Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Action remblokjes: is het voor mij geschikt? - Forum Wereldfietser

Action remblokjes: is het voor mij geschikt?

Ik heb een shimano Alivio groep op mijn fiets. De remblokjes zijn versleten. Ik zag iets soortgelijks bij de Action. Het enige verschil: de Action remblokjes hebben de montage as in het midden, bij de originele blokjes zat de as uit het midden.

Voor wie niet begrijpt wat ik bedoel: de letter T.
De bovenkant van de T is bekleed met rubber en drukt tegen de velg. En bij de T zit de montage as in het midden. Bij de originele Shimano's zat de as meer naar voren. Maar maakt dat uit?
Het maakt niet veel uit, maar verwacht niet veel van remblokjes van de Action.
shimano-m70r2-cartridge-bremsschuhe-fuer-br-m770-silber-1.jpg
843x1200.jpg
Walfort is het Action fietsmerk
Ja, die Action blokjes zullen technisch gezien passen. Maar zeker gezien de zware belasting van een vakantiefiets in bijvoorbeeld lange afdalingen met bagage zou ik bij remblokken toch niet de allergoedkoopste kiezen die ik kan vinden. Als je er alleen mee naar de supermarkt fietst zou je er natuurlijk een andere overweging in kunnen maken.

Kijk voor velgremblokken bijvoorbeeld eens naar Koolstop.

Als je fiets inderdaad die afgebeelde Shimano cartridge remblokken heeft kun je ook alleen het rubberen slijtagedeel vervangen, dat zou wat goedkoper kunnen zijn dan complete remblokken. Wat compacter om onderweg als reserve mee te nemen ook.
Heeft dat veel voordelen en verschil in remmen als ze uit midden gemonteerd worden?
Shorttrack schreef:
do 23 jun, 2022 19:09
Heeft dat veel voordelen en verschil in remmen als ze uit midden gemonteerd worden?
Gezien dat voor zover ik weet alle betere merken de as niet in het midden staat vermoed ik van wel. Maar hopelijk zijn er mensen met meer technische kennis die daar ook een zinvolle uitleg aan kunnen geven.
Shorttrack schreef:
do 23 jun, 2022 19:09
Heeft dat veel voordelen en verschil in remmen als ze uit midden gemonteerd worden?
Puur vanuit (technische) intuïtie zou ik zeggen bij de exemplaren met de as uit het midden een soort “automatische bekrachtiging” ontstaat doordat de langere kanten als het ware een beetje “meegenomen” of gekanteld worden door de voorbijkomende velg en zo de wrijving wat verhogen (vandaar ook de draairichtings-pijl voor de montage). Maar nogmaals, ik bedenk het ter plekke.
Door het remmen worden de remblokjes één kant op getrokken. Het ligt voor de hand aan die kant de blokjes wat langer te maken want aan die kant bewegen ze richting velg. De andere kant kun je ook langer maken, maar dat maakt geen verschil want die beweegt juist van de velg af.
Vergelijk het met de menselijke voet, die je tijdens het fietsen ook op de grond zou kunnen zetten om te remmen. Met de tenen naar voren zou je - theoretisch - best kunnen remmen. Als je achterstevoren zou zitten zou je hak meteen omklappen omdat er dan aan de voorzijde geen verlenging zit. Er staat leuke plaatjes voor dit vergelijk op internet maar ik kan ze even niet vinden.

Maar de symmetrische werken ook. Ik zou me meer zorgen maken over dat het zomaar blokjes zijn. Met wat pech zijn ze net zo slecht voor je velgen als veel Shimano-blokjes. Zoals Jurr al zei zijn Kool Stop blokjes beter, maar helaas best aan de prijs. Je doet er wel lang mee.
Maar met wat geluk zijn ze wél goed. Je weet het maar nooit.
Ik rij sinds een aantal jaren ook met koolstop blokjes. Remt als een tierelier en gaan lang mee.

Zie mijn onderstaande post in een ander topic over koolstop blokjes. Deze passen ook op jouw klauwen lijkt me.

viewtopic.php?f=8&t=20689&p=343901&hili ... op#p343899

Edit: Ik heb nog even wat foto's gemaakt van hoe de blokjes er nu bij staan. Drie jaar en 6500 kilometer later...
IMG_20220623_210352_8.jpg
IMG_20220623_210409_9.jpg
IMG_20220623_210305_5.jpg
IMG_20220623_210328_4.jpg
Ik ben voor de racefiets overgeschakeld op Koolstop. Een aanrader wat mij betreft. Véél beter dan de blokjes van Shimano die ik daarvoor gebruikte.
Wat is er precies beter aan?
Hermannetje schreef:
do 23 jun, 2022 18:31
Het enige verschil: de Action remblokjes hebben de montage as in het midden, bij de originele blokjes zat de as uit het midden. […] Maar maakt dat uit?
Ik zou me eerder druk maken om de samenstelling van de blokjes. Met de originele Shimanoblokjes waarmee mijn fiets geleverd werd, schaafde ik de krullen uit mijn velgen omdat er allerlei zooi in bleef steken. Met de (zalmkleurige) Koolstop- en hoeheettedatmerk*blokjes die ik vervolgens ben gaan gebruiken, had ik dat probleem niet. Alleen: hoe kom je te weten hoe dat bij die Actionblokjes zit? Simpel: ik wacht tot jij het geprobeerd hebt en hier verslag uitbrengt van de resultaten. ;)

Groetjes,

Carl

*) BBB's waren het geloof ik, TriStop.
In een eerder draadje over remblokjes gedateerd di 17 jul, 2007 20:07;
viewtopic.php?t=6461
nicolevelo schreef:
do 23 jun, 2022 21:43
Wat is er precies beter aan?
Zie onder meer het antwoord van Carl hierboven.
Die blokjes van Shimano remden een paar kilometer goed. Daarna waren ze vooral goed in het produceren van lawaai. Remmen daarentegen ... dat was wat minder. En het werd nog erger na een rit in de regen of over vuile, natte wegen.
Groot voordeel van cartridgesysteem als je ze 1 keer goed afgesteld hebt hoef je je daar geen zorgen meer om te maken. simpel alleen de inhoud vervangen. Shimano had eind jaren 80 zelfs speciale templates om ervoor te zorgen dat je remmen goed uitgelijnd konden worden. Want dat was toen ook al een crime.
Die tricolor cartridgedingen van €3,95 bij B4T zijn ook dikke prima.

Gaan lekker lang mee vooral sinds ik amper meer op m’n veebreekfiets rijd eigenlijk :roll:
Uiteindelijk zijn het de remmen die in noodsituaties echt moeten werken. Dus of ze goed zijn weet ik niet. Maar er op besparen lijkt me ook geen goed idee. En echt besparen is het nu ook weer niet vind ik. Het is niet dat je 20 euro bespaard ofzo.
Ik zou inderdaad niet 'besparen' op materiaalkosten van remblokjes. Los van veiligheid, het vervangen kost qua tijd omgerekend in geld al snel meer. (En ergernis omgerekend in ...)
derdekeer schreef:
do 23 jun, 2022 22:16
nicolevelo schreef:
do 23 jun, 2022 21:43
Wat is er precies beter aan?
Zie onder meer het antwoord van Carl hierboven.
Die blokjes van Shimano remden een paar kilometer goed. Daarna waren ze vooral goed in het produceren van lawaai. Remmen daarentegen ... dat was wat minder. En het werd nog erger na een rit in de regen of over vuile, natte wegen.
Ik zie nu dat ik misschien wat kort door de bocht gegaan ben.
Het is niet zo dat die blokjes van Shimano niet remmen. Ik heb ze jaren gebruikt, ben er talrijke cols mee afgedaald etc.
Maar nu ik die Koolstops heb, begrijp ik hoe pover Shimano-blokjes eigenlijk zijn.
Dat ze meer kosten, neem ik er graag bij.
Carl schreef:
do 23 jun, 2022 21:56
Hermannetje schreef:
do 23 jun, 2022 18:31
Het enige verschil: de Action remblokjes hebben de montage as in het midden, bij de originele blokjes zat de as uit het midden. […] Maar maakt dat uit?
Ik zou me eerder druk maken om de samenstelling van de blokjes. Met de originele Shimanoblokjes waarmee mijn fiets geleverd werd, schaafde ik de krullen uit mijn velgen omdat er allerlei zooi in bleef steken. Met de (zalmkleurige) Koolstop- en hoeheettedatmerk*blokjes die ik vervolgens ben gaan gebruiken, had ik dat probleem niet. Alleen: hoe kom je te weten hoe dat bij die Actionblokjes zit? Simpel: ik wacht tot jij het geprobeerd hebt en hier verslag uitbrengt van de resultaten. ;)

Groetjes,

Carl

*) BBB's waren het geloof ik, TriStop.
Hier van hetzelfde. Ik heb het opgelost met blokjes van de HEMA.
In 2012 speelde dat fenomeen bij mij.
Staat hier op het Forum. Getwijfeld welke blokjes moet je kopen.
Een beetje merk vraagt stevige prijzen.
De fietsenmakers konden durfde geen garantie te geven of hun blokjes het probleem zou oplossen.
Voor de prijs van de HEMA wilde ik wel gokken.
Zoeven naar de blokjes gekeken goed gegokt. Slijtage is OK. Geen wereldfietser.