Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Villiger fiets - Forum Wereldfietser

Villiger fiets

Hoi

Ik ga morgen kijken naar een Villiger fiets met son koplamp, naafdynamo met tubus en rohloff naaf. Aan het nummer van de naaf zie ik dat deze uit 2006 komt. De man vertelde mij hij de fiets kocht in 2011.

De man vraagd €1200. Toen ik €1000 bood, zei hij dat hij dan wel de tubus dragers, het zadel en de ergon handvaten er af haalt.

Ik vroeg mij af, de villiger fiets wat is de geschiedenis daarvan. Is de avaghon daar van afgeleid?

Ik kan mij herinneren dat je vroeger re-cycle in Wageningen had.

Kan er zelf weinig van vinden.
Villiger is voorzover ik weet een Zwitsers merk, overgenomen door Trek die het merk nu niet meer voeren. Dacht dat de stalen frames in Tsjechië gemaakt werden.

De advertentietekst op marktplaats van de fiets waar jij naar gaat kijken heeft de verkoper deels van mij gekopieerd. Ik verkocht op marktplaats namelijk een los Villiger frame met vork, die is nu naar forummember 'hoogframe' toe.

Voorzover ik weet werd Villiger een tijd geleden onder andere verkocht door Dynamo in Nijmegen. Daarna volgde Re-Cycle in Wageningen en zouden ze daarmee de basis zijn geweest voor de huidige Avaghon Series modellen die nu bij Bike4Travel in Rotterdam verkocht worden. Wanneer en waar de Avaghon naam begonnen is weet ik niet, of dat al Nijmegen of pas in Wageningen is geweest?

Ook zijn er Villiger frames met en zonder sliding dropouts geweest, en in staal onder andere de 26 inch 559 Cabonga en de 28/29 inch 622 Ontario. Met de Wayback Machine kom je nog wel op de oude Villiger website en in oude folders, en zie je ook nog allerlei andere creatieve minder succesvolle Villiger modellen met bijvoorbeeld voor- en achtervering voorbij komen.

Hier twee fragmenten uit zo'n folder:
Screenshot_20220619-000956_Word.jpg
Screenshot_20220618-235120_Word.jpg
De details kunnen ze je bij Bike4Travel vast beter vertellen. Op een doordeweekse ochtend eens langsgaan en hopen dat het een keer niet al te druk is, dan is er wel tijd voor dat soort verhalen ;)
Jurr

De fiets heeft wel een kettingspanner.

Snap ik niet helemaal omdat zij volgens mij, ook als je kijkt naar de folder, toen ook al verstelbare padden hadden.
Daaruit zou je kunnen concluderen dat de fiets uit de advertentie ouder is dan de fiets in de folder.
Avaghon begon in Nijmegen. Daar moest ik naar toe om mijn Avaghon te kopen.
Is de vraag achter de vraag wat de fiets waard is?
supermario schreef:
zo 19 jun, 2022 06:31

De fiets heeft wel een kettingspanner.

Snap ik niet helemaal omdat zij volgens mij, ook als je kijkt naar de folder, toen ook al verstelbare padden hadden.
Grandonneur schreef:
zo 19 jun, 2022 08:40
Daaruit zou je kunnen concluderen dat de fiets uit de advertentie ouder is dan de fiets in de folder.
Of dat de fiets van origine is geleverd met derailleurs en de Rohloff later is toegevoegd.

Of dat Villiger misschien het 28 inch 622 model misschien wel nooit met sliding dropouts heeft geleverd maar wel met Rohloff met losse kettingspanner.

;)
willem.m schreef:
zo 19 jun, 2022 08:54
Is de vraag achter de vraag wat de fiets waard is?
Dat hangt dus zoals zo vaak af van in welke staat de fiets verkeert en niet van de leeftijd. Daar kun je ongezien niks zinnigs over zeggen en alleen op basis van foto's bijster weinig want op foto's zie je de problemen vaak helemaal niet.
Wel dat 'ie niet zo snel verkoopt met die advertentie voor die vraagprijs, hij staat er al eventjes namelijk. ;)

Misschien dat die losse kettingspanner daaraan meehelpt? Zeker voor het doel van de fiets werkt het prima, maar het is wel wat minder fraai dan sliding dropouts of een trapas met excenter. Ook kan natuurlijk een gebrek aan bekendheid van het merk meehelpen, en dat het niet meer nieuw verkocht wordt.

supermario schreef:
za 18 jun, 2022 21:45

De man vraagd €1200. Toen ik €1000 bood, zei hij dat hij dan wel de tubus dragers, het zadel en de ergon handvaten er af haalt.
Ondanks het bovengenoemde denk ik dat je er, zeker voor die prijs, best een leuke fiets aan zou kunnen hebben. Zeker met die genoemde 1000 euro en dan elders een setje dragers goedkoper vinden. Of misschien kun je nog wel naar 1100 en blijven ze er dan wel op zitten? Die handvatten kunnen best leuk zijn, maar doe mij in plaats van gebruikt maar een setje nieuwe.

Wel goed op blijven letten zoals Leon ook zegt, het kan natuurlijk ook nog best wat kosten opleveren. Denk aan bijvoorbeeld twee versleten velgen of een eventuele framebeschadiging. Dingen die op foto's lastig te zien zijn, zeker als er niet specifiek op wordt gefotografeerd.

Ook positief kunnen er dingen bijna niet te zien zijn op foto's. Zo lijkt de Rohloff naaf ook geschikt te zijn voor schijfremmen, wat als je die los zou verkopen best een pluspunt kan zijn voor potentiële kopers.
supermario schreef:
za 18 jun, 2022 21:45
Hoi

Ik ga morgen kijken naar een Villiger fiets met son koplamp, naafdynamo met tubus en rohloff naaf. Aan het nummer van de naaf zie ik dat deze uit 2006 komt. De man vertelde mij hij de fiets kocht in 2011.

De man vraagd €1200. Toen ik €1000 bood, zei hij dat hij dan wel de tubus dragers, het zadel en de ergon handvaten er af haalt.

Ik vroeg mij af, de villiger fiets wat is de geschiedenis daarvan. Is de avaghon daar van afgeleid?

Ik kan mij herinneren dat je vroeger re-cycle in Wageningen had.

Kan er zelf weinig van vinden.
Zakelijk gezien een vreemde reactie van de verkoper. Hij heeft een vraagprijs, jij hebt een biedprijs. Doorgaans werkt het zo bij tweedehands artikelen. Je kunt vragen of hij wil zakken met z'n vraagprijs. Als dat niet gebeurt, zou ik zelf gewoon omdraaien en weglopen.
HenkS schreef:
zo 19 jun, 2022 12:10

Zakelijk gezien een vreemde reactie van de verkoper. Hij heeft een vraagprijs, jij hebt een biedprijs. Doorgaans werkt het zo bij tweedehands artikelen. Je kunt vragen of hij wil zakken met z'n vraagprijs. Als dat niet gebeurt, zou ik zelf gewoon omdraaien en weglopen.
Ach... Een fiets blijft toch een samenvoeging van meerdere artikelen. Tubus dragers gaan vele jaren mee, die kun je zo meenemen van fiets naar fiets. Al wordt een vakantiefiets zonder dragers daar vaak niet beter te verkopen van.

Je favoriete zadel zou ik niet zo snel op een fiets mee verkopen, dan kun je beter voor een tientje een andere kopen en die erop zetten. Met de handvatten kan dat natuurlijk precies zo.

Ik snap de reactie van de verkoper wel, al had 'ie beter die twee tientjes kunnen investeren ;)
Leon schreef:
zo 19 jun, 2022 08:45
Avaghon begon in Nijmegen. Daar moest ik naar toe om mijn Avaghon te kopen.
Dan denk ik dat jouw Avaghon van 2009 is?
Ik heb mijn Avaghon S28 in 2010 bij Re-cycle in Wageningen gekocht. Volgens mij hadden ze toen deze net in assortiment en Frank Verlinden van Dynamo is toen in het begin mee overgekomen naar Re-cycle. Die heeft bij mij nog de 'bike-fitting' gedaan in Wageningen.
keesm54 schreef:
zo 19 jun, 2022 14:13
Leon schreef:
zo 19 jun, 2022 08:45
Avaghon begon in Nijmegen. Daar moest ik naar toe om mijn Avaghon te kopen.
Dan denk ik dat jouw Avaghon van 2009 is?
Ik heb mijn Avaghon S28 in 2010 bij Re-cycle in Wageningen gekocht. Volgens mij hadden ze toen deze net in assortiment en Frank Verlinden van Dynamo is toen in het begin mee overgekomen naar Re-cycle. Die heeft bij mij nog de 'bike-fitting' gedaan in Wageningen.
Nee, die was van 1999. In 2009 zat men al heel lang in Wageningen.
Ik heb hier namelijk nog een mailtje van "Recycle fietsenwinkel & Avaghon maatfietsen" uit 2001.
Het duurde na 1999 inderdaad niet lang voordat Nijmegen ineens Wageningen werd. Nijmegen was voor mij al ver.
Heb de fiets gekocht, zonder tubus dragers, ergonhandvaten en het zadel.

Ik zette er thuis mijn tubus dragers op en mijn zadel en geveerde thudbuster.

De man is psycholoog en is 191cm. De frame maat is 57 slooping.

Jammer is alleen dat de stuurpen niet hoger kan omdat dd kabels te kort zijn.

Wil volgende maand de kabels vervangen. Even kijken op youtube. Globaal weet ik het wel.

Heb wel de ketting moeten vervangen.

Vraag gaan op een rohloff speciale bi en bui kabels? Ik heb een schakelbox. Zijn dan geloof ik gewone kabels.

Naaf heeft 32 spaken. Later ging rohloff ook 36 naven boren met iets grotere flens gaten.

Heb er vandaag uur mee gefietst. Hij fietst zeer goed. Schakelen ook. Toch wel heel anders dan met een derailleur.

Nu alleen nog nieuwe ergons kopen.
supermario schreef:
zo 19 jun, 2022 20:39

Vraag gaan op een rohloff speciale bi en bui kabels? Ik heb een schakelbox. Zijn dan geloof ik gewone kabels.
Je zou rem buitenkabels en shifter binnenkabels kunnen pakken. Zelf rijd ik zo met Jagwire kabels.

Maar Rohloff heeft ook eigen setjes kabels. Net wat je wil.

Zo monteert Bike4Travel bijvoorbeeld Elvedes binnenkabels op de Avaghons.
Ik meen te weten dat op interne naaf dunnere kabels gaan? Maar ja die heb ik niet.

Er zitten ook nog oude magura op. Denk er over om die te vervangen voor deore remmen. Moet anders die kabels ook vervangen. Moet ik weer speciale dingen kopen.
supermario schreef:
zo 19 jun, 2022 21:48
Ik meen te weten dat op interne naaf dunnere kabels gaan? Maar ja die heb ik niet.
Een naaf met interne schakelkabels heeft op het laatste stukje losse schakelkabels, die in die rubbers vallen.

Die koppel je los bij de snelkoppelingen, van de shifter tot die koppelingen kun je ook gewoon je gewenste kabels gebruiken.
supermario schreef:
zo 19 jun, 2022 21:48

Er zitten ook nog oude magura op. Denk er over om die te vervangen voor deore remmen. Moet anders die kabels ook vervangen. Moet ik weer speciale dingen kopen.
Die kun je natuurlijk ook door je favoriete fietsenmaker op lengte laten maken. Bij een Avaghon moet de achterste remleiding wel door een oogje op het frame, weet niet hoe dat bij een Villiger zit?

Anders kost een ontluchtingssetje voor Magura je ook de hoofdprijs niet. En die nieuwe plastieken Magura HS33 zijn echt niet beter dan de klassiekers.

Maar een setje V-Brakes remt natuurlijk ook prima.
supermario schreef:
zo 19 jun, 2022 20:39
Heb de fiets gekocht,
Leuk, mooi ding. Geniet er van!
BedNkt. Zal morgen foto plaatsen.

Heb een keer tijdens fiets vakantie lekkage gehad in magura remleiding. Kan deze gelukkig zelf maken.

Jurr

Er zitten inderdaad oogjes op het frame voor de kabels.
Wat foto's. Komt alleen nog ander stuurpen en stuur op.

Bijlagen