch is het niet snel interessant. Nog minder snel als je het uit gaat besteden en er arbeidsloon bij komt. Maar als je het dan doet, doe het dan gelijk goed.
Die Specialized ziet er mooi uit al kan een klein persoon wel zo dicht op het stuur gaan zitten als hij /zij wil maar dat ding is zo breed dat fiets nooit fijn. Gelukkig bestaan er pijpensnijders en metaalzagen. Dat klinkt druut, maar het is wel degelijk een normale gang van zaken. Op sommige sturen staan zelfs streepjes daarvoor. Het stuur wordt er niet zwakker van maar effectief sterker. Het enige waar je op moet lekket is of dingen op het stuur er nog wel op passen en geen last hebben van de verdikking in het midden.
De Stevens zou toch best kunnen passen, al denk ik ook daar aan aan ders stuur met bv. meer posities.
Bij Die VSF's wordt bij de damesversie geen maat verneld en je kunt verder helemaal niks op de foto's zien. Niet de moeite dus.

Ombouwen van derailleur naar naaf wordt veel te duur en/of te gecompliceerd. Dat is iets voor iemand die toevallig een Rohloffnaaf heeft liggen of voor een leuk bedrag kan kopen en een derailleurfiets heeft waar toevallig die rohloffnaaf op past, en dan ook nog heel bedreven is in aan fietsen werken. Ik ga er niet aan beginnen.