Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur kransje (rohloff-naaf met ketting) - Forum Wereldfietser

Levensduur kransje (rohloff-naaf met ketting)

Op mijn fiets (15 jaar oud) zit een rohloff-naaf met ketting. Ik hou een beetje een dagboek bij: mijn fietsenmaker heeft het voorblad en ketting vervangen. Het achterkransje zit er al 13.500 km op. Deze zomer wil ik een vakantie maken van zo'n 5000 km. Volgens mijn fietsenmaker zou dit geen probleem moeten zijn. Wat is jullie inschatting: kunnen zo'n kransjes echt zo lang mee (het maakt me wat onzeker merk ik)
Hoe ziet hij er nu uit?
Als hij scherpe tandjes krijgt dan moet hij vervangen worden
Anders kan je nog door fietsen.
De meeste van die kransjes kunnen in twee richtingen gebruikt worden.
Als je er geen verstand van heb, zou ik maar luisteren naar je fiets monteur.

Aan de andere kant, als je de ketting en de voorblad laat vernieuwen kan dat kransje ook wel vernieuwd worden. Kost toch weinig kan je weer 14000km fietsen. Een auto is duurder.
Het zal er ook aan liggen hoe er mee omgesprongen is: smering, omgeving, opspannen, kracht.
Bovenstaande berichten lijken me allemaal zinnig.
Momenteel zit ik aan mijn vierde kransje. Ik fiets door alle weersomstandigheden, rijd mijn tandwielen en ketting helemaal op en ben nogal lui in onderhoud.
Dit zijn de cijfertjes (want dat wou je horen, niet?):
  • kransje 1: 35296 km
    kransje 2: 39444 km
    kransje 3: 44391 km
    kransje 4: ben ik aan het verslijten.
Let op: ik heb telkens het kransje omgedraaid (dus delen door 2 als je de slijtage voor 1 kant wil weten)
Het valt me op dat ik er steeds langer over doe om een kransje te verslijten. Word ik luier in onderhoud? Verbetert de Rohloffkransjekwaliteit met de jaren? Worden de weersomstandigheden droger? Klimaatverandering? ...? Wie zal het zeggen?
...of je wordt ouder, verliest kracht en belast de aandrijving inclusief het tandwiel minder. (Zomaar een theorietje, zal vast niet kloppen.)
Aniphys schreef:
di 21 jun, 2022 20:42
  • kransje 1: 35296 km
    kransje 2: 39444 km
    kransje 3: 44391 km
    kransje 4: ben ik aan het verslijten.
Dan is het kransje toch nog gewoon goed genoeg? Je zou kunnen beslissen het voor de reis alvast om te draaien, dan hoeft het onderweg niet.

(Dat met die list-tags op fora en in Word gaat bij mij ook altijd fout. Ik heb een hekel aan software die zich aanpast aan wat het denkt dat ik van plan ben. :evil: )
willem.m schreef:
di 21 jun, 2022 20:46
...of je wordt ouder
Haha, dat kan ik niet ontkennen, maar eigenaardig genoeg gaat mijn gemiddelde snelheid (woon-werk) nog steeds omhoog met de jaren. Het zal wel ooit stoppen... het zit nu op 25-26 km/h (maar daar hebben de aerobars ook bij geholpen). Ik zie het echt niet naar 28+ gaan of zo (dat betekent kruissnelheden van ruim boven de 30).
Dank voor jullie reacties,
Ik ben gerustgesteld:
--aniphys laat zien dat zo'n kransje heel lang meegaat
--de fietsenmaker zegt dat het kan
--er is relaxed mee omgegaan (Ik ben een heel luie fietser)