Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede buitenband voor Europafietstocht, 28inch, 37-47mm. - Forum Wereldfietser

Goede buitenband voor Europafietstocht, 28inch, 37-47mm.

Ik ben het spoor een beetje kwijt over goede fietsvakantie(fiets)banden, 28 inch, 37 tot 47 mm. Vroeger de Continentals, later de Schwalbe Marathon, de Schwalbe Marathon Plus, de Schwalbe Almotion…. Maar de ene is er niet meer, de andere heet anders, een derde dit en een vierde zo. Zoeken op ‘review’, ‘tests’, icm andere zoektermen levert niet veel objectiefs op, of wel iets objectiefs (nl tests, o.a. van de Fietsersbond) maar dan oud. Ik vertypte me bijna en wilde schrijven ‘maar dan out’ en bedenk dat dat best een leuke verschrijving is. Fietsgebruik: Europese fietsvakanties, bepakt met max 10% slechte wegen met gravel/stenen. In dit forum vind ik er ook niet heel veel over.

Kortom: wat zijn suggesties voor een goede buitenband voor genoemd gebruik? De ‘gewichten’ die ik er ongeveer aan zou willen hangen zijn: lichtlopendheid = 40% / lekbestendigheid = 40% / slijtvastheid = 20%. Wie heeft onderbouwde suggesties?

André
Over buitenbanden is op dit forum veel geschreven. Velen hebben zo hun eigen voorkeuren. Sinds een jaar of 10 fiets ik met Continental Topcontact 37-622 en 42-622. Voor mij prima banden. De laatste set maar na 14.000 km vervangen zonder lek. Voorgaande na zo'n 10.000 tot 12.000 km. Dat deed ik dan meestal voorafgaande aan een langere tocht in het buitenland. De banden hadden nog wel een paar duizend kunnen blijven liggen. Ik fiets merendeels geasfalteerd maar ook hele stukken niet-geasfalteerd.
Rolweerstand e.d. zijn voor mij geen issue. Ik wil simpelweg een betrouwbare band.

Voor mij geen andere banden dan deze. Maar ja, zoveel hoofden zoveel zinnen.

Jan
Andre de Boer schreef:
ma 20 jun, 2022 14:45
Ik ben het spoor een beetje kwijt over goede fietsvakantie(fiets)banden, 28 inch, 37 tot 47 mm.
Ja dat is het gevolg van de waanzinnige aantallen banden in verschillende versies die Schwalbe nu maakt.
Vroeger in de jaren 90 was er één Marathon. Die had iedereen en dus wist iedereen of die goed was. Hij was in ieder geval beter dan de concurrentie. Hij ging nog als een trein over sneeuw ook met die kleine nopjes.
Ga nu voor de Almotion als je het kunt betalen, maar dan NIET de tubeless (ready) versie. Gewoon een fijne en sterke band die licht loopt en netjes door de bocht gaat.
De Schwalbe marathon banden die ik afgelopen jaar kocht voor de fiets van mijn vrouw zijn niet rond/hobbelen en met geen mogelijkheid recht op de velg te krijgen.

De Continental Contact 622x42 voorband op de Poppink tikt dit jaar waarschijnlijk de 20.000 km aan.

En verder zijn volgens mij tegenwoordig alle banden goed zolang ze niet van der Halfords komen.
Die subtiele verschillen, ik merk het eerlijkgezegd niet.

Ik ben wel erg tevreden over de 42 maat.
Net niet te dik en toch geschikt voor alle gravel.
Maar dat is mijn smaak. (n=1)
Het forum zoekt nog iemand die de Conti Urban Contact in de praktijk wil gaan testen. Zie viewtopic.php?f=8&t=33795#p422295. Deze banden zien er -ondanks hun suffe naam- op het eerste gezicht veelbelovend uit voor diegenen die goed rollende en lekbestendige banden zoeken om hiermee vooral over asfalt en af en toe een stukje niet al te extreem onverhard te rijden.
Even een tussendoorreactie: ik ben heel blij met alle (individuele) opmerkingen. Dank daarvoor! En/maar (wb dat "onderbouwde"): zijn er ook nog tests? Of zitten we nu het even in een (wb buitenbanden) "testvrij decennium"?
Of een band robuust genoeg is, lekker fietst, voldoende lekvast is (en 10.000 km blijft!) en in werkelijkheid licht loopt kun je alleen testen in de praktijk. Ee meeste mensen hier zullen uit eigen ervaring berichten. Ik in ieder geval 100%.
Andre de Boer schreef:
ma 20 jun, 2022 18:32
Even een tussendoorreactie: ik ben heel blij met alle (individuele) opmerkingen. Dank daarvoor! En/maar (wb dat "onderbouwde"): zijn er ook nog tests? Of zitten we nu het even in een (wb buitenbanden) "testvrij decennium"?
Er is een fietsenbandentestsite hoor.
Is er niet een manier om deze topics in de toekomst te kunnen voorkomen? Want uiteindelijk kunnen we alle advies vragen wel onderbrengen in dezelfse catogorien.
Om het simpel te zeggen

Topics

- Band voor enkel verharde weg
- Verharde weg met af en toe gravel
- Verharde weg met gravel en lichte offroad
- Allrounders
- Offroaders met neigingen naar de harde weg

Als de titels van de topics duidelijk zijn kun je ze makkelijk terug vinden.

Hierin nog een onderverdeling in de verschillende wielmaten.

Ik merk dat op veel vragen soms iets te ver wordt uitgeweken naar een band die misschien eerder net niet geschikt is.
Daarnaast vind ook iedere keer dezelfde discussie plaats.

Maar met de uitgevonden topics kan iederen binnen het topic zijn uitgebreide mening geven over waarom zijn keuze de meeste geschikte voor de situatie.

En wanneer iemand dan weer een banden vraag heeft kan die snel doorgelinkt worden naar de juiste topics.

Of zeg ik nu iets heel raars?
Ik merk dat hier ook veel persoonlijke voorkeur in zit. Ik ken ook mensen die hele stukken offroad rijden met een racefiets en smalle slickbandjes.
En de een wil superdegelijk nooit lek en de ander vindt af en toe lek geen probleem. enz..
Shorttrack schreef:
ma 20 jun, 2022 20:32
Topics

- Band voor enkel verharde weg
- Verharde weg met af en toe gravel
- Verharde weg met gravel en lichte offroad
- Allrounders
- Offroaders met neigingen naar de harde weg

Als de titels van de topics duidelijk zijn kun je ze makkelijk terug vinden.
Ik kan er nog wel een aantal bijverzinnen.
Ook op nat wegdek, of niet, if soms, of vaak.
En op zand. Veel zand, weinig zand, zand op asfalt. Vaak, soms of af en toe.
Wat met scherpe steentjes?
Rul zand?
Klei?
Gras? Plakleem?
Kasseien?
Daar komen we denk ik niet uit.
... + Of dat je zelf op basis van onvolledige informatie het 'risico' durft te nemen dat je misschien niet meteen de perfecte band koopt. 🤔
Kijk bijvoorbeeld eens naar Almotions, Big Bens, Big Apples of Marathons, ook al waren ze vroeger beter.

Met bovengemiddelde angst voor lekke banden kun je nog naar toevoegingen zoals Plus, Mondial, Extreme en allerlei andere interessante kreten. Al rollen ze daar dan wel minder goed door en worden ze ook vaak zwaarder.

Van Schwalbe af kun je ook nog met bijvoorbeeld een setje Panaracer Pasela's, of met meer budget en weinig angst voor lekke banden een setje Compass/Rene Herse.

Met weinig bagage kun je ook nog de gravelbanden categorie in duiken.

Maar ga ook vooral fietsen. Probeer iets uit zonder bagage, met een weekendje kamperen, met een weekje weg dichtbij en vorm je eigen voorkeur. Misschien heb je er vervolgens wel dusdanig vertrouwen in dat je er een fijne vakantie mee kunt hebben. Het zijn uiteindelijk maar fietsbanden, voor 2 tot 6 tientjes per stuk heb je vaak weer een andere. Desnoods rij je met twee verschillende. Op de meeste van je vakantiefoto's zul je toch achteraf dat verschil niet zien ;)
Ik snap de reacties en heb zelf ook meer dan genoeg fietsvakantieervaring. Maar met een paar keer gescheurde Continentals op mijn Snelrandonneur, een erg zwaar lopende Schwalbe op mijn stadsfiets (allemaal zaken die je pas ontdekt na aanschaf) en vrouw en dochter waar vermoeidheid soms echt speelt in de vakantie, vind ik het niet gek om te vragen naar recente hetzij persoonlijke ervaringen (maar dat is per keer: n=1, hooguit een paar keer n van meerdere (namelijk: n) personen) en vooral objectieve gegevens. Vooral dat laatste vind ik nergens systematisch en dat vind ik eigenlijk wel opmerkelijk in een wereld waar bijna alles suf-getest wordt.
Er is vast wel ergens een test voor je te vinden als je dat liever hebt.
Andre de Boer schreef:
ma 20 jun, 2022 21:35
Vooral dat laatste vind ik nergens systematisch en dat vind ik eigenlijk wel opmerkelijk in een wereld waar bijna alles suf-getest wordt.
Zoveel variabelen... als je 60 kilo weegt met 15 kilo fiets en 15 kilo bagage kun je het zo anders ervaren dan met 90 kilo, 25 kilo fiets en en 45 kilo bagage. En dan doet ook de rest van de fiets met bijvoorbeeld de velgbreedte en natuurlijk ook de routekeuze natuurlijk nog best wel wat.
Maar er is toch sowieso al onderschied in de banden zelf. Fabrikanten hebben al onderscheid gemaakt in waarvoor je de band het best zou gebruiken. Ik ga bijvoorbeeld niet naar een smalle raceband gaan zoeken als ik door de diepe modder wil fietsen.

En de vele variabelen kunnen dan toch perfect binnen een topic besproken worden. Als je enkel harde weg neemt kun je nog altijd dikke of dunne banden nemen. Beide kunnen dan ook vooral of enkel geschikt zijn voor de harde weg. Als jij dan vind dat je op een mountainbike band met veel noppen het fijnst fietst op de harde weg dan is dat prima. Onderbouw die mening dan.

Het is misschien ook meer een verzameltopic om banden te bespreken in een bepaalde catogorie. Want de meesten hebben slechts ervaring met enkele banden. En men zal die ook sneller naar voren schuiven.

Het blijft een lastige kwestie. Ergens overdrijven we misschien ook wel wat. Ik zelf ben daar ook een goede in. Dit terwijl ik tijdens mijn topsport carierre (shorttrack) ook gewoon middelmatig materiaal had en gewoon bij de top behoorde. Ik was er toch weinig van overtuigd dat dat "betere/beste" materiaal echt het verschil ging maken. Em eigenlijk ben ik nog altijd van die mening.

Maar een foute keuze kan nog altijd gemaakt worden. En dan vind ik minstens 40 euro voor een nieuw bandensetje (met een beetje pech ook nieuwe binnenbanden) toch zuur geld wat ik waarschijnlijk toch niet ga uitgeven tot de banden opgereden zijn.


Maar de goede boodschap blijft inderdaad.

Ga vooral fietsen. Heb ik tijdens mijn pubertijd ook nooit geklaagd over de goedkope standaard banden op mijn school fiets waar ik iedere dag 20km op moest fietsen :lol:


P.S. wat wel sowieso kan is een topic per band. Daarmee krijg je automatisch zeer brede ervaringen en kunnen mensen (ook buiten dit forum) makkelijk informatie terug vinden.
Shorttrack schreef:
ma 20 jun, 2022 22:40
En de vele variabelen kunnen dan toch perfect binnen een topic besproken worden.
Het is al duzend keer besproken op dit forum. :D
Sterker: "banden" geeft 16679 zoekresultaten.
Leon schreef:
ma 20 jun, 2022 22:44

Sterker: "banden" geeft 16679 zoekresultaten.
Zoeken naar een specifieke band binnen dit forum is ook geen pretje. Met de vele varianten van de marathon bijvoorbeeld moet je heel wat scrollen om het juiste type tegen te komen. Om dan geluk te hebben dat hij niet in een quote vermeld word waarin er in het antwoord daarop niet eens over de band gesproken word.
Shorttrack schreef:
ma 20 jun, 2022 22:40
Als jij dan vind dat je op een mountainbike band met veel noppen het fijnst fietst op de harde weg dan is dat prima. Onderbouw die mening dan.
Absoluut. Want die verharde weg is slechts verbindingstuk tot het weer leuk wordt ;) Maar daar ging het hier toch niet over?

Shorttrack schreef:
ma 20 jun, 2022 22:40

Het blijft een lastige kwestie. Ergens overdrijven we misschien ook wel wat. Ik zelf ben daar ook een goede in. Dit terwijl ik tijdens mijn topsport carierre (shorttrack) ook gewoon middelmatig materiaal had en gewoon bij de top behoorde. Ik was er toch weinig van overtuigd dat dat "betere/beste" materiaal echt het verschil ging maken. Em eigenlijk ben ik nog altijd van die mening.
Maar dit is geen topsport. Dit is een volksverhuizing met je gezin met teveel bagage en maar weinig kilometers op een dag. En of je dan Apples, Bens of Conti's erop hebt liggen gaat dan vrij weinig uitmaken. Zorg dat er genoeg lucht in zit en rijden met die Giant. ;)