Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede buitenband voor Europafietstocht, 28inch, 37-47mm. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Goede buitenband voor Europafietstocht, 28inch, 37-47mm.

Ik ben naar aanleiding van diverse andere soortgelijke topics op dit forum ook op zoek gegaan naar een andere band... Had eigenlijk Schwalbe Marathon Allmotions willen hebben maar die zijn op dit moment zo goed als niet te krijgen voor een normale prijs.
Ik heb gisteren mijn versleten Schwalbe Landcruisers 37-622 vervangen door een totaal andere band, namelijk Schwalbe Marathon Mondial 42-622. Past net onder de spatborden van mijn Koga Miyata Randonneur. Breder moet ik ze niet hebben. Want dan blijft er weinig ruimte over voor steentjes en opspattend modder.

Ik heb er inmiddels zo'n 60 kilometer mee gefietst. Ik merk nu al duidelijk meer demping op een ribbelige ongegrond (slecht asfalt fietspad met gaten). Qua rolweerstand vind ik moeilijk te zeggen. Het fietst ogenschijnlijk veel soepeler (rolweerstand) maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik dat graag wil merken (wishfull feeling).
Op glad (nieuw) asfalt 'zingt' de Mondial veel meer dan de Landcruiser.

Verder kan ik er nog niet veel van zeggen. Sowieso lastig om een goed vergelijk te maken als je zoals ik mijn geval eens in de zoveelduizend kilometer banden wisselt.


Shorttrack schreef:
ma 20 jun, 2022 22:40
Want de meesten hebben slechts ervaring met enkele banden. En men zal die ook sneller naar voren schuiven.
Dat bedoel ik...
Bronsky schreef:
ma 20 jun, 2022 23:04
Sowieso lastig om een goed vergelijk te maken als je zoals ik mijn geval eens in de zoveelduizend kilometer banden wisselt.
Daar ben ik het ook zeker mee eens! Bovendien veranderen rijeigenschappen van banden naarmate ze verslijten: het loopvlak wordt er dunner in het midden, breder en hoekiger van, wat i.h.a. meer nadelen heeft dan voordelen.
Vandaag een stuk gefietst met mijn buurman die mondial banden heeft. Die maken toch wel wat geluid op de weg vind ik. En ik had het idee dat hij harder moest trappen dan ik met mijn Shinko golden boy bandjes (de weg versie, als je die naam op zoekt vind je voornamelijk mountainbike bandjes).
Leon schreef:
ma 20 jun, 2022 17:05
Andre de Boer schreef:
ma 20 jun, 2022 14:45
Ik ben het spoor een beetje kwijt over goede fietsvakantie(fiets)banden, 28 inch, 37 tot 47 mm.
Ga nu voor de Almotion als je het kunt betalen, maar dan NIET de tubeless (ready) versie. Gewoon een fijne en sterke band die licht loopt en netjes door de bocht gaat.
Waarom NIET de TLE ?
Heb ik geprobeerd. Ik heb geen tubeless velgen dus ik reed die met binnenband. Maar dan heb je dubbel nadeel want die banden zijn op zich al een pak zwaarder. Ergers was dat ze, waarschijnlijk daardoor, flink zwaarder rolden. Maar pas echt doorslaggevend voor mij was het feit dat ik ze slechts met uiterste krachsinspanning van mij toch wel sterke handen onderweg van en op de velg kreeg bij een lek. Die dag heb ik ze er afgehaald en mijn 12.000 km oude banden er weer opgezet. Een verademing.